در مورد چاپ و نشر کتاب بیشتر بدانید...

ناشر کیست؟، انواع ناشر کتاب

ناشر کیست؟، انواع ناشر کتاب

ناشر فرد، گروه یا نهادی است که با مجموعه‌ای از امکانات و اقدامات فنی و تخصصی نسبت به چاپ و توزیع اثر چاپی اقدام می‌نماید. کار ناشر اجرا یا نظارت است به این معنی که کلیه مراحل لازم برای چاپ یک اثر شامل صفحه‌آرایی، لیتوگرافی، چاپ، صحافی، پخش و فروش کتاب توسط ناشر یا زیر نظر او انجام می‌شود.

یک مؤسسه انتشاراتی شامل بخش‌های مختلفی می‌باشد که هر کدام وظایفی خاص برعهده دارند. این بخش‌ها عبارتند از:

  • دفتر مدیر یا دفتر تشکیلات
  • بخش تولید فرهنگی (مهم‌ترین بخش یک انتشارات)
  • بخش تولید فنی–هنری
  • بخش تولید چاپی
  • بخش مالی–اداری
  • بخش بازاریابی، تبلیغ، پخش و فروش
  • روابط عمومی

بخش تولید فرهنگی بخش اصلی یا به عبارتی مغز یک انتشارات می‌باشد. این امر به دلیل وظایف مهمی است که بر عهده دارد، وظایفی از جمله: بررسی و ارزشیابی دست‌نوشته‌های تحویل‌شده، تهیه گزارش‌های فنی درباره آن‌ها، ویراستاری، آماده‌سازی آثار برای چاپ، تهیه نمایه کتاب، گفتگو با پدیدآورندگان، عقد قرارداد، برآورد مالی چاپ کتاب، نظارت بر چاپ و نمونه‌خوانی.

مراحل اصلی نشر کتاب شامل تدوین سیاست و برنامه، گفتگو، توافق و عقد قرارداد با پدیدآورنده، پدیدآوردن، آماده‌سازی برای چاپ، طراحی و تولید، توزیع و فروش می‌باشد.

انواع ناشر کتاب

ناشران براساس عوامل مختلف مثل سرمایه، ساختار و تشکیلات، هدف و نوع کتابی که چاپ می‌کنند به چند دسته تقسیم می‌شوند:

  1. ناشران مبتکر و منتظر: ناشران مبتکر کسانی هستند که با اندیشه قبلی، طرح و پیشنهاد به سراغ پدیدآورندگان می‌روند. اما ناشران منتظر از میان آثاری که به آن‌ها ارائه شده است یکی را انتخاب می‌کنند.
  2. ناشران عمومی و تخصصی: ناشران عمومی بدون در نظر گرفتن مخاطبین خود در همه زمینه‌ها فعالیت می‌کنند، اما ناشران تخصصی فقط در یک حوزه به خصوص فعالیت می‌کنند.
  3. ناشران انتفاعی (وابسته به سازمان) و غیرانتفاعی (به دنبال کسب سود).
  4. ناشران دولتی و وابسته به دولت: ناشران دولتی بیش از ۵۰ درصد سرمایه آن‌ها متعلق به دولت می‌باشد. اما ناشران وابسته به دولت کمتر از ۵۰ درصد سرمایه‌شان متعلق به دولت است.
  5. ناشران متون درسی و دانشگاهی.
  6. ناشران الکترونیکی: این گروه از ناشران تمام مراحل تولید و تولید مواد خواندنی را انجام می‌‌دهند اما به جای کاغذ متون را روی لوح‌های فشرده یا شبکه منتشر می‌‌کنند.
  7. ناشران آثار تجدید چاپی: اقدام به چاپ کتاب‌هایی می‌کنند که قبلاً چاپ شده است. کسب سود در میان این ناشران بیش از سایرین است.
  8. ناشران همکار: که با سرمایه‌گذاری چندین ناشر و یا همکاری ناشر و پدیدآورنده فعالیت می‌کنند.

ویژگی‌های ناشر برتر

  • علاقه به کار در حوزه فرهنگ
  • دقت بالا و توجه به جزئیات
  • مسئولیت‌پذیری
  • آگاهی از وضعیت عمومی جامعه و شناخت نیازهای فرهنگی مردم
  • توان کار تیمی
  • مهارت‌های ارتباطی مناسب

چگونه اتشارات و ناشر مناسب کتاب پیدا کنیم؟

برای انتخاب ناشر خوب و متناسب با موضوع کتاب آیتم‌های مختلفی را باید مدنظر قرار داد. برای این کار می‌توانید به‌صورت رایگان با مشاوران انتشارات کتیبه نوین مشورت کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر منوی راهنمای انتخاب ناشر و بهترین انتشارات را مطالعه فرمایید.

در مورد چاپ و نشر کتاب بیشتر بدانید…

صفحه اصلی وب‌سایت انتشارات کتیبه نوین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *