اخبار انتشارات کتیبه نوین

هفته مهم معاونت فرهنگی ارشاد و دوشنبه پرخبر برای کتاب

هفته مهم معاونت فرهنگی ارشاد و دوشنبه پرخبر برای کتاب

 گروه فرهنگ: گزارش «یک‌هفته با کتاب» این‌هفته از حیث تعداد و کیفیت اخبار حوزه کتاب و نشر، خبرهای مهمی درباره معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین دوشنبه‌ای پرخبر را پیش روی مخاطب قرار می‌دهد. گزارش این‌هفته با ۱۷ خبر، ۵ خبر بیشتر از گزارش هفته گذشته دارد.

مرور خبرهای مهم این‌هفته با دو خبر از معاونت فرهنگی وزارت ارشاد درباره ادغام سه موسسه زیرمجموعه و همچنین کاغذ نشر آغاز می‌شود. در ادامه به ۶ خبری می‌پردازیم که روزهای شنبه و سه‌شنبه این هفته منتشر شده‌اند. اما روز دوشنبه ۱۴ مرداد که روز برگزاری جلسات،‌ آغاز به کارها و اختتامیه‌ها بود، از حیث تعداد خبر، پرخبرترین روز این هفته است که به‌تنهایی ۵ خبر مهم را در خود جا داده است.

پس از اخبار و رویدادهای مهم دوشنبه این‌هفته، ۲ خبر از خانه کتاب را که درباره وام اهالی قلم بود، در قالب یک عنوان برگزیده مرور می‌کنیم و سپس نوبت به ۳ خبر بین‌المللی گزارش می‌رسد که مانند روال پیشین، پایان‌بخش گزارش هستند.

در ادامه گزارش مرور اخبار مهم کتاب و نشر را در هفته‌ای که گذشت، از نظر می‌گذرانیم؛

تائید طرح ادغام سه زیرمجموعه وزارت ارشاد توسط جوادی

یکی از مهم‌ترین خبرهای حوزه کتاب و نشر در این هفته، از سخنانی محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر ارشاد استخراج می‌شود. جوادی در گفتگویی که این‌هفته با مهر داشت و مشروحش به زودی منتشر می‌شود، از نهایی شدن طرح ادغام موسسات تابع معاونت فرهنگی تا سه هفته آتی خبر داد. به گفته جوادی اصل ایده این است که لازم است برخی از فعالیت‌های موسسات زیر مجموعه معاونت در راستای طرحی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دو» از آن یاد می‌کند و قرار است در آن فعالیت‌های و ماموریت‌های وزارتخانه در همه حوزه‌ها متناسب با شرایط زمانه بازنگری شود، مورد بررسی مجدد قرار بگیرد.

طبق شنیده‌ها قرار بود ۳ موسسه خانه کتاب، بنیاد ادبیات داستانی و موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی با یکدیگر ادغام شوند که این زمزمه‌ها طی روزهای گذشته رنگ واقعیت به خود گرفته‌اند.

انتشار توضیحات معاونت فرهنگی ارشاد درباره کاغذ نشر

معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اطلاعیه‌ای که روز شنبه ۱۲ مرداد با عنوان «کاغذ نشر چگونه تخصیص داده می‌شود؟» منتشر شد، به توضیحاتی درباره این مساله پرداخته است. کمیته تخصیص کاغذ نشر که با همکاری صنف نشر و معاونت امور فرهنگی تشکیل شده، در سال ۱۳۹۸ تعداد ۱۹ جلسه تشکیل داده و به درخواست‌های ناشران برای دریافت کاغذ رسیدگی کرده است.

کمیته تخصیص کاغذ نشر، چگونه عمل می‌کند و کاغذ نشر سهم کدام ناشران می‌شود؟ از جمله سوالاتی بودند که در این اطلاعیه به آن‌ها پاسخ داده شده و مشروح این پاسخ‌ها در خبری که این‌هفته در این‌باره منتشر شد، قابل مطالعه است.

انتشار فراخوان ششمین جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی

فراخوان ششمین جشنواره تقدیر از مروجان کتاب‌خوانی روز سه‌شنبه این‌هفته توسط ستاد اطلاع‌رسانی رویدادهای ترویج کتابخوانی منتشر شد. در این رویداد فرهنگی، شبکه گروه‌های ترویج کتاب‌خوانی با حمایت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نظر دارد، افراد، گروه‌ها، تشکل‌های مردمی و نهادهای غیردولتی دارای فعالیت‌های مؤثر و نوآورانه در زمینه ترویج کتاب‌خوانی را انتخاب و معرفی کند.

معرفی برگزیدگان سومین دوسالانه هنر طراحی کتاب

مراسم اختتامیه و معرفی آثار برگزیده سومین «دوسالانه هنر طراحی کتاب نشان شیرازه» عصر یکشنبه ۱۳مرداد در فرهنگستان هنر برگزار شد و برگزیدگان این رویداد معرفی شدند.

برگزاری جلسه شورای فرهنگ عمومی و ارائه گزارش درباره جشنواره رضوی

هفتصد و بیست و نهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور صبح سه‌شنبه ۱۵ مرداد با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ارائه گزارش برگزاری نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی توسط علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور برگزار شد.

معرفی شش دستگاه برتر آموزش سبک زندگی

خبر دیگری که مربوط به وزارت ارشاد و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور می‌شد و این‌هفته منتشر شد، روز شنبه ۱۲ مرداد منتشر شده است. به موجب این خبر، با اعلام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نهاد کتابخانه های عمومی کشور در میان ۹۷ دستگاه دولتی شرکت کننده در دوره آموزشی سبک زندگی، به‌عنوان یکی از شش دستگاه برتر شناخته شد.

افتتاح مجتمع حل اختلاف فرهنگ و هنر و رسانه

دیگر خبر مهم روز سه‌شنبه این‌هفته، افتتاح مجتمع حل اختلاف فرهنگ و هنر و رسانه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. پیش از این غلامحسین اسماعیلی رئیس کل دادگستری استان تهران در دیدار با سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوید افتتاح این شورای ویژه را به منظور رسیدگی تخصصی به شکایات و اختلاف‌های موجود میان اهالی فرهنگ و هنر و رسانه را داده بود.

افتتاح کتابفروشی جدید انجمن آثار و مفاخر فرهنگی

آیین گشایش کتابفروشی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، صبح سه‌شنبه ۱۵ مرداد با حضور حسن بلخاری رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و دیگر مدیران این انجمن در طبقه همکف پاساژ پارسا برگزار شد.

برگزاری جلسه شورای گرنت

یکی از اتفاقات مهم دوشنبه‌ پرخبر این‌هفته برگزاری جلسه شورای طرح گرنت در معاونت فرهنگی وزارت ارشاد بود. در این‌جلسه که با حضور محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعضای شورای مذکور در معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، جوادی بر ضرورت حمایت از ترجمه آثار نخبگان و دانشمندان معاصر ایرانی به زبان‌های دیگر تاکید کرد.

آغاز به‌کار گزارشگاه کتاب «نقاشی‌قهوه‌خانه»

مراسم افتتاحیه گزارشگاه  کتاب «نقاشی قهوه‌خانه» روز دوشنبه ۱۴ مرداد با حضور حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، محمد حمزه زاده قائم مقام رئیس حوزه هنری و معاون سینمایی حوزه هنری، عبدالحمید قره داغی، معاون مالی و اداری مالی حوزه هنری و مدیرعامل انتشارات سوره مهر، مجدالدین معلمی، معاون هنری حوزهنری و جمعی از ‌استادان، صاحب‌نظران، پژوهشگران، و علاقه‌مندان به عرصه‌های تاریخ شفاهی و خاطره‌نگاری در گالری ‌ابوالفضل عالی حوزه هنری برگزار شد.

آغاز به‌کار نخستین مهرواره «داستان» آفرینش کانون

نخستین مهرواره داستان آفرینش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم روز دوشنبه این‌هفته با حضور نوجوانان داستان‌نویس از سراسر کشور، در تبریز آغاز شد. این مهرواره در قالب کارگاه‌های آموزشی مختلف، با حضور ۸۶ عضو برگزیده و ارشد داستان‌نویس انجمن‌های ادبی آفرینش کانون پرورش فکری سراسر کشور از ۱۴ تا پایان امروز پنجشنبه ۱۷ مرداد به میزبانی کانون تبریز برگزار می‌شود.

آغاز به‌کار پویش کتابخوانی «کتاب قهرمان»

برگزاری مراسم افتتاحیه و آغاز به‌کار پویش کتابخوانی «کتاب قهرمان» با معرفی کتاب «آب هرگز نمی‌میرد» نوشته حمید حسام هم از جمله خبرهای روز دوشنبه ۱۴ مرداد بود که با حضور سعید اوحدی رئیس سازمان فرهنگی‌هنری شهرداری تهران، حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، مهدی رحمتی رئیس سازمان بسیج صداوسیما، میثم نیلی مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی، میرزامحمد سلگی فرمانده گردان ابوالفضل لشکر ۳۲ انصارالحسین در دوران دفاع مقدس، نویسنده کتاب و حسین دارابی کارگردان تیزر سینمایی کتاب در مجموعه باغ کتاب تهران برگزار شد.

برگزاری اختتامیه رویداد کارآفرینی «ویتا»

پس از ۳ خبر آغاز به کار که مربوط به دوشنبه این‌هفته هستند، به خبری در حوزه برگزاری اختتامیه‌ها می‌رسیم که در همین روز منتشر شد و مربوط به کتابخانه ملی است. به موجب این‌خبر، آیین اختتامیه رویداد کارآفرینی «ویتا» با حضور اشرف بروجردی رئیس کتابخانه ملی، سورنا ستاری معاون علم و فناوری ریاست جمهوری و جمعی از استارتاپ‌ها در تالارقلم سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد و در آن، تفاهم‌نامه‌ای برای ایجاد و راه‌اندازی مرکز نوآوری و شتابدهی فناوری‌های حوزه کتابداری، اسناد و محتوای دیجیتال به امضای بروجردی و ستاری رسید.

اخبار خانه کتاب درباره وام اهالی قلم

این هفته دو خبر به نقل از خانه کتاب منتشر شد که مربوط به وام و تسهیلات اهالی قلم بودند. در خبر اول که روز یکشنبه منتشر شد، زمان ثبت‌نام وام مذکور روز دوشنبه اعلام شد و خبر بعدی هم که دیروز چهارشنبه ۱۶ مرداد منتشر شد، آخرین مهلت برای ثبت‌نام برای دریافت این وام را ۲۱ مرداد اعلام کرد.

درگذشت نویسنده برنده نوبل

طبق یکی از خبرهای روز سه‌شنبه، تونی موریسون نویسنده و نخستین زن آمریکایی آفریقایی که جایزه نوبل ادبیات را دریافت کرد، درگذشت. این‌نویسنده که به مدت بیش از پنج دهه در آثار داستانی خود به تشریح تجربه آفریقایی آمریکایی‌ها می‌پرداخت، در ۸۸ سالگی چشم از جهان فروبست.

توزیع کتاب رایگان در استراحتگاه‌های بین راهی فرانسه

دومین خبر بین‌المللی این گزارش درباره توزیع رایگان کتاب در استراحتگاه‌های بین‌راهی بزرگراه‌های فرانسه بود. به‌موجب این خبر، بنیاد ونسی اتوروت که سازنده بزرگراه‌ها در فرانسه است، در اقدامی آزمایشی در ۲۵ استراحتگاه بین راهی ۴۰ هزار نسخه کتاب برای مطالعه رانندگانی که برای استراحت توقف می‌کنند، توزیع کرد. شعاری که این شرکت برای طرح فوق در نظر گرفته تکه کلامی برگرفته از ویکتور هوگو نویسنده معروف فرانسوی است که گفته بود: مطالعه در واقع سفر است و سفر خود مطالعه و آموختن است.

گردهمایی نویسندگان و ناشران کشورهای آفریقایی در کنیا

سمینار بین المللی سه روزه نویسندگان وناشران این‌هفته با شعار «شناخت توانمندی آفریقا در رهبری جهانی انتشارات در قرن ۲۱ میلادی» در تاریخ ۳۱ ماه جاری جولای در شهر نایروبی آغاز به کار کرد و موسسه ملی انتشارات کنیا به مدت سه روز میزبان بیش از ۶۰۰ نفر از نویسندگان و ناشران کتاب از ۵۰ کشور جهان بود. اکثر قریب به اتفاق میهمانان این نشست از کشورهای افریقایی بودند.

اخبار انتشارات کتاب کتیبه نوین

صفحه اصلی سایت انتشارات کتیبه نوین

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *