اخبار انتشارات کتیبه نوین

آمادگی کتابخانه ملی برای برگزاری دوره‌ مرمت نسخ خطی در آذربایجان

آمادگی کتابخانه ملی برای برگزاری دوره‌ مرمت نسخ خطی در آذربایجان

به گزارش خبرگزاری مهر، اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با قربانعلی پورمرجان رایزن فرهنگی ایران در آذربایجان دیدار و گفتگو کرد.

بروجردی در این‌دیدار با اشاره به تازه‌ترین فعالیت‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در حوزه فهرست نویسی نسخ خطی گفت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران تلاش دارد نسخه‌های خطی موجود با موضوع اسلام و شیعه را که در جهان به صورت پراکنده وجود دارد، جمع آوری و فهرست نگاری کند و باتوجه به اشتراکات فرهنگی بین دو کشور ایران و آذربایجان می‌توان در این حوزه نیز همکاری کرد.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در ادامه با ارائه پیشنهاد برپایی دوره آموزشی مرمت نسخ خطی برای کارشناسان آرشیو آذربایجان گفت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران پیش از شیوع ویروس کرونا، دوره‌های آموزش مرمت نسخ خطی را برای کارشناسان آرشیو ملی در برخی از کشورها برگزار کرد و اکنون آمادگی لازم برای انتقال تجارب و آموزه‌ها در این حوزه را به آرشیو ملی کشور آذربایجان داریم.

در ادامه قربانعلی پورمرجان رایزن فرهنگی ایران در جمهوری آذربایجان با تاکید بر ایجاد همکاری های فرهنگی مشترک بین کتابخانه‌های ملی ایران و آذربایجان گفت: نسخ خطی موجود در کشور آذربایجان نیازمند مرمت است و از انتقال تجارب و آموزش‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در حوزه مرمت نسخ خطی استقبال می‌کنیم.

وی گفت: با توجه به این موضوع که سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در عرصه دیجیتال سازی فعالیت قابل توجهی داشته است؛ این درخواست وجود دارد که فایل جامعی از منابع دیجیتال سازی شده کتابخانه ملی ایران در اختیار کتابخانه ملی جمهوری آذربایجان قرار گیرد.

بروجردی هم در پاسخ به درخواست این رایزن فرهنگی ایران در آذربایجان گفت: با توجه به غنی بودن منابع موجود در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، آمادگی تامین کتاب‌های مورد نیاز کتابخانه ملی جمهوری آذربایجان وجود دارد. در همین راستا هم اکنون تعداد ۴۰ هزار نسخه خطی در کتابخانه ملی ایران نگهداری می‌شود که این منابع دیجیتال سازی شده و امکان استفاده آن برای پژوهشگران و اصحاب علم و دانش میسر است.

پورمرجان نیز در پایان این‌دیدار گفت: در اختیار گذاشتن منابع دیجیتال سازی شده از سوی کتابخانه ملی ایران هدیه ارزشمندی خواهد بود. ضمن اینکه کتابخانه ملی آذربایجان منابع اندکی درباره تاریخ و فرهنگ ایران دارد، از همین رو سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اهدای منابع دیجیتال شده خود بخشی از تاریخ و فرهنگ ایران را در کتابخانه ملی آذربایجان به یادگار می‌گذارد.

اخبار انتشارات کتاب کتیبه نوین

صفحه اصلی سایت انتشارات کتیبه نوین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *