اخبار انتشارات کتیبه نوین

تمدید مهلت شرکت در طرح انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران

تمدید مهلت شرکت در طرح انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران

به گزارش خبرگزاری مهر، شهرهای متقاضی شرکت در ششمین دوره طرح انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران می‌توانند تا سه شنبه ۱۰ دی‌ماه برنامه‌ها و فعالیت‌های‌شان را به دبیرخانه مرکزی این رویداد ارسال کنند. دبیرخانه مرکزی در تهران، خیابان شهید مطهری، خیابان فجر (جم سابق)، نبش کیهان، شماره ۷، ساختمان فجر، طبقه ۵، کد پستی ۱۵۸۹۷۴۳۱۱۱ قرار دارد. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیش‌تر می‌توانند به وب‌سایت شبکه ترویج کتابخوانی به نشانی http://bookpromotion.ir مراجعه کنند، یا با شماره تلفن‌های ۰۲۱۸۸۳۴۲۹۷۹-۸۸۳۴۲۹۸۰ تماس بگیرند.

بر اساس فراخوان منتشر شده این رویداد، علاقه‌مندان تا ۳۰ آذرماه فرصت حضور در این جشنواره را داشتند که با توجه به استقبال خوب شهرهای مختلف کشور برای کسب عنوان پایتختی کتاب، این مهلت تمدید شد.

بنابر اعلام این فراخوان، برنامه‌های کتابخوانی قابلیت شرکت در رقابت دارد که با همکاری دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی تدوین و با امضای شهردار و رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه شود. شهر معرفی شده به عنوان پایتخت کتاب ایران ملزم به ارائه گزارش‌های دوره‌ای منظمی از پیشرفت برنامه‌های ارائه شده به دبیرخانه است. اگر شهر انتخاب شده تا پاییز آن سال بر اساس برنامه‌ها و جدول زمان‌بندی ارائه شده فعالیت قابل توجهی نداشته باشد، احتمال تجدید نظر و پس گرفتن عنوان پایتخت کتاب براساس رأی هیئت داوران وجود خواهد داشت.

همچنین برنامه ارسالی باید دربرگیرنده معرفی مجموعه طرح‌ها و فعالیت‌های فرهنگی، ترویجی و ابتکاری در حوزه کتاب برای حداقل یک سال و حداکثر دو سال با این شرایط باشد: مشارکت همه اجزای صنعت نشر (پدیدآورندگان، ناشران، توزیع‌کنندگان، کتاب‌فروشان، کتاب‌داران و…)، مشارکت نهادها و فعالان حوزه کتاب و کتاب‌خوانی مانند کتابخانه‌ها، کتاب‌داران و غیره، مشارکت سازمان‌های غیردولتی و دولتی مرتبط با کتاب‌خوانی، حضور فعال مفاخر، مشاهیر و هنرمندان شاخص و محبوب، در نظر گرفتن طیف گسترده مخاطب‌ها (ازجمله زنان، کودکان، نوجوانان و…) برنامه‌های باید اثربخش، خلاقانه و پایدار باشند. همچنین ویژگی‌های کلی برنامه‌های ارسالی شهرها به دبیرخانه انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران می‌تواند به این شرح باشد: برنامه‌ها، فعالیت‌ها و اقدام‌ها به طور ویژه برای پایتخت کتاب طراحی شده باشد. متناسب با نیازهای محلی، آئین‌های بومی و ارزش‌های دینی و ملی باشد. تأثیرات پایداری در ارتقای سطح فرهنگ کتاب‌خوانی داشته باشد. از مشارکت مردمی و پشتیبانی شرکت‌های بزرگ تجاری، کارخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی برای تأمین هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری برخوردار باشد. قابلیت الگوبرداری داشته باشد. در محتوا و شیوه اجرا نوآورانه و کیفی باشد.

پایتخت کتاب ایران از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و ستاد شهرها و روستاهای دوستدار کتاب معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مشارکت دستگاه‌ها و نهادهای مختلفی اعم معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران، سازمان فرهنگی سازمان ملل متحد یونسکو، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور، انجمن نویسندگان کودک و نوجوان و نهادهای دیگر برگزار می‌شود. طرح انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران برای نخستین بار در ۱۳۹۳ در سراسر ایران برای ترویج کتاب‌خوانی برگزار شد. این برنامه، طرحی ملی و بومی است و بر اساس اقتضائات کشورمان برنامه‌ریزی و اجراشده است.

هرسال یک شهر به‌عنوان پایتخت کتاب از بین شهرهای نامزد انتخاب و معرفی می‌شود. در پنجمین دوره برگزاری این برنامه از میان یکصد و هفتاد و دو شهر شرکت کننده در رقابت کسب عنوان پایتخت کتاب، شهر یزد موفق به کسب این عنوان شد. پیش‌تر شهرهای اهواز، نیشابور، بوشهر، کاشان پایتخت کتاب ایران بودند.

اخبار انتشارات کتاب کتیبه نوین

صفحه اصلی سایت انتشارات کتیبه نوین

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *