مدیریت: دکتر داودی 09172203400

انواع قراردادهای چاپ کتاب

انواع قراردادهای چاپ کتاب با ناشرین

انواع قراردادهای چاپ کتاب با ناشرین

۱. حق تألیف

 در این نوع قرارداد ناشر یا سرمایه گذار با مؤلف قرارداد بسته و درصدی اندک از فروش کتاب را به عنوان حق تألیف به مؤلف پرداخت می‌کند. این نوع قرارداد را ناشرین یا سرمایه گذاران در صنعت نشر بیشتر با کسانی می‌بندند که شناخته شده و کتابهایشان پرفروش باشد که معمولاً این موضوع برای افراد بسیار محدود صدق می کند. این نوع قرارداد می‌تواند برای بعضی از افراد جذاب باشد زیرا نه هزینه‌ای پرداخت می‌کنند و نه در پخش نقشی دارند ولی چنانچه فروش کتاب خوب باشد این افراد ضرر می‌کنند. چنانچه از فروش کتاب خود مطمئن هستید زیر بار این نوع قرارداد نروید. در این نوع قرارداد حق چاپ همیشه برای ناشر محفوظ می‌ماند و نویسنده در نهایت با سود کمی امتیاز کتاب خود را از دست می دهد.

۲. مشارکت در چاپ

در این نوع قرارداد براساس توافق صورت گرفته بین ناشر یا سرمایه گذار و صاحب اثر هزینه چاپ و پخش کتاب و همچنین سود ناشی از فروش کتاب بین طرفین تقسیم می‌شود. مسئله مهم در این نوع قرارداد که باید لحاظ شود این است که مبلغی که به عنوان هزینه چاپ از طرف ناشر اعلام می‌شود همان مبلغ واقعی بوده و ناشر یا سرمایه گذار در این بخش از هزینه‌ها سودی را برای خود در نظر نگرفته باشد.

۳. فروش اثر

 نویسنده یا صاحب اثر در این نوع قرارداد کلیه حقوق مادی و معنوی اثر را به ناشر یا سرمایه گذار در ازای دریافت مبلغی واگذار می‌نماید و یا نویسنده در ازای دریافت یک مبلغ به صورت سفارشی اثری را برای ناشر یا سرمایه گذار خلق می‌نماید.

۴. ناشر مؤلف

در این روش کلیه ی فرایند کتاب را خود مؤلف انجام می دهد و در نهایت جهت چاپ کتاب با ناشر قرارداد می نویسند که این روش به دلیل آشنا نبودن نویسندگان با مراحل و روش های انجام کار معمولاً زمان زیادی می گیرد و دردسرهایی را برای نویسندگان ایجاد می کند که پیشنهاد آن را به نویسندگان نمی دهیم. این روش در حال حاضر لغو شده است.

۵. سرمایه گذاری مؤلف

 در این حالت نویسنده با تقبل کلیه هزینه‌های چاپ صاحب اثر خود خواهد بود و از تمامی مزایای آن نیز برخوردار خواهد بود. لازم به ذکراست در زمان عقد این نوع قرارداد نویسنده می‌بایست دقت نماید تا در بند یا ماده تعیین کننده صاحب حقوق مادی و معنوی اثر حتماً نویسنده یا صاحب اثر ذکر گردد.

مزایای چاپ کتاب به روش سرمایه گذاری مؤلف شامل موارد زیر است:

  • در این روش تمامی حقوق مادی و معنوی اثر در اختیار مؤلف خواهد بود.
  • دریافت تمامی فایلها و زینکای کتاب و فایل صفحه آرایی شده کتاب
  • برخورداری از مزایای فروش کتاب به سازمانها و ارگانها و نظارت کامل در تمامی مراحل
  • صرفه جویی در زمان جهت اخذ مجوز و مراحل اداری و چاپ کتاب به دلیل آشنایی ناشرین به تمامی مراحل
  • مهم‌ترین مزیت این روش به روش ناشر مؤلف این است که در روش ناشر مؤلف کتاب در هیچ نمایشگاه و فروشگاهی امکان عرضه عموم نخواهد داشت ولی توسط ناشر اگر به چاپ برسد علاوه بر عرضه در نمایشگاه بین المللی کتاب امکان فروش به سازمانها و ارگانها نیز خواهد بود.

محاسبه قرار داد درصدی در چاپ کتاب

در بسیاری از کتابها نوشته‌هایی درباره حقوق مادی نویسنده یا مترجم دیده‌ایم. نویسنده یا مترجم بعد از عقد قرارداد با ناشر، درباره فواید مادی آن با ناشر به تفاهم می‌رسد که این تفاهم حقوق مادی مؤلف یا مترجم را محفوظ می‌کند. در اصل یکی از مهمترین موارد و بندهای مربوط به قرارداد چاپ کتاب موارد مربوط به حقوق مادی مؤلف یا مترجم است. امروزه در بند حقوق مادی مترجم یا مؤلف پرکاربردترین نوع قرار داد درصدی است. بسیاری از مولفان تازه کار یا باتجربه با این سؤال مواجه هستند که قرار داد درصدی در چاپ کتاب چگونه محاسبه می‌شود؟ در این مطلب با ذکر مثال به بیان دقیق قرارداد درصدی در قرارداد چاپ کتاب خواهیم پرداخت. با انتشارات کتیبه نوین همراه باشید.

مهم‌ترین مواردی که در فرمول تعیین قرارداد درصدی دخیل است قیمت درج شده کتاب و تعداد تیراژ می‌باشد. تعداد تیراژ کتاب و قیمت کتاب بر اساس نظر و صلاحدید ناشر و مؤلف یا مترجم به صورت همزمان تعیین می‌گردد. همچنین، ناشر با توجه به تحلیلی که از بازار کتاب نموده است و اینکه کتاب چقدر در بازار مخاطب خواهد داشت و چقدر نیاز وجود دارد اطلاعاتی در خصوص هم تعداد تیراژ و هم قیمت کتاب به مترجم یا مؤلف می‌دهد.

همچنین یکی از مولفه‌های مهم در تعیین قیمت درصدی عدد درصدی است که مؤلف یا مترجم با ناشر توافق می‌کند. تقریباً می‌توان گفت هیچ چیز غیرشفافی در محاسبه قیمت درصد حق مادی مؤلف یا مترجم وجود ندارد. در زیر مثالی از حق مادی مترجم و یا مؤلف در کتاب آمده است.

فرض کنید که درصد تعیین شده برای حق مؤلف و یا مترجم ۲۰ درصد است. از طرف دیگر تعداد تیراژ چاپ شده ۱۰۰۰ نسخه و قیمت پشت جلد کتاب نیز ۲۵۰۰۰ تومان می‌باشد. با این اطلاعات حقوق مادی مؤلف یا مترجم را می‌توان محاسبه نمود:

۵۰۰۰۰۰۰ = ۱۰۰ / ۱۰۰۰ * ۲۵۰۰۰ * ۲۰

همانطور که از فرمول بالا مشاهده می‌کنید، ۲۵۰۰۰ هزار تومان که قیمت کتاب است ضربدر تعداد تیراژ کتاب شده است (۱۰۰۰ نسخه) و نهایتاً ضربدر میزان عدد درصد شده و مجموع تقسیم بر ۱۰۰ شده است. عدد بدست آمده که ۵ میلیون تومان می‌باشد حقوق مادی مترجم یا مؤلف می‌باشد و نشر موظف است تا این مبلغ را به مترجم یا مؤلف کتاب ارائه کند.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.