مدیریت: دکتر داودی 09172203400

انتشارات کتیبه نوین

مجوزهای لازم برای چاپ کتاب

مجوزهای لازم برای چاپ کتاب

مجوزهای لازم برای چاپ کتاب

برای چاپ کتاب به چند نوع مجوز نیاز است، این مجوزها عبارتند از شابک، فیپا، اخذ مجوز ارشاد، مجوز طرح جلد و مجوز اعلام وصول.

۱. اخذ مجوز شابک کتاب از خانه کتاب

شابک یا (ISBN)، شماره استاندارد بین‌المللی کتاب است که برای هر کتاب منحصربه‌فرد می‌باشد. شابک در حال حاضر یک عدد ۱۳ رقمی است.

معمولاً انتشارات لیستی از شابک‌های صادره دارد که می‌تواند هر یک از این شابک‌ها رو به یک کتاب جدید اختصاص دهد.

بنابراین، ناشران قانونی، شماره شابک کتاب را در اختیار دارند که بعد از آماده شدن کتاب شماره شابک را به کتاب اختصاص می‌دهند.

اخذ شماره شابک پروسه زمان‌بری نیست و می‌توان بعد از آماده شدن کتاب شماره شابک را برای آن دریافت نمود.

اطلاعات بیشتر

۲. اخذ مجوز فیپا از سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران

فیپا عبارت است از فهرست‌نویسی توصیفی و تحلیلی کتاب، پیش از انتشار که در صفحه حقوقی یا صفحه شناسنامه کتاب درج می‌گردد.

سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور یگانه مرجع برای صدور فیپا در کشور ما است. این نهاد موظف است بدون دریافت هزینه برای تمامی کتاب‌ها پیش از انتشار فیپا صادر کند. نکته این‌که انتشار کتاب بدون دریافت فیپا امکان‌پذیر نیست، از همین رو تمامی ناشران نویسندگان و مترجمان مکلف به دریافت فیپا برای کتاب‌هایشان هستند.

همزمان با ارسال فایل کتاب جهت اخذ مجوز به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک نسخه از آن به صورت اتوماتیک به سازمان اسناد و کتابخانه ملی ارسال می‌گردد و بعد از گذشت مدت معین فیپای کتاب صادر می‌شود و ناشر می‌تواند از طریق پنل کاربری ناشران یا سایت فیپا به این اطلاعات دسترسی داشته باشد.

 اطلاعات بیشتر

۳. اخذ مجوز چاپ کتاب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

اخذ مجوز قانونی از اداره ارشاد برای چاپ کتاب باعث حفظ تمامی حقوق مادی و معنوی آن برای نویسندگان می‌‌شود و کتاب بدون مجوز قانونی به هیچ عنوان به لحاظ قانونی و مالکیت قابل پیگیری نمی‌باشد بنابراین اخذ مجوز چاپ کتاب بسیار مهم و حیاتی می‌باشد.

قبل از شروع روند کار نشر و چاپ، کتاب برای وزارت فرهنگ و ارشاد ارسال می‌شود تا محتوای کتاب بررسی گردد و در صورت تائید امکان ادامه روند چاپ کتاب فراهم می‌شود.

پس از تایید فایل توسط نویسنده (فایلی که ویراستاری و صفحه‌آرایی آن انجام شده و دارای کد شابک می‌باشد)، کار برای روند اداری در سامانه چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت می‌گردد.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز بعد از بررسی‌های مربوطه مجوز کتاب را صادر می‌کند. مدت زمان دریافت مجوز بستگی به نوع کتاب داشته و معمولاً کتاب‌های علمی در مدت زمان کمتری مجوز می‌گیرند.

 اطلاعات بیشتر

4. اخذ مجوز طرح جلد کتاب

مجوز طرح جلد یکی از مجوزهای ضروری پیش از امکان چاپ هر کتاب است.

پس از اخذ مجوز کتاب، طراحی جلد انجام شده برای وزارتخانه‌ی ارشاد و فرهنگ اسلامی ارسال می‌گردد و چنانچه مورد تأیید باشد، مجوز جلد کتاب صادر خواهد شد.

اطلاعات بیشتر

5. اخذ مجوز اعلام وصول کتاب

آخرین مرحله از مراحل اداری یک کتاب دریافت اعلام وصول یا مجوز پخش کتاب می‌باشد.

این گواهی در حقیقت بدین معناست که کتابی که چاپ شده با متنی که در وزارت ارشاد ثبت شده یکسان بوده و تغییری ندارد و پخش کتاب بلامانع است و بابت شابکی که ناشر به این کتاب اختصاص داده تمام کارها بدون عیب و نقص انجام شده است.

تنها ناشر کتاب است که به پنل کاربری دسترسی دارد و می‌تواند کار اعلام وصول را انجام دهد.

مدت زمان صدور اعلام وصول از زمانی که کتاب‌ها به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال می‌شود حدود یک تا دو هفته می‌باشد.

 اطلاعات بیشتر

 اخذ مجوزهای چاپ کتاب توسط انتشارات کتیبه نوین

تمامی مجوزهای فوق می‌بایست توسط انتشارات دریافت شود.

انتشارات کتیبه نوین، با ده سال سابقه درخشان و با چاپ بیش از هزار عنوان کتاب دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مفتخر است حاصل سال‌ها تجربه و حضور خود در صنعت چاپ و نشر کتاب، را به نویسندگان، فرهیختگان و علاقه‌مندان به فرهنگ و دانش که تمایل دارند آثار، تألیفات، ترجمه، پایان‌نامه، رساله دکتری، مقاله‌ها، جزوه درسی و مطالب گردآوری شده خود را مجوز چاپ دریافت و کتاب خود را چاپ کنند، ارائه نماید.

انتشارات کتیبه نوین آماده انجام کلیه مراحل فوق‌الذکر در اسرع وقت می‌باشد.

هزینه دریافت مجوزهای چاپ کتاب

از آنجایی که ناشر از امتیاز انتشارات برای دریافت مجوزهای چاپ کتاب استفاده می‌کند نویسنده می‌بایست مبلغی را به عنوان حق نشر و گرفتنن مجوزهای چاپ کتاب به انتشارات پرداخت کند. این مبلغ در انتشارات مختلف متفاوت است. اعتبار انتشارات در این امر مهم است.

سبد خرید
شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.