اخبار انتشارات کتیبه نوین

برگزیدگان هشتمین مسابقه کتابخوانی پویا معرفی شدند

برگزیدگان هشتمین مسابقه کتابخوانی پویا معرفی شدند

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، هشتمین دوره مسابقات کتابخوانی «پویا» با همکاری انتشارات مهرستان، مرکز رسانه‌ای شیرازه و شبکه پویا با محوریت کتاب «بچه‌ای که نمی‌خواست آدم باشد» نوشته زهرا موسوی برگزار شد. برای این‌دوره از این‌پویش ۳۰۰میلیون ریال وجه نقد به عنوان جایزه در نظر گرفته شده بود که با قرعه‌کشی به برگزیدگان اهدا شد.

امین زینلی دبیر پویش «پویا»، درباره معیارهای انتخاب این کتاب گفت: این‌کتاب از زبان یک بچه شتر روایت شده و بزرگداشت یک اتفاق دینی در قالب و فرم جدید برای مخاطب کودک بود و در واقع، محتوای غدیر در قالب جدیدی معرفی شد. ادبیات این‌اثر بسیار متفاوت بود. نوع جمله‌بندی و دیالوگ‌هایی که ارائه می‌شد، باعث می‌شد تا بچه به اتفاقاتی که از زبان بچه شتر در واقعۀ غدیر اتفاق می‌افتد، بیشتر توجه کند. یکی دیگر از ویژگی‌های این کتاب تصویرگری متفاوتش بود. سعی شده بود جذابیت متن داستانی با تصاویرش دوچندان شود که بچه‌ها برای مطالعه بیشتر ترغیب شوند.»

وی درباره همکاری شبکه پویا در تبلیغ کتاب گفت: ما این‌پویش‌ها را با همکاری شبکه کودک برگزار می‌کنیم. در واقع کتاب‌هایی که در رده‌های مختلف سنی کودک قرار دارند، این قابلیت را دارند تا در شبکه کودک معرفی شوند. این کتاب با همکاری خوب شبکۀ کودک در کانال نهال روزانه معرفی می‌شد و از تاریخ بیستم تیر تا تاریخ بیستم مردادماه نیز ادامه داشت که چند روزی هم تمدید شد.»

دبیر مسابقات کتابخوانی «پویا» ادامه داد: کتاب به میزان زیادی به فروش رفته است. نزدیک به شش‌هزار نفر در مسابقه شرکت کردند و پیام دادند و پاسخ سوالات را ارسال کردند. از نکات قابل توجه کتاب این بوده که تا مرزهای جنوبی و شرقی و غربی، یعنی در سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و کردستان و.. رفته است؛ یعنی لب‌مرزنشینان هم این کتاب را دریافت کردند. با توجه به اینکه لب‌مرزنشینان از بزرگواران اهل تسنن هستند، به‌خاطر اینکه احساس بدی نداشته باشند، این کتاب‌ها بعضاً با هدایا به این مناطق مرزی اهدا شد. یا مثلاً در منطقه بشاگرد، کمیته امداد این کتاب را تهیه کرده و با هدایا به مردم تقدیم کرد. ۴۷هزار نسخه از این کتاب فروخته شده است و با توجه به اینکه برای این کتاب نذر فرهنگی برگزار شد، ۱۸هزار کتاب را هم خیرین برای شرکت در این کار فرهنگی خریدند و بین مردم توزیع شد. در مجموع، ۶۵هزار نسخه در این پویش به فروش رفته است.

سیداحمد حسینی مدیر تولید کودک انتشارات مهرستان نیز درباره بازخوردهایی که از پویش این کتاب گرفتند، گفت: اصل اینکه پویش در ایام غدیر و با جوایز خوب برگزار شد، باعث علاقه‌مندی بچه‌ها به کتابخوانی گردید که این برای ما احساس رضایت را به همراه داشت. تولید کتاب و چاپ اول آن همزمان با پویش بود؛ یعنی قبل از آن چاپ نشده بود و ۶۵هزار جلد از کتاب در پویش به فروش رسید. اصل این کار بدیع بود و با توجه به فضای غدیر، هم پارسال و هم امسال نظرهای مثبت زیادی داشتیم؛ چراکه مستقیم به موضوع داستان غدیر نپرداخته بودیم. داستان به صورت فرعی و طنز، بچه شتری را درگیر می‌کند. این بچه شتر دنبال خاطراتش است و در نهایت به این می‌رسد که بهترین خاطره‌اش فضای غدیر و آشنایی با مرد مهربان است که آن‌مرد، امیرالمومنین(ع) است. چون اصل ایده نو بود، تقریباً همه رضایت داشتند و اعلام کردند که بچه‌ها فضای طنز کتاب را دوست داشتند و قصه برایشان جذاب و لذت‌بخش بود؛ چون کتاب زبان خاصی داشت. به تعبیری، شتر سبک حرف زدن خاصی داشت و در حرف زدنش حالت غلط داشت. بعضی از بحث‌های خانواده‌ها این بود که بچه‌های اول و دوم که تازه خواندن و نوشتن را یاد گرفته‌اند، ارتباط با این زبان مقداری برایشان سخت است که با همراهی پدر و مادر این مسئله حل می‌شود و خانواده‌ها می‌گفتند که نیاز بود ما در کنارشان باشیم؛ ولی در سنین دیگر، این زبان شتری را امتیاز مثبت می‌دانستند. رضایت‌ها نسبی بود و پدر و مادرها اظهار تأسف می‌کردند که ای کاش در دوران کودکی آن‌ها هم چنین کتاب‌هایی وجود داشت و زمانی که کتاب را برای بچه‌ها می‌خواندند، لذت‌بخش بوده و دوست داشتند و از خواندن آن کیف کردند. معمولاً بازخوردها مثبت بوده است.

وی درباره ملاک انتخاب این کتاب برای پویش گفت: در فضای تولید، ما قبل از پویش، برای تولید این کتاب به‌صورت جدی پیش رفتیم و آن را برای پویش گذاشتیم. سال گذشته کتاب “سفری که پرماجرا شد” را برای بچه‌های کلاس چهارم تا ششم تولید کردیم. بازخوردهای بسیار مثبتی گرفتیم و بچه‌ها دوست داشتند. امسال تصمیم گرفتیم محدوده سن را مقداری برای بچه‌های پیش‌دبستانی و اول و دوم پایین‌تر بیاوریم.

مدیر تولید کودک انتشارات مهرستان در ادامه گفت: من خیلی رصد کردم که آیا کتابی در بازار هست که برای بچه‌ها جذابیت داشته باشد. چندین کتاب بود؛ اما با استانداردهایی که ما مدنظر داشتیم، اعم از خلاقیت، داشتن فضای طنز، گیرایی و غیرمستقیم بیان کردن مطلب، حقیقتاً پیدا نکردیم. البته چندین کتاب هم چاپ شده بود و زحمت کشیده بودند. چون زمان ما کم بود، در نظر داشتیم که اگر کاری هست، همان کار را برای پویش انتخاب کنیم؛ اما کاری که مطلوب ما بود، در بازار موجود نبود. ایده اولیه‌ای را نوشتیم و با خانم موسوی، نویسنده این کتاب، صحبت کردیم و ایشان پذیرفت که کار را انجام دهد. منتها ایده ما این بود که قصه را اشیاء و زوایای مختلف روایت کنند؛ اما خودشان ایده‌ای دادند مبتنی بر شخصیت محوری بچه شتر که به دنبال خاطره جمع کردن است. ما ایده را جذاب دیدیم و ایشان هم همت بالایی به خرج دادند و در عرض دوماه قصه دوسه بار بازنویسی و ارزیابی شد. خود ایشان به ده‌دوازده نفر از دوستانشان که از نویسنده‌های بنام هستند، داستان را دادند و مطالعه کردند. حتی قصه یک بار نوشته شد و ما گفتیم که قصه آماده است و شروع به تصویرگری کردیم؛ اما ایشان گفتند که چند مسئله پیش آمده و من می‌خواهم دوباره داستان را به هم بریزم. کار عقب افتاد؛ اما مقداری بهتر شد. الحمدالله حدود یک ماه و نیم قبل از عید غدیر، کتاب رسید و در عرض دو هفته کار چاپش انجام شد و چون کار به مقطع خودش و نزدیک عید غدیر رسید، همین را انتخاب کردیم و برای پویش قرار دادیم. به تعبیری ما کتاب را برای پویش تولید کردیم.

حسینی در پایان، درباره پویش غدیر نشر مهرستان به‌صورت مستمر گفت: اتفاقاً در نشر سر همین مسئله بحث داشتیم که آیا کتابی با موضوع غدیر را هرساله با کار و عنوان جدید در سن‌های مختلف داشته باشیم یا نه؟ بنا شد سیاستی را برای کتاب‌های با محوریت اهل بیت(ع) داشته باشیم که با چه هدف و موضوعی و برای چه سنی می‌خواهیم کار کنیم. وقتی سیاست کلی روشن شد، پس از مشخص شدن حوزه‌های هدف‌گذاری و قرارگرفتن پویش‌ها در هدف‌گذاری ما و مشخص شدن هدف از برگزاری این پویش‌ها، بنا شد سیاستی دقیق و شفاف برای کتاب‌های اهل‌بیت(ع) نوشته شود که در حال تدوین است. مبتنی بر آن سیاست‌گذاری ما باید ببینیم پویش‌هایمان چگونه است. ممکن است برای غدیر یا موضوعات دیگر باشد.

بر اساس اعلام دبیرخانه پویش کتابخوانی پویا، پس از اتمام پویش کتابخوانی «بچه‌ای که نمی‌خواست آدم باشد» بر اساس قرعه‌کشی از بین شش‌هزار شرکت‌کننده در این مسابقه، ریحانه مانیان سودانی برنده جایزه ۱۰۰میلیون ریالی شد و طاهارضا حسن‌پور، محمدحسین مشکین‌فام فرد، علی حاجی‌صادقی، امیرعلی حمیدیا، سینا زرگر، حلما غلامی مقدم، ثنا استادان، حسنا هاشمی، هلیا عیسایی، نیکان مزروعی، اسما موتاب صحیح آذر، هانا خیلایی، محمدحسین اسلامیان، سیده نازنین‌زهرا شورشینی، محمدحسین ابراهیمی، عرفان عبدلی دهنوی، عاطفه ملانوری، آوا احمدی، ستاره نصراصفهانی و امیرمحمد جعفری برندگان جایزه ۱۰میلیون ریالی شدند.

اخبار انتشارات کتاب کتیبه نوین

صفحه اصلی سایت انتشارات کتیبه نوین

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *