اخبار انتشارات کتیبه نوین

نشست کارشناسی سومین دوسالانه نشان شیرازه برگزار شد

چاپ کتاب زینک چهار رنگ کتاب زینک چهار رنگ چاپ کتاب زینگ سازمان چاپ کتاب سایت چاپ کتاب سایت چاپ کتاب درسی سایز استاندارد چاپ کتاب سایز استاندارد کتاب سایز فونت کتاب سلفون‌کشی سیر اخذ مجوز کتاب سیر چاپ کتاب سیر چاپ و اخذ مجوز کتاب سیستم جامع صدور مجوز چاپ و نشر کتاب شابک گرفتن برای کتاب شرایط چاپ کتاب شرایط چاپ کتاب و پایان نامه شرایط چاپ کتاب شرایط چاپ یک کتاب شرایط چاپ یک کتاب چیست رمان شعر خود را چگونه کتاب کنم شناسنامه کتاب شناسنامه کتاب شناسنامه کتاب چیست صحافی کتاب صحفه فهرست صفحات داخلی کتاب صفحه آرایی کتاب برای چاپ صفحه آرایی کتاب شعر صفحه ارایی پایان نامه صفحه ارایی کتاب برای چاپ صفحه شناسنامه کتاب ضوابط چاپ کتاب طراح کتاب طراحی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی موسسه خانه کتاب، نشست کارشناسی سومین دوسالانه هنر طراحی کتاب ایران (نشان شیرازه) با حضور نیکنام حسینی پور؛ مدیر عامل خانه کتاب، علی ثابت؛ دبیر علمی سومین دوسالانه نشان شیرازه، مسعود سپهر، عضو هیات مدیره انجمن طراحان گرافیک ایران، علی خورشیدپور، پژمان رحیمی زاده، علی‌هاشمی شهرکی و فرزاد ادیبی، سه شنبه(۱۹ تیرماه) در موسسه خانه کتاب برگزار شد.

نیکنام حسینی پور در این جلسه بر ضرورت تغییرات شکلی و محتوایی در سومین دوسالانه هنر طراحی کتاب ایران (نشان شیرازه) تاکید کرد و گفت: کیفیت طراحی کتاب در بعضی از حوزه‌ها رو به پیشرفت و در بعضی از حوزه‌ها رو به پس رفت است. در برخی از آثار منتشره، آن طور که باید طراحی، انتخاب قلم و مسائل زیباشناختی محصول فرهنگی مورد توجه قرار نگرفته است.

وی از هیئت داوری خواست تا در این دوره از جشنواره با توجه به همزمانی آن با چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی، به کتاب‌هایی که با موضوع انقلاب چاپ شده اند در بخش ویژه نشان شیرازه، وضعیت طراحی کتاب بعد از انقلاب را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند. موسسه خانه کتاب به جهت سابقه فعالیت بانک اطلاعاتی کتاب، آمار شمارگان کتاب را در اختیار دارد، اما در مورد وضعیت و کیفیت طراحی کتاب‌ها آمار و اطلاعاتی در دست نیست.

حسینی پور با بیان اینکه در حوزه تصویرگری کتاب در مجامع بین المللی جایگاه خوبی داریم، افزود: جایزه نشان شیرازه، این فرصت و ظرفیت را فراهم می کند تا این جشنواره را به یک حرکت بین المللی وصل کنیم و آثار فاخر و ارزشمند طراحی کتاب را در جشنواره‌های بین المللی عرضه بداریم.

مدیر عامل خانه کتاب با اشاره به جنبه علمی سومین دوسالانه هنر طراحی کتاب ایران (نشان شیرازه) گفت: در این زمینه می توان سلسله نشست‌هایی در سرای اهل قلم و خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) برگزار و نتیجه آن در قالب مجموعه مقالات منتشر شود. همچنین به منظور تربیت هنرمندان و طراحان تخصصی کتاب، این ظرفیت وجود دارد که در مراکز علمی کاربردی دانشگاه، رشته  «طراحی و گرافیک کتاب» ایجاد شود.

ایشان ضمن تاکید بر اجرای طراحی و عرضه کتاب‌های زیبا، لزوم پرداختن و تحقیق علمی و تئوریک طراحی کتاب را مورد توجه قرار داد.

مدیرعامل خانه کتاب همچنین با اشاره به ایجاد «بخش مقالات علمی» در سومین دوسالانه هنرطراحی کتاب ایران و با توجه به گسترش تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های هنری و مرکزیت قدیمی کتاب در ایران، پژوهشگران فرهنگی را در موضوع طراحی کتاب به بررسی، تحلیل و ارائه الگوی مطلوب طراحی کتاب و کتاب آرایی فراخواند.

وی ادامه داد: ناشران زیادی در کشور فعالیت می کنند که تعدادی از آنها به مسائل زیبایی شناسی کتاب توجه نمی کنند؛ در صورتی که ناشر حرفه ای باید به کتاب به عنوان یک محصول فرهنگی نگاه کند و مسائل زیبایی شناسی را در آن  لحاظ نماید؛ در این صورت آنها خواهند توانست هم سلیقه مخاطبان را  مدنظر قرار دهند و هم کتاب‌های خود را به فروش برسانند.

حسینی پور با اشاره به تاریخ شفاهی حوزه نشر گفت: در تاریخ شفاهی کتاب صرفا به ناشران توجه شده است اما بنا داریم در دوره‌های بعدی همه حوزه‌های نشر از جمله؛ مترجمان، طراحان، تصویرگران، ویراستاران، صحافان و… را مد نظر قرار دهیم تا مجموعه کامل تاریخ نشر دیده شود.

در ادامه این جلسه، اعضای شورا پیشنهادات خود را درباره شرایط و مقررات فراخوان و آئین نامه داوری این دوره از جایزه نشان شیرازه اعلام کردند.

همچنین در این جلسه پیشنهاد تشکیل دبیرخانه دائمی برای دوسالانه هنر طراحی کتاب ایران، توجه به گرافیک کتاب‌های صوتی با هدف توجه به محیط زیست، توجه به ناشران برگزیده این جشنواره از طریق خرید کتاب، بررسی و ارزیابی کتاب‌های منتشر شده با موضوع آموزش طراحی کتاب، توجه به کتاب‌های الکترونیکی و… مورد بررسی قرار گرفت.

اسامی هیئت داوران بخش مسابقه گرافیک سومین دوسالانه هنر طراحی کتاب ایران(نشان شیرازه) بدین شرح است: مسعود سپهر، طراح گرافیک و عضو هیات مدیره انجمن طراحان گرافیک ایران، علی خورشید پور؛ طراح گرافیک، فرزاد ادیبی؛ طراح گرافیک و مدرس دانشگاه، سیامک فیلی زاده؛ طراح گرافیک و مدیر هنری، پژمان رحیمی زاده؛ تصویرگر و مدرس دانشگاه، علی‌هاشمی شهرکی؛ طراح، تصویرگر و مدیر هنری، علی ثابت؛ طراح گرافیک و عضو هیئت علمی دانشگاه و دبیر علمی سومین دوسالانه.

همچنین هیات داوران بخش مقالات سومین دوسالانه هنر طراحی کتاب ایران(نشان شیرازه) بدین شرح است: مریم کهوند؛ طراح گرافیک و عضو هیئت علمی دانشگاه هنر، مسعود سپهر؛ طراح گرافیک و هیئت مدیره انجمن طراحان گرافیک ایران و مدرس دانشگاه و دکتر یعقوب آژند؛ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران.

اخبار انتشارات کتاب کتیبه نوین

صفحه اصلی سایت انتشارات کتیبه نوین

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *