در مورد چاپ و نشر کتاب بیشتر بدانید...

چگونه رزومه بنویسیم؟ رزومه حرفه‌ای و رزومه شرکتی

چگونه رزومه بنویسیم؟ رزومه حرفه‌ای و رزومه شرکتی

رزومه چیست؟

رزومه متنی است که می‌تواند بین یک تا چند صفحه متغیر باشد و در آن اطلاعاتی مانند پیشینه تحصیلی و کاری افراد و نیز توانایی‌‌ها و اطلاعات شخصی او ذکر می‌شود و به نوعی تبلیغی است که در آن ویژگی‌های خود را به کار‌فرمایان عرضه می‌کنند تا آن‌ها با در دست داشتن این اطلاعات اولیه بتوانند توانایی‌ها و مهارت‌های او را برای استخدام ارزیابی کنند و بهترین گزینه موجود را انتخاب بکنند.

رزومه به‌طور خلاصه و تیتر گونه به بیان سوابق شغلی، مهارت‌ها، تحصیلات، دوره‌های آموزشی گذرانده شده و… می‌پردازد. به عبارتی یک رزومه به ترتیب زمانی و به‌طور کاملاً خلاصه، به شرح این می‌پردازد که یک فرد تا چه مقطعی تحصیل کرده است، در چند سازمان اشتغال داشته است، چه مدارکی به غیر از مدرک تحصیلی دارد که به انتخاب او کمک می‌کند و… معمولاً رزومه‌ها محدودیت تعداد صفحه دارند و نگارش آن بیشتر از یک الی دو صفحه، پیشنهاد نمی‌شود. اغلب رزومه‌ها برای ارائه به سازمان‌های خصوصی و دولتی به کار می‌روند.

اهمیت ساخت رزومه

زمانی که یک فرد رزومه شما را مطالعه می‌کند می‌تواند تصویر کوتاهی از شمارا در ذهن خود تجسم کند. اهمیت ساخت رزومه، زمانی مشخص می‌گردد که در مدت زمان کوتاهی فرد متقاضی توانسته است اطلاعات اولیه خود را ارائه دهد و از آن‌طرف فرد یا سازمانی که قصد دارد متقاضی را دعوت به کار کند، با یک نگاه بتواند به راحتی تصمیم اولیه را بگیرد.

از دیگر مزایای ساخت رزومه می‌تواند این باشد که شما زمانی که می‌خواهید درخواست خود را برای یک سازمان ارسال کنید و هم‌زمان با آن یک رزومه مرتب و ساماندهی شده نیز ارسال می‌کنید، در واقع نشان می‌دهید که چقدر نسبت به زمان خود و آن قسمت مربوطه، ارزش قائل هستید.

هدف رزومه

ارائه رزومه به کارفرما و داوران باعث می‌شود بدون اینکه شما را بشناسند و یا حتی ببینند، بدانند با چه شخصیتی در ارتباط هستند. رزومه‌ای که به خوبی بتواند شما را بیان کند و نقاط مثبت شما را شفاف‌تر نشان دهد باعث می‌شود تصویری روشن و شایسته از شما در ذهن داوران نقش ببندد.

با توجه به این‌که روزانه چندین نفر رزومه خود را برای کسب یک جایگاه شغلی و یا تحصیلی خاص ارسال می‌کنند و داوران هر رزومه چندین نفر را بررسی می‌کنند، ارسال یک رزومه شفاف و حرفه‌ای قطعاً برای داوران ارزشمند خواهد بود.

اصول نگارش رزومه

  1. رزومه خود را بصورت مختصر، مفید و اختصاصی تهیه نمایید. رزومه خود را حداکثر در دو صفحه خلاصه کنید تا کارفرما بتواند در زمانی کوتاه اطلاعات کلیدی شما را پیدا کند.
  2. به تخصص‌ها و مهارت‌های مورد نیاز محل کار، با تأکید بیشتری اشاره کنیداین موارد را با پر رنگ کردن یا خط کشیدن زیر مهارت‌های مربوطه مورد توجه قرار دهید.
  3. رزومه را بطور واضح و روشن نوشته و از کلمات و عبارات مناسب استفاده کنید تا کارفرمایان بتوانند بدون مشکل و سریعاً اطلاعات مورد علاقه خود را در آن پیدا کنند.
  4. یکی از نکات مهم در رزومه سندیت آن است. بنابراین تا حد ممکن سعی کنید تاریخ‌ها، آدرس‌ها و سایر مراجع را با دقت وارد کنید.
  5. رزومه نباید حاوی اشتباهات چاپی و غلط‌های املایی باشد. وجود یکی دو غلط املایی در رزومه ارزش و تأثیرگذاری آن را کاهش می‌دهد.
  6. بعد از حاضر کردن نسخه اولیه رزومه، آن را چندین بار مرور کرده و خوب بررسی کنید تا از هر حیث بدون ایراد و مشکل باشد.
  7. حتماً از رزومه خود پرینت تهیه نموده و در صفحه‌آرایی و انتخاب فونت‌های مناسب دقت کنید تا ظاهری پسندیده داشته باشد.
  8. به یاد داشته باشید که رزومه جنبه‌ای تبلیغاتی دارد. بنابراین حتی اگر تجربه کاری زیادی هم ندارید؛ در بخش تجربیات کاری رزومه خود، پروژه‌های کلاسی، تجربیات و مطالعات شخصی خود را ذکر نمایید.
  9. هدف شغلی را یا با ذکر یک منصب یا پست سازمانی مشخص همراه کنید زیرا هدف از این بخش ایجاد رابطه بین توانایی‌های شما و موقعیت معین کاری است.
  10. در بیان سوابق کاری سعی کنید نتیجه فعالیت شغلی خود را در هر مورد توضیح دهید. بر نقاط قوت خود تأکید کنید و نقاط ضعف را تا حد ممکن کمرنگ کنید. مهم‌ترین جملات خود را در ابتدا بیاورید.

رزومه حرفه‌ای چیست؟

  • رزومه باید با در نظر گرفتن یک موقعیت شغلی خاص نوشته شود تا مهارت‌های فرد با شرایط استخدامی آن شغل، بیشترین مطابقت را داشته باشد.
  • بخش‌بندی رزومه باید ساختاری منطقی داشته باشد تا به‌راحتی قابل مطالعه و مفهوم باشد.
  • باید کوتاه و مختصر بوده و در عین حال، حاوی اطلاعات مفید باشد.
  • محتوای رزومه نباید غلط املایی و دستور زبانی داشته باشد. نوع و اندازه فونت رزومه باید خوانا باشد.

اطلاعات لازم برای یک رزومه حرفه‌ای

رزومه حرفه‌ای به رزومه‌ای گفته می‌شود که به‌خوبی می‌تواند توانایی‌ها و نقاط مثبت شمارا نشان دهد و نقاط ضعف شمارا کمرنگ‌تر نماید. ولی باید بدانیم رزومه حرفه‌ای چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ در ادامه به بررسی یک رزومه حرفه‌ای می‌پردازیم.

الگوی مناسب برای رزومه

هدف از نوشتن رزومه این است که ارزش‌های خود را به کارفرما اثبات کنید. رزومه را باید از کجا بنویسیم؟ برای نوشتن رزومه حرفه‌ای در ابتدا به این نکات توجه کنید:

  • عکس خود را در بالای رزومه‌تان درج نمایید.
  • نام خانوادگی و اطلاعات شخصی کارفرما را در سربرگ رزومه بنویسید.
  • قالبی برای رزومه خود تعیین کنید که تمام مهارت‌ها و نقاط مثبت شمارا نشان دهد.
  • برای رزومه خود فونت خوانا انتخاب کنید و حاشیه‌ای مرتب و ساده تعیین نمایید.
  • سعی کنید رزومه‌تان بیش از دو صفحه نباشد. رزومه تک‌صفحه‌ای بسیار حرفه‌ای‌تر به نظر می‌رسد.
  • رزومه خود را در قابل PDF ذخیره نمایید تا شکل و ظاهر آن حفظ شود.
  • تمام سوابق و مهارت‌های خود را بیان کنید.

رزومه خود را به 6 بخش تقسیم کنید:

  1. هدر با اطلاعات تماس
  2. خلاصه‌ای از خودتان و اهداف رزومه‌تان
  3. تجربه کاری
  4. تحصیلات
  5. مهارت‌ها
  6. بخش‌های اضافی: مانند مدارک غیردانشگاهی، پروژه‌ها، مدال و افتخارات

اطلاعات شخصی

اطلاعات شخصی شامل نام و نام خانوادگی، آدرس محل سکونت و شماره تماس (ثابت و همراه) است. بهتر است عکس پرسنلی خود را نیز در رزومه‌تان درج نمایید.

خلاصه یا هدف ار رزونه

ابتدا باید خلاصه‌ای از هدف و رزومه‌تان را بنویسید. سعی کنید از جملات کوتاه استفاده کنید. در این بخش قرار نیست از خود تعریف کنید برای مثال نگویید فردی سخت‌کوش هستید. بلکه تنها خلاصه‌ای از تحصیل و کارتان را بازگو کنید برای مثال می‌توانید بنویسید فارغ‌التحصیل دکتری رشته برق از دانشگاه تهران هستید.

تحصیلات دانشگاهی

در رزومه‌تان باید به رشته تحصیلی و دانشگاهی که در آن تحصیل کردید، اشاره نمایید. اگر مدرک دیگری نیز دارید حتماً آن را بیان کنید.

سوابق شغلی و مهارت‌ها

در سوابق شغلی باید سابقه کاری‌تان را بیان کنید. از تجربه‌های شغلی‌تان و دستاوردها و مهارت‌هایتان صحبت کنید.

تسلط به زبان‌های خارجی

هرچند نوشتن این مورد در رزومه الزامی نیست، اما اگر قصد اپلای به دانشگاه‌های خارج از کشور و یا مشاغل بین‌المللی رادارید ذکر تسلط به زبان‌های دیگر رزومه‌تان می‌تواند امتیاز خوبی برای شما به همراه داشته باشد.

علایق و دستاوردها

در مورد علایق و دستاوردهایتان به‌صورت مختصر توضیح دهید. از جملات عبارات کلیشه‌ای مانند مطالعه کتاب در اوقات فراغت استفاده نکنید. برای نظم‌بخشی به این مورد از علامت‌گذاری و بولت پوینت می‌توانید استفاده نمایید. اگر سرگرمی و یا علاقه‌ای دارید که به شغل موردنظرتان مرتبط هست، حتماً آن را بیان کنید.

مهارت‌ها

مهارت‌هایی که باید در رزومه‌تان قید نمایید شامل:

  • تسلط به یک‌زبان خارجی (مانند انگلیسی، عربی)
  • توانایی کار با نرم‌افزارهای Microsoft Office مانند ورد، اکسل، پاورپوینت و …
  • تسلط به نرم‌افزارهای کاربری تخصصی

بهتر است تمام مهارت‌های مرتبط با شغلتان را بنویسید. همچنین نقاط قوت شخصیت خود را بیان کنید برای مثال امور مدیریتی و بازاریابی را به نحو احسنت می‌توانید انجام دهید. اگر از نقاط قوت شخصیت خودآگاه نیستید می‌توانید آزمون‌هایی مانند MBTI را انجام دهید و از نقاط مثبتتان در رزومه‌تان استفاده نمایید.

رزومه شرکتی چیست؟

رزومه شرکتی (Company Profile) سندی است که به‌طور خلاصه به معرفی شرکت، تاریخچه، مأموریت، محصولات یا خدمات، جوایز و افتخارات، مشتریان کلیدی و تیم رهبری آن می‌پردازد. این سند به‌طور معمول برای اهداف زیر استفاده می‌شود:

  • جذب مشتریان جدید: رزومه شرکتی می‌تواند به‌عنوان ابزاری برای بازاریابی شرکت و خدمات آن به مشتریان بالقوه جدید استفاده شود.
  • جذب شرکا و سرمایه‌گذاران: رزومه شرکتی می‌تواند برای جذب شرکا و سرمایه‌گذاران جدید که ممکن است به همکاری با شرکت علاقه‌مند باشند، استفاده شود.
  • ایجاد اعتبار: رزومه شرکتی می‌تواند به ایجاد اعتبار برای شرکت و نشان دادن آن به‌عنوان یک رهبر در صنعت خود کمک کند.
  • جذب و استخدام کارکنان: رزومه شرکتی می‌تواند برای جذب و استخدام کارکنان جدید که به کار در شرکت علاقه‌مند هستند، استفاده شود.

اطلاعات لازم برای یک رزومه شرکتی

  • اطلاعات تماس: نام شرکت، آدرس، شماره تلفن، آدرس ایمیل و وب‌سایت را درج کنید.
  • خلاصه: خلاصه‌ای مختصر از تاریخچه، مأموریت، محصولات یا خدمات و دستاوردهای کلیدی شرکت ارائه دهید.
  • محصولات یا خدمات: محصولات یا خدمات اصلی شرکت را به‌طور مفصل شرح دهید.
  • جوایز و افتخارات: هرگونه جایزه، افتخار یا گواهینامه‌ای که شرکت دریافت کرده است را ذکر کنید.
  • مشتریان کلیدی: برخی از مشتریان برجسته شرکت را لیست کنید.
  • تیم رهبری: بیوگرافی مختصری از اعضای کلیدی تیم رهبری شرکت ارائه دهید.
  • فرصت‌های شغلی: اگر به دنبال استخدام کارمند هستید، فرصت‌های شغلی موجود را ذکر کنید.

نگارش و طراحی رزومه

رعایت نکات مهم برای نوشتن، طراحی و صفحه‌آرایی رزومه و داشتن یک رزومه استخدامی مناسب کمک زیادی به شما می‌کند تا بتوانید یک موقعیت استخدامی خوب پیدا کنید و با توجه به اینکه یکی از مهم‌ترین بخش‌ها و ابزارهای بازاریابی رزومه می‌باشد، نکاتی مهم برای نوشتن رزومه وجود دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

1. رزومه داشته باشید.

رزومه شما شناسنامه شماست. بسیار پیش می‌آید که دوستان و آشنایان برای شما به دنبال فرصت شغلی هستند و به هر کسی می‌توانند، می‌سپارند تا فرصت‌های شغلی موجود را خبر دهد؛ اما رزومه‌ای از شما در اختیار ندارند.

همیشه رزومه داشته باشید و اگر به نزدیکان خود می‌سپارید که برایتان کار جستجو کنند، حتماً به‌صورت دیجیتال و یا به‌صورت مکتوب و پرینت کاغذی، نسخه‌ای از رزومه‌ی خود را ارائه دهید. تحقیقات نشان می‌دهد که طرف مقابل برای خواندن رزومه شما بین ۳۰ تا ۴۰ ثانیه وقت صرف خواهد کرد.

2. از رزومه‌های آماده استفاده نکنید.

این روزها انبوهی از رزومه‌های آماده و نمونه‌های رزومه در فضای آنلاین، به‌صورت رایگان ارائه شده یا فروخته می‌شوند. این رزومه‌ها شاید بتوانند کمی در مورد موضوعات و عناوین مفید باشند، اما ممکن است به ذهن شما چارچوب‌های نادرست و نامربوط بدهند.

ضمن اینکه برای کسی که رزومه‌ی شما را می‌خواند و رزومه‌های زیادی را دیده است، احساس اینکه شما حتی در حد تنظیم یک برگ معرفی خودتان هم توانمند نیستید، می‌تواند احساسی منفی ایجاد کند.

3. برای همه‌ی سازمان‌ها از یک رزومه استفاده نکنید.

بسیار مشاهده می‌شود که فرد، یک رزومه را آماده می‌کند و آن را برای صد شرکت مختلف ارسال می‌کند. این کار شبیه ارسال اس‌ام‌اس‌های عمومی برای تبلیغات است و همان‌طور که می‌دانید این شیوه اثربخشی بسیار کمی دارد. به جای ارسال رزومه برای صد شرکت مختلف، وقت بگذارید و حتی اگر مجبور شدید برای ۵ شرکت (یا حتی یک شرکت!) رزومه طراحی کنید و بفرستید؛ اما آن رزومه را به‌صورت بسیار حرفه‌ای تنظیم کنید.

4. سازمان‌های بزرگ و سازمان‌های کوچک در رزومه‌ی شما به دنبال قابلیت‌های متفاوتی هستند.

معمولاً سازمان‌های بزرگ، نیروی تخصصی را ترجیح می‌دهند. اگر کسی قرار است متخصص شبکه باشد، دوست دارند در تمام بخش‌های رزومه‌اش در مورد فعالیت‌های شبکه‌ای ببینند و بخوانند.

5. شرکت‌های ایرانی و شرکت‌های بین‌المللی عموماً نگاه متفاوتی به رزومه دارند.

برای شرکت‌های بین‌المللی، تفریحات شما، گردش‌ها و مسافرت‌ها، کارهای داوطلبانه، مسئولیت اجتماعی و … مهم است و همیشه در رزومه مورد اشاره قرار می‌گیرند. اینکه یک مهندس الکترونیک به تنیس هم علاقه دارد و این مطلب را در رزومه‌ی خود می‌آورد برای فرهنگ کسب و کار بین‌المللی نه تنها عجیب نیست بلکه مفید و مؤثر نیز هست؛ اما در رزومه ارسال شده برای یک شرکت ایرانی، ممکن است بی‌معنی تلقی شده یا حتی به‌عنوان یک امتیاز منفی در نظر گرفته شود.

6. قبل از هر چیز باید دقت کنید که رزومه شما حذف نشود.

معمولاً به دلیل تعدد رزومه‌های دریافتی، کسانی که مسئول بررسی رزومه‌ها هستند، تعدادی از آن‌ها را کنار می‌گذارند. عوامل متعددی می‌تواند باعث شود که رزومه‌ی شما به‌سادگی کنار گذاشته شود. قالب‌بندی نادرست و نامرتب، اشتباهات تایپی، حجم خیلی زیاد مطالب، فونت نامناسب و غیررسمی از جمله مواردی هستند که ممکن است شانس بررسی‌های بعدی را از رزومه‌ی شما بگیرند.

7. برخی نکات خیلی ساده نیز می‌تواند تأثیر خوبی روی حس خواننده از مطالعه‌ی رزومه‌ی شما داشته باشد.

به رزومه خود ساختار بدهید. اطلاعات تماس و سوابق حرفه‌ای و تحصیلات و … را با جدول‌بندی مناسب و کارهای ساده‌ی گرافیکی از هم تفکیک کنید. از فونت‌های رسمی (در فارسی مثل نازنین، لوتوس، میترا و در انگلیسی تایمز نیو رومن) استفاده کنید.

8. همه چیز را در رزومه ننویسید.

انسان‌ها به سادگی در دام قضاوت گرفتار می‌شوند. جز در مواردی که مجبور هستید، اطلاعات بیهوده و اضافی در رزومه ننویسید. مجرد و متأهل بودن اگر از پیش‌نیازهای شغل نیست و در آگهی‌ها به‌طور مشخص در مورد آن صحبت نشده، یک مسئله‌ی کاملاً شخصی شماست و با نوشتن آن اطلاعات این احتمال را ایجاد می‌کنید که طرف مقابل در مورد شما پیش‌قضاوت داشته باشد.

9. حتماً نباید سابقه‌ی کار زیادی داشته باشید.

برخی فکر می‌کنند برای اینکه رزومه بنویسند باید سابقه‌ی کار زیادی داشته باشند. حتی یک دانشجو نیز می‌تواند رزومه داشته باشد. در این نوع رزومه باید سهم بیشتری را به اطلاعات تحصیلی، پژوهش‌ها، علاقه‌مندی‌ها، مهارت‌ها، توانمندی‌ها و انگیزه‌هایی که برای به دست آوردن موقعیت جدید دارید اختصاص دهید.

چگونه یک رزومه بنویسیم؟

محتوای رزومه شما نباید غلط املایی و دستور زبانی داشته باشد و نوع و اندازه فونت رزومه باید خوانا باشد.

سعی کنید به جای اینکه فقط مسئولیت‌های گذشته خود را فهرست کنید، رزومه خود را با تأکید بر نتایج خود برجسته کنید و از داده‌های قابل اندازه‌گیری برای نشان دادن دستاوردهای خود استفاده کنید.

در رزومه خود باید روی پیشرفت شخصی خود تمرکز کنید. نشان دهید که چگونه در نقش‌های خود رشد و تغییر کرده و چه دستاوردهایی به دست آورده‌اید.

نشان دهید که چه در دانشگاه و چه در نقش‌های شغلی گذشته، با مجموعه‌ای از افراد مختلف آشنا شده‌اید. داشتن یک شبکه از دوستان و آشنایان که با آن‌ها فعالیت‌های گروهی انجام می‌دهید، نشان می‌دهد که شما مهارت‌های ارتباطی قوی دارید.

استفاده از کلمات قدرتمند بر موفقیت‌های شما تأکید کرده و تأثیر رزومه شما را بیشتر می‌کند. کلماتی مانند پرتلاش، نوآورانه، کسب شده و به دست آمده را برای هر یک از نقش‌های خود استفاده کنید.

هر قالب‌بندی را که انتخاب می‌کنید، با استفاده از آن قالب در سرتاسر سند رزومه، استاندارد نگارش و ویراستاری را حفظ کنید. برای مثال، اگر یک سرصفحه با فونت پررنگ باشد، مطمئن شوید که همه سرصفحه‌ها پررنگ هستند.

اگر برای یک شغل هنری مانند طراح گرافیک درخواست می‌دهید، از یک رزومه بصری خلاقانه‌تر برای جلب توجه و از طرف دیگر، از مهارت‌های خود برای طراحی رزومه، استفاده کنید.

اگر مطمئن نیستید که چه سرگرمی‌هایی را در رزومه خود بگنجانید، به مواردی که مربوط به شغل هستند یا مهارت‌های نرم‌افزاری عمومی را نشان می‌دهند، پایبند باشید.

وقتی مطمئن شدید که رزومه شما تمام شده است و خطاها را بررسی و رفع کرده‌اید، می‌توانید آن را ذخیره کنید. بهترین گزینه این است که رزومه خود را به‌صورت فایل PDF ذخیره کنید.

اشتباهات رایج در ارائه رزومه

سیاری از افراد از نوشتن رزومه متنفر هستند. نوشتن یک رزومه به دلیل توجه به فرم و محتوای آن ممکن است کسل‌کننده باشد و از آن بدتر فرستادن رزومه و دریافت نکردن هیچ پاسخی، باعث می‌شود به نوع نوشتن رزومه شک کنید. اشتباهات رایج در رزومه‌ها معمولاً تکراری هستند بنابراین در ادامه مقاله به اشتباهات رایج در ارائه رزومه می‌پردازیم.

1. از «من» گفتن در بیان اهداف بپرهیزید.

استخدام‌کنندگان به اهداف شغلی شما اهمیتی نمی‌دهند. آن‌ها فقط شغلی دارند که باید پر شود و شما تنها یکی از گزینه‌های آن‌ها هستید. اولین چیزی که استخدام‌کننده در رزومه‌ی شما می‌بینید توانایی‌های شما برای انجام شغل است نه درخواست‌های شما. پس سعی کنید از من گفتن بپرهیزید و در عوض، توانایی‌های خودتان را در رزومه ارائه دهید.

2. از کلمات نامناسب استفاده نکنید

هنگامی که از کلماتی مانند «خلاق»، «مبتکر» و «استثنایی» استفاده می‌کنید، نظرات خودتان را به اشتراک می‌گذارید. از نظر استخدام‌کننده، کار او تشخیص این موارد است. هنگامی که این کلمات را درباره‌ی خود می‌گویید ازخودراضی به نظر می‌رسید.

3. اضافه کردن عکس

گذاشتن عکس در رسانه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک طبیعی است اما در رزومه قابل قبول نیست. اجازه دهید توانایی‌هایتان درباره‌ی شما حرف بزنند نه ظاهرتان.

4. خیلی شخصی بودن

استخدام‌کنندگان علاقه‌ای ندارند درباره‌ی برنامه‌های تفریحی و فوق‌العاده‌ی شما چیزی بدانند. استخدام‌کنندگان تقریباً ۶ ثانیه صرف خواندن رزومه‌ی شما می‌کنند پس مطمئن شوید نکات و اطلاعات ضروری و مرتبط به تجارب حرفه‌ای‌تان را نوشته‌اید.

و در حالت کلی:

  • غلط‌های املایی و دستور زبانی
  • نامرتبط بودن رزومه و مهارت‌ها با شغل درخواستی
  • خیلی کوتاه بودن رزومه
  • طولانی بودن رزومه
  • کم بودن سابقه کاری و مهارتی فرد
  • ساختار بد و ضعیف رزومه
  • نادرست بودن اطلاعات شخصی فرد
  • دروغ‌گویی

نکته: جهت کسب اطلاعات بیشتر منوی تقویت رزومه با چاپ کتاب را مطالعه فرمایید.

در مورد چاپ و نشر کتاب بیشتر بدانید…

صفحه اصلی وب‌سایت انتشارات کتیبه نوین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *