در مورد چاپ و نشر کتاب بیشتر بدانید...

انتشارات چیست؟ وظایف مدیر انتشارات

انتشارات چیست؟

به‌طورکلی در تعریف انتشارات دو دیدگاه وجود دارد:

  1. دیدگاه عمومی: دیدگاه اول دیدگاه عمومی است که می‌گوید هر کس مطلبی را تولید و تکثیر نماید کار نشر را انجام داده است.
  2. دیدگاه تخصصی: در دیدگاه دوم که دیدگاه تخصصی به نشر می‌باشد، انتشارات را به‌عنوان یک تجارت یا کسب‌وکار قلمداد می‌کند مثل انتشار کتاب یا مجله.

درباره انتشارات کتیبه نوین و خدمات آن بیشتر بدانید.

تعریف مدیر انتشارات

مدیر انتشارات بالاترین مقام در مؤسسه انتشاراتی است و وظیفه او، مانند هر مدیری در هر واحدی دیگر، اداره واحد و تصمیم‌گیری درباره امور انتشارات است. گاه در رأس هرم تشکیلات نشر، هیأت مدیره وجود دارد و آن‌ها از میان خود، یا حتی خارج از جمع خود، کسی را به‌عنوان مدیرعامل برمی‌گزینند. در نشر غیردولتی، مدیر ممکن است خود سرمایه‌گذار یا بانی اصلی باشد.

مدیر انتشارات و گسترش فرهنگ

مدیر انتشارات فردی است که به وضعیت فرهنگی جامعه علاقه داشته و با آن آشنایی کامل دارد. او باید فردی دقیق بوده و توان سازماندهی و نظارت مناسب بر روی کلیه فرآیند تهیه و چاپ کتاب را داشته باشد. ناشر با فعالیت درست خود به بالا بردن سطح فرهنگی جامعه کمک بزرگی می‌کند.

وظایف مدیر انتشارات

  • ارتباط با نویسندگان و مترجمان برای انتخاب و گرفتن سفارش تولید
  • بررسی و نیازسنجی وضعیت فرهنگی و تمایلات مردم برای شناسایی نوع موضوعات و کتاب‌های مورد علاقه آن‌ها
  • خواندن و ارزیابی متون نویسندگان یا مترجمان به کمک متخصصان
  • دریافت مجوز نشر برای کتاب
  • انجام برنامه‌ریزی‌های لازم برای آماده‌سازی کتاب
  • نظارت بر ویراستاری، نمونه‌خوانی و…
  • سفارش مراحل مختلف چاپ از جمله عکس و تصویر، صفحه‌آرایی و …
  • گفتگو با پدیدآورندگان و عقد قرارداد با آن‌ها
  • برآوردهای مالی چاپ کتاب (در صورت وجود به کمک بخش مالی)
  • نظارت بر چاپ و صحافی کتاب
  • نظارت بر روند توزیع و فروش کتاب

در مورد چاپ و نشر کتاب بیشتر بدانید…

صفحه اصلی وب‌سایت انتشارات کتیبه نوین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *