اخبار انتشارات کتیبه نوین

آرشیو ملی از نظر کیفیت محتوایی اسناد جایگاه بالایی در جهان دارد

آرشیو ملی از نظر کیفیت محتوایی اسناد جایگاه بالایی در جهان دارد

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، محسن روستایی از پژوهشگران و کارشناسان ارشد اسناد تاریخی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران است. وی ضمن تجارب مدیریتی و اجرایی، تألیفات متعددی در حوزۀ سندپژوهی منتشر کرده است و کتاب «تاریخ طب و طبابت در ایران به روایت اسناد» تألیف این سندپژوه است که در دورۀ بیست و دوم انتخاب کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به عنوان کتاب سال برگزیده شده است.

او به عنوان سندپژوه، معلم خط سیاق و فهرست‌نویس اسناد تاریخی (مشاور معاونت اسناد ملی) به تشریح جایگاه آرشیو ملی ایران در شرایط فعلی و چگونگی رسیدن آرشیو ایران به استانداردهای جهانی پرداخت. وی گفت: کشورما از لحاظ حجم، تنوع هنری و تاریخی اسناد آرشیوی در خاورمیانه، کشورهای آسیایی و سایر کشورها در اقصی نقاط جهان جایگاه تاریخی، فرهنگی و سیاسی- حقوقی بلندی را به خود اختصاص داده است و این قابلیت را دارد که در رتبه‌بندی آرشیوهای برتر دنیا، جزو ۱۰ آرشیو اول قرار گیرد.

اسناد تاریخی بیشماری از ادوار مختلف در آرشیو ملی موجود هستند، که می‌تواند مورّخان و سندپژوهان علاقه‌مند را با گرایش‌های علمی مختلف برای رجوع به سازمان اسناد ترغیب کند و ما در این زمینه می‌توانیم در منطقه و در مقایسه با سایر کشورها به این جریان و آرشیوداری مدرن و علمی توجه بیشتری کنیم تا پژوهش‌های مستند روز به روز افزایش پیدا کنند و اطلاعات دانش در حوزۀ کلید واژه‌های آرشیوی و ایده‌های تاریخ اجتماعی و مردم‌شناسی گسترش یابد بنابراین مراجعه و توجه به سازمان اسناد و آرشیو ملی ایران را باید بر همگان و آحاد مردم و مدیران اجرایی کشور هموار کنیم.

روستایی اضافه کرد: در مخازن آرشیو ملی ایران گنجینه‌ای از اسناد منحصر به فرد تاریخی از دورۀ ایلخانان تا روزگار حاضر وجود دارند که در وهلۀ نخست نظر سندپژوهان و در مرحلۀ بعدی ضرورت رجوع نهادها و دولت‌مردان کشور را به آرشیو ملی و بایگانی کل کشور جلب خواهد کرد؛ از این روی تجارب علمی آرشیویست‌ها و سندپژوهندگان اسنادی می‌تواند در قالب مقالات و رساله‌های پژوهشی و دانشگاهی و گزارشات حقوقی، سیاسی و اجتماعی برای مجامع علمی و بین‌المللی بسیار حائز اهمیت باشد.

این سندپژوه و معلم خط سیاق ادامه داد: بر این اساس و با توجه به ظرفیت مناسبی که در کشور فرهنگی ایران و آرشیو ملی وجود دارد با عبور از آسیب‌ها و ممارست در برنامه‌ریزهای مؤثر مدیریتی و فن‌آوری می‌توانیم؛ جزو چند آرشیو برتر جهان قرار گیریم. چرا که این یک واقعیت است که به دلیل شرایط فرهنگی و تاریخی و تنوع اسناد آرشیوی و با وجود کارشناسان برنامه‌ریزی اسناد و مدارک سازمان و مورّخین صاحب‌نظر، جایگاه ایران می‌تواند در میان آرشیوهای منطقه آسیا و در سطح بین‌الملل هر روز تغییر کند و در سطوح ارزشیابی، تنظیم و توصیف، حفاظت و مرمت، خدمات‌رسانی اطلاعات و … آرشیوی تجارب خود را گام به گام تثبیت کند.

روستایی با تأکید بر ارتقای آموزش‌های کاربردی و نوین و نظارت بر مدیریت اسناد دربارۀ جایگاه دیگر کشورهای برتر در حوزۀ آرشیو عنوان کرد: هر کشوری شرایط ویژه خود را در زمینه ساماندهی، پژوهش‌های میدانی و تاریخی و در اختیار گذاشتن اسناد به مراجعان ضوابط و دستورالعمل‌های مشخصی دارند ولی در مجموع برخی از آرشیوهای اروپایی و کشوری چون ترکیه و سرزمین‌های آسیای میانه و مرکزی که با ایران مشترکات فراوانی دارند برای تقویت آرشیو ملی و تخصصی خود مقررات هوشمندانه‌ای را وضع کرده‌اند و به نتایج نسبتاً موفقی نیز دست یافته اند.

وی در پایان گفت: ولی از نظر کثرت، تنوع و بیان دقیق وقایع و حوادث تاریخی به پای آرشیو ملی ایران نمی‌رسند. چرا که ادبیات و تاریخ این مرز و بوم آنقدر غنی و سزاوار است که این امر مهم و حیاتی بر مکاتبات و گزارشات اداری و مراسلات شخصی و عرفی طبقات مختلف اجتماعی تأثیر و تأثر به‌سزایی داشته است.

اخبار انتشارات کتاب کتیبه نوین

صفحه اصلی سایت انتشارات کتیبه نوین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *