مدیریت: دکتر داودی 09172203400

انتشارات کتیبه نوین

انتشارات، نشر و ناشر

انتشارات، نشر و ناشر

انتشارات، نشر و ناشر

انتشارات کتاب کتیبه نوین

انتشارات کتاب کتیبه نوین، با مجوز رسمی نشر مکتوب به شماره پروانه  ۱۱۶۴۸ و مجوز نشر دیجیتال به شماره پروانه 14576 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مفتخر است حاصل سال‌ها تجربه و حضور خود در صنعت چاپ و نشر کتاب، را به نویسندگان، فرهیختگان و علاقه‌مندان به فرهنگ و دانش که تمایل دارند آثار، تألیفات، ترجمه، پایان‌نامه و مطالب گردآوری شده خود را به کتاب تبدیل کنند، ارائه نماید.

این انتشارات در طی سال‌های اخیر صدها کتاب را با همکاری اساتید، پژوهشگران و دانشجویان به چاپ رسانده است. عمده خدمات بر چاپ کتاب‌های علمی و دانشگاهی متمرکز است. دانشجویان و اساتیدی که ترجمه، تألیف یا پایان‌نامه‌ای دارند می‌توانند از خدمات چاپ نشر کتیبه نوین استفاده کنند.

برخی از دانشجویان تمایل دارند حاصل کارهای پژوهشی خود را که در قالب تز یا رساله منتشر شده است به کتاب نیز تبدیل کنند و این انتشارات آماده ارائه خدمات کامل در این زمینه است. از سوی دیگر افرادی نیز که متقاضی چاپ شعر، داستان، مطالب گردآوری شده، ترجمه یا تألیفات خود هستند می‌توانند از خدمات این انتشارات استفاده نمایند. بنابراین شما می‌توانید با هزینه‌ای کم به هدف خود که  همانا داشتن یک کتاب معتبر است دست یابید.

فعالیت‌های انتشارات کتیبه نوین در زمینه چاپ و نشر کتاب شامل: تأیید محتوای کتاب توسط اساتید مجرب، تایپ تخصصی و متناسب با فرمت کتاب، اخذ شابک یا ISBN، ویرایش متن (برای کسانی که قصد تبدیل پایان‌نامه به کتاب را دارند)، ویراستاری متن، صفحه‌آرایی کتاب، اخذ فیپا از کتابخانه ملی ایران، طراحی جلد، اخذ مجوز کتاب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، لیتوگرافی دیجیتال، چاپ کتاب و اعلام وصول می‌باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر منوی چاپ و نشر را مطالعه فرمایید.

در ادامه جهت آشنایی نویسندگان و فرهیختگان گرامی با نشر، انتشارات و ناشر به تعریف‌ها و توضیحاتی در این باره می‌پردازیم:

انتشارات کتاب

انتشارات کتاب چیست؟

به‌طورکلی در تعریف انتشارات دو دیدگاه وجود دارد:

  1. دیدگاه عمومی: دیدگاه اول دیدگاه عمومی است که می‌گوید هر کس مطلبی را تولید و تکثیر نماید کار نشر را انجام داده است.
  2. دیدگاه تخصصی: در دیدگاه دوم که دیدگاه تخصصی به نشر می‌باشد، انتشارات را به‌عنوان یک تجارت یا کسب‌وکار قلمداد می‌کند مثل انتشار کتاب یا مجله.

درباره انتشارات کتیبه نوین و خدمات آن بیشتر بدانید.

مدیر انتشارات

مدیر انتشارات به‌نوعی همان ناشر است. وی بالاترین مقام در مؤسسه انتشاراتی است و وظیفه او، مانند هر مدیری در هر واحدی دیگر، اداره واحد و تصمیم‌گیری درباره امور انتشارات است. گاه در رأس هرم تشکیلات نشر، هیأت مدیره وجود دارد و آن‌ها از میان خود، یا حتی خارج از جمع خود، کسی را به‌عنوان مدیرعامل برمی‌گزینند. در واحدهای دولتی و وابسته به دولت ممکن است هیأت امنا در رأس هرم تشکیلات قرار گرفته باشد. در نشر غیردولتی، مدیر ممکن است خود سرمایه‌گذار یا بانی اصلی باشد.

مدیر انتشارات فردی است که به وضعیت فرهنگی جامعه علاقه داشته و با آن آشنایی کامل دارد. او باید فردی دقیق بوده و توان سازماندهی و نظارت مناسب بر روی کلیه فرآیند تهیه و چاپ کتاب را داشته باشد. ناشر با فعالیت درست خود به بالا بردن سطح فرهنگی جامعه کمک بزرگی می‌کند.

درباره مدیریت انتشارات کتیبه نوین بیشتر بدانید.

وظایف مدیر انتشارات (ناشر)

  • ارتباط با نویسندگان و مترجمان برای انتخاب و گرفتن سفارش تولید
  • بررسی و نیازسنجی وضعیت فرهنگی و تمایلات مردم برای شناسایی نوع موضوعات و کتاب‌های مورد علاقه آن‌ها
  • خواندن و ارزیابی متون نویسندگان یا مترجمان به کمک متخصصان
  • دریافت مجوز نشر برای کتاب
  • انجام برنامه‌ریزی‌های لازم برای آماده‌سازی کتاب
  • نظارت بر ویراستاری، نمونه‌خوانی و…
  • سفارش مراحل مختلف چاپ از جمله عکس و تصویر، صفحه‌آرایی و …
  • گفتگو با پدیدآورندگان و عقد قرارداد با آن‌ها
  • برآوردهای مالی چاپ کتاب (در صورت وجود به کمک بخش مالی)
  • نظارت بر چاپ و صحافی کتاب
  • نظارت بر روند توزیع و فروش کتاب

نشر کتاب

تعریف نشر کتاب

نشر فرآیندی است که در آن دست‌نوشته‌ها، افکار و پیشنهادهای نویسندگان به اثر چاپی تبدیل و در میان جامعه پخش می‌کند. به عبارتی نشر مدیریت، تهیه و تولید مواد خواندنی آموزشی، علمی و…، چاپ و انتشار آن‌ها است.

اهمیت نشر کتاب

نشر که در واقع با اختراع خط و نوشتن آغاز شد ابزاری است برای حفظ و انتقال هرگونه پیام در زمان حال و آینده. هرچند نیاز بشر به برقراری ارتباط پیش از خط و نوشتن نیز وجود داشت و به صورت ارتباط شفاهی بود محدودیت‌هایی را در برداشت به‌طوری‌که انتقال اطلاعات بدون تماس حضوری دو نفر در یک مکان یا زمان مقدور نبود و همچنین بسیاری از تصاویر و علائم که به صورت بصری قابل انتقال بود از این طریق به دیگران منتقل نمی‌شد. به همین دلیل با اختراع خط و چاپ و برطرف شدن این محدودیت‌ها اهمیت نشر نمایان شد.

فرآیند نشر کتاب

نشر تلاقی‌گاه پدیدآورندگان و خوانندگان است. پدید آورنده یک اثر (نویسنده، مترجم،…) برای رساندن اثر به دست خواننده باید اثرش را به دست فرد یا مؤسسه‌ای بسپارد که تخصص و تجربه و سرمایه‌ی کافی را برای حک و اصلاح، چاپ، تکثیر و توزیع آن اثر دارد. از سوی دیگر خواننده نیز برای به دست آوردن یک اثر، به پدید آورنده مراجعه نمی‌کند بلکه به ناشر مراجعه می‌کند.
نشر تنها چاپ و ارائه اثر به عموم نیست، بلکه می‌توانیم بگوییم: نشر عمل چاپ و ارائه یک کتاب یا هر نوع منبع اطلاع‌رسانی به مردم برای انتقال فرهنگ، افکار و عقاید است.

پذیرش اثر نخستین مرحله نشر است. پس از عقد قرارداد کتاب به مرحله آماده‌سازی می‌رود. در این مرحله کتاب به صورت دست موشته یا بر روی نرم افزار است. در این مرحله اثر با شیوه نامه منطبق، ویرایش و به نسخه‌پردازی سپرده می‌شود. در صورتی که کتاب از نظر نسخه‌پردازی ایراد نداشته باشد، به طراحی و تولید سپرده می‌شود. تا ویژگی‌های ظاهری کتاب مورد توجهی قرار گیرد. در بخش تولید فنی، کتاب طراحی، حروف‌چینی، صفحه‌آرایی، تصویرگری و طراحی جلد می‌شود. طراحی جلد و نوع جلد به محتوای کتاب و مخاطبین آن بستگی دارد.

پس از چاپ کتاب باید معرفی و بازاریابی و توزیع شود تا به فروش برسد. از عوامل مهمی که در فروش کتاب دخالت دارد شیوه‌های تبلیغ و قیمت‌گذاری است. هزینه‌های کتاب شامل هزینه‌های پیش، در حین و پس از انتشار است. ناشران با احتساب هزینه‌های گوناگون سود و تیراژ کتاب و نیز احتساب ۱۰ تا ۱۵ درصد حق پدید آورنده، کتاب را قیمت‌گذاری می‌کنند.

افرادی که به طور مستقیم دست‌اندرکار تولید کتاب هستند:

  1. پدیدآور
  2. ناشر
  3. چاپ‌کننده
  4. توزیع‌کننده
  5. فروشنده

نکات مهم در نشر کتاب

عنوان: اولین قسمت یک کتاب که مورد مطالعه قرار می‌گیرد عنوان آن است. سعی کنید از عناوین ساده و کوتاه استفاده نمایید. عنوان کتاب علاوه بر این که می‌باید کامل باشد، باید جذاب و گیرا نیز باشد. طبق برآوردهای صورت گرفته عنوان کتاب‌ها تأثیر مستقیمی در افزایش فروش یا افزایش میزان دانلود شدن آن‌ها دارد.

مخاطب: جهت نگارش یک کتاب موفق و مفید قبل از هر چیز می‌بایست مخاطبان خود را مشخص نمایید و نیازهای آن‌ها را در نظر بگیرید. سطح کتاب می‌بایست منطبق با سطح و نیاز مخاطبان کتاب باشد.

شفافیت: زبان به کار گرفته شده در یک کتاب می‌بایست روان و منطبق با سطح علمی مخاطبان باشد به‌طوری‌که کلیه مخاطبان بتوانند به راحتی با آن ارتباط برقرار نمایند و از مطالب آن استفاده لازم را ببرند. برای کلمات و اصطلاحات زبان‌های دیگر سعی نمایید از معادل‌های صحیح و ساده استفاده نمایید. از به کار بردن جملات سخت و پیچیده و همچنین طولانی بپرهیزید.

منابع: جهت نگارش یک کتاب تخصصی، مطالعه و بررسی منابع موجود داخلی و خارجی درباره کتاب از نکات قابل توجه است. جهت کاربردی بودن کتابتان، کلیه منابع گذشته را مرور کنید و کتابی را نگارش نمایید که تکمیل‌کننده منابع موجود در آن زمینه باشد و این امکان را به مخاطبان بدهد تا از آن کتاب بتوانند به عنوان یک منبع جدید در آن شاخه از علم استفاده نمایند.

زبان علمی: در یک کتاب علمی- تخصصی می‌باید از زبان علمی و دقیق استفاده نمایید. توجه نمایید که واژه‌ها در هر رشته تخصصی بار معنایی مشخصی دارند بنابراین در انتخاب و به‌کارگیری این واژه‌ها باید کمال دقت را به کار بگیرید. از به کار بردن مفاهیم بدون استفاده از رفرنس (ارجاع) بپرهیزید و برای تمامی مطالب کتابتان از رفرنس مناسب آن‌ها استفاده نمایید.

اصطلاحات و عبارات رایج در صنعت چاپ و نشر کتاب

اصطلاحات و عبارات رایج در صنعت نشر الفبای نشر کتاب محسوب می‌شوند چرا که بدون آگاهی از آن‌ها ورود به این صنعت امکان‌پذیر نخواهد بود. در این قسمت با این عبارات و تعاریف بیشتر آشنا خواهید شد.

تألیف: تألیف عبارت است از تهیه، گرد اوری، تدوین، تصنیف و تلخیص مانند: داستان‌ها و رمان‌های که بر اساس رخدادهای واقعی به رشته تحریر در می‌آیند.

گردآوری: گردآوری عبارت است از تدوین مطالب، تصنیف، تلخیص و جمع‌آوری مطالب از سایر آثار و دسته‌بندی آن‌ها.

ترجمه: ترجمه عبارت است از برگرداندن مطالب کتاب از زبان دیگر به فارسی سلیس و روان و بدون دخل تصرف در محتوای اصلی کتاب است.

بازنویسی: هرگاه اثری دارای سوژه مناسبی بوده اما متن آن از نظر اصول نگارش ضعیف و غیر قابل استفاده باشد با ایجاد تغییرات اساسی متن جدیدی پدید می‌آید که همان سوژه را در بر دارد. به متن بازنویسی شده متن اصلی گفته می‌شود.

کتاب: مجموعه‌ای است از تألیف، ترجمه و گرداوری مصحف که از ۴۸ صفحه بیشتر است.

انتشارات: مؤسسه‌ای است برای اشاعه فرهنگ و ارتقای سطح آگاهی‌های جامعه با اجرای همه امور مربوط به انتشارات و ترجمه کتاب‌های اسلامی، ادبی، علمی، فرهنگی و هنری.

ناشر: شخص، شرکت یا شخصیت حقوقی که مسوول انتشار کتاب یا موارد دیگر چاپی برای استفاده همگان است.

شابک: حروف اختصاصی شابک (شماره استاندار بین‌المللی کتاب) معادل ISBN (International Standard Book Number) تعریف شده است. استفاده از شابک به این منظور است که در میان انبوه کتاب‌ها بتوان کتابی را بدون اینکه به مشخصات کتاب‌شناختی آن از جمله نویسنده، عنوان، ناشر و … دسترسی باشد متمایز کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شابک کلیک کنید.

فیپا: در واقع همان شناسنامه کتاب در کتاب‌خانه ملی می‌باشد. هر کتاب قبل از آنکه از سوی مراجع ذی‌ربط مجوز انتشار دریافت کند، باید در کتابخانه ملی ایران ثبت شود و از آن فهرست‌نویسی پیش از انتشار یا اصطلاحاً فیپا تهیه شود. عبارت فیپا کوته‌نوشت «فهرست‌نویسی پیش از انتشار» است و شامل فهرست‌نویسی توصیفی و تحلیلی کتاب، پیش از انتشار آن و درج آن در صفحه حقوقی یا شناسنامه کتاب است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فیپا کلیک کنید.

شاپا: کوته‌نوشت «شماره استاندارد بین‌المللی پیایندهای ایران» است.

پیایند یا نشریه ادواری: نشریه‌ای چاپی یا غیرچاپی است که به طور مسلسل و در فواصل زمانی معین یا نامعین منتشر می‌شود و قاعدتاً به طور نامحدود ادامه می‌یابد. پیایندها شامل مجلات، روزنامه‌ها، سالنامه‌ها، یادبودها، خلاصه مذاکرات سازمان‌ها، صورت جلسات همایش‌های دنباله‌دار، گزارش‌های انجمن‌های علمی و نیز فروستهای تک‌نگاشتی است. این تعریف شامل آثاری که در

پدیدآور: یک کتاب ممکن است توسط یک مؤلف تهیه شده باشد و یا اشخاص، انجمن‌ها، نهادها یا سازمان‌های مسول نگارش یک اثر باشد

وضعیت نشر: شامل محل نشر، نام ناشر و تاریخ نشر است.

فهرست‌های کتاب: شامل فهرست مندرجات در اول کتاب، منابع و کتاب‌نامه می‌شود.

مقدمه و پیشگفتار: حاوی مطالب کوتاه و مفیدی در باره کتاب است که به فهرست‌نویس در تعیین موضوع کتاب یاری می‌رساند

علاوه بر موارد فوق فهرست‌نویس به سایر خصوصیات که کیفیت چاپ و متن کتاب را بیان می‌کند نیز توجه دارد. از جمله پانوشت‌ها، واژه‌نامه‌ها، زندگی‌نامه‌ها، مؤلف، نام کتاب و نام مؤلف به زبان اصلی، صفحه عنوان به زبان اصلی، شماره سری مجموعه، عناوین فرعی کتاب، فهرست، تعداد صفحات کتاب، تصاویر، نقشه‌ها، سندها و …

حق التالیف/ حق الترجمه: زمانی که یک نویسنده اثری را خلق می‌کند بر اساس قانون حمایت از حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان مصوب سال ۱۳۴۸، حقوقی به او تعلق می‌گیرد و ناشر باید بر اساس قانون، حقوق مادی و معنوی مؤلف را رعایت کند. به عبارت دیگر پدید آوردن یک اثر مکتوب که دارای اصالت باشد و کپی از آثار دیگران نباشد خود به خو سبب خواهد شد کلیه حقوق مادی و معنوی آن اثر به مؤلف تعلق گیرد. بدیهی است هر گونه باز نشر این اثر (چه به صورت کتاب، فیلم، فیلم‌نامه، تاتر و …) بدون کسب مجوز از صاحب اثر ممنوع خواهد بود. البته صاحب اثر که می‌تواند مؤلف، مترجم، نویسنده، شاعر، و … باشد می‌تواند این حقوق را در ازای دریافت وجه و یا طی یک توافق به ناشر واگذار کند.

ویراستاری: ویراستاری در حقیقت پیرایش و زیباسازی متن برای خواننده است. ویراستار با چک و اصلاح واژه‌ها و جمله‌ها، امکان فهم و درک بهتر متن را به خواننده می‌دهد. ویراستار متن دست‌نوشته را ممکن است بازنویسی کند، ترتیب فصول را تغییر دهد، مکررات را حذف کند، به هرکجا که لازم بود عبارت وصل‌کننده‌ای یا پاراگراف آغاز گری بیفزاید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ویراستاری کلیک کنید.

  • ویرایش صوری (فنی)
  • ویرایش ادبی (نگارش)
  • ویرایش علمی (محتوایی)
  • ویرایش اساسی (جامع)

مدیر هنری: مدیریت هنری به عهده تصویرگر (طراح گرافیک) است.

فرم‌بندی: به فرایند انتخاب تعداد صفحات کتاب بر اساس اندازه زینک طوری که کاغذ مصرفی کمترین پرتی (یا همان حاشیه‌های اضافه و دورریختنی) را داشته باشد فرم‌بندی می‌گویند. به عبارت دیگر در فرم‌بندی صفحه‌آرا و لیتوگراف تصمیم می‌گیرد که اندازه (قطع) کتاب و تعداد صفحات آن چقدر باشد.

لیتوگرافی: لیتوگرافی در حقیقت فرآیند تبدیل متن تایپی و طرح جلد کتاب به فیلم و سپس زینک آماده چاپ است.

وزالید: نسخه پوزیتیو تهیه شده از فیلم که روی کاغذ چاپ می‌شود را اوزالید می‌گویند. اوزالید در واقع نمونه صفحه‌آرایی و صحافی شده کتاب قبل از تهیه زینک است که ناشر یا ناظر چاپ با تأیید آن دستور تهیه کپی زینک و چاپ کتاب را صادر می‌کند.

ناشر کتاب

ناشر کیست؟

ناشر فرد، گروه یا نهادی است که با مجموعه‌ای از امکانات و اقدامات فنی و تخصصی نسبت به چاپ و توزیع اثر چاپی اقدام می‌نماید. کار ناشر اجرا یا نظارت است به این معنی که کلیه مراحل لازم برای چاپ یک اثر شامل حروف‌چینی، صفحه‌آرایی، لیتوگرافی، چاپ، صحافی، پخش و فروش کتاب توسط ناشر یا زیر نظر او انجام می‌شود.

یک مؤسسه انتشاراتی شامل بخش‌های مختلفی می‌باشد که هر کدام وظایفی خاص برعهده دارند. این بخش‌ها عبارتند از:

  • دفتر مدیر یا دفتر تشکیلات
  • بخش تولید فرهنگی (مهم‌ترین بخش یک انتشارات)
  • بخش تولید فنی – هنری
  • بخش تولید چاپی
  • بخش مالی – اداری
  • بخش بازاریابی، تبلیغ، پخش و فروش
  • روابط عمومی

بخش تولید فرهنگی بخش اصلی یا به عبارتی مغز یک انتشارات می‌باشد. این امر به دلیل وظایف مهمی است که بر عهده دارد، وظایفی از جمله: بررسی و ارزشیابی دست‌نوشته‌های تحویل‌شده، تهیه گزارش‌های فنی درباره آن‌ها، ویراستاری، آماده‌سازی آثار برای چاپ، تهیه نمایه کتاب، گفتگو با پدیدآورندگان، عقد قرارداد، برآورد مالی چاپ کتاب، نظارت بر چاپ و نمونه‌خوانی.

لازم به یادآوری است که مراحل اصلی نشر کتاب تدوین سیاست و برنامه، گفتگو، توافق و عقد قرارداد با پدیدآورنده، پدیدآوردن، آماده‌سازی برای چاپ، طراحی و تولید، توزیع و فروش می‌باشد.

انواع ناشر کتاب

ناشران براساس عوامل مختلف مثل سرمایه، ساختار و تشکیلات، هدف و نوع کتابی که چاپ می‌کنند به چند دسته تقسیم می‌شوند:

  1. ناشران مبتکر و منتظر: ناشران مبتکر کسانی هستند که با اندیشه قبلی، طرح و پیشنهاد به سراغ پدیدآورندگان می‌روند. اما ناشران منتظر از میان آثاری که به آن‌ها ارائه شده است یکی را انتخاب می‌کنند.
  2. ناشران عمومی و تخصصی: ناشران عمومی بدون در نظر گرفتن مخاطبین خود در همه زمینه‌ها فعالیت می‌کنند، اما ناشران تخصصی فقط در یک حوزه به خصوص فعالیت می‌کنند.
  3. ناشران انتفاعی (وابسته به سازمان) و غیرانتفاعی (به دنبال کسب سود).
  4. ناشران دولتی و وابسته به دولت: ناشران دولتی بیش از ۵۰ درصد سرمایه آن‌ها متعلق به دولت می‌باشد. اما ناشران وابسته به دولت کمتر از ۵۰ درصد سرمایه‌شان متعلق به دولت است.
  5. ناشران متون درسی و دانشگاهی.
  6. ناشران آثار تجدید چاپی: اقدام به چاپ کتاب‌هایی می‌کنند که قبلاً چاپ شده است. کسب سود در میان این ناشران بیش از سایرین است.
  7. ناشران همکار: که با سرمایه‌گذاری چندین ناشر و یا همکاری ناشر و پدیدآورنده فعالیت می‌کنند.

توانمندی‌ها و مهارت‌های مورد نیاز ناشر کتاب

  • علاقه به کار در حوزه فرهنگ
  • دقت بالا و توجه به جزئیات
  • مسئولیت‌پذیری
  • آگاهی از وضعیت عمومی جامعه و شناخت نیازهای فرهنگی مردم
  • توان کار تیمی
  • مهارت‌های ارتباطی مناسب

برچسب‌ها:

نشر کتاب چیست؟

مرکز نشر و حق نشر

وظایف ناشر و ناشر برتر

ناشر تخصصی کتاب

سبد خرید
شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.