اخبار انتشارات کتیبه نوین

برگزاری دوره نویسندگی رایگان در اصفهان

برگزاری دوره نویسندگی رایگان در اصفهان

احمدرضا امیری سامانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه کسب چه چیزی در نویسندگی اهمیت دارد، اظهار داشت: در نویسندگی علاقه و پشت کار به نوشتن رکن اصلی است و استعداد مانند چراغ اضافه برای خودرویی است که در شب رانندگی می‌کند اما در واقع چراغ‌های اصلی علاقه و پشت کار هستند.

وی افزود: بنابراین باید این علاقه و پشت کار را پرورش دهیم و مهارت‌هایی را به آن بیافزاییم تا نویسنده را در مسیری قرار دهیم که بتواند تفکرات، مطالعات و جهان‌بینی خود را به خواننده منتقل کند.

تقدم پشتکار و علاقه بر استعداد

دبیر کانون ادبیات داستانی حوزه هنری اصفهان خاطر نشان کرد: نویسنده‌های خیلی بزرگی داشتیم که در ابتدای کار توسط اساتید خود طرد می‌شدند و چندان استعداد خاصی نداشتند اما با علاقه و پشت کار به هدف خود رسیدند.

وی ادامه داد: در رمان نویسی یک نویسنده مشهور به نام ارنست همینگوی، یک اثر را ده‌ها بار بازنویسی کرد تا به آنچه که می‌خواهد برسد و این نشان می‌دهد که شرط اصلی نویسندگی همت و پشتکار است.

امیری سامانی با اشاره به اینکه گروه سنی کلاس‌های مبانی و پیشرفته آموزش نویسندگی از سن ۱۸ تا ۳۵ سالگی، تصریح کرد: دلیل انتخاب گروه سنی ۱۸ سال به بعد این است که تا قبل از این گروه سنی را کانون پرورش فکری به خوبی پوشش داده و فعالیت‌های مناسبی بر اساس روانشناسی و آموزش محور انجام داده است.

مبانی نویسندگی برای گروه سنی بالغ

وی با بیان اینکه در گروه سنی ۱۸ سال به بعد فرد بالغ و قادر به انتخاب است، گفت: مفاهیمی که آموزش داده می‌شود برای گروه سنی بالغ در نظر گرفته شده که به لحاظ درک سنی و ذهنی برای مبانی آموزش آمادگی لازم را داشته باشند.

دبیر کانون ادبیات داستانی حوزه هنری اصفهان خاطر نشان کرد: حوزه هنری رسالت کشف استعداد دارد و قلم یکی از ناب‌ترین هنرهایی است که به عقیده من تا آخر عمر در حال رشد است و فرد همیشه به تعالی فکر می‌کند و متعالی‌ترین هنرها در سنت و پرورش روحی است، بنابراین این دوره نویسندگی رایگان است.

برنامه‌های دوره نویسندگی رایگان

وی ادامه داد: در شهرهای مختلف و اصفهان بسیار دیده شده که هنرجوها با سرخوردگی مواجه هستند اما می‌توانند قلم خود را رشد بدهند و با توجه به اینکه زکات علم نشر آن است و اسم شهریه باعث طرد شدن می‌شود، این دوره رایگان است البته نباید معیار مالی را سنجش کیفیت قرار دهیم زیرا با شهریه و مدرک محوری آموزشگاه تنها سلب مسئولیت می‌کنند.

امیری سامانی از برنامه‌های این دوره گفت: فن نوشتن، یادداشت نگاری، دل‌نوشته نویسی، جستار نویسی و ساده نویسی کار می‌شود و در کنار آنها یاد می‌گیرند که چگونه ابراز درونیات، بازخورد حوادث بیرون و جهان‌بینی خود را در داستان منتقل کنند و بعد خاطره‌نگاری و داستان کوتاه به صورت پایه‌ای آموزش داده خواهد شد.

وی همچنین آموزش اصول مصاحبه گرفتن، تاریخ شفاهی را از دیگر برنامه‌ها برشمرد و گفت: نویسندگی تنها نوشتن دل نوشته نیست و حتی روش تحقیق هم یاد داده می‌شود. از سویی دیگر مطالعه را برای آنها بنیادین می‌کنیم چراکه بسیاری از دانشگاه‌های خارجی شعارشان این است که اول کتاب خوان پرورش می‌دهیم بعد نویسنده.

کتابفروشی‌ها ویترین کتاب‌های خارجی

دبیر کانون ادبیات داستانی حوزه هنری اصفهان خاطر نشان کرد: در حوزه هنری که نماد شاخص قلم در کشور است کتاب‌های خوبی از حوزه منتشر شده است که هنرجو با علاقه خود در این کلاس مشارکت کند و ممکن است به این نتیجه برسد که نویسندگی هدف نهایی او نیست. این دوره کارگاه محور است و هرچه پیش برویم فعالیت‌ها سخت‌تر می‌شود.

وی افزود: در پایان دوره هنرجوهای برتر مورد تقدیر واقع می‌شوند و به دورهای بعد و عضو کانون ادبی حوزه هنری می‌شوند.

امیری سامانی با انتقاد از ویترین کتاب فروشی‌ها که صرفاً به کتاب‌های خارجی اختصاص داده شده، گفت: کتاب‌هایی که با فرهنگ ما تناسب ندارند و همچنان کتاب پرفروشی از نویسنده داخلی کم است و نیازمند آموزش و پرورش اصولی نویسنده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری استان اصفهان، ثبت نام دوره دوم آموزش مبانی نویسندگی را به صورت رایگان آغاز کرد. کلاس‌های این دوره در ساعت ۱۶ الی ۱۸ روزهای شنبه در سالن سعدی حوزه هنری واقع در خیابان استانداری، گذر سعدی، عمارت سعدی، برگزارمی شود و علاقه مندان می‌توانند برای ثبت نام در این دوره با شماره تماس ۳۲۲۲۰۰۵۶ و یا با واتساپ ۰۹۱۳۵۹۱۸۲۴۲ تماس حاصل نمایند.
کلاس‌های آموزشی داستان کوتاه به صورت حضوری و با رعایت کلیه پروتکل‌های بهداشتی برگزار خواهد شد. علاقه مندان از امروز ۲۹ خردادماه لغایت ۱۰ تیرماه فرصت دارند تا برای حضور در این دوره ثبت نام نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *