اخبار انتشارات کتیبه نوین

معرفی شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب والکترونیکی شدن مجوز جلد کتاب

معرفی شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب والکترونیکی شدن مجوز جلدکتاب

گروه فرهنگ: گزارش اخبار برگزیده حوزه کتاب و نشرِ دومین هفته شهریور، دربرگیرنده ۹ خبر است که نسبت به هفته اول این‌ماه ۳ خبر کمتر دارد. این‌هفته با وجود تنوع سازمان‌هایی که در اخبار دارد، خبرهای کمی و کیفی مهمی ندارد و خبری هم درباره مساله کاغذ یا وارداتش را در بر ندارد.

در گزارش این‌هفته، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ۲ خبر، خانه کتاب با ۲ خبر، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با ۲ خبر، حوزه هنری و کتابخانه مجلس نیز با یک خبر حضور دارند. تنها خبر بین‌المللی گزارش هم مربوط به جایزه بوکر است. دو خبر نهاد کتابخانه‌ها هم مربوط به یک روز از این هفته هستند.

در ادامه گزارش «یک‌هفته با کتاب» این‌هفته را از نظر می‌گذرانیم:

معرفی اعضای شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه کتاب

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز دوشنبه این‌هفته طی احکام جداگانه‌ای اعضای شورای سیاستگذاری سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را منصوب کرد.

به‌این‌ترتیب مهدی فیروزان، هومان حسن‌پور، مهدی اسماعیلی‌راد، محسن چینی‌فروشان، ایرج ضرغام، میثم نیلی، علیرضا سبحانی‌نسب، فریدون عموزاده خلیلی، محمد جواد مرادی‌نیا، ابراهیم حیدری، قادر آشنا و ایوب دهقانکار به عنوان اعضای شورای سیاستگذاری سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منصوب شدند.

الکترونیکی‌شدن صدور مجوز طرح جلد کتاب

طی اطلاعیه‌ای که سه‌شنبه این‌هفته منتشر شد، دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از الکترونیکی‌شدن صدور مجوز جلد کتاب خبر داد. به‌این‌ترتیب اعلام شد با توجه به این که جلد کتاب جزئی از کتاب به شماره می‌آید، ضرورت دارد طرح جلد از طریق سامانه صدور مجوز چاپ و نشر کتاب برای تایید، بارگذاری شود. همچنین درخواست اعلام وصول منوط به ارسال طرح جلد و تایید آن است و در صورتی که طرح جلد تایید شود، در چاپ‌های بعدی نیز معتبر است و هرگونه تغییر طرح جلدنیازمند دریافت مجوز جدید است.

معرفی پرفروش‌های حوزه تالیف و ترجمه تابستانه کتاب

موسسه خانه کتاب در قالب دو خبر مجزا و طی دو روز متوالی ۱۱ و ۱۲ شهریور، کتاب‌های پرفروش طرح تابستانه کتاب ۹۸ را در حوزه‌های تالیف و ترجمه معرفی کرد. طرح تابستانه کتاب۹۸ در ۳۱ استان و با مشارکت ۶۲۸ کتابفروشی دارای فروش اجرا شد و در این مدت ۳۸۴ هزار و ۱۳۱ نسخه کتاب از سوی ۹۸ هزار و ۷۶۵ نفر  خریداری شد.

روز دوشنبه ۱۱ شهریور، پرفروش‌های تالیف و سه‌شنبه ۱۲ شهریور هم پرفروش‌های ترجمه این طرح معرفی شدند.

دیدار رئیس کتابخانه مجلس با رئیس کتابخانه ملی یونان

یکی از خبرهای این‌هفته درباره دیدار رئیس کتابخانه مجلس با رئیس کتابخانه ملی یونان بود که به موجب اطلاعات آن، حجت‌الاسلام ‌والمسلمین سید علی عماد رئیس کتابخانه، موزه و اسناد مجلس شورای اسلامی که برای شرکت در هشتاد وپنجمین فدراسیون بین المللی انجمن‌ها و موسسات کتابخانه‌ای ( ۲۴ تا ۳۰ آگوست ۲۰۱۹) در آتن حضور پیدا کرده، با فیلیپوس چیبوقلو رییس کتابخانه ملی یونان دیدار کرد. دو طرف در این دیدار درخصوص همکاری های مشترک بین دو کشور در حوزه کتابخانه و اسناد بحث و تبادل نظر کردند.

