اخبار انتشارات کتیبه نوین

آغاز داوری آثار ارسالی به اولین جایزه ادبی «نوفه»

انتشارات شیراز استان فارس نشر کتاب چاپ کتاب فیپا شابک مجوز کتاب طراحی ویرایش صفحه آرایی ویراستاری کتیبه انتشارات کتیبه نوین پایان نامه چاپ کتاب قطع کتاب عطف کتاب قلم و فونت صحافی ناشر تایپ تالیف گردآوری ترجمه پخش کتاب کارت کتاب نمایشگاه جلد چاپخانه امتیاز مصاحبه کنکور دکتری نحوه محاسبه امتیازات آموزشی و پژوهشی در مصاحبه کنکور دکتری چرا باید کتاب چاپ کنیم؟ امتیاز مصاحبه کنکور دکتری نحوه امتیاز دهی در مصاحبه دکتری آیین نامه نحوه ارزیابی مصاحبه شوندگان دکتری نحوه امتیازدهی مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد مصاحبه شوندگان دکتری نحوه امتیازدهی مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد امتیاز مصاحبه کنکور دکتری داشتن کتاب تألیف و ترجمه کنکور دکتری منابع دکتری مصاحبه دکتری تقویت رزومه مقاله رساله دکتری دکترا تبدیل پایان نامه به کتاب هزینه چاپ کتاب چاپ کتاب دانشجویی چاپ کتاب تیراژ کم پایان نامه کارشناسی ارشد اخبار کنکور

به گزارش خبرگزاری مهر، فرزین سوری، دبیر جایزه نوفه گفت: در آخرین روز مهر، مهلت ۴ ماهه‌ اولین جایزه‌ رمان گمانه‌زن فارسی (فانتزی، علمی‌تخیلی، وحشت و جنایی) به پایان رسید و داوری مرحله‌ اول جایزه برای بررسی شرایط اعلام‌شده در فراخوان هم‌اکنون آغاز شده است. به این ترتیب ۲۴۱ رمان در این جایزه بررسی خواهد شد.

وی افزود: بین این ۲۴۱ اثر،  ۱۴۸ اثر واجد شرایط جایزه بوده و در بخش اصلی جایزه یعنی «جایزه کتاب گمانه‌زن ۹۷-۹۵» شرکت کرده‌اند که در این بین آثار متعددی از ناشرینی چون نشر چشمه، هیلا/ققنوس، پیدایش، روزنه، هوپا، ویدا، نیماژ، قطره، بان، موج، علمی‌فرهنگی، نگاه، داستان، افق، نردبان، مرکز، قدیانی، کتابستان معرفت، میچکا (مبتکران) و آموت ارسال شده‌ است. برآورد اولیه حاکی از این است که بیش از ۷۰ درصد این آثار در ژانر فانتزی هستند، ۱۲ درصد در ژانر جنایی و وحشت و ۸ درصد در ژانر علمی‌تخیلی.

دبیر جایزه نوفه ادامه داد: ۹۱ اثر نیز در بخش فرعی جایزه‌، با عنوان «فصل اول» شرکت کرده‌اند که مخصوص شناسایی و تقدیر رمان‌های گمانه‌زن تالیفیِ «انتشار نیافته» است. مطابق اطلاعات دریافتی میانگین سنی شرکت‌کنندگان بخش فرعی ۳۲ سال بوده است و ۵۳ درصد شرکت‌کنندگان دارای مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر بوده‌اند، و ۱۶ درصد هنوز به عنوان دانش‌آموز یا دانشجو مشغول تحصیل هستند.

سوری گفت: در این دوره آمار شرکت‌کنندگان زن و مرد در هر دو بخش جایزه به هم نزدیک بوده و مجموعاً ۴۸ درصد  از شرکت‌کنندگان زن و ۵۲ درصد از آن‌ها مرد بوده‌اند. این موضوع نشان‌دهنده‌ این است که خلق آثار گمانه‌زن در بین نویسندگان فارسی تقریباً ارتباطی به جنسیت ایشان ندارد و شاید اگر همین موضوع را می‌شد در بین خوانندگان و طرفداران ادبیات ژانری هم تحقیق کنیم، به نتیجه‌ مشابهی می‌رسیدیم.

اولین دوره‌ جایزه‌ کتاب گمانه‌زن «نوفه» برای اعتلای نشر ادبیات گمانه‌زن و تشویق هرچه بیشتر نویسندگان و ناشرین برای تألیف آثار گمانه‌زن، به بهترین آثار تألیفی(رمان و داستان بلند) در حیطه‌ گمانه‌زن که برای اولین بار در محدوده‌ زمانی بین ابتدای فروردین ۱۳۹۵ تا انتهای شهریور ۱۳۹۷ به زبان فارسی منتشر شده‌ باشند، تعلق خواهد گرفت. داوری بخش اصلی جایزه بر عهده‌ آکادمی‌ای متشکل از نویسندگان ژانری، کارشناسان ادبیات ژانری، طرفداران ادبیات گمانه‌زن، چهره‌های مستقل سینما و تئاتر گمانه‌زن، کارشناسان نشر و خبرنگاران این حوزه خواهد بود و با همکاری اپلیکیشن کتاب‌خوان فیدیبو صورت خواهد گرفت و نهایتاً اعلام برندگان نهایی و برگزاری مراسم اختتامیه در زمستان سال جاری انجام خواهد شد.

 ادبیات گمانه‌زن برگردانی از عبارت Speculative Fiction است. بنا بر تعریف «دانش‌نامه‌ هنر و ادبیات گمانه (wiki.fantasy.ir)»، این عنوان توصیف کننده‌ تمامی سبک‌ها و زیرسبک‌هایی است که دنیایی متفاوت با دنیای واقعی را تصویر می‌کنند و به طور کلی سبک‌های علمی‌تخیلی، فانتزی و وحشت و زیرسبک‌های آن‌ها را در برمی‌گیرد.

اخبار انتشارات کتاب کتیبه نوین

صفحه اصلی سایت انتشارات کتیبه نوین

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *