اخبار انتشارات کتیبه نوین

آستان قدس به دنبال تقویت وجهه فرهنگی

آستان قدس به دنبال تقویت وجهه فرهنگی

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی در این دیدار که در تالار ولایت حرم مطهر رضوی برگزار شد، در سخنانی خطاب به نویسندگان و مولفان کتاب های رضوی با اشاره به الطاف و عنایات ثامن الحجج(ع) اظهار کرد: برخی از صفات و خصوصیات در مورد بعضی از ائمه اطهار(ع) برجسته‌تر عنوان شده که در ارتباط با حضرت رضا(ع) در زیارت جوادیه و مفاتیح الجنان واژه رئوف به کار برده شده است.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه در آستان قدس رضوی به کارهای کلیشه‌ای و تشریفاتی پرداخته نمی شود، بیان کرد: در مقوله فرهنگ، ما وجهه همت را به مسائل فرهنگی در آستان قدس رضوی قرار داده‌ایم و امیدواریم حضرت رضا(ع) در این راه ما را یاری نمایند.

حجت الاسلام والمسلمین مروی با اشاره به ضرورت انجام امور فرهنگی در آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: از لحاظ ساخت و ساز و گسترش صحن ها و رواق های حرم مطهر رضوی کارهای بسیار خوبی در دوره تولیت مرحوم آیت الله واعظ طبسی صورت گرفته است و در حوزه خدمات اجتماعی و رسیدگی به محرومان نیز اقدامات خوبی در دوره تولیت آیت الله رئیسی انجام شده است لذا بیشتر از گذشته باید در آستان قدس رضوی به مسائل فرهنگی و حوزه فرهنگ پرداخته شود.

نگاه آماری و کمی در کارهای فرهنگی آفت است
وی با بیان اینکه در دیدار با مقام معظم رهبری، ایشان فرمودند که مسئله فرهنگی را در آستان قدس رضوی جدی بگیرید و از حدود ۳۰ میلیون زائر که سالانه به حرم مطهر رضوی مشرف می شوند لااقل بتوانید با پنج میلیون نفر ارتباط برقرار کنید تا تاثیرگذاری آن را در کل کشور مشاهده کنید، ابراز امیدواری کرد: با انجام کارهای فرهنگی این مطالبه رهبری محقق شود.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه این آستان مقدس سازمان اقتصادی نیست، گفت: در مسائل اقتصادی نیز بنا داریم طبق نظر مقام معظم رهبری تا سه ساله آینده تصدی گری بر امور اقتصادی نداشته باشیم.

به گفته حجت الاسلام مروی آنچه می ماند کار فرهنگی است، در حرم مطهر رضوی، قرآن کریم، مفاتیح الجنان و منتخب ادعیه و زیارات برای سنین مختلف به صورت یکنواخت نوشته شده است و سبک ارائه ترجمه از نوآوری برخوردار نیست لذا امیدواریم با تلاش شما نویسندگان آثار دینی، فرهیختگان و اهالی فرهنگ و ادب از آثاری همچون «عیون اخبار الرضا(ع)» در حرم مطهر رضوی بهره‌مند شویم، دغدغه ما انجام کار فرهنگی است و امیدواریم شما نیز در این مسیر ما را یاری نمایید.

کار فرهنگی و بالابردن معرفت دینی زائران اولویت آستان قدس رضوی است
وی با بیان اینکه انتشارات به‌نشر باید آنقدر مقتدر عمل کند که تمامی آثار منتشر شده این انتشارات مورد استقبال گسترده مخاطبان قرار گیرد، گفت: نگاه آماری و کمی در کارهای فرهنگی یک آفت است، در آستان قدس رضوی به کمیت اصلا توجه نمی‌کنیم به نحوی که حتی حاضر هستیم در سال یک کتاب منتشر کنیم اما آن یک اثر فاخر و تاثیرگذار باشد تا حضرت آقا از هر جهت کتاب‌های دینی آستان قدس رضوی را تایید نمایند.

تولیت آستان قدس رضوی عنوان کرد: ده ها میلیون نفر در ماه مبارک رمضان و دو ماه محرم و صفر تحت تاثیر فضای دینی و مذهبی شکل گرفته در کشور قرار می گیرند و هیچ کدام از ادیان الهی از چنین سرمایه ارزشمند سخنان ائمه برخوردار نیست، لذا با وجود این سرمایه عظیم باید کارهای موثرتری صورت گیرد، ما دست نیاز به سوی شما دراز می کنیم،  هدف اصلی و شعار را کار فرهنگی و بالابردن معرفت دینی زائران قرار داده ایم، باید برای حضور زائران در مشهد الرضا برنامه ریزی داشته باشیم و این امر تنها از طریق کار فرهنگی انجام پذیر است.

لزوم توجه به «مخاطب گستری»، «اثر بخشی» و «فرهنگ گستری» در تولید آثار رضوی
در ادامه این نشست صمیمی برخی از نویسندگان کتاب های دینی انتشارات به‌نشر به بیان دغدغه ها و پیشنهادات خود برای گسترش آثار مذهبی پرداختند. حجت الاسلام محمدباقر پور امینی در ارتباط با اقدامات موثر جهت ترویج آثار دینی اظهار کرد: «مخاطب گستری»، «اثر بخشی» و «فرهنگ گستری» از جمله مواردی است که در تالیف آثار دینی باید لحاظ شود، سبد محصولات مخاطب باید به گونه‌ای متنوع باشد که هر فردی که وارد آستان قدس رضوی می‌شود بتواند از این سبد محصول خود را انتخاب کند.

وی با پیشنهاد انتخاب کتاب تراز برای زائران ایرانی و غیر ایرانی حرم مطهر رضوی تصریح کرد: این فرهنگ تمدن ساز و عقاید از نگاه امام رضا(ع) باید سال به سال گسترش یابد.

حجت الاسلام عبدالله حسن زاده از اعضای شورای علمی گروه کودک و نوجوان انتشارات به‌نشر نیز با بیان اینکه تلاش این انتشارات عمق بخشی به کتاب های مذهبی گروه کودک و نوجوان است، خاطرنشان کرد: مجموعه ادبیات دینی برای کودک و نوجوان تا به حال متولی نداشته است و اکثر نویسندگان نیز به منابع دست اول دسترسی ندارند لذا تاسیس مرکز مطالعات ادبیات دینی در انتشارات به‌نشر و نهادی برای دسترسی به شمایل نگاری از ضروریات این حوزه به شمار می رود.

ناصر نادری از دیگر نویسندگان حاضر در این نشست و خالق بیش از ۱۰۰ اثر در حوزه ادبیات داستانی برای کودک و نوجوان، بر ضرورت تشکیل بانک اطلاعات متون و حکایت های مستند برای بهره‌مندی نویسندگان و تسهیل برای عکاسی برخی پروژه های هنری از آستان قدس رضوی تاکید کرد.

انتشارات به‌نشر باید قطب ادبیات دینی در کشور باشد
در ادامه مصطفی خرامان از دیگر نویسندگان ادبیات دینی که مسئولیت نگارش ۱۴ رمان دینی نوجوانان را بر عهده دارد، تصریح کرد: انتشارات به‌نشر به دلیل منتسب بودن به نام مبارک امام رضا(ع) باید قطب کتاب های دینی در کشور باشد.

وجیهه سامانی از دیگر نویسندگان حاضر در این نشست با بیان اینکه به‌نشر در حوزه ادبیات دینی کودک و نوجوان آثار برجسته ای را به چاپ رسانده است ابراز امیدواری کرد این روند نیز در حوزه ادبیات بزرگسال نیز صورت گیرد.

محمدرضا سنگری از نویسندگان و اعضای هیئت علمی بنیاد دعبل با اشاره به اینکه نیازمند قطب فرهنگی ادبیات دینی در کشور هستیم و جایی بهتر از آستان قدس رضوی وجود ندارد، افزود: همچنین نیازمند طرح مباحث نظری در حوزه تولید ادبیات دینی هستیم.

وی با بیان اینکه مرقد بیش از یک هزار و ۵۰۰ امام‌زاده در کشور محصول و رهاورد حضور حضرت رضا(ع) در این کشور است، تصریح کرد: اما متاسفانه امام‌زادگان به درستی شناخته نشده اند و برکات جانبی حضور حضرت رضا(ع) مغفول مانده است.

لزوم تدوین پیوست فرهنگی برای پروژه های کلان فرهنگی آستان قدس
محسن پرویز از دیگر نویسندگان در این نشست با بیان اینکه باید نگاه کلان فرهنگی در آستان قدس رضوی وجود داشته باشد افزود: همه پروژه های فرهنگی این آستان مقدس باید دارای پیوست فرهنگی باشند.

حجت الاسلام مظفر سالاری نویسنده رمان «دعبل و زلفا» نیز در این نشست با بیان اینکه همانطور که شهدای مدافع حرم داریم، شهدای مدافع حریم ولایت نیز داریم خاطرنشان کرد: اما متاسفانه حق این شهدا به درستی ادا نشده است. وی ابراز امیدواری کرد: اثر تصویری از رمان «دعبل و زلفا» که توسط انتشارات به‌نشر به چاپ‌های متعدد رسیده است توسط آستان قدس رضوی تهیه و تدوین شود.

حجت الاسلام جواد محدثی، محمدرضا سرشار، سید محمد سادات اخوی، محسن مومنی شریف، حجت الاسلام غلامرضا حیدری ابهری، محمد میرکیانی، علی اکبر والایی، راضیه تجار، کامران پارسی نژاد، منیژه آرمین، مجید ملامحمدی، مریم عرفانیان و جمعی از اهالی فرهنگ و ادب خراسان به همراه مدیرعامل و معاونان انتشارات به‌نشر از دیگر اعضای حاضر در این نشست صمیمانه بودند.

اخبار انتشارات کتاب کتیبه نوین

صفحه اصلی سایت انتشارات کتیبه نوین

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *