مدیریت: دکتر داودی 09172203400

انتشارات کتیبه نوین

چاپ دیجیتال (چاپ کتاب در تیراژ پایین)

چاپ دیجیتال کتاب (چاپ کتاب در تیراژ پایین)

چاپ دیجیتال (چاپ کتاب در تیراژ پایین)

آمار چاپ دیجیتال کتاب در طی سال‌های اخیر افزایش قابل توجهی داشته است. اما عوامل زیادی چون کمبود وقت، بودجه و… وجود دارد که انتخاب چاپ دیجیتال کتاب را به هوشمندانه‌ترین راه مبدل می‌کند.

چاپ دیجیتال کتاب چیست؟

چاپ دیجیتال روش نوینی است که به علت داشتن سرعت بالا و کیفیت عالی، طرفداران زیادی دارد. چاپ دیجیتال کتاب یکی از رایج‌ترین روش‌های چاپ کتاب به‌صورت مستقیم با استفاده از تصاویر مبتنی بر دیجیتال است.

این کار به‌وسیله انتقال داده‌ها از یک فایل رایانه به چاپگر جوهر افشان با حجم زیاد و یا چاپگر لیزری انجام می‌شود.

به عبارت دیگر، چاپ دیجیتال کتاب شامل هدایت یک دستگاه کپی سرعت بالا از طریق تجهیزات اتصال‌دهنده از قبیل کامپیوتر می‌باشد.

در روش چاپ دیجیتال کتاب، چاپگر پرونده‌های دیجیتالی مورد نیاز برای جلد و متن داخلی کتاب شما را به‌صورت جداگانه ذخیره می‌کند. سپس، این پرونده‌ها با استفاده از تونر به جای جوهر، تصویربرداری می‌شوند. بنابراین، نحوه کار دستگاه چاپ دیجیتال کتاب مشابه با دستگاه پرینت، هر چند در مقیاس بزرگتر می‌باشد.

کیفیت چاپ دیجیتال

در گذشته کیفیت چاپ افست به مراتب بیشتر از کیفیت چاپ کتاب دیجیتال بود. اما در سال‌های اخیر، کیفیت ساخت دستگاه‌ها و تجهیزات چاپ دیجیتال بیشتر شده است و در ساخت آن‌ها از تکنولوژی‌های جدیدی کمک گرفته‌اند. به همین دلیل، فاصله کیفیت چاپ دیجیتال و چاپ افست نیز بسیار کمتر شده است. تا جایی که در سال‌های اخیر، عملاً نمی‌توان از روی کیفیت، متوجه نوع چاپ دیجیتال یا افست شد و فقط افراد حرفه‌ای می‌توانند این موضوع را تشخیص دهند.

چاپ فوری کتاب

چاپ دیجیتال امکان چاپ سریع پس از تقاضا در تیراژ کم را فراهم آورده و اگر زمان زیادی برای چاپ کتابتان ندارید و می‌خواهید در کمترین زمان ممکن با سرعت زیاد اقدام به چاپ کتاب کنید، چاپ دیجیتال انتخاب معقولی است.

چاپ کتاب در تیراژ پایین

در چاپ دیجیتال به دلیل حذف پلیت و چاپ مستقیم از کامپیوتر روی کاغذ و امکان کالیبراسیون دستگاه، امکان چاپ در تیراژ پایین و حتی ده نسخه با هزینه پایین وجود دارد.

روش چاپ دیجیتال برای مصارفی مثل تهیه رزومه و یا چاپ کتاب‌های کم تعداد و سریع کاربرد زیادی دارد.

از سال ۲۰۱۰ فناوری‌های نوین در چاپ دیجیتال به کار گرفته شد که با استفاده از تکنولوژی نانو در جوهر و همچنین تغییر سیستم پاشش جوهر، چاپگرهای دیجیتال جوهرافشان توانستند بسیاری از محدودیت‌ها را در زمینه سرعت و هزینه تولید را کنار بزنند.

مزایای چاپ دیجیتال کتاب

1. تقویت رزومه

برای تقویت رزومه علمی خودتان و یا این‌که در جلسه دفاع خود خوش بدرخشید و یا در مصاحبه دکتری با دستی پر در صحنه حاضر شوید به چند نسخه کتاب احتیاج دارید. در این صورت شما باید سراغ چاپ دیجیتال کتاب بروید که هم با سرعت بیشتری نسخه کتاب به دستتان برسد و هم اینکه مجبور نباشید هزینه‌های ناشی از چاپ به مقدار زیاد را متحمل شوید.

چاپ با این روش برای اساتیدی که نیاز به تعداد محدود کتابشان برای تأمین نیاز دانشجویان خود دارند و یا افرادی که می‌خواهند رزومه خود را تقویت کنند مناسب است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر منوی تقویت رزومه با چاپ کتاب را مشاهده فرمایید.

2. کاهش ریسک هزینه بالای چاپ

نکته‌ای که می‌توان به عنوان مزیت این نوع از چاپ منظور کرد آن است که می‌توان به خوبی بازار فروش را ارزیابی نموده و سپس به تعداد زیاد آن اقدام نمود. در صورتی که تعداد زیادی از کتاب را چاپ نمایید و پس از آن دریابید که فروش آن مطابق با پیش‌بینی‌های شما نیستپ، متأسفانه دچار زیان زیادی خواهید شد.

اما در صورتی که چاپ کتاب را با چاپ دیجیتال کتاب آغاز کنید می‌توانید به خوبی با کمترین هزینه، از میزانی که می‌توانید فروش نمایید اطلاعات کافی کسب کرده و ادامه‌ی چاپ نسخه‌های بعدی را به نتیجه‌ی این تحقیق بسپارید.

3. کاهش هزینه‌ کلی چاپ

امروزه اکثر افراد با مشکلات اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و افزایش هر روزه قیمت کاغذ و… شاید افراد را از چاپ کتاب منصرف کند؛ اما بهترین راه‌حل برای رفع این مشکل چاپ دیجیتال کتاب است. به‌طورکلی تیراژهای کمتر از 200 عدد تیراژ پایین محسوب می‌شود که دارای هزینه‌های کمتری است پس بنابراین عواملی که مطرح کردیم؛ انتخاب چاپ دیجیتال کتاب برای افرادی که مشکل مادی دارند و نگران هزینه‌های چاپ کتاب هستند گزینه مقرون‌به‌صرفه و مناسبی است.

4. نویسندگان تازه‌کاران و کتاب اولی‌ها

همیشه کارهایی که برای بار نخست انجام شود سختی خاص خود را داراست و دارای ریسک‌های زیادی است. کتاب اولی‌ها هم با این مشکل دست‌وپنجه نرم می‌کنند؛ زیرا افرادی که تازه‌کار هستند مقیاس صحیح و دقیقی از میزان مخاطبان خود ندارند؛ بنابراین مقدار تقریبی مخاطبانی که قرار است بعد از چاپ کتاب، کتاب شما را خریداری کنند مشخص نیست.

در نتیجه زمانی که شما از میزان کم یا زیاد بودن مخاطبتان اطلاعی ندارید صرف هزینه زیاد برای چاپ کتاب ممکن است باعث شود ضرر زیادی را متحمل شوید و در نتیجه چاپ دیجیتال کتاب برای کم کردن ریسک حاصل از کار گزینه معقولی است.

5. دریافت بازخوردها

یکی دیگر از مزایای چاپ دیجیتال کتاب این است که شما موفق می‌شوید که با کمترین هزینه تمام بازخوردها و ایرادات احتمالی را از مخاطبتان دریافت کنید و در چاپ بعدی‌تان با تیراژ بالا این مسئله را حل کنید و در چاپ بعدی کتابتان را بدون ایراد و مشکل چاپ کنید.

در چاپ دیجیتال کتاب این امکان وجود دارد که در اولین چاپ، کتاپ خود را به دیگر نویسندگان و مؤلفین و یا دوستان و همکاران خود داده و از آن‌ها بخواهید نظرشان را برای شما ارسال نمایند. این بازخوردها می‌تواند باعث شود تا ایرادات کار را به خوبی شناسایی کرده و کیفیت محتوای کتاب را بالا ببرید.

6. افزایش سرعت چاپ

عامل دیگر که باعث ترجیح چاپ دیجیتال کتاب می‌شود کمبود زمان است. ممکن است شما برای چاپ کتابتان زمان کمی در دست داشته باشید و بخواهید در کمترین زمان ممکن با سرعت زیاد اقدام به چاپ کتاب بکنید انتخاب گزینه چاپ دیجیتال کتاب انتخاب معقولی است.

7. سنجش کیفیت و اعمال تغییرات

می‌توان با چاپ کتاب در تیراژ کم، بررسی کاملی بر روی مرغوبیت چاپ داشته و صحافی را کنترل نمود و سپس برای چاپ در تعداد زیاد تصمیم‌گیری نمود. بسیار پیش آمده است که پس از چاپ نخست، نیاز باشد تا در قسمت‌هایی از کتاب تغییراتی ایجاد نمود و سپس با اعمال تغییرات، آن را در کیفیتی بالاتر در تیراژ بالا چاپ کرد.

8. حفظ حقوق نویسنده

با استفاده از چاپ دیجیتال، نویسندگان می‌توانند حقوق مالکیت معنوی خود را بهبود بخشند و کنترل بیشتری بر روی انتشار و توزیع کتاب‌هایشان داشته باشند. این امر به نویسندگان امکان می‌دهد تا درآمد حاصل از فروش کتاب‌هایشان را بهبود بخشند و از نسخه‌برداری غیرمجاز جلوگیری کنند.

با توجه به این مزایا، چاپ دیجیتال میتواند گزینه‌ای عالی برای نویسندگانی باشد که به دنبال چاپ کتاب‌های خود با تیراژ پایین و در زمان کوتاه هستند.

9. چاپ کتاب به‌عنوان هدیه

گاهی اوقات شما به دنبال این هستید که خاطرات خودتان و یا دل‌نوشته‌های خود را به چاپ برسانید و به‌عنوان یک هدیه فرهنگی و معنوی به دوستانتان، اطرافیانتان تقدیم کنید زمانی که چاپ کتاب را به‌عنوان هدیه در نظر گرفته‌اید چاپ دیجیتال کتاب مورداستفاده قرار می‌گیرد حتی شما می‌توانید فقط، فقط ده جلد کتاب چاپ کنید.

نکته: دقت کنید که در چاپ کتاب با تیراژ پایین (زیر ۲۰۰ جلد) به دلیل اینکه چاپ دیجیتال انجام می‌شود و چاپ دیجیتال هزینه بالایی دارد فروش کتاب در این روش صرفه اقتصادی ندارد و در تیراژهای خیلی پایین ممکن است هزینه انجام شده بر روی هر جلد حتی از قیمت پشت جلد هم بیشتر شود.

انواع روش‌های چاپ دیجیتال

شیوه‌های چاپی که از تکنولوژی دیجیتال بهره می‌برند بسیار متنوع و در صنایع مختلف گسترده است. اما به‌طورکلی انواع روش‌های چاپ دیجیتال کتاب براساس نوع و تکنولوژی دیجیتال مورد استفاده در آن‌ها، به گروه‌های زیر تقسیم می‌شوند:

روش چاپ جوهرافشان

در مجموعه روش‌های چاپ دیجیتال، شیوه جوهرافشان آشناترین و باکیفیت‌ترین این شیوه‌ها به شمار می‌رود.

نحوه کار سیستم جوهرافشان به این صورت است که اطلاعات دیجیتال را توسط مرکب‌های مایع به‌طور مستقیم روی کاغذ می‌نشاند. از آنجا که در این تکنولوژی نیازی به محمل میانی برای انتقال تصاویر نیست و مرکب بطور مستقیم توسط یک هد روی سطح چاپی انتقال می‌یابد،

این روش به‌عنوان اصیل‌ترین روش چاپ دیجیتال -تکنولوژی دیجیتال تا آخرین مرحله قبل از انتقال مرکب روی سطح، به کار گرفته شده است- محسوب می‌شود.

نازل رنگ‌پاش این دستگاه به‌طور کامل دیجیتالی عمل کرده و تنها از دو فرمان بپاش و نپاش پیروی می‌کند در نتیجه عوامل تأثیرگذار روی کیفیت چاپی به حداقل خود یعنی، نوع و جنس کاغذ همچنین شرایط اقلیمی موجود کاهش می‌یابد.

به همین جهت است که خروجی چاپ به روش جوهرافشان بیشتر از سایر شیوه‌های چاپی که عوامل مختلفی روی کیفیت چاپ آن‌ها تأثیرگذار است -مانند محمل چاپی، تعادل آب و مرکب و …- قابل کنترل و نزدیک به استانداردهای مدنظر است.

از آنجا که سرعت چاپ در این شیوه پایین است، امکان به‌کارگیری این شیوه در تیراژهای بالا موجود نیست با این حال تولیدکنندگان دستگاه‌های دیجیتال آینده درخشانی را برای روش جوهرافشان پیش‌بینی می‌کنند.

مهم‌ترین فن‌آوری‌های چاپ دیجیتال جوهرافشان، سیستم‌های پیوسته (Continues tone) و سیستم‌های جوهرافشان با پاشش مرکب براساس تقاضا (Drop on Demand) است.

روش چاپ الکتروفتوگرافی

در این شیوه از دو نوع مرکب جامد پودری (تونر) یا مایع (شیوه دیجیتال مرکبی) استفاده می‌شود.

۱. روش چاپ تونری

اساس این شیوه از طریق باردار کردن درام چرخانی توسط شعاع نور لیزر، تشکیل تصویر به‌وسیله مرکب‌های پودری با نام تونر که قابلیت باردار شدن دارند و ذوب شدن این تونرها روی سطح کاغذ، شکل می‌گیرد.

این مراحل را می‌تواند در ۵ بخش تصویرنگاری، مرکب‌زنی، انتقال تونر، تثبیت تونر و پاکسازی درام، خلاصه کرد.

سیستم‌های تونری قادرند با سرعتی بالاتر از سیستم‌های جوهرافشان، تصاویری را که از ذوب شدن پودر رنگ روی کاغذ به وجود می‌آیند ایجاد کنند. اگر چه این روش به اندازه روش جوهرافشان دیجیتالی نشده است و واسطه‌های متعدد آنالوگ بین مخزن رنگ و سطوح چاپی وجود دارد ولی به‌واسطه سرعت بالا، مصارف صنعتی پیدا کرده و از کارآمدترین سیستم‌های چاپ دیجیتال به‌ویژه در ابعاد متوسط (Medium Format) به شمار می‌آید.

این دستگاه‌ها در ترکیب با یک اسکنر به‌عنوان دستگاه‌های کپی یا لیزری برای عموم شناخته شده‌اند.

۲. روش چاپ دیجیتال مرکبی

این شیوه که به جای پودر رنگ (تونر) از مرکب‌های رنگی استفاده می‌کند، برای کارهای پرتیراژ کاربرد مناسبی دارد.

خروجی این دستگاه‌ها دارای کیفیت بسیار بالایی است ولی پیچیدگی تکنولوژی در این نوع دستگاه‌ها باعث شده است که از گستردگی سیستم‌های تونری برخوردار نباشند.

این تکنولوژی سال‌ها، تنها در اختیار کمپانی Indigo قرار داشت پس از آن فعالیت‌های بسیاری برای گسترش آن صورت گرفت ولی محدودیت اصلی این دستگاه‌ها قیمت بالای آن و همچنین ابعاد کار چاپی است که از SRA3 بالاتر نرفته است.

از دیگر مزایای منحصربه‌فرد این پرینترها می‌توان به امکان استفاده از رنگ‌های اسپات (Spot) به‌صورت کانال‌های رنگی مجزا و یا چاپ ۶ رنگ HI-FI اشاره کرد.

حداقل تیراژ چاپ دیجیتال کتاب

حداقل تیراژ چاپ دیجیتال کتاب، 10 جلد است. شما با چاپ تنها 10 جلد می‌توانید به عنوان نویسنده نامتان را در کتابخانه ملی ثبت کرده و از تمام حقوق معنوی آن بهره ببرید.

حداکثر تیراژ چاپ دیجیتال کتاب

برای مرقون به‌صرفه بودن، حداکثر تیراژ چاپ دیجیتال کتاب 200 عدد می‌باشد و برای تیراژ بالاتر بهتر است از چاپ افست استفاده شود.

ویژگی‌های چاپ دیجیتال

• به دلیل حذف مراحل پیش از چاپ شامل لیتوگرافی، فرآیند چاپ دیجیتال کوتاه‌تر است.
• در چاپ دیجیتال هزینه چاپ به تعداد نسخه‌های چاپی ارتباطی ندارد و برای هر برگ چاپ شده مقدار ثابتی است.
• در این روش میزان مواد باطله شامل کاغذ و مواد شیمیایی کمتر است چون نیازی به رسیدن به رنگ و یا تنظیمات حین چاپ وجود ندارد.
• چاپ دیجیتال در هر دور چاپ می‌تواند تصویر و متن متفاوتی را چاپ کند چون در این روش از پلیت استفاده نمی‌شود.

هزینه چاپ دیجیتال کتاب

از آنجا که هزینه‌ مراحل انتشارات و چاپ کتاب به‌روز محاسبه می‌گردد جهت کسب اطلاع از هزینه‌ها به منوی هزینه‌ مراحل انتشارات و چاپ کتاب مراجعه فرمایید.

سبد خرید
شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.