امضای تفاهمنامه همکاری بین نهاد کتابخانه‌ها و سازمان بسیج عشایری

مراسم امضای تفاهمنامه همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و سازمان بسیج عشایری، یکشنبه ۱۰ شهریور با حضور سردار نصرت‌الله سیف رئیس سازمان بسیج عشایری کشور، سرهنگ احمد سعیدی جانشین رئیس سازمان بسیج عشایری، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مهدی رمضانی معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد، حسام قربانعلی مدیرکل امور استان‌های نهاد، اصغر گودرزی مدیرکل توسعه کتابخانه ها و مشارکت‌های نهاد و لیلی هاشمی مدیرکل فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ساختمان مرکزی این نهاد برگزار شد.

برگزاری مراسم رونمایی کتاب «حسین(ع) از زبان حسین(ع)»

خبر دیگر که مربوط به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور می‌شود و رنگ و بوی عاشورایی هم دارد، مراسم رونمایی از کتاب «حسین(ع) از زبان حسین(ع)» نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدیان بود که عصر یکشنبه ۱۰ شهریور با حضور مسعود پیرمرادیان مدیر نشر معارف ناشر اثر، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی مدیرمسئول موسسه اطلاعات، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، میثم نیلی مدیر مجمع ناشران انقلاب اسلامی، معاونان و مدیران نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در کتابخانه مرکزی پارک‌شهر تهران برگزار شد.

انتشار فراخوان مهرواره شعر و داستان «جوان سوره»

فراخوان هفدهمین مهرواره شعر و داستان «جوان سوره» این‌هفته توسط حوزه هنری منتشر شد. این رویداد ادبی اهدافی همچون شناسایی و جذب استعدادهای ادبی جوان، تبادل اندیشه و تجربه های شاعران و نویسندگان جوان انقلاب اسلامی، جریان سازی در شعر و ادبیات منطبق بر ارزش‌های اسلامی و معرفی و برجسته‌سازی چهره‌های ممتاز عرصه شعر و داستان جوان انقلاب را دنبال می کند و شامل دو بخش اصلی داستان(داستان کوتاه و داستانک) و شعر(شعر سنتی، نو و ترانه و سرود) با موضوع آزاد است.

چاپ بزرگترین کتاب آکاردئونی ایران

این‌هفته همچنین خبر انتشار بزرگ‌ترین کتاب آکاردئونی ایران توسط انتشارات ناریامهر منتشر شد. این‌کتاب با طول ۳ متر و ۴۰ سانتی متر و عرض بیست سانتی متر با قصه ای کودکانه، به قلم مهتاب گلکار نوشته و تصویرگری شده است.

معرفی فینالیست‌های بوکر ۲۰۱۹

تنها خبر بین‌المللی گزارش این‌هفته درباره جایزه بوکر است که به موجب آن، ۶ فینالیست رقابت بوکر ۲۰۱۹ شناخته شدند. امسال ۴ تن از نویسندگان راه یافته به فهرست ۶ نفره نهایی را نویسندگان زن تشکیل داده‌اند.

در این فهرست الیف شافاک نویسنده ترکیه با رمان «۱۰ دقیقه و ۳۸ ثانیه در این دنیای عجیب» و مارگارت آتوود کانادایی با ادامه داستان «سرگذشت ندیمه» که با عنوان «وصیت‌ها» منتشر می‌شود، «اردک‌ها، نیوبری پورت» نوشته لوسی المان، «دختر، زن، دیگر» نوشته برناردین اواریستو، «کیشوت» نوشته سلمان رشدی و «ارکستری از اقلیت‌ها» نوشته چیگوزی اوبیاما فینالیست‌های رقابت امسال بوکر هستند.

اخبار انتشارات کتاب کتیبه نوین

صفحه اصلی سایت انتشارات کتیبه نوین

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *