اخبار انتشارات کتیبه نوین

مرور اخباری از نمایشگاه کتاب و جایزه شهید غنی‌پور

مرور اخباری از نمایشگاه کتاب و جایزه شهید غنی‌پور

گروه فرهنگ: پس از گزارش هفته کم‌خبر گذشته که تنها ۹ خبر را در خود جا داده بود، «یک‌هفته با کتاب» آخرین هفته بهمن‌ماه ۱۶ خبر مهم از اخبار حوزه کتاب و نشر را شامل می‌شود که یک‌خبر از این‌اخبار، خبر خارجی و بین‌المللی است.

دو موضوعی که در گزارش این‌هفته جلب توجه می‌کنند، نمایشگاه کتاب تهران و جایزه شهید حبیب غنی‌پور هستند. به‌این‌ترتیب موضوعاتی که بیشترین خبرهای گزارش را به خود اختصاص داده‌اند، جایزه غنی‌پور و نمایشگاه کتاب هستند که به‌ترتیب ۴ و ۲ خبر را به خود اختصاص داده‌اند.

گزارش با خبری از واردات کاغذ و جدول جدید وزارت ارشاد در این‌زمینه آغاز می‌شود. ۲ خبر بعدی درباره نمایشگاه کتاب تهران در اردیبهشت ۹۹ هستند و سپس اخبار مربوط به جایزه شهید غنی‌پور می‌آیند که شمارشان ۴ خبر است. پس از خبر تمدید مهلت شرکت در جشنواره شعر و داستان انقلاب هم که خبر بعدی است، ۷ خبر از برگزاری مراسم‌های اختتامیه، جلسات هیات امنا، بزرگداشت و رونمایی مرور می‌شود. آخرین خبر گزارش هم تنها خبر بین‌المللی آن است که مربوط به اسناد و مکتوبات به‌جا مانده از ترجمه آثار نجیب محفوظ نویسنده مصری است.

در ادامه مشروح گزارش «یک‌هفته با کتاب» آخرین هفته بهمن ۹۸ را می‌خوانیم؛

تایید واردات بیش از ۷۸ میلیون دلار کاغذ

طبق این‌خبر که روز شنبه ۲۶ بهمن منتشر شد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جدول‌های مرتبط با واردات کاغذ تحریر و مطبوعات را تا پایان ماه بهمن سال جاری را منتشر کرد که طبق این‌جداول، تا پایان ۲۶ بهمن، بیش از ۸۶۴۰۰ تن کاغذ مطبوعات و کاغذ با ارزش بالغ بر ۷۸ میلیون ۶۰۰ هزار دلار در قالب ۱۷۲ پرونده در این وزارتخانه برای واردات مورد تأیید قرار گرفته است. از این تعداد پرونده، ۷۶ پرونده برای واردات کاغذ مطبوعات و ۳۱ پرونده برای واردات کاغذ بالکی، ۶۴ پرونده برای واردات کاغذ تحریر و یک پرونده نیز برای واردات کاغذ LWC مورد بررسی و تأیید قرار گرفته است.

آغاز ثبت‌نام خبرنگاران برای حضور در نمایشگاه کتاب

به‌گفته سید محمد طباطبایی مدیر روابط عمومی سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ثبت‌نام خبرنگاران برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران در اردیبهشت ۹۹، روز یکشنبه این‌هفته شروع شد و تا روز یکشنبه ۴ اسفند ادامه دارد.

انتشار فراخوان تبلیغات فضای داخلی نمایشگاه کتاب تهران

همچنین روز سه‌شنبه ۲۹ بهمن، مدیریت برپایی نمایشگاه کتاب تهران برای بخش تبلیغات بخش‌های داخلی سالن‌های سی و سومین دوره این‌رویداد فراخوانی منتشر کرد.

اعلام اسامی داوران جایزه شهید غنی‌پور

طبق یکی از خبرهای روز شنبه، دبیرخانه نوزدهمین دوره جایزه شهید غنی‌پور اسامی داوران شاخه‌های مختلف خود را اعلام کرد.

رونمایی از پوستر جایزه شهید غنی‌پور

طبق خبری هم که روز یکشنبه این‌هفته منتشر شد، پوستر نوزدهمین دوره جایزه ادبی شهید حبیب غنی‌پور از سوی دبیرخانه این رویداد ادبی رونمایی شد.

معرفی نامزدهای کودک جایزه شهید غنی‌پور

روز سه‌شنبه بود که داوران بخش کودک جایزه مذکور، ۶ نامزد نهایی این‌بخش را معرفی کردند.

معرفی نامزدهای رمان نوجوان جایزه شهید غنی‌پور

دیروز چهارشنبه هم نامزدهای بخش رمان نوجوان جایزه شهید غنی‌پور توسط داوران این‌بخش معرفی شدند. نامزدهای نهایی این‌بخش ۵ عنوان کتاب و نویسنده بودند.

تمدید مهلت شرکت در جشنواره شعر و داستان انقلاب

دبیرخانه دوازدهمین جشنواره شعر و داستان انقلاب این‌هفته با اعلام خبر تمدید مهلت ارسال اثر به این رویداد تا ۱۵ فروردین ۹۹، از علاقه‌مندان به شرکت در این‌جشنواره درخواست کرد آثار خود را با توجه به ضوابط و مقررات اعلام شده در فراخوان منتشرشده ارسال کنند. مهلت ارسال اثر به این جشنواره پیش از این، ۳۰ بهمن اعلام شده بود.

برگزاری جلسه هیات امنای کتابخانه ملی با حضور جهانگیری

جلسه هیأت امنای سازمان اسناد و کتابخانه ملی این‌هفته با ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد. در این جلسه که وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش وپرورش و علوم، تحقیقات و فناوری نیز حضور داشتند، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گزارشی از عملکرد و مأموریت‌های این سازمان ارائه کرد و به تشریح دستاوردها و برنامه‌های در دست اجرای این‌نهاد پرداخت.

برگزاری اختتامیه اولین جایزه لیلی

اولین دوره جایزه لیلی که به بهترین رمان در ژانر عاشقانه اهدا می‌شود، روز دوشنبه ۲۸ بهمن با حضور جمعی از نویسندگان و مخاطبان علاقه‌مند به این ژانر ادبی برگزار شد و اولین برندگان خود را شناخت.

برگزاری بزرگداشت اسماعیل امینی

بیست‌وسومین عصر کتاب که به بزرگداشت مقام اسماعیل امینی، شاعر، طنزپرداز و مدرس دانشگاه اختصاص داشت، دوشنبه ۲۸ بهمن با حضور نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب، مهدی قزلی مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا زائری، سهیل محمودی، جواد محقق، بیوک ملکی، ساعد باقری، مصطفی رحماندوست، غلامرضا طریقی، محمدعلی بهمنی، علی‌اصغر محمدخانی، رضا ساکی، اکبر کتابدار، فاطمه راکعی، علیرضا لبش و دیگر طنزپردازان و شاعران در سرای کتاب مؤسسه خانه‌کتاب برگزار شد.

برگزاری رونمایی کتاب جدید فرهاد حسن‌زاده

دو کتاب «موش سر به هوا» نوشته فرهاد حسن‌زاده و تصویرگری علی خدایی و «پرنده‌ها و آسمان» نوشته فریده فرجام و تصویرگری محمدعلی بنی‌اسدی روز سه‌شنبه ۲۹ بهمن در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رونمایی شدند.

برگزاری رونمایی از مجموعه‌داستان «چهارشنبه پنج عصر»

مراسم رونمایی از مجموعه‌داستان «چهارشنبه پنج عصر» نوشته جمعی از نویسندگان با گردآوری ماندانا زندی عصر چهارشنبه ۳۰ بهمن در موسسه بهاران برگزار شد.

برگزاری کنفرانس هزاره خیام در اسپانیا

کنفرانس علمی بین‌المللی هزاره خیام دوشنبه ۲۸ بهمن در دانشگاه نبریخای شهر مادرید و روز سه‌شنبه ۲۹ بهمن در دانشگاه کمپلوتنسه برگزار شد. این‌رویداد با همکاری ایران و مرکز خیام برگزار شد.

برگزاری سیمنار تاریخ‌نگاری فارسی در زمان مغولان

سمینار تاریخ‌نگاری دوره فارسی در زمان مغولان روز دوشنبه ۲۸ بهمن توسط دپارتمان زبان فارسی دانشگاه دهلی‌نو با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در هند، برگزار شد. این‌سمینار دو روزه با حضور محمدعلی ربانی رایزن فرهنگی ایران در دهلی‌نو، عزیزالدین حسین و سید علی کریم رئیس دانشکده هنر، شریف حسین قاسمی، از اساتید زبان فارسی در هند، راجندرکومار رئیس دپارتمان زبان فارسی این دانشگاه و جمعی از اساتید و دانشجویان این دانشگاه برگزار شد.

اهدای مکتوبات نجیب محفوظ به موزه وی

ام کلثوم محفوظ تنها دختر بازمانده از نجیب محفوظ نویسنده سرشناس مصری، ۲۵۷ کتاب از ترجمه‌های مختلف آثار پدرش را به موزه تازه افتتاح شده او در قاهره اهدا کرد. کتاب‌های اهدایی شامل نسخه‌های ترجمه‌شده آثار محفوظ به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی، آلمانی، ایتالیایی، نروژی، فنلاندی، سوئدی، چینی و همچنین یک ورق کاغذ دست‌نوشته هستند که حاوی یک داستان کوتاه از این‌نویسنده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *