مدیریت: دکتر داودی 09172203400

انتشارات کتیبه نوین

چاپ افست (چاپ کتاب در تیراژ بالا)

چاپ افست کتاب (چاپ کتاب در تیراژ بالا)

چاپ افست (چاپ کتاب در تیراژ بالا)

چاپ افست کتاب چیست؟

چاپ افست کتاب یکی از رایج‌ترین چاپ‌ها در جهان می‌باشد که برای چاپ و نشر کتاب در تعداد بالا استفاده می‌شود.

دستگاه چاپ افست این توانایی را دارد که چاپ کتاب را در چهار یا پنج رنگ مختلف انجام دهد تا شما بتوانید از تنوع رنگ‌ها به خوبی در چاپ کتاب بهره بگیرید. به‌طور کلی چاپ افست کتاب با چاپ بی‌نظیری که در تصاویر و نوشته‌ها صورت می‌بخشد؛ نقش پررنگی در جذب افراد کتاب‌خوان دارد و در همان نگاه اول دل هر مشتری و کتاب‌خوانی را به سمت خود به پرواز در می‌آورد.

مراحل چاپ کتاب در چاپ افست

اولین بخش، طراحی است. این امر بسیار حساس می‌باشد. لازمه‌ی طراحی، تنها تسلط به فتوشاپ نیست. این بخش نیاز به تجربه و تخصص هم دارد. پیشنهاد ما به شما این است که کار طراحی خود را به طراح گرافیست بسپارید تا این طراحی را به بهترین حالت ممکن برایتان انجام دهند.

مرحله‌ی دوم لیتوگرافی می‌باشد. در این مرحله پروژه‌ای که توسط طراحان گرافیست طراحی شده به لیتوگرافی می‌رود و با توجه به دستگاه ایمیج ستر (Image settr) از طراحی خروجی فیلم گرفته می‌شود. نکته: در کارهای چهار رنگ، چهار فیلم به‌صورت جداگانه برای هر رنگ تهیه می‌شود. در نهایت فیلم‌های هر رنگ به‌صورت جداگانه در دستگاهی به نام قید کپی قرار می‌گیرد. سپس در آن نوردهی و قرار گرفتن در زینک انجام می‌شود. به همین ترتیب چهار زینک از هر رنگ تهیه می‌شود.

آخرین مرحله چاپ می‌باشد. ماشین چاپ هم انواع مختلفی دارد که با توجه به کاربرد آن از غلتک‌های مختلفی تشکیل شده است و مرکب را یکنواخت می‌کند تا به زینک برسد. سپس نقش از روی زینک به روی لاستیک چاپ می‌افتد و به کاغذ منتقل می‌شود.

لیتوگرافی در چاپ افست

لیتوگرافی فرآیندی است که ما طی آن صفحه‌هایی فلزی از جنس آلومینیوم موسوم به زینک را می‌سازیم. از این صفحه‌ها در چاپخانه برای استفاده در دستگاه چاپ افست برای انجام عملیات چاپ بر روی کاغذ استفاده می‌نماییم.

بنابراین لیتوگرافی یک مرحله‌ی واسطه‌ای در چاپ افست است. فایل‌های طراحی شده ابتدا در لیتوگرافی تبدیل به صفحات فلزی شده و سپس این صفحات به چاپخانه انتقال داده می‌شوند تا در آنجا به‌وسیله‌ی آن‌ها عملیات چاپ بر روی کاغذ صورت بگیرد.

لیتوگرافی یا چاپ سنگی به تصاویری اشاره دارد که روی یک سطح صاف چاپ می‌شوند، این رویه چاپ بر پایه این اصل است که روغن و آب با هم مخلوط نمی‌شوند. چاپ با یک سنگ (سنگ آهک) و یک صفحه فلزی انجام می‌شود. اما امروزه از صفحات چاپی آلومینیومی و سنگ‌های اصلی استفاده می‌شود.

لیتوگرافی مخصوص چاپ افست (چاپ در تیراژ بالا) می‌باشد و برای چاپ دیجیتال (چاپ کتاب در تیراژ پایین) نیازی به لیتوگرافی نیست.

در لیتوگرافی ابتدا فایل‌ها به چهار رنگ اصلی تقسیم می‌شوند و سپس تصویر مربوط به هر رنگ با نوعی پلیمر مخصوص بر روی صفحه‌ی فلزی چاپ می‌شود.

جنس سطح این ورقه‌ی فلزی از موادی پوشانیده شده است که به هیچ عنوان مرکب چاپ را به خود جذب نمی‌کند. در عوض جنس مواد پلیمری که طرح را بر روی زینک چاپ می‌کنند جاذب مرکب می‌باشد. از همین خاصیت در چاپ استفاده می‌شود.

انواع لیتوگرافی:

1. لیتوگرافی با دستگاه ایمیج ستر (ImageSetter)

2. لیتوگرافی با دستگاه پلیت ستر

جهت کسب اطلاعات بیشتر منوی لیتوگرافی کتاب را مشاهده فرمایید.

کاربرد چاپ افست کتاب

چاپ افست کتاب معمول‌ترین و رایج‌ترین روشی است که برای انتشار کتاب مورداستفاده قرار می‌گیرد. ازاین‌رو می‌توان ادعا کرد که کاربرد چاپ افست کتاب انتشار کتاب است! در این‌ بین شاید برخی در مورد کاربرد چاپ دیجیتال کتاب نیز سؤال‌هایی داشته باشند. چه تفاوتی بین کاربرد چاپ افست کتاب و چاپ دیجیتال کتاب وجود دارد؟ در واقع چاپ کتاب به روش افست برای انتشار کتاب در تیراژهای بالا کاربرد دارد. در مقابل چاپ دیجیتال برای کتاب‌هایی که در تیراژ پایین منتشر می‌شوند، کاربرد دارد.

چاپ افست کتاب بسیار ارزان‌تر از چاپ دیجیتال کتاب است. برای مثال اگر به‌جای استفاده از چاپ افست کتاب، چاپ دیجیتال را ترجیح دهید، برای همان مقدار از تیراژی که در نظر دارید باید 10 برابر هزینه بیشتری صرف کنید! چاپ کتاب به روش افست صرفه اقتصادی دارد. کتابی که به کمک چاپ افست کتاب منتشر شده باشد، قیمت کمتری نیز دارد. این رو افراد بیشتری راغب به خریداری آن خواهند بود. انتشار کتاب به شیوه دیجیتال برای اقلیت مردمی است که حاضرند برای هر کتابی پول بپردازند.

چاپ افست کتاب برای سفارشی‌سازی نوع کاغذ نیز کاربرد دارد. به عبارتی زمانی که برای چاپ کتاب به روش افست به انتشارات مورد نظرتان مراجعه می‌کنید، قادر خواهید بود با توجه‌ به قیمت کاغذ، نوع کاغذ اختصاصی‌تان را انتخاب کنید.

برای چاپ افست کتاب می‌توان از انواع کاغذهای مختلف استفاده کرد. علاوه برای سفارشی‌سازی نوع کاغذ، می‌توان در مورد نوع رنگی که برای چاپ کتاب استفاده می‌شود نیز تصمیم‌گیری کنید. با توجه‌ به گزینه‌هایی که برای سفارشی‌سازی کتاب در چاپ افست پیش رو دارید، می‌توانید قیمت نهایی را دستکاری کنید! برای مثال می‌توانید از کاغذهای ارزان و در مقابل از رنگ‌های باکیفیت استفاده کنید. کاغذی که برای چاپ کتاب مورد استفاده قرار می‌گیرد بیشترین تأثیر را روی قیمت نهایی دارد.

در اقدام به چاپ افست کتاب باید نوع قطع آن را نیز از پیش تعیین کنید. به کمک چاپ افست می‌توان کتاب‌ها را در قطع‌های مختلف به چاپ رساند.

روش کار دستگاه چاپ افست

دستگاه‌های چاپ افست با توجه به مدل آن، دارای سایز چاپ از ۵۰*۳۵ سانتی متر تا ۱۰۰*۷۰ و یا حتی ۱۴۰*۱۰۰ می‌باشد. چاپ هر رنگ به‌وسیله‌ی یک ستون که به ستون رنگ معروف است انجام می‌گیرد. ترکیب رنگ‌های اصلی هم برای ساخت سایر رنگ ها بر روی کاغذ انجام می‌شود. روش کار دستگاه چاپ به این صورت است که نوشته و عکس را بر سطح لاستیکی یک استوانه گردان برمی‌گرداند و آن را با فشار استوانه دیگر روی کاغذ چاپ می‌کند.

زینک‌هایی که در لیتوگرافی استفاده می‌شود ورقه‌های نازک و قابل انعطاف آلومینیومی دارد که به راحتی خم می‌شوند. بنابراین می‌توان آن‌ها را بر روی سیلندر ماشین چاپ بست. زمانی که زینک بر روی سیلندر مخصوص خود در ماشین چاپ نصب شد استوانه‌ای را تشکیل می‌دهد که نوردهای آب و مرکب به راحتی می‌توانند به سطح آن برسند. به همین دلیل است که این چاپ را تقابل آب و مرکب می‌دانند.

در روش افست بر خلاف دیگر روش‌ها نیازی نیست که زینک با کاغذ تماس پیدا کند. مطالب مرکب خورده از روی زینک به سیلندر دیگری منتقل می‌شود که با لایه‌ای از جنس لاستیک پوشیده شده است و به آن سیلندر لاستیک می‌گویند. سیلندر سوم هم که در کنار سیلندر لاستیک قرار گرفته است و کاغذ را با پنجه‌های خود می‌گیرد سیلندر چاپ نام دارد. در این وضعیت ، تصویر و مطالب مرکب خورده از سیلندر لاستیک به روی کاغذ منتقل می‌شوند. فشار بین سیلندر لاستیک و سیلندر چاپ، فرآیند چاپ را عملی می‌سازند.

انواع سایز در چاپ افست

چاپ کتاب افست به سایزهای مختلفی تقسیم‌بندی می‌شود که شامل موارد زیر می‌باشد:

  • قطع نیم ورقی: حداکثر ۳۶ × 22/5 سانتی‌متر
  • قطع یک ورقی: حداکثر ۵۰ × ۳۵ سانتی‌متر
  • دستگاه یک و نیم ورقی: حداکثر ۴۵ × ۶۰ سانتی‌متر
  • دستگاه دو ورقی: حداکثر ۷۲ × ۴۵ سانتی‌متر
  • دستگاه دو نیم ورقی: حداکثر ۷۰ × ۵۰ سانتی‌متر
  • دستگاه سه ورقی: حداکثر ۹۰ × ۶۰ سانتی‌متر
  • دستگاه چهار ورقی: حداکثر ۹۰ × ۷۲ سانتی‌متر
  • دستگاه چهار و نیم ورقی: حداکثر ۷۰ × ۱۰۰ سانتی‌متر
  • دستگاه پنج ورقی: حداکثر ۱۴۰ × ۱۰۰ سانتی‌متر
  • دستگاه شش ورقی: حداکثر ۱۶۰ × ۱۲۰ سانتی‌متر
  • دستگاه های هشت ورقی: حداکثر ۲۰۰ × ۱۴۰ سانتی‌متر
  • دستگاه های رول: اندازه های استاندارد نداشته و بسته به شرایط خریدار متغیرند.

مزایای چاپ افست

  1. کیفیت بالا و دقت استثنایی: از اصلی‌ترین مزایای چاپ افست این است که قابلیت انتقال تصاویر و متون به کاغذ را، با کیفیت بالا و دقتی استثنایی دارد. این روش توانایی ایجاد تصاویر با جزئیات دقیق، خطوط تمیز، واضح و تنوع رنگی را دارد.
  2. تنوع رنگی و ترکیب‌پذیری بی‌نظیر: چاپ افست توانایی ایجاد تنوع و غنای رنگی در تصاویر و متون را از طریق ترکیب چهار رنگ اصلی (CMYK) دارد. این ویژگی در تولید کتاب‌های رنگی بسیار مهم است.
  3. پایداری رنگ و تصاویر: تصاویر و رنگ‌های ایجاد شده توسط چاپ افست معمولاً پایداری بالایی دارند و به مرور زمان تغییر کمی در رنگ نشان می‌دهند.
  4. قابلیت چاپ کتاب در تیراژ بالا با کیفیت مطلوب: چاپ افست به دلیل استفاده از پلیت‌های چاپ قابل تکرار، برای چاپ کتاب در تیراژ بالا بسیار مناسب است.
  5. استفاده از انواع کاغذ و جلد: یکی از مزایای این روش، قابلیت چاپ با انواع مختلف کاغذها و جلدها است. این ویژگی به طراحان و تولیدکنندگان اجازه می‌دهد تا بر اساس نیاز، کاغذ و جلد مناسب را انتخاب کنند.
  6. تنظیمات طراحی دقیق و کیفیت جلد بالا: این روش اجازه می‌دهد تا در طراحی صفحات، تنظیمات دقیقی اعمال شود. قابلیت تولید با کیفیت کتاب‌هایی که جلد سخت و نرم دارند نیز، از دیگر ویژگی‌های چاپ افست است.
  7. قیمت چاپ افست کتاب: با توجه به تکنیک‌های پیشرفته و تکرارپذیری پلیت‌های چاپ، چاپ افست یکی از روش‌های اقتصادی و ارزان برای چاپ کتاب در تیراژ بالا محسوب می‌شود.

انواع چاپ افست کتاب

چاپ افست کتاب انواع مختلفی دارد که هر کدام با ویژگی‌ها و کاربردهای خاصی که دارد، برای نوع خاصی از کتاب استفاده می‌شود:

1. چاپ افست تک رنگ (سیاه و سفید)

برای کتاب‌هایی با محتوای سیاه و سفید و بدون تصاویر رنگی، این نوع از چاپ افست بسیار مناسب است. چاپ افست تک رنگ، به عنوان یک گزینه اقتصادی و ارزان برای چاپ کتاب‌های متنی به شمار می‌رود.

2. چاپ افست دو رنگ

در این روش از دو رنگ اصلی برای ایجاد تصاویر و متن در صفحات کتاب استفاده می‌شود. این دو رنگ معمولاً به عنوان رنگ‌های پایه انتخاب می‌شوند و با ترکیب آن‌ها می‌توان تنوع رنگی مورد نیاز را ایجاد کرد. در چاپ افست دو رنگ، از دو پلیت یا تراشه جداگانه برای هر یک از رنگ‌ها استفاده می‌شود.

این تراشه‌ها با دقت بر روی سطح چاپگر قرار می‌گیرند. جوهر مرتبط با هر رنگ ابتدا به سطح چاپگر و سپس به کاغذ منتقل می‌شود. چاپ افست دو رنگ برای کتاب‌هایی که تصاویر و محتواهایی با رنگ‌های پایه مختلف دارند، بسیار مناسب است.

3. چاپ افست چهار رنگ

این روش، یکی از پیشرفته‌ترین روش‌های چاپ رنگی محسوب می‌شود که برای ایجاد تصاویر و متون با استفاده از رنگ‌های مختلف در کتاب‌ها به کار می‌رود. در این روش، از ترکیب چهار رنگ اصلی فیروزه‌ای (Cyan)، ارغوانی (Magenta)، زرد (Yellow) و مشکی (Key)، برای ایجاد تنوع رنگی استفاده می‌شود. در فرآیند چاپ افست چهار رنگ، برای هر یک از این چهار رنگ اصلی، تراشه یا پلیت مجزا تهیه می‌شود.

این تراشه‌ها در دستگاه چاپگر قرار می‌گیرند و در مراحل مختلف چاپ، جوهر متناسب با هر رنگ به سطح کاغذ منتقل می‌شود. چاپ افست چهار رنگ به دلیل توانایی در ایجاد تصاویر با دقت بالا و ترکیب مؤثر رنگ‌ها، به عنوان یک روش اساسی در چاپ کتاب با تصاویر رنگی و متون متنوع به کار می‌رود.

هر کدام از انواع چاپ افست که نام برده شد، ویژگی‌ها و مزایای خاص خود را دارند و بسته به نیاز و هدف چاپ، می‌توانند گزینه‌های مناسبی باشند.

حداقل تیراژ چاپ افست کتاب

حداقل تیراژ چاپ دیجیتال کتاب، 500 جلد است. اما پیشنهاد ما جهت به صرفه شدن قیمت تمام شده هر نسخه کتاب تیراژ هزار نسخه می‌باشد.

حداکثر تیراژ چاپ افست کتاب

حداکثری در چاپ افست وجود ندارد و شما می‌توانید تیراژ هزار نسخه به بالا را انتخاب کنید.

عوامل مؤثر در انتخاب نوع چاپ (چاپ افست یا چاپ دیجیتال)

هنگامی که مراحل نگارش کتاب‌تان تمام می‌شود و کتاب را به یک انتشارات برای چاپ آن معرفی می‌کنید معمولاً با یک سؤال متداول روبرو می‌شوید: چاپ افست می‌خواهید یا چاپ دیجیتال؟ در این مطلب قصد داریم تفاوت‌های دو روش چاپ افست و چاپ دیجیتال را مطرح نماییم و همچنین ملاک‌هایی برای انتخاب هر یک از آن‌ها را عنوان کنیم تا شما در حین چاپ کتاب بتوانید براساس این ملاک‌ها روش چاپ مناسب را انتخاب کنید.

در ادامه به عوامل مهمی که هنگام انتخاب یک روش چاپ باید در نظر گرفت نگاهی می‌اندازیم:

۱. تعداد کتاب: اگر در نظر دارید تعداد نسخه زیادی کتاب چاپ نمایید بهتر است از چاپ افست استفاده کنید. اگر می‌خواهید کتابی را در تیراژ پایین چاپ کنید بهتر است از روش دیجیتال استفاده نمایید.

۲. زمان: چاپ دیجیتال سریع‌تر از چاپ افست است. اگر شما می‌خواهید کتاب‌تان را در بازه زمانی کوتاهی چاپ کنید بهترین کار استفاده از چاپ دیجیتال است. در چاپ دیجیتال همه کارها به‌صورت اتوماتیک انجام می‌شود و سرعت چاپ به‌صورت چشمگیری افزایش پیدا می‌کند.

۳. اندازه یا قطع کتاب: اگر قطع چاپ شما کوچک است بهتر است از روش دیجیتال استفاده کنید. چاپ افست بیشتر برای چاپ در اندازه و سایز بزرگ بهتر است. برای مثال چاپ افست برای چاپ مطبوعات و روزنامه‌ها بسیار عالی است.

۴. نمونه چاپ: منظور از نمونه چاپ آن است که شما قبل از چاپ تمامی تیراژ می‌خواهید نمونه‌ای از آن را در اختیار داشته باشید تا ببینید کتاب بعد از چاپ به چه شکل خواهد شد. اگر این مسئله برای شما خیلی مهم باشد می‌بایست از چاپ دیجیتال استفاده کنید؛ زیرا نمونه چاپی که چاپ دیجیتال برای شما ارائه خواهد نموده بسیار دقیق‌تر و کم‌هزینه‌تر از نمونه چاپ روش افست است.

۵. رنگ: برای بسیاری از افراد مهم است تا بدانند رنگ مورد دلخواه آن‌ها بر روی کتاب ظاهر خواهد شد یا نه؛ بدین جهت سیستمی با نام سیستم رنگ پانتون که فضایی رنگی و اختصاصی است وجود دارد که در صنایع چاپ از آن استفاده می‌کنند.

افراد به واسطه این سیستم مطابقت رنگ می‌توانند مطمئن شوند رنگ مورد استفاده آن‌ها همان رنگی است که می‌خواهند. برای این کار، پیشنهاد می‌شود از چاپ افست استفاده شود. با چاپ دیجیتال نمی‌توان رنگ‌های سیستم پانتون را به‌صورت دقیق مطابقت داد اما در چاپ افست این کار به‌دقت انجام می‌شود.

هزینه چاپ افست کتاب

از آنجا که هزینه‌ مراحل انتشارات و چاپ کتاب به‌روز محاسبه می‌گردد جهت کسب اطلاع از هزینه‌ها به منوی هزینه‌ مراحل انتشارات و چاپ کتاب مراجعه فرمایید.

سبد خرید
شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.