اخبار انتشارات کتیبه نوین

همایش آنلاین «میراث فارابی و زمان امروز» برگزار شد

همایش آنلاین «میراث فارابی و زمان امروز» برگزار شد

به گزارش خبرگزاری مهر، سال گذشته بود که هزار و صد و پنجاهمین سالگرد تولد، فیلسوف و متفکر بزرگ شرق، فارابی برای دوره ۲۰۲۰- ۲۰۲۱ در فهرست رویدادهای مهم یونسکو گنجانده شد. پرونده این ثبت توسط سه کشور ایران، ترکیه و قزاقستان ارائه شده بود.

به همین مناسبت کتابخانه ملی قزاقستان با حمایت وزارت فرهنگ و ورزش جمهوری قزاقستان، همایش بین‌المللی آنلاینِ «میراث ابونصر فارابی و زمان امروز» را برگزار کرد. هدف از برگزاری این همایش، جلب توجه مردم نسبت به آثار علمی فارابی و تشویق به مطالعه آنهاست.در این همایش اندیشمندانی از کشورهای قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکیه، ایتالیا و سوریه شرکت کردند و آثار فارابی مورد بررسی قرار گرفت و درباره ایجاد بنیادی عمومی درباره آثار علمی مربوط به فارابی گفت‌وگو شد.

رئیس کتابخانه ملی قزاقستان خانم «امیدخان مینالبایوا» در این همایش گفت: «در بنیاد کتابخانه ملی چندین کتاب فارابی وجود دارد. از جمله، «مجموعی آثار ده جلدی»، «آدم و زمان»، «مدینه فاضله»، «موسیقی کبیر» و… علاوه براین نسخه الکترونیکی این کتاب ها در اختیار خوانندگان قرار گرفته است. در سال جاری کتابخانه ملی در شهر نور-سلطان نمایشگاه «میراث فارابی» را برگزار کرد و در آن بیش از ۴۰۰ کتاب، عکس و اطلاعات دیگر در باره زندگی و آثار فارابی به نمایش در آمدند.

در ادامه همایش ادواردو کانیتا، پژوهشگر ایتالیایی درباره طب اسلامی قرون وسطی سخنرانی کرد. وی گفت: اتفاقی نیست که فارابی سلامت و آرامش جسمی را از اصول اصلی حاکمیت کشور می‌داند. فارابی گیاهان صحراهای بزرگ را می‌شناخت و با آنها دارو درست می‌کرد. او می‌دانست که استفاده بیش از حد از داروها برای بدن مضر است و می‌توانست تفاوت بیماری‌های مشابه را تشخیص دهد.

در ادامه همایش نیز اختیار پالتوره، رئیس دانشکده شرق‌شناسی دانشگاه فارابی گزارش خود در باره «میراث فارابی و مسائل ترجمه» ارایه داد. در پایان همایش نیز درباره ایجاد بنیاد اطلاعات الکترونیکی به نام «فارابی جهان را متحد می‌کند» و همچنین چاپ مجموعه علمی «آثار فارابی و زمان امروز» Abu Nasr al-Farabi’s legacy and modernity تصمیماتی گرفته شد.

این خبر را رایزنی فرهنگی ایران در قزاقستان ارسال کرده است.

اخبار انتشارات کتاب کتیبه نوین

صفحه اصلی سایت انتشارات کتیبه نوین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *