طراحی جلد کتاب
طراحی جلد کتاب در انتشارات کتیبه نوین
اکثر کتابها دارای مفاهیم تخصصی زیادی هستند که شاید یک طراح ساده نتواند درک مناسبی از آن داشته باشد، ازاینرو انتشارات کتیبه نوین طراحی جلد کتاب علمی را با ارجاع تخصصی به گرافیستهای متخصص و تحصیلکرده در همان رشته آکادمیک محول میدارد. بدین ترتیب نویسنده کتاب میتواند اطمینان خاطر پیدا کند که طراحی جلد کتاب او باکیفیتی عالی و متناسب با متن کتاب وی آماده خواهد شد. نمونه طراحی
ویژگیهای منحصربهفرد طراحی جلد در انتشارات کتیبه نوین:
اهمیت طراحی جلد کتاب
جلد کتاب را میتوان اولین و اساسیترین بخشی دانست که مخاطبان در نگاه اول متوجه آن میشوند.
جلد هویت خاص یک کتاب را معرفی میکند و آن را از سایرین متمایز میسازد. جلد میتواند نشانگر ذوق و قریحه و سلیقه طراح را نشان دهد؛ میتواند درصورتیکه حرفهای طراحی شده باشد توجه و نظر خریدار را سریعاً به خود جلب کند؛ همچنین در ایجاد تصویر ذهنی پایدار و قوی در ذهن خواننده بسیار مؤثر است.
روی جلد باید بتواند تعریفی درست از شخصیت و محتوای کتاب به خواننده بدهد و او را برای خریدن ترغیب کند. هر جلدی که جذابتر و زیباتر باشد، مخاطبان بیشتری را به سمت خود جلب میکند و در مقابل جلدهایی با تصاویر خنثی و نازیبا عموماً با بیمیلی مشتریان روبهرو میشوند.
کتابهایی که پشت ویترین کتابفروشیها قرار دارند، فارغ از نام نویسنده، شاعر یا مترجم که میتوانند در فروش کتاب نقش بهسزایی داشته باشند برای معرفی به مخاطب نیازمند پیشبینی امکانات بصری و تبلیغاتی خوب و مناسب هستند.
در این میان برخی ناشران با وجود امکانات گسترده طراحی، به طرحی ساده بسنده و کتاب خود را روانه بازار میکنند اما ناشرانی هم هستند که همزمان با نخستین مراحل تولید یک کتاب، به طرح جلد آن اثر هم فکر میکنند، تا کتابی فاخر و ارزشمند به کتابفروشیها برسانند.
بایستی به جلد روی کتاب (front cover) بهعنوان پیشنمایش کتاب نگریست. همانند پیشنمایش فیلم که به تماشاچی در تصمیمگیری کمک میکند، طرح روی جلد کتاب نیز به مخاطبان در تصمیمگیری کمک میکند. طرح روی جلد خوب به مخاطب میگوید که ارزش خواندن و خرید را دارد. طرح روی جلد کتاب اولین شانس برای جذب مخاطب و فروش بهتر است.
امروزه، با پیشرفت علم و تکنولوژی و فنآوری کاغذ و مقواسازی و نیز به دلیل کثرت آدمها و مصرف زیاد کتاب، صحافی شکلی اجمالی و ساده به خود گرفته و جلد اکثر کتابها از یک لایه مقوا به نام شومیز تشکیل میشود. البته پیشرفت و امکانات وسیع چاپ باعث شده تا از طرحها و رنگهای متفاوت بر روی جلد کتاب استفاده شود.
از آنجا که نام و عنوان هر کتابی بر روی جلد آن چاپ میشود و اغلب طراحان کوشش دارند تا محتوای کتاب را نیز در قالب طرح و تصویر و یا آرایشهای ویژه در روی جلد کتاب منعکس کنند و خواست و نیاز و روحیه مخاطب را نیز در نظر بگیرند طرح روی جلد کتابهای امروزی دارای تنوع بیشتری نسبت به گذشته است. این تنوع در عین حال شامل جنس جلد کتابها نیز میشود.
روانشناسی رنگ در طراحی جلد کتاب
مهمترین عاملی که میتواند یک نگاه را به سمت خود جذب کند رنگها هستند و زندگی بدون رنگ هرگز نمیتواند زیبا باشد، با بهکارگیری اصول روانشناسی رنگ برای طراحی جلد کتاب میتوانید به راحتی احساسات مخاطب را تحت تاثیر قرار دهید، همیشه نیاز نیست که برای جلد کتاب از طرحهای پیچیده استفاده کنید گاهی تنها با یک رنگ ساده میتواند هدف اصلی کتاب را به مخاطب انتقال دهید.
البته برعکس این قضیه نیز میتواند تأثیرات منفی خود را در پی داشته باشد و یا به عبارتی با انتخاب یک رنگ اشتباه ممکن است تمام تلاش نویسنده را بر باد دهید از اینرو بهتر است حتماً با اصول روانشناسی رنگ برای طراحی جلد کتاب آشنایی کافی داشته باشید و رنگ مناسب را براساس موضوع کتاب، مخاطب و فرهنگ جامعه انتخاب کنید و از این طریق نظارهگر تأثیرات مثبت آن باشید.
یک طراح حرفهای جلد کتاب، از دانش و اطلاعات کافی در زمینه روانشناسی رنگ برخوردار است و به این موضوع آگاهی دارد که هر رنگی تا چه حد میتواند بر ذهن و احساس مخاطب تأثیر بگذارد از اینرو با استفاده از دانش خود و با بهکارگیری ابزارهای مختلف بهترین و مناسبترین رنگ را برای طراحی جلد کتاب انتخاب میکند.
نکته: جهت کسب اطلاعات بیشتر منوی روانشناسی رنگ را مطالعه فرمایید.
طراحی حرفهای جلد کتاب و افزایش فروش کتاب
طراحی جلد کتاب تأثیر شدیدی بر مشتریان میگذارد و اگر طراح بتواند طراحی جلد کتاب را با حداکثر کیفیت طراحی کند، مخاطبین بیشتری به سمت کتاب شما میآیند. یکی از راههای افزایش فروش در حوزه فرهنگی جلد کتاب است، یعنی جلدها به نویسندگان و ناشران برای افزایش فروش کمک میکند.
بیشتر درصد فروش و موفقیت یک کتاب، جلد آن است و اکثر افراد هنگام خرید کتاب به جلد، رنگ و براق بودن آن توجه زیادی دارند. رنگ و عنوان جلد کتاب مشتریان را ترغیب به خرید کتاب میکند و یکی از عوامل تاثیرگذار در فروش آن است. برای افزایش فروش کتاب در زمان طراحی جلد کتاب به نکات زیر توجه کنید:
- جلدی طراحی کنید که مشتریپسند و جذاب باشد.
- جدای از جذاب بودن، طرح جلد کتاب باید بیانگر موضوع و محتوای آن باشد.
- بین طرح روی جلد، عطف کتاب و پشت جلد کتاب یکدستی زمینهای وجود داشته باشد بهطوریکه رنگ زمینه هر سه بخش یکی باشد زیرا در زمان قرار دادن جلد کتاب بر روی کتاب دقت به اندازهای نیست که دقیقاً عطف در جای خود قرار گیرد در نتیجه بخشی از عطف به روی جلد میآید و یا بخشی از روی جلد به عطف وارد میشود و در صورت یکسان بودن رنگ زمینهها، مشکلی پیش نمیآید.
- قبل از ارسال فایل برای چاپ فرمت آن را از RGB به CMYK تبدیل کنید تا آنچه میبینید به فایل چاپی نزدیکتر باشد زیرا در مد RGB رنگهایی قابل مشاهده است که در زمان چاپ آنها را نخواهید دید.
- از قرار دادن متون و تصاویر مهم در حاشیهها خودداری کنید زیرا در زمان برش این بخشها حذف میشود.
- سایز کتاب را طوری طراحی کنید که پس از برش سایز کتاب کوچک نشود.
- عنوان جلد کتاب میبایست بزرگ بوده و بهراحتی قابل خواندن باشد. این مورد از تمامی موارد دیگر مهمتر است. بسیاری از خوانندگان کتاب وقتی با یک کتاب برخورد میکنند قبل از هر چیز دیگری به دنبال عنوان کتاب میگردند. هرچقدر عنوان کتاب با سایز بزرگ باشد به همان میزان بهتر و شفافتر قابل خواندن میباشد و خوانندگان کتاب نیز سریعاً میتوانند از آن بازخورد کسب کنند.
- سعی کنید جلد کتاب را در سایز کوچک آن نیز بررسی کنید. بسیاری از خوانندگان کتاب، از طریق اینترنت به خرید کتاب میپردازند. خرید اینترنتی به این شکل است که معمولاً یک عکس از جلد کتاب در سایز کوچک بر روی وبسایت قرار میدهند تا خوانندگان با جلد کتاب نیز آشنا شوند. حال، اگر جلد عکس در سایز کوچک جلد کتاب شما شفاف نباشد این احتمال وجود دارد که افرادی که میخواهند از طریق اینترنت کتاب خریداری کنند، کتاب شما جذابیت و شفافیت لازم را نداشته باشد.
- از فونتهای نامأنوس و عجیب برای عنوان استفاده نکنید. در نگارش عنوان کتاب بر روی جلد کتاب سعی کنید از فونتهای نامأنوس و غیررسمی استفاده نکنید. فونتهای معمول در نوشتار فارسی B-ZAR و B-NAZANIN و B-LOTUS و موارد مشابه به این فونتها هستند. در بسیاری از کتابها از فونت نستعلیق نیز استفاده میشود که طرفداران خاص خود را دارد.
- از بیش از دو فونت در جلد کتاب استفاده نکنید. استفاده از چندین فونت متفاوت در جلد کتاب کار بسیار اشتباه و بیموردی است. همچنین از ایتالیک کردن و سایهدار کردن جملات و کلمات جداً پرهیز کنید.
- طرح آماتور و ضعیف برای جلد کتاب در نظر نگیرید. اینکه شما یک نویسنده خوب هستید به این معنی نیست که میتوانید طراح خوبی نیز باشید! به دنبال یک طراح خوب باشید، نمونه کارهای او را ببینید و بعد از بررسی کامل، کار طراحی جلد کتاب را به او بسپارید. مطمئن باشید که یک طراح حرفهای کتاب شما را حرفهایتر خواهد کرد.
- از طرحهای دیفالت و آماده نرمافزار ورد (Word) استفاده نکنید. در بسیاری از مواقع افراد با استفاده از پسزمینههای رایگان ورد و امکانات طرح پردازی این نرمافزار سعی میکنند گوشهای از هنر و خلاقیت خود را به رخ بکشند! بهتر است همین الآن متوقف کنید. این ابزارها درجای خود بسیار کاربردی و مفیدند اما برای طراحی جلد کتاب اصلاً مناسب و کافی نیستد.
- در طراحی جلد کتاب از گرادیانت استفاده نکنید. ایجاد رنگ زمینه بهصورت گرادیانت (Gradients) در جلد کتاب بسیار غیرحرفهای است و توصیه مؤکد میشود از این پس زمینه صرف برای جلد کتاب استفاده نشود.
طراحی جلد خلاقانه
در طراحی جلد کتاب باید یک عبارت جذاب برای عنوان انتخاب شود. یک نقل و قول، یک سؤال و … که حس کنجکاوی مخاطب را تحریک نماید و او را مجبور به خواندن کتاب کند.
انتخاب فونت و رنگ مناسب و یک طراحی زیبا و خلاقانه برای عنوان کتاب، برای داشتن یک جلد کتاب خلاقانه ضروری میباشد.
عنوان و تصویر جلد کتاب باید یک شمای کلی از متن را در اختیار نویسنده قرار دهند اما باید توجه شود به هیچ عنوان نباید بیانگر همهی محتوا باشند بلکه باید بهگونهای باشند که خواننده یا مخاطب برای خواندن کتاب برانگیخته شود. بهطورکلی میتوان گفت عنوان و تصاویر روی جلد باید احساسات خواننده را مورد هدف قرار دهند.
بنابراین یک طراح حرفهای جلد کتاب باید بهخوبی جامعهی هدف و مخاطبان را از قبل شناسایی کند و تسلط کافی و کلی بر روی محتوای کتاب و داستان داشته باشد تا بتواند طرحی خلاقانه برای جذب و برانگیختن مخاطب ایجاد نماید همچنین عدهی زیادی معتقد هستند که طرحهای شخصی در جذب مخاطب تأثیر بیشتری نسبت به سایر طرحها دارند.
مثلاً اگر از چهره در طراحی جلد کتاب استفاده شود به احتمال زیاد میتوانیم مخاطبان بیشتری جذب کنیم زیرا بسیاری از افراد بهوسیله دو چشم خود دریافت اولیهشان را انجام میدهند و هنگامی که چهرهی یک فرد را روی جلد میبینند حس کنجکاویشان برانگیخته میگردد و به دنبال یافتن اطلاعاتی پیرامون زندگی و داستان نهفته در عکس میروند که نتیجهی آن فروش بیشتر کتاب است.
در آخر باید بیان نمایم که یک طرح خلاقانه لزوماً نباید پیچیده باشد زیرا معمولاً طرحهای پیچیده، خستهکننده هستند و نمیتوانند ارتباط قویای با مخاطب برقرار کنند. بدون شک طرحهای ساده و قابل فهم در نگاه اول میتوانند افراد بیشتری را جذب نمایند.
مراحل طراحی جلد کتاب
جلد کتاب به سه قسمت اصلیِ روی جلد، پشت جلد و عطف کتاب تقسیم میشود.
علاوه بر این سطوح، بخشهای دیگری نیز در جلد کتاب دیده میشود که عبارتست از سطوح داخلی جلد و یا لبهبرگردان.
در کتابهای فارسی روی جلد، سمت راست و پشت جلد، سمت چپ صفحههای کتاب قرار میگیرند.
طراحی جلد نمایندهی ارزشهای کیفی محتوای کتاب نیز هست به این معنی که باید به شیوهای طراحی شود که چگونگی و چند و چون فضای کتاب را به بیننده و خواننده بنمایاند. چنین کاری باید با پختگی همراه باشد چرا که طراح مجبور است در سطح کوچک و مختصر جلد، طوری ایدههای لازم را طراحی کند که در یک نگاه خواننده را با فضای کلی مضمون کتاب آشنا کرده و ذهن و ذوق او را برای مطالعهی کتاب آماده سازد.
بسیاری از ناشران که به اهمیت این امر واقفاند، میکوشند طراحی روی جلد را تا جائی که میتوانند جذاب کنند تا خواننده و در واقع خریدار این کالاهای تولید شده را به خود جلب کند. جلد کتاب، با کنار هم قرار گرفتن صحیح نوشتهها و تصاویر و رنگها میتواند در معرفی درست و موفقیت تجاری آن کتاب مؤثر باشد.
1. طراحی روی جلد کتاب
اولین صفحه کتاب که با آن مواجه میشویم را روی جلد کتاب مینامند.
الف) متن روی جلد کتاب
بر روی جلد کتاب در حالت کلی بر روی جلد کتاب، نام کتاب، نام نویسندگان یا گردآورندگان نوشته میشود. در کتابهای ترجمه، درصورتیکه قرار دادن نام مترجم روی جلد کتاب مورد نظر باشد، بهتر است نخست، عنوان کتاب، سپس نام مؤلف، و سرانجام نام مترجم را چاپ کرد؛ و پیش از نام مترجم افزود: «ترجمه» یا «مترجم».
بودن دو نام روی جلد، زیر هم و بدون واژههای «تألیف» یا «نوشته» یا «ترجمه» و غیره، ممکن است این پندار را در ذهن خوانندگان ایجاد کند که آن دو تن با هم کتاب را نوشتهاند. علاوه بر مطالب گفته شده میبایست تصویری متناسب با محتوای کتاب نیز در این صفحه درج شود.
در طراحی و آمادهسازی کتاب اصول و نکات مختلفی وجود دارد. فردی که میخواهد به طراحی جلد کتاب یا نگارش و عنوان کتاب بپردازد با بررسی کتابهای مختلف روشهای متفاوتی برای درج آن مشاهده میکند.
برخی از کتابها عنوان را بهصورت ایتالیک (Italics) روی جلد آوردهاند؛ برخی از آنها عنوان را در داخل علامت نقلقول (quotation) میآورند و یا زیر عنوان خط میکشند. با دیدن چنین روندهایی شاید سؤالات متفاوت به ذهن بیاید که آیا انتخاب این موارد بر روی اصول است و یا فقط نقش سلیقه فردی در آن دخیل است. در اینجا با ذکر مطلبی با عنوان نگارش عنوان کتاب و معرفی برخی اصول آن سعی کردهایم به سؤال پاسخ دهیم.
یک اصل اساسی برای نگارش عنوان کتاب وجود دارد و آن این است:
فونت ایتالیک برای نگارش عنوان کتابها و فیلمهای حجیم استفاده میشود و علامت نقلقول عمدتاً برای عنوان کارهای کوتاه و کمحجم مانند قطعه شعر یا یک مقاله انتخاب میگردد. برای کتابهای با حجم متوسط معمولاً از فونت معمولی و عادی استفاده میشود.
کشیدن خط زیر عنوان کتاب، فیلم و آثار دیگر کاری تقریباً منسوخ است. امروزه ایتالیک نوشتن جایگزین خط کشیدن زیر یک واژه یا عنوان کتاب شده است. خط کشیدن زیر یک واژه به زمانی بر میگردد که نرمافزارهای پردازش کلمات مانند Word هنوز ابداع نشده بودند که اکنون با ابداع چنین نرمافزارهایی ترجیح به نوشتن فرم ایتالیک کلمات است تا خط کشیدن بر زیر آنها.
در نهایت باید اذعان نماییم که هدف از چنین اصولی آن است که به خواننده پیامی درباره اثر منتقل شود. نمیتوان اصول کلی و جامعی را برای نحوه و فونت نگارش کتاب در نظر گرفت که همه ملزم به رعایت آن باشند. لازم به ذکر است که عدم رعایت این اصول به معنی اشتباه بودن و اشتباه کردن مؤلف یا ناشر نیست بلکه همانند سایر کارها، رعایت این اصول باعث حرفهایتر شدن کار و کتاب میشود.
ب) تصویر روی جلد کتاب
تصویرپردازی جلد کتاب چندین موضوع را شامل میشود: میتوان از عکس، رسم، اشکال هندسی استفاده کرد و یا میتوان فقط با رنگها بازی کرد. صرفنظر از تصویرپردازی که قصد دارید استفاده کنید، بایستی به شیوه ای آن را نمایش دهید که برای روحیه و حال کتاب حقیقی بنظر برسد. مثلاً اگر جلد یک کتاب پزشکی را طراحی میکند باید از عکس و تصاویر مرتبط استفاده کنید نه اینکه عکس خط تولید یک کارخانه.
بایستی از تصویرپردازی خود با طرحی کاربر پسند استفاده کنید. نباید تصویر پشت جلد متن را کم رنگ یا محو کند و احساس تعادل بین تصویر و متن جلد کتاب بایستی حفظ شود. تعادل تصویر اهمیت دارد و نباید چندین لایه عکس در گوشه راست پایین استفاده کرد و گوشه چپ بالا را کامل خالی گذاشت.
اگر مؤلف و ناشر بتوانند جلد کتاب را با حداکثر کیفیت و پتانسیل برای کتاب طراحی کنند، میزان جذب مخاطبین و فروش بهصورت قابل محسوسی بالاتر خواهد رفت. چه بخواهید طرح جلد را خودتان انجام دهید یا کار را به یک طراح جلد بسپارید، بازهم در طراحی جلد کتاب یکسری اصول کلی وجود دارد که میبایست از آنها مطلع باشید. در این مطلب سعی کردهایم با مطالعه منابع مختلف به تشریح مطلب افزایش فروش کتاب و توصیههایی برای طراحی جلد بپردازیم.
توصیههایی برای طراحی روی جلد کتاب و افزایش فروش کتاب
درباره طراحی روی جلد کتاب در فرآیند چاپ کتاب، توصیههایی شنیدهایم و میتوان گفت این توصیهها معمولاً بسیار متنوع و گاهاً متضاد هستند. یکی از اولین عناصری که در هر کتاب در دید اول به چشم میآید و برای بسیاری از خوانندگان حساس و دقیق مهم است روی جلد کتاب میباشد.
بسیاری از نویسندگان کتاب بعد از اتمام نگارش کتاب آن را برای طراحی قبل از چاپ کتاب ارسال میکنند. طراحی کتاب مانند طراحی هر چیز دیگری صرفاً برای بهبود استفاده از آن انجام میشود؛ کما اینکه طراح کتاب عموماً با محتوای کتاب کاری ندارد و سعی میکند محتوای نگارش شده را بهگونهای آماده کند که خوانندگان بهراحتی بتوانند کتاب را مطالعه کنند.
این مسئله مهم است که نویسندگان کتاب اصول اساسی طراحی کتاب را بدانند و در فرآیند طراحی -چه خودشان این کار را انجام دهند و چه انجام آن را به طراح بسپارندـ نظارت و دانش کافی را داشته باشند. از آنجایی که طراحی جلد کتاب از دید بسیاری از نویسندگان بزرگ و معروف نیز بسیار مهم و تأثیرگذار قلمداد شده است با مطالعه منابع مختلف و گزینش مطالب آنها توصیههای مهمی برای طراحی روی جلد کتاب در این مطلب ارائه نمودهایم:
۱. کتابهایی که در فیلد کتاب شما منتشر شدهاند را بررسی کنید.
به کتابهای پرفروشی که در فیلد شما نگارش شدهاند نگاه کنید. توجه کنید که آیا جلد رویی آنها طراحی شلوغی دارد یا اینکه طراحی سبک و شفافی دارد. به رنگ مورد استفاده در جلد این کتابها دقت کنید. از چه فونتی برای نگارش اطلاعات کتاب در جلد استفاده شده است؟ عناصر جلد کتاب مانند عنوان اصلی، نام مؤلف و موارد دیگر در کجای جلد قرار گرفتهاند؟ با بررسی این عناصر اطلاعات خوبی میتوانید برای کتابتان کسب کنید.
۲. طرحی حرفهای برای جلد استفاده کنید.
اینکه شما به اینترنت مراجعه کنید و طرحی آماده را انتخاب و برای کتاب خود استفاده کنید نمیتواند درست باشد. کتاب یک محصول است و میباید همانند محصولات دیگر کیفیت کافی و لازم را داشته باشد و تمامی اصول بازاریابی برای آن وجود داشته باشد. جلد کتاب همانند بستهبندی محصولات است. هرچقدر محصول خوب و خاص بستهبندی شود قدرت فروش آن بیشتر میشود. مانند کالاهای دیگر، صرفاً بستهبندی و ظاهر کالا شرط کافی نیست و میبایست محتوای خوبی نیز در بر داشته باشد.
3. طرح جلد کتاب بایستی معرف ژانر کتاب باشد
طرح جلد کتاب بایستی به مخاطب بفهماند که کتاب از چه ژانر و حوزهای است.
درحالیکه بیشتر مردم تنوع رنگ در کتابخانه خود را نمیپسندند، اما بیشتر افراد یک یا دو ژانر کتاب را تهیه میکنند. بنابراین بایستی طراحی جلد کتاب منطبق با ژانر کتاب باشد. مثلاً اگر کتاب پزشکی است بایستی طراحی جلد هماهنگ با سایر کتابهای پزشکی ناشر و بازار نشر انجام شود.
4. طرح جلد کتاب بایستی معرف شخصیت یا تخصص محتوای کتاب باشد
اگر جلد کتاب داستان طراحی میکنیم بایستی قهرمان داستان روی جلد کتاب معرفی شود اما وقتی جلد کتاب تخصصی پزشکی و پیراپزشکی و یا کتاب فنی و مهندسی طراحی میکنیم، بایستی از تصاویر و طراحی برای جلد کتاب استفاده کنیم که نمایانگر حوزه تخصصی محتوا باشد.
در طراحی جلد کتاب و بخصوص برای کتابهای دانشگاهی، طراحی موفق است که با محتوای کتاب ارتباط برقرار کند و بتواند کل محتوای کتاب را برای خودش در یک جمله خلاصه کند. سپس به طراحی جنبههای مختلف این یک جمله بپردازد.
5. طرح جلد کتاب بایستی معرف حال و هوای محتوای کتاب باشد
وقتی برای کتاب خود جلدی طراحی میکنیم بایستی حال و هوای محتوای کتاب را منتقل کنیم. مثلاً اگر طراحی جلد کتاب داستان ترسناک انجام میدهیم بایستی طرح جلد کتاب منتقلکننده اضطراب و ترس باشد.
طراح جلد کتاب با استفاده از تصویر و رنگ و سایه و روشن و تباین و تضاد این المانها میتواند حال و هوای محتوای کتاب را به مخاطب منتقل کند. طراحی جلد کتاب بخش مهمی از فرآیند چاپ کتاب است و پس از چاپ نقش خیلی مهمی در بازاریابی و موفقیت فروش کتاب دارد.
6. طرح جلد کتاب بایستی قواعد طراحی را به شکلی رعایت کند که متناسب با حوزه تخصصی محتوا باشد
فرآیند طراحی جلد کتاب خوب یک بازی حدس و هوش نیست، طراحی جلد کتاب یک فرآیند تخصصی با تبعیت از قوانین و دستورالعملهای طراحی است.
دستورالعملها، استانداردها و قوانین طراحی جلد کتاب توسط صاحبنظران، پس از تحقیق و تفحص و به دلایل منطقی تدوین شدهاند. بنابراین بایستی در طراحی جلد کتاب این دستورالعملها را رعایت کرد و متناسب با ژانر تخصصی محتوای کتاب جلد آن را طراحی کرد.
7. طرح جلد کتاب بایستی نمایانگر جزئیات خاص باشد
منظور از جزئیات پرداختن به جزئیات محتوا نیست. بلکه استفاده از فرصتهای بهبود طرح جلد کتاب با استفاده از نورپردازی، سایهها، پردازش تصویر، چیدمان لایههای تصویر، سلسله مراتب مشخصات متن است که طرح جلد کتاب را از یک طرح خوب به یک طرح حماسی و عالی تبدیل میکند.
طرح جلد کتاب محل تست و تمرین نیست. بایستی تمامی جزئیات طرح را طوری چید که نمایانگر توانایی و مهارتهای طراح باشد و در عین حال مخاطب را سردرگم نکند. تاچ نهایی طرح جلد کتاب است که طراح حرفهای را از غیرحرفهای متمایز میکند.
8. طرح جلد کتاب بایستی سبک و قالب متمایزی داشته باشد
آیا میخواهید بایدها و نبایدهای طراحی جلد کتاب را بدانید؟ کافی است یک طرح جلد کتاب مشابه با سایر کتابهای ژانر مربوطه طراحی کنید. طرحی که مخاطب را به یاد نویسنده محبوب خود میاندازد یا طرحی که در سایر طرحهای قفسه کتاب گم میشود و کسی آن را نمیبیند.
زمانی کتاب از قفسه کتابخانه خارج میشود و دستان مخاطب خود را لمس میکند که طرحی متمایز داشته باشد و به مخاطب چشمک بزند. البته این کار سادهای نیست. بایستی در عین رعایت دستورالعملها و استانداردها و اسلوب مختص ژانر تخصصی کتاب، طرحی متمایز طراحی کرد.
9. عواطف مشتریان و خوانندگان کتاب را به کتاب خود جلب کنید.
بسیاری از خوانندگان، کتاب را براساس عواطف خود انتخاب میکنند. سعی نکنید که طراحی و اطلاعات ارائه شده در جلد کتاب فرآیند عقلانی و منطقی ذهن خوانندگان را برنینگیزد. شما میتوانید در پشت جلد (پشت کتاب) یکسری اطلاعات که به لحاظ عاطفی جذاب نیستند و فقط بهصورت منطقی و عقلانی اطلاعاتی ارائه میدهند مطرح کنید.
اما روی جلد کتاب جایی است که میبایست بیشتر عواطف خوانندگان را برانگیزد. به همین خاطر است که بررسی کتابهای پرفروش هم حیطه کتاب شما اهمیت پیدا میکند. مطمئناً در جلد (جلد روی کتاب) این کتابها عناصر عاطفی خواهید دید که نقش کلیدی بازی میکنند. حال این عناصر محتوایی باشند (استفاده از برخی واژگان) یا از طریق طراحی و تصویر و رنگ.
10. از تیزر، توضیح خیلی کوتاه یا تصویر مرتبط با مفهوم کتاب در جلد کتاب استفاده کنید.
کتاب خود را به دقت بررسی کنید. سعی کنید تیزر یا تصویری که مرتبط با مفهوم کتاب است برای کتاب خود برگزینید. بسیاری از کتابهای پرفروش از عنوان فرعی نیز در کتاب عنوان اصلی کتاب استفاده میکنند.
عنوان فرعی توضیحی بسیار مختصر از عنوان اصلی ارائه میکند. برای مثال عنوان «نظریههای رواندرمانی» عنوان اصلی کتاب است که در عنوان فرعی «پژوهش، کاربرد و عمل» میتواند ذکر شود. یعنی این کتاب به خوانندگان این پیام را میدهد که علاوه بر ارائه نظریههای اصلی رواندرمانی، به ذکر پژوهشها، کاربردهای آنها در محیطهای بالینی و ارائه مثالی فرضی از کاربرد آن بر روی یک مراجع پرداخته است.
برخی از کتابها علیرغم داشتن چنین محتوایی، در جلد کتاب آنها را ذکر نمیکنند که همین مسئله باعث میشود خوانندگان اینگونه تصور کنند که کتاب صرفاً به تشریح نظریهها پرداخته و از کاربرد و پژوهشهای انجام شده حول آنها صحبتی نکرده است. بنابراین، انتخاب عنوان فرعی برای تکمیل عنوان اصلی بسیار سودمند و مفید است.
11. از ارائه توضیحات زیاد بر روی جلد کتاب پرهیز کنید.
برخی از نویسندگان بر این تصور هستند که میبایست جلد کتاب آنها دقیقاً انعکاسدهنده هر آنچه که در محتوای کتاب آوردهاند باشد. این یک تصور اشتباهی است. قبلاً نیز گفتیم؛ ارائه توضیحات اضافی بر روی کتاب باعث میشود که خواننده کتاب گاهاً گمراهتر شوند و از خیر خرید کتاب بگذرند.
2. طراحی عطف کتاب
مهمترین بخش جلد کتاب این قسمت است. اولین نگاه خواننده به کتاب و اولین لحظه تعامل کتاب با خواننده، عطف کتاب است. زیرا خواننده با دیدن این قسمت ترغیب به برداشتن آن از کتابخانه میشود.
اگر عطف کتاب ارتباط لازم را با خواننده برقرار کند، در 90 درصد موارد، خواننده تصمیم به خواندن آن میگیرد. این آمار اهمیت بسیار زیاد عطف کتاب (یعنی همان باریکه در ظاهر بیاهمیت جلد کتاب) را نشان میدهد. در اصول بینالمللی طراحی جلد کتاب، عطف کتاب بیشترین انرژی را از طراح میگیرد و باید کاملاً مجزا از کل جلد طراحی شود زیرا استراتژی ایجاد انگیزه در خواننده، این گونه میطلبد.
روی عطف کتاب معمولاً نام مؤلف و عنوان کوتاه کتاب و نام کوتاه یا علامت (آرم) ناشر چاپ میشود. بسته به قطر کتاب، این مطالب میتوانند افقی یا عمودی قرار بگیرند. درصورتیکه عمودی چاپ شوند، در کتابهای انگلیسی و آمریکائی مطالب معمولاً از بالا به پائین و در کتابهای اروپائی بیشتر از پائین به بالا چیده میشوند. در فارسی شیوهی انگلیسی- آمریکائی حاکم است.
3. طراحی پشت جلد کتاب
پشت جلد کتاب عبارت است از آخرین سطح جلد کتاب. برای کتابهای دوزبانه و چندزبانه، بهتر است پشت جلد کتاب با زبان یا زبانهای دیگر کتاب، مشخصات و محتوای کتاب را معرفی کند. گاهی در پشت جلد کتاب مطالبی دربارهی نویسنده، عکس نویسنده، و یا معرفی کوتاهی از کتاب چاپ میشود. علاوه بر این درج نام انتشارات، لوگوی انتشارات، آدرس انتشارات، آدرس اینترنتی انتشارات، ذکر کد شابک و بارکد نیز معمول است.
اگر جلد پشت کتاب بهطور مناسب و حرفهای طراحی شده باشد، خواننده را متقاعد میکند که کتاب ارزش خواندن را دارد و بیصبرانه کتاب را باز میکند. سبک زیباشناختی قوی جلد پشتی کتاب نشانگر حرفهای بودن و کیفیت کتاب است.
متن پشت جلد کتاب
بطور کلی طراحی جلد پشتی کتاب به شکلی است که حاوی بخشهای زیر است:
- یادمان (Tagline)
- معرفی (Blurb)
- بیوگرافی مؤلف یا مترجم (Author bio)
- شهادتنامه (Testimonials)
یادمان یا برچسب:
برای جذب مخاطبان کتاب با استفاده از طرح جلد پشت کتاب، پنج ثانیه وقت دارید، پنج ثانیهای که مخاطب کتاب را برگردانده و پشت آن را نگاه میکند. بنابراین با یک خط یادمان یا برچسب صحیح در پشت جلد میتوان اینکار را انجام داد.
خط یادمان یا برچسب میتواند:
- یک جمله توصیفی کوتاه باشد
- یک عبارت کلیدی و تکیهکلام باشد
- جملهای از یکی از بزرگان یا صاحبنظران حوزه موضوع کتاب باشد
معرفی کتاب:
بهتر است در بخش معرفی به چیزی اشاره شود که در کتاب حاضر یک تازه و روندی خلاق است و آن را از کتابهای هم موضوع موجود متمایز میکند. معرفی بایستی خواننده را متقاعد کند که با خواندن این کتاب نسبت به کتابهای مشابه دیگر، چیز بیشتر یا جدیدتر یا متمایزتری میآموزد. بدین ترتیب در بخش معرفی کنجکاوی مخاطب برانگیخته شده و موضوع کتاب معرفی میشود.
راز نوشتن یک معرفی خوب شناختن مخاطبان کتاب است. بایستی هنگام نوشتن آن خواست مخاطبان را به خاطر داشت. به همین خاطر معرفی کتابهای داستانی و غیرداستانی از فرمول متفاوتی تبعیت میکند.
الف) معرفی کتاب غیرداستانی
بخش معرفی کتاب غیرداستانی بایستی به مخاطب قول آموختن چیزی ارزشمند را بدهد. بنابراین معرفی یک کتاب غیرداستانی بایستی:
- یک سؤال، چالش یا مشکل را مطرح کند.
- قول رسیدن به پاسخ آن را بدهد.
- به زبان ساده به مخاطب بگوید که از خواندن کتاب چه چیزی بدست میآورد.
ب) معرفی کتابهای داستانی
در معرفی کتابهای داستانی بایستی وعده کنجکاوی، هیجان، راز، شگفتی، درام داده شود. بایستی تحریک عاطفی که با خواندن کتاب ایجاد میشود به آنها انتقال یابد و همانند تریلر یک فیلم نوشته میشود. به عبارت دیگر بایستی حس کنجکاوی مخاطب را برانگیخت.
نکاتی که باید در نوشتن بخش معرفی کتاب غیرداستانی و داستانی در نظر داشت عبارتند از:
- معرفی کوتاه، کوبنده و جالب باشد.
- مخاطب خود را شناخته و علائق خاص آنها را لحاظ کند.
- فایده خواندن کتاب نشان داده شود.
بیوگرافی نویسنده:
در این بخش نویسنده کتاب بهطور مختصر و مفید معرفی میشود. بیوگرافی بایستی ساده و سادهلوحانه باشد. بیوگرافی اصلی که یک محتوای 500 کلمهای است، در بخش مقدمه کتاب میآید. بیوگرافی جلد پشت کتاب شامل مشخصات فردی و سوابق نویسنده بهصورت مختصر است.
این بخش در کتابهای داستانی اختیاری است و میتوان آن را نادیده گرفت. اما در کتابهای غیرداستانی و بخصوص کتابهای دانشگاهی و مرجع، وجود بخش بیوگرافی در جلد پشت کتاب به قوت کتاب میافزاید و مخاطب میفهمد دستنوشته چه کسی را میخواند و چقدر بین نویسنده و موضوع محتوا تناسخ وجود دارد.
بخاطر داشته باشید که بیوگرافی جلد پشت کتاب شامل قد و رنگ چشم نویسنده نیست، بلکه خلاصهای نوشتهها، دستاوردها، مدرک تحصیلی و در صورت وجود، آدرس وبسایت نویسنده است.
شهادتنامه:
در بخش شهادتنامه جلد پشتی کتاب نظر یک صاحبنظر یا فرد سرشناس حوزه موضوع درج میشود. شهادتنامه مناسب یک ابزار خیلی مفید برای تبدیل مخاطب بالقوه به خریدار بالفعل کتاب است. در مطالعهای یک کتاب معروف بهصورت دو نسخه با شهادتنامه و بدون شهادتنامه همزمان منتشر شد. کتاب دارای شهادتنامه در جلد پشتی کتاب 22.6 درصد بیشتر فروش داشت.
در یک شهادتنامه خوب روی هویت و دستاوردهای فردی که شهادت داده است، تأکید میشود. از شهادت یک صاحبنظر یا همکار با شهرت مثبت استفاده میشود.
توصیههایی برای طراحی پشت جلد کتاب و افزایش فروش کتاب
اگر جلد روی کتاب اولین تأثیر را بر روی خوانندگان بگذارد، باید بگوییم که جلد پشت کتاب این قدرت را دارد که خرید کتاب را قطعی کند. اگر میخواهید کتاب خود را به فروش برسانید، مطمئن شوید که طراحی و محتوایی که برای کتاب انتخاب میکنید خوانندگان کتاب را متقاعد کند تا کتاب را زمین نگذارند. در زیر به ۴ توصیه برای طراحی جلد پشت کتاب میپردازیم.
1. متن پشت جلد کتاب کوتاه باشد.
به یاد داشته باشید که روی جلد کتاب وجود فضاهای خالی حیاتی هستند. لزومی ندارد که جلد کتاب را با تصویر یا محتوا پر کنید. خلاصه کتاب را در قسمت مرکزی پشت جلد کتاب قرار دهید. میتوانید بخشی از اوج داستان را در این خلاصه ذکر کنید همان کاری که تیزرهای تبلیغاتی برای تبلیغات فیلم استفاده میکنند.
آنها معمولاً بخشهای ابهامبرانگیز و جذاب را برای بینندگان پخش میکنند و با ایجاد ابهامات جذاب و تناقضها ذهن بیننده را درگیر میکنند تا برای پاسخ به این تناقضها و ابهامات فیلم را ببیند. برخی از نویسندگان به جای اینکار بیوگرافی از خود مینویسند که همین بیوگرافی آنقدر باارزش و جالب است که خوانندگان را ترغیب به خرید میکند.
برای مثال، فردی که کتاب آموزشی برای یک نرمافزار نوشته است، اگر از سابقه کاری خود مختصری پشت کتاب ذکر کند خوانندگان با مطالعه آن متقاعد میشوند که با کتاب و مؤلفی حرفهای و باتجربه سروکار دارند. البته بدیهی است که هرگونه سابقهسازی جعلی مدنظر ما در این بخش نیست و صرفاً باعث بیاعتبار شدن کتاب و اتمام عمر نویسندگی مؤلف میشود.
2. نباید جلد پشت کتاب همانند صفحهای از متن اصلی کتاب خیلی شلوغ و پر از محتوا باشد.
طراحی جلدی که حاشیه به حاشیه پر از متن با فونت بزرگ است، اشتباه است. بایستی با جلد پشت کتاب همانند جلد روی کتاب برخورد کرد. بایستی متنها کوتاه و هماهنگ باشد و بخش معرفی فونت بزرگتری داشته باشد.
3. حکایت بصری جلد روی کتاب ادامه یابد.
پسزمینه و رنگبندی جلد پشت کتاب بایستی ادامه جلد روی کتاب باشد. بایستی علاوه بر اینکه روح و انرژی تازهای به کتاب ببخشد، اما طرح روی جلد کتاب را کمرنگ نکند، درحالیکه ادامه همان طرح است. بایستی با روی جلد تلفیق شده و تداوم آن باشد.
4. سلسله مراتب اطلاعاتی که در جلد پشتی کتاب عرضه میشود، حفظ شود.
بخش معرفی بزرگتر یا با رنگ متفاوتی از بیوگرافی باشد. اطلاعات مربوط به ناشر در کمترین اولویت است. اگر شهادتنامه خوبی تهیه شده است، بایستی بعد از معرفی در اولویت دوم باشد.
5. طرح جلد پشت کتاب بایستی با مخاطب ارتباط برقرار کند.
علاوه بر برانگیختن کنجکاوی خواننده، نویسنده کتاب و دستاوردهای وی را به مخاطب نشان دهد. قسمتهایی از محتوای کتاب مثل یک عکس یا برش متنی از داخل کتاب استفاده شود. از فونت و رنگبندی استفاده شود که نشانگر وضعیت فونت و رنگبندی داخل کتاب باشد.
6. طراحی پشت جلد را بهگونهای انجام دهید که همه اطلاعات واضح و مشخص باشد.
انتخاب رنگ و فونت و اندازه مناسب همه مشکلات را حل میکند. برخی از طراحان رنگی را برای جلد انتخاب میکنند که نوشتههای در درون آن رنگ طراوت و خوانایی لازم را ندارند. در این حالت، به خودتان زحمت نوشتن خلاصه کتاب یا بیوگرافی را ندهید؛ زیرا پیامی که شکل ارائه آن واضح و آشکار نباشد، بهتر است تبدیل به فضای خالی باشد که قبلاً هم مطرح شده برای جلد کتاب حیاتی است.
7. از یک طراح جلد حرفهای استفاده کنید.
اینکه تقلید ناشیانهای از طرح یک کتاب انجام داده باشید دو حالت منفی به وجود میاورد. اول اینکه طراحی کتاب یونیک و خاص نخواهد بود دوم اینکه احتمال دارد کتابهای ضعیف دیگری از این طرح استفاده کردهاند که همین مسئله بهصورت ناخودآگاه در ذهن خواننده تأثیر منفی بگذارد.
شما یک مؤلف هستید؛ بنابراین اگر قبلاً بهصورت حرفهای کار طراحی انجام دادهاید که بسیار عالی است. اما اگر قبلاً کار طراحی نکردهاید بدون اینکه طرح جلد کتابتان را ببینیم میتوانیم اذعان کنیم که طرحی ضعیف خواهد بود. بنابراین، بهتر است از یک طراح حرفهای استفاده کنید.
نکته: جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه نوشتن چکیده پشت جلد کتاب کلیک کنید.
سایز و اندازه کتاب در زمان طراحی جلد کتاب
سایز کتابها در زمان طراحی با آنچه شما بعد از اتمام مراحل کتاب میبینید متفاوت است زیرا بخشی از کتاب در زمان برش حذف میگردد.
برای به دست آوردن سایز دقیق کتاب در زمان طراحی ابتدا میبایست به قسمت انواع سایز کتاب مراجعه فرمایید.
پس از آشنایی اولیه با سایز و قطع کتابها میبایست به هر طرف از ابعاد گفته شده نیم سانت اضافه کرد و عطف کتاب را نیز به آن افزود.
بهعنوان مثال کتابی که قطع آن وزیری باشد و ۱۰۰ صفحه داشته باشد سایز کل کتاب باید ۳۵٫۵* ۲۵ در نظر بگیرید. و اگر همین کتاب را بهصورت رقعی میخواهید طراحی کنید باید سایز را ۳۰٫۵*۲۲ سانتیمتر در نظر بگیرید.
سایز عطف کتاب در زمان طراحی جلد کتاب
در کتابهایی که عطف آنها نیم سانتیمتر یا کمتر باشد از نوشتن اطلاعات گفته شده صرفنظر میشود.
برای کتابهایی با کاغذ تحریر ۷۰ گرمی، سایز عطف کتاب نیم سانتیمتر به ازاء هر ۱۰۰ صفحه میباشد، مثلاً اگر کتاب شما ۲۰۰ صفحه باشد میبایست یک سانتیمتر برای عطف در نظر گرفت.
طراحی جلد کتاب در رشتههای مختلف
در طراحی جلد کتاب باید طراح به نکات مهمی توجه کنید که برخی از آنها را در چند رشته به اختصار توضیح میدهیم، دقت فرمایید که در انتشارات کتیبه نوین طراح جلد هر کتاب در زمینه موضوع کتاب تسلط کافی را دارا میباشد.
1. طراحی جلد کتابهای علمی، دانشگاهی و تخصصی
طراحی جلد کتاب علمی و معمولاً اکثر کتابها در آخرین مرحله قبل از چاپ کتاب انجام میشود. در طراحی جلد کتاب علمی، بهتر است که محتوای کتاب را مطالعه شود تا بتوان از آن کتاب تصویر ذهنی ساخت و همان را پیادهسازی کرد.
درصورتیکه درون کتاب هرگونه محتوای بصری موجود بود، بهتر است تا از آن تصاویر بر روی جلد کتاب استفاده نمود. بهعلاوه برای طراحی جلد پشت کتاب علمی تجربه نشان داده که درج منابع معتبر بهکاررفته در محتوای کتاب و نیز مدارج علمی مؤلف، موجب توجه بیشتر مخاطب و فروش بالاتر کتاب شده است. نمونه طراحی
2. طراحی جلد کتابهای عمومی
طراحی جلد کتابهای عمومی باید جذاب، ساده و در عین حال بیانگر محتوای کتاب باشد. این طراحی میتواند از رنگها، تصاویر و فونتهایی استفاده کند که احساسات یا مفاهیم اصلی کتاب را به خوبی منتقل کنند و مخاطب عمومی را جذب کنند.
در این نوع طراحی، توجه به رنگها و ترکیب بصری اهمیت زیادی دارد، چرا که باید توانایی جذب نگاه مخاطب در میان هزاران عنوان کتاب موجود در بازار را داشته باشد. نمونه طراحی
- طراحی جلد کتابهای اجتماعی
- طراحی جلد کتابهای ورزشی
- طراحی جلد کتابهای آموزشی
- طراحی جلد کتابهای انگیزشی
- طراحی جلد کتابهای سفرنامه
- طراحی جلد کتابهای تاریخی
- طراحی جلد کتابهای دیکشنری
- طراحی جلد کتابهای کارآفرینی
- طراحی جلد کتابهای آشپزی و شیرینیپزی
- طراحی جلد کتاب زندگینامه
- طراحی جلد کتاب طنز
- طراحی جلد کتاب خاطرات
3. طراحی جلد کتابهای علوم پایه
طراحی جلد کتابهای علوم پایه باید بهگونهای باشد که هم جذابیت بصری داشته باشد و هم محتوای علمی و تخصصی کتاب را بهخوبی انتقال دهد. این طراحی معمولاً شامل استفاده از تصاویری مرتبط با موضوعات علمی مانند نمودارها، تصاویر میکروسکوپی، ساختار مولکولی یا تصاویری از طبیعت است که به محتوا و هدف کتاب مرتبط باشند.
رنگها معمولاً ملایم و متناسب با جو علمی کتاب انتخاب میشوند و فونتهای استفادهشده باید خوانا و رسمی باشند.
طراحی جلد باید علاوه بر ایجاد جذابیت، توجه خواننده را به موضوع علمی کتاب جلب کند و در عین حال، هویت علمی و تخصصی کتاب را به مخاطب منتقل نماید. از آنجا که کتابهای علوم پایه معمولاً برای مخاطبان خاصی مانند دانشجویان، اساتید و پژوهشگران طراحی میشوند، باید ظاهر جلد بهگونهای باشد که نشاندهنده اعتبار علمی اثر باشد. نمونه طراحی
- طراحی جلد کتاب رشتههای ریاضی
- طراحی جلد کتاب رشتههای فیزیک
- طراحی جلد کتاب رشتههای شیمی محض
- طراحی جلد کتاب رشتههای آمار و کاربردها
- طراحی جلد کتاب رشتههای مهندسی اپتیک و لیزر
- طراحی جلد کتاب رشتههای مهندسی هستهای
- طراحی جلد کتاب رشتههای مهندسی پرتو پزشکی و نانوفیزیک
- طراحی جلد کتاب رشتههای زیستشناسی سلولی و مولکولی
4. طراحی جلد کتابهای علوم انسانی و مدیریت
طراحی جلد کتابهای علوم انسانی و مدیریت باکیفیت عالی، تضمینکننده فروش بیشتر و افزایش تیراژ کتاب خواهد بود، البته پیدا کردن طرحی جذاب و چشمگیر در این زمینه کار سختی به نظر میرسد چراکه طراحی جلد کتابهای علوم انسانی و مدیریتی مطمئناً باید با جلوههای خاص و متناسب با محتوای کتاب باشد.
میتوان با مراجعه به سایتهای فروش کتاب در سطح دنیا مانند آمازون ایدههای ناب برای طراحی جلد کتابهای علوم انسانی و مدیریت به دست آورد و یا تصویر یکی از مدیران موفق بینالمللی که نامی آشنا و معروف دارد را بر روی جلد کتاب مدیریت استفاده نمود،
اما نکته مهم و اساسی در طراحی جلد کتابهای علوم انسانی و مدیریت این است که حتماً یک طراحی یونیک و منحصربهفرد توسط فردی مجرب و حرفهای در این زمینه صورت گیرد. بهتر است این شخص، از زیرمجموعه انتشاراتی باشد که قصد چاپ کتاب شما را دارد، زیرا علاوه بر آشنایی با سبک کاری انتشارات، میتواند با دیگر عوامل نشر کتاب هماهنگ بوده تا درمجموع چاپ کتاب باکیفیت عالی و باب طبع متقاضی راهی بازار شود. نمونه طراحی
- طراحی جلد کتاب رشته مدیریت
- طراحی جلد کتاب رشته مدیریت بازرگانی
- طراحی جلد کتاب رشته مدیریت صنعتی
- طراحی جلد کتاب رشته مدیریت مالی
- طراحی جلد کتاب رشته مدیریت دولتی
- طراحی جلد کتاب رشته برنامهریزی
- طراحی جلد کتاب رشته مدیریت فروش
- طراحی جلد کتاب رشته مدیریت اجرایی
- طراحی جلد کتاب رشته مدیریت آموزشی
- طراحی جلد کتاب رشته مدیریت فناوری اطلاعات
- طراحی جلد کتاب رشته مدیریرت بازرگانی
- طراحی جلد کتاب رشته مدیریت منابع انسانی
- طراحی جلد کتاب رشته حقوق
- طراحی جلد کتاب رشته زبان و ادبیات فارسی
- طراحی جلد کتاب رشته زبان و ادبیات انگلیسی
- طراحی جلد کتاب رشته الهیات و معارف اسلامی
- طراحی جلد کتاب رشته دبیری علوم دینی
- طراحی جلد کتاب رشته کارشناسی تربیت مربی
- طراحی جلد کتاب رشته علوم قرآنی
- طراحی جلد کتاب رشته علوم اسلامی
- طراحی جلد کتاب رشته الهیات
- طراحی جلد کتاب رشته معارف اسلامی
- طراحی جلد کتاب رشته حقوق اسلامی
- طراحی جلد کتاب رشته فلسفه
- طراحی جلد کتاب رشته علوم اقتصادی
- طراحی جلد کتاب رشته حسابداری
- طراحی جلد کتاب رشته بانکداری
- طراحی جلد کتاب رشته علوم سیاسی
- طراحی جلد کتاب رشته جغرافیا
- طراحی جلد کتاب رشته تاریخ
- طراحی جلد کتاب رشته باستانشناسی
- طراحی جلد کتاب رشته روانشناسی
- طراحی جلد کتاب رشته علوم تربیتی
- طراحی جلد کتاب رشته مشاوره خانواده
- طراحی جلد کتاب رشته دبیری تربیت بدنی و علوم ورزشی
- طراحی جلد کتاب رشته ادبیات داستانى
5. طراحی جلد کتابهای فنی و مهندسی
طراحی جلد کتابهای مهندسی باید مدرن و بهروز باشد و بهتر است که عنوان کتاب بر روی جلد به دو زبان فارسی و انگلیسی نوشته شود. کتابهای مهندسی به دلیل کاربرد عمومی و تخصصی فراوانی که دارند، از تنوع زیادی برخوردار هستند و ظاهر و طرح روی جلد کتاب وجه تمایز و انتخاب آنها توسط خریدار است،
بنابراین طراحی جلد کتابهای مهندسی باید با وارد نمودن جزئیات بیشتری از موضوع و محتوای داخلی و عکسهای منحصربهفرد مرتبط با آن به شیوهای خلاقانه و جذاب بهوسیله طراحی مسلط و حرفهای انجام گیرد.
البته گاهی پیش میآید که کتاب علمی که برای چاپ آماده میشود از نوع ترجمهای بوده و اغلب از طرح همان منبع و یا طرحی که تا حدود زیادی مشابه آن است، برای طراحی جلد در نظر میگیرند و یا برای جلبتوجه و تأثیرگذاری بیشتر بر روی مخاطب کتاب، خلاصهای از فعالیتها و تخصص مترجم بر روی پشت جلد کتاب قرار میدهند.
رعایت برخی پارامترها نظیر نوع و نحوه چینش تصاویر، فونت عنوان و جایگاه آن بر روی جلد برای بهتر دیده شدن و نیز رنگهای مورداستفاده در طراحی جلد کتابهای مهندسی تأثیر مستقیمی بر جذابیت و کیفیت مطلوب آن جهت جلبتوجه مخاطبان دارد.
برای هر چهبهتر انجام دادن این موارد نیاز است که گرافیست متخصص طراحی کتابهای رشته مهندسی باشد و با نویسنده تعامل نزدیکی برقرار کند تا او را از کم و کیف مطالب کتاب آگاه ساخته و چنانچه ایده و طرحی برای طراحی جلد کتاب دارد، با او در میان بگذارد. نمونه طراحی
- طراحی جلد کتاب رشته عمران
- طراحی جلد کتاب رشته مهندسی نفت
- طراحی جلد کتاب رشته مهندسی پتروشیمی
- طراحی جلد کتاب رشته عمران و زمینشناسی
- طراحی جلد کتاب رشته مهندسی برق
- طراحی جلد کتاب رشته مهندسی مکانیک
- طراحی جلد کتاب رشته مهندسی کشاورزی
- طراحی جلد کتاب رشته مهندسی کامپیوتر
- طراحی جلد کتاب رشته مهندسی صنایع
- طراحی جلد کتاب رشته مهندسی زیست و ایمنی
- طراحی جلد کتاب رشته مهندسی بیوسیستم
- طراحی جلد کتاب رشته مهندسی آبیاری
- طراحی جلد کتاب رشته مهندسی زراعت و اصلاح نباتات
- طراحی جلد کتاب رشته مهندسی باغبانی
- طراحی جلد کتاب رشته مهندسی فضای سبز
- طراحی جلد کتاب رشته مهندسی خاکشناسی
- طراحی جلد کتاب رشته مهندسی محیطزیست
- طراحی جلد کتاب رشته مهندسی گیاهان داروئی
6. طراحی جلد کتابهای علوم تجربی و پزشکی
طراحی جلد کتابهای علوم تجربی و پزشکی باید همزمان با جنبههای علمی و تخصصی، جذابیت بصری نیز داشته باشد. این طراحی معمولاً شامل استفاده از تصاویری مرتبط با موضوعات پزشکی یا تجربی مانند تصاویر میکروسکوپی، اندامهای بدن، نمودارهای علمی، سلولها یا تصاویر آزمایشگاهی است که به محتوای کتاب ارتباط دارند. رنگها در این طراحیها معمولاً با دقت انتخاب میشوند؛ بهعنوانمثال، رنگهای آرامشبخش و حرفهای مانند آبی، سبز و سفید که تداعیکننده پاکیزگی، دقت علمی و صحت اطلاعات هستند، ترجیح داده میشوند. نمونه طراحی
- طراحی جلد کتاب رشته اتاق عمل
- طراحی جلد کتاب رشته بهداشت مواد غذائی، بیناییسنجی
- طراحی جلد کتاب رشته پرستاری
- طراحی جلد کتاب رشته پزشکی
- طراحی جلد کتاب رشته دامپزشکی
- طراحی جلد کتاب رشته دبیری زیستشناسی
- طراحی جلد کتاب رشته دکترای پیوسته بیوتکنولوژی
- طراحی جلد کتاب رشته دندانپزشکی
- طراحی جلد کتاب رشته روانشناسی
- طراحی جلد کتاب رشته زیستشناسی
- طراحی جلد کتاب رشته علوم آزمایشگاهی
- طراحی جلد کتاب رشته علوم و صینایع غذایی
- طراحی جلد کتاب رشته فیزیوتراپی
- طراحی جلد کتاب رشته بهداشت حرفهای
- طراحی جلد کتاب رشته بهداشت محیط
- طراحی جلد کتاب رشته مامایی
- طراحی جلد کتاب رشته کاردرمانی
7. طراحی جلد کتابهای هنر و معماری
طراحی جلد کتابهای هنر و معماری باید آمیختهای از هنر و صنعت باشد، چراکه منشأ معماری هنر و زیباسازی است بنابراین این امر باید هنگام طراحی جلد کتابهای هنر و معماری در تمام ارکان و جزئیات کتاب خود را مشهود و ملموس نماید.
کتابهای هنر و معماری جز دستهبندی چاپ کتاب دانشگاهی است که چنانچه در انتشارات کتیبه نوین منتشر شود از بسیاری جهات به نفع نویسنده است، چراکه طراحی جلد کتابهای هنر و معماری اگر توسط طراح متخصص حوزه کتب دانشگاهی معماری انجام شود، خروجی کار مطلوبتر و تخصصیتر خواهد بود. نمونه طراحی
- طراحی جلد کتاب رشته معماری
- طراحی جلد کتاب رشته هنر
- طراحی جلد کتاب رشته عکاسی
- طراحی جلد کتاب رشته گرافیک
- طراحی جلد کتاب موسیقی
- طراحی جلد کتاب رشته نقاشی
- طراحی جلد کتاب رشته مجسمهسازی
- طراحی جلد کتاب رشته طراحی مد
- طراحی جلد کتاب رشته حفاظت و مرمت بناهای تاریخی
- طراحی جلد کتاب رشته طراحی پارچه و لباس
- طراحی جلد کتاب رشته برنامهریزی شهری
8. طراحی جلد کتاب کودک
طراحی جلد کتاب کودک باید با انواع تکنیکهای زیباسازی و جلب توجه کودکان همراه باشد و بتواند محتوای درون کتاب را در قالب تصاویری زیبا و قابل فهم برای کودک با ترکیب رنگی شاد و جذاب نشان دهد. این مسئله بسیار مهم است، چراکه برای کودکان بهخصوص آنهایی که در رده سنی زیر هفت سال دارند، جلد کتاب باید موجب برقراری ارتباط بهتر و جلب توجه آنان گردد.
برای طراحی جلد کتاب کودک در سنین بالاتر میتوان از نوشتههای زیبا نیز استفاده کرد. چنانچه در انجام طراحی جلد کتاب کودک نکات فوق در نظر گرفته شود تأثیر مهمی در افزایش فروش و تیراژ کتاب کودک خواهد داشت. نمونه طراحی
9. طراحی جلد کتاب داستان
طراحی جلد کتاب داستان باید انتقالدهنده خوبی برای محتوای داستان کتاب باشد و حس کنجکاوی مخاطب را تحریک سازد. برای مثال نوشتن یادداشتی از نویسنده، افتخارات یا کتب چاپ شده موفق قبلی او و یا قسمتی از اوج داستان در پشت جلد، به همراه یک طرح گرافیکی جذاب در علاقهمند کردن مخاطب برای خرید کتاب بسیار مؤثر خواهد بود.
توجه به سبک داستان و اینکه کتاب شامل چند داستان کوتاه بوده و یا یک مجموعه داستان بلند است، در انجام طراحی جلد کتاب داستان نقش کلیدی و مهمی دارد. نمونه طراحی
- طراحی جلد داستانهای کوتاه
- طراحی جلد داستانهای بلند
10. طراحی جلد کتاب رمان
طراحی جلد کتاب رمان نیز نقش بسیار مؤثری در میزان فروش آن دارد، چراکه بسیاری از مخاطبین رمان هیچ پیشزمینهای از آن ندارند و تنها از پشت ویترین مغازه یا مشاهده آن در یک سایت اینترنتی اقدام به خرید کتاب رمان مینماید، بنابراین طراحی جلد کتاب رمان به همراه عنوان جذاب، دو فاکتور اصلی در ارتباط برقرار کردن با خواننده است.
زحمات نویسنده و روح و روان رمان باید در تصویر و طراحی جلد کتاب رمان ملموس باشد، بنابراین یک طراح حرفهای حتماً باید پیش از شروع کار رمان را مطالعه کند تا بداند قصه چیست و آن را به شکل مناسب و قابلفهم در طراحی جلد کتاب رمان به مخاطب انتقال دهد و چنانچه خلاصه و یا متنی کوتاه و جذاب از محتوای درون رمان در پشت کتاب قرار دهد، بیتردید در کار خود موفقتر بوده است. نمونه طراحی
- طراحی جلد کتاب رمان اجتماعی
- طراحی جلد کتاب رمان عاشقانه
- طراحی جلد کتاب رمان پلیسی (جنایی)
- طراحی جلد کتاب رمان تاریخی
- طراحی جلد کتاب رمان فانتزی
- طراحی جلد کتاب رمان علمی تخیلی
11. طراحی جلد کتاب شعر
طراحی جلد کتاب شعر را میتوان با سبک شعری استفادهشده در کتاب، هماهنگ کرد. اینکه شعر از نوع غزل یا سپید باشد و بطور کل از سبکهای قدیم بوده یا سبک جدید، طراحی جلد کتاب شعر را تحت تأثیر خود قرار میدهد.
مضمون شعر عاشقانه و یا غمگین، اجتماعی یا مذهبی و امثال این در رنگبندی و تصاویر بهکاررفته بر روی جلد کتاب مؤثر است. جلد پشت کتاب شعر را نیز باید در نظر گرفت. آشنایی مختصر با شاعر، یادداشتی از او و یا یک قطعه کوتاه از اشعار داخل کتاب، ایدههای جذاب و جالبتوجهی برای جذب مخاطب و افزایش فروش کتاب شعر خواهند داشت. نمونه طراحی
- طراحی جلد کتاب شعر کودک
- طراحی جلد کتاب شعر نو (نیمایی)
- طراحی جلد کتاب شعر سپید
- طراحی جلد کتاب شعر کوتاه
- طراحی جلد کتاب شعر غزل
- طراحی جلد کتاب شعر مثنوی
- طراحی جلد کتاب شعر رباعی
- طراحی جلد کتاب شعر قصیده
12. طراحی جلد کتابهای دینی و مذهبی
طراحی جلد کتابهای دینی و مذهبی باید با حساسیت و احترام به محتوای مذهبی و فرهنگی اثر انجام شود. این نوع طراحی معمولاً از رنگهای ملایم و آرامشبخش مانند طلایی، سبز، آبی و سفید استفاده میکند که نمادهای معنوی و مذهبی را القا کند.
همچنین، استفاده از خوشنویسی برای عنوان کتاب یا نقل قولهای مذهبی میتواند زیبایی و اصالت خاصی به جلد بدهد. طراحی باید با دقت و در نظر گرفتن احترام به باورها و نمادهای دینی انجام شود تا جلوهای از معنویت، آرامش و اصالت را به مخاطب منتقل کند. در کل، هدف از طراحی جلد در کتابهای دینی و مذهبی ایجاد حس ایمان، ارادت و پیوند با آموزههای مذهبی است. نمونه طراحی
- طراحی جلد کتاب در زمینه زندگینامه پیامبران و امامان (ع)
- طراحی جلد داستانهای قرآنی
- طراحی جلد کتابهای ارتباط با خدا
- طراحی جلد کتابهای تفسیر
- طراحی جلد کتابچههای دعا
- طراحی جلد کتاب داستانهای کوتاه مذهبی برای نوجوانان و کودکان
13. طراحی جلد کتابهای دفاع مقدس
طراحی جلد کتابهای دفاع مقدس باید با توجه به ویژگیهای فرهنگی، تاریخی و احساسی این دوران، حساسیت و احترام ویژهای به کار ببرد. این طراحی معمولاً از رنگها و تصاویری استفاده میکند که یادآور فضای جنگ، ایثار و مقاومت هستند، مانند تصاویری از رزمندگان، صحنههای جنگ، پرچم ایران، و نمادهای مربوط به دفاع مقدس. رنگهای تیره و خاکی، مانند سبز ارتشی و قهوهای، غالباً برای انتقال حس دلیری و پایداری استفاده میشوند. نمونه طراحی
- طراحی جلد کتابهای خاطرات جبهه و جنگ
- طراحی جلد کتابهای معرفی شهیدان
- طراحی جلد کتابهای معرفی جانبازان و ایثارگران
- طراحی جلد کتابهای دلاوریهای جبهه و جنگ
- طراحی جلد کتابهای جنگ تحمیلی
- طراحی جلد کتابهای مستند جبهه و جنگ
و در دستهبندی دیگر خوهیم داشت:
1. طراحی جلد کتاب برای کتابهای تألیفی
2. طراحی جلد کتاب برای کتابهای ترجمه شده
3. طراحی جلد کتاب برای کتابهای گردآوری شده
انواع جلد در چاپ کتاب
- جلد شُمیز: معادل انگلیسی این جلد Paperbacked book نام دارد. این جلد مقوایی یا جلد نرم و تقریباً نازک است که معمولاً با یک سلیفون بر روی آن به کتاب الصاق میگردد. این جلد عمدتاً برای کتابهای درسی و کتابهای مختص کودکان استفاده میشود.
- جلد کاغذی: جلد کاغذی جلدی است که جنس آن از کاغذ است. معادل انگلیسی آن paper cover میباشد. جلد شمیز در مقایسه با جلد کاغذی علاقهمندان زیادی دارد و بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد.
- جلد گالینگور: اگر کتابهایی مانند دیوان اشعار حافظ و یا پایاننامههای دانشجویی را دیده باشید این کتابها دارای جلد گالینگور هستند. این جلد، جلدی ضخیم و محکم با رویه پارچهای یا چرمی است.
- جلد سخت: جلد سخت تقریباً مانند گالینگور است اما در بحث طراحی روی جلد و روکشی کاغذی که بر روی جلد آن میآید با جلد گالینگور متفاوت میباشد. در جلد سخت اطلاعات کتاب بر روی کاغذی که روی جلد چسبیده شده است یا قرار گرفته است و میتوان آن را جدا نمود میآید اما در جلد گالینگور اطلاعات کتاب بر روی خود جلد آورده میشود.
تئوری رنگها و هارمونی رنگ
دایره یا چرخه رنگ
یک دایره رنگ ابتدایی که در آن رنگهای قرمز، زرد و آبی وجود دارند، در واقع دایره رنگ سنتی در هنرهای تجسمی به شمار میآید. سر آیزاک نیوتون (Sir Isaac Newton) در سال ۱۶۶۶ اولین نمودار رنگ دایره شکل را به وجود آورد. از آن زمان تاکنون، دانشمندان و هنرمندان به مطالعه و طراحی نمونههای متنوع و مختلف این مفهوم اولیه بودهاند.
اختلافنظرهای متعدد درباره صحت و برتری یک چیدمان نسبت به دیگری، مدام موجب بروز مناقشاتی در این جمع شده است، اما در حقیقت هر دایره رنگی که ترتیب منطقی رنگهای خالص در آن رعایت شده باشد، موثق و قابل استفاده خواهد بود.
رنگهای اصلی
در تئوری رنگ سنتی، قرمز، زرد و آبی رنگهای اصلی هستند زیرا دانههای رنگی تشکیلدهنده آنها از ترکیب هیچ رنگ دیگری به وجود نیامده و تمام رنگهای دیگر از ترکیبات مختلف این سه رنگ با یکدیگر به دست میآیند.
رنگهای فرعی یا ثانویه
سبز، نارنجی و بنفش رنگهایی هستند که از ترکیب رنگهای اصلی با یکدیگر حاصل میشوند. محل قرارگیری هر رنگ ثانویه در دایره رنگ، بین دو رنگ اصلی تشکیل دهندهاش است.
رنگهای ترکیبی
زرد- نارنجی، قرمز- نارنجی، قرمز- بنفش، آبی – بنفش، آبی- سبز و زرد – سبز، این رنگها از ترکیب یک رنگ اصلی با یک رنگ فرعی به وجود میآیند و در اینجا هم، در میان دو رنگ تشکیلدهنده خود قرار میگیرند.
هماهنگی (هارمونی) رنگ
هماهنگی یا هارمونی به معنای «چیدمان مطبوع اجزاء یک کل» است و وجود آن در تمام مظاهر زندگی از موسیقی، شعر، رنگ یا حتی یک کیک زیبا، جلوه میکند. از نظر دیداری، هماهنگی، در چیزی است که موجب لذت چشم میشود.
این هماهنگی بیننده را مجذوب کرده و احساس نظم و تعادل را در او ایجاد میکند. هنگامی که چیزی ناهماهنگ است، یا خستهکننده است یا وحشتناک. از طرفی هارمونی بیش از حد نیز به ترکیبی بسیار ملایم و نچسب تبدیل میشود و بیننده را آنطور که باید مجذوب و علاقهمند نمیکند و بالعکس عدم حضور آن نیز تصویری به وجود میآورد که هیچ چشمی تحمل دیدن آن را ندارد.
مغز انسان هر چیزی را که قابلیت سازماندهی نداشته و نامفهوم باشد، پس میزند. عمل دیدن به حضور یک ساختار منطقی نیاز دارد و هماهنگی رنگی میتواند این علاقه به دیدن و حس تعادل را به وجود بیاورد. بهطور خلاصه، یکپارچگی مفرط موجب تحریک ناپذیری و پیچیدگی مفرط موجب تحریک بیش از اندازه مغز میشود. تعادل پویا، نتیجه حضور هماهنگی است.
برای مشاهده تعالی هارمونی و هماهنگی کافی است به هارمونی رنگها در طبیعت دقت کنید. همانطور که گفتیم، تئوریهای رنگ و هارمونی رنگی متعددی وجود دارند. در اینجا به معرفی چند فرمول ابتدایی در بهکارگیری رنگها میپردازیم:
هارمونی براساس همجواری رنگها
رنگهای همجوار (پیوسته) یا Analogous Colors، به هر دسته سهتایی از رنگهایی گفته میشود که در دایره رنگ کنار یکدیگر قرار گرفتهاند. مانند زرد-سبز، زرد و زرد-نارنجی. معمولاً در چنین ترکیبهایی، یک رنگ از نظر مقدار، بر دو رنگ دیگر برتری دارد.
هارمونی براساس رنگهای مکمل
رنگهای مکمل آنهایی هستند که در دایره رنگ، درست در مقابل یکدیگر قرار گرفتهاند. مانند قرمز و سبز یا قرمز- بنفش و زرد- سبز. همانطور که در تصویر مشاهده میکنید، درجات مختلف زرد-سبز در برگها، هماهنگی زیبایی با رنگهای قرمز-بنفش گل، ایجاد کردهاند. رنگهای مکمل بالاترین درجه تباین (کنتراست) و ثبات را به وجود میآورند.
قیمت طراحی جلد کتاب
نحوهی محاسبهی هزینهی طراحی جلد کتاب متفاوت میباشد و به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهمترین آنها کیفیت طراحی، قطع کتاب و موضوع کتاب میباشد. همچنین عامل دیگری که در محاسبهی هزینهی طراحی جلد کتاب مؤثر میباشد طراح و رزومهی کاری او است.
مطمئناً طراحی که دارای رزومهی عالی و سابقهی بیشتری است و نمونه کارهای متنوع و خلاقانهای دارد نسبت به فردی که دارای تجربه و خلاقیت کمتری میباشد هزینهی بیشتری دریافت خواهد کرد.
از آنجایی که جلد کتاب اهمیت زیادی در جلب توجه مخاطب و در نتیجه فروش بیشتر کتاب دارد پس بهتر است نویسنده به هزینهای که به طراح میدهد فکر نکند و طراحی را انتخاب کند که بتواند خلاقانه و با ایدههایی نو طرحی جذاب برای کتابش طراحی نماید.
طراحی جلد با کیفیت بالا و نازلترین قیمت را از انتشارات کتیبه نوین بخواهید.
نمونه طراحی جلد را میتوانید در کتابهای چاپ شده در انتشارات کتیبه نوین مشاهده کنید.