اخبار انتشارات کتیبه نوین

علاقه کودکان به ادبیات فارسی مایه خوشحالی و غرور است

علاقه کودکان به ادبیات فارسی مایه خوشحالی و غرور است

به گزارش خبرنگار مهر، به‌تازگی پویش و مسابقه ویدئویی «شش بیت سعدی» با همکاری اپلیکیشن فیدیبو، انتشارات پرتقال و منصور ضابطیان مجری و برنامه‌ساز رادیوتلویزیون راه‌اندازی شده که امروز پنجشنبه ۸ خرداد آخرین روز خود را پشت سر می‌گذراند و با معرفی نفرات برتر به کارش پایان می‌دهد.

در این مسابقه از شرکت‌کنندگان خواسته شده بود، ۶ بیت از غزلیات عاشقانه سعدی را انتخاب کرده و آن را جلوی دوربین موبایل ‌خود بخوانند. سپس ویدئوهای خود را از راه‌هایی که در صفحه اینستاگرام ضابطیان به آن‌ها اشاره شده بود، ارسال کنند. هیئت داوران این‌مسابقه هم رشید کاکاوند، احترام برومند و منصور ضابطیان بودند که در نهایت ۹ویدئوی برتر را انتخاب کرده و این ویدئوها در صفحه اینستاگرام ضابطیان منتشر شدند. در نهایت، کاربران تا شامگاه سه‌شنبه ۶ خرداد فرصت داشتند با گذاشتن کامنت برای ویدئوهای موردعلاقه خود، ۳ ویدئوی برگزیده را انتخاب کنند.

احترام برومند یکی از اعضای هیئت داوران این‌مسابقه ادبی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: خیلی خوشحال می‌شوم وقتی می‌بینم برخی چهره‌های مشهور، از آن چارچوب‌های معمولی و گاه سطحیِ فضای مجازی فاصله می‌گیرند و به صفحات شخصی خودشان حال و هوای فرهنگی یا فعالیت‌های خیرخواهانه می‌دهند. این برای من بسیار قابل احترام است. محور قرار دادن خوانش اشعار سعدی برای یک‌مسابقه فرهنگی، در فضای مجازی، یکی از همین‌کارهای قابل احترام است.

وی افزود: مطالب آقای ضابطیان هم در فضای مجازی، همیشه به گونه‌ای است که آورده‌ای برای خواننده به همراه دارند و وقتی ایشان پیشنهاد همکاری در این‌حرکت فرهنگی را داد، استقبال کردم. ابتدای کار گمان می‌کردم شاید کمتر از ۲۰۰ نفر در این‌مسابقه شرکت کنند اما فکر می‌کنم نتیجه نهایی، چیزی بالغ بر ۷۰۰ ویدئو بود. البته این‌نکته را هم اضافه کنم که چندان اصرار ندارم «شش بیت سعدی» را یک مسابقه بدانم بلکه این‌حرکت، به‌نظرم بیشتر یک پویش فرهنگی است.

این‌مجری و بازیگر در ادامه، درباره حضور در هیئت داوران مسابقه «شش بیت سعدی» گفت: کار ما برای انتخاب ۹ ویدئوی برتر واقعاً سخت بود و خود من سعی کردم با وسواس زیادی انتخاب کنم. ضمن‌این که آرای دنبال‌کنندگان صفحه آقای ضابطیان در فضای مجازی هم در این زمینه بسیار مؤثر بود. در کل امیدوارم چنین اقداماتی باعث شود توجه مردم به چهره‌هایی مثل سعدی که گنجینه‌های شعر و ادب فارسی هستند، بیشتر شود.

برومند گفت: مشارکت بچه‌ها در این‌پویش، برایم جالب و خوشحال‌کننده بود چون حدود ۶۰ ویدئو را کودکان و نوجوانان برای ما ارسال کرده بودند. این‌علاقه کودکان به ادبیات کهن، مایه خوشحالی و غرور است. من پیش از این در مشهد و آرامگاه فردوسی دیده بودم که کودکان به زیبایی و با شور و احساس اشعار شاهنامه را نقالی می‌کنند. زمانی هم که به مدرسه می‌رفتیم، خانواده‌ها اهمیت زیادی می‌دادند که ما اشعار شاعران بزرگ را حفظ کنیم. خاطرم هست که کلاس پنجم و ششم بودیم و اشعار بوستان و حکایت‌های گلستان را در کتاب‌های درسی می‌خواندیم.

وی در پایان گفت: اکنون هم این‌میزان علاقه‌مندی نشان می‌دهد خلاف آنچه به نظر می‌رسد، کودکان و نوجوانان ما به شعر و ادبیات علاقه دارند. اگر فرصت به درستی فراهم باشد، قطعاً آنها نیز به این‌سمت گرایش پیدا می‌کنند. این‌که خانواده‌ها، بچه‌ها را به خواندن و حفظ کردن اشعار شاعران بزرگ کشور تشویق می‌کنند و حتی آن‌ها را به کلاس‌های آموزش نقالی شاهنامه و سعدی‌خوانی می‌فرستند، جای تقدیر دارد. این، واقعاً باعث امیدواری است. چون گاهی ما یک‌برداشت کلی و نامطلوب داریم که برمبنای آن جامعه و به‌ویژه جوانان و نوجوانان ما به سمت نوعی ابتذال می‌روند در حالی‌که این‌طور نیست؛ استعداد و علاقه‌مندی بیشتر مردم ما به سمت فرهنگ واقعی و اصیل ایرانی است و این چیزهای مبتذلی که احیاناً  در فضای مجازی می‌بینیم، آن چیزی نیست که در عموم جامعه و خانواده‌ها جریان دارد.

اخبار انتشارات کتاب کتیبه نوین

صفحه اصلی سایت انتشارات کتیبه نوین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *