بهطورکلی در تعریف انتشارات دو دیدگاه وجود دارد:
- دیدگاه عمومی: دیدگاه اول دیدگاه عمومی است که میگوید هر کس مطلبی را تولید و تکثیر نماید کار نشر را انجام داده است.
- دیدگاه تخصصی: در دیدگاه دوم که دیدگاه تخصصی به نشر میباشد، انتشارات را بهعنوان یک تجارت یا کسبوکار قلمداد میکند مثل انتشار کتاب یا مجله.
درباره انتشارات کتیبه نوین و خدمات آن بیشتر بدانید.
تعریف مدیر انتشارات
مدیر انتشارات بالاترین مقام در مؤسسه انتشاراتی است و وظیفه او، مانند هر مدیری در هر واحدی دیگر، اداره واحد و تصمیمگیری درباره امور انتشارات است. گاه در رأس هرم تشکیلات نشر، هیأت مدیره وجود دارد و آنها از میان خود، یا حتی خارج از جمع خود، کسی را بهعنوان مدیرعامل برمیگزینند. در نشر غیردولتی، مدیر ممکن است خود سرمایهگذار یا بانی اصلی باشد.
مدیر انتشارات و گسترش فرهنگ
مدیر انتشارات فردی است که به وضعیت فرهنگی جامعه علاقه داشته و با آن آشنایی کامل دارد. او باید فردی دقیق بوده و توان سازماندهی و نظارت مناسب بر روی کلیه فرآیند تهیه و چاپ کتاب را داشته باشد. ناشر با فعالیت درست خود به بالا بردن سطح فرهنگی جامعه کمک بزرگی میکند.
وظایف مدیر انتشارات
- ارتباط با نویسندگان و مترجمان برای انتخاب و گرفتن سفارش تولید
- بررسی و نیازسنجی وضعیت فرهنگی و تمایلات مردم برای شناسایی نوع موضوعات و کتابهای مورد علاقه آنها
- خواندن و ارزیابی متون نویسندگان یا مترجمان به کمک متخصصان
- دریافت مجوز نشر برای کتاب
- انجام برنامهریزیهای لازم برای آمادهسازی کتاب
- نظارت بر ویراستاری، نمونهخوانی و…
- سفارش مراحل مختلف چاپ از جمله عکس و تصویر، صفحهآرایی و …
- گفتگو با پدیدآورندگان و عقد قرارداد با آنها
- برآوردهای مالی چاپ کتاب (در صورت وجود به کمک بخش مالی)
- نظارت بر چاپ و صحافی کتاب
- نظارت بر روند توزیع و فروش کتاب