در مورد چاپ و نشر کتاب بیشتر بدانید...

توصیه‌های کلیدی در مورد طراحی جلد کتاب

توصیه‌های کلیدی در مورد طراحی جلد کتاب

خلاصه کردن عصاره کتاب در چند ایده و عنصر

هرچند استاندارد و ایده‌آل طراحی جلد کتاب این است که طراح ابتدا محتوای کتاب را بخواند و با مضمون و مفاهیم و هدف از نگارش یا ترجمه کتاب آشنا باشد، قبل از اینکه کار طراحی جلد کتاب را شروع کند؛ اما اغلب تسلط طراح به کل محتوا و جزئیات آن با توجه به محدودیت زمان و بودجه غیرممکن است.

بنابراین بهتر است خود نویسنده یا مترجم کتاب این کار را بکند و کل کتاب را در چند ایده و عنصر خلاصه کند و به طراح جلد کتاب انتقال دهد. البته بدون اینکه خیلی وارد جزئیات شود.

طراحان جلد کتاب معتقدند که اگر نویسنده یا مترجم کتاب بخش‌های مهم و مرتبط محتوا را مشخص کنند، خیلی کمک‌کننده است. طرح جلد کتاب، مهم نیست که طرح روی جلد کتاب و یا طراحی جلد پشت کتاب باشد، ممکن است از یک جمله کتاب مشتق شود و یا ممکن است یک نقطه یا لحظه حیاتی از کتاب را پوشش دهد.

محتوای کتاب بایستی خلاصه و پخته شده و در اجزای پایه طرح جلد کتاب اعمال شود. مهم‌ترین الگو و تم محوری یک کتاب چیزی است که به دنبال آن می‌گردیم. چیزی که در کتاب به دنبال آن هستیم و جوابی که کتاب به تک سؤال مهم ما می‌دهد بایستی بر روی جلد کتاب تجلی یابد.

آشنایی با تکنیک‌های چاپ و نشر

به‌عنوان طراح جلد کتاب بایستی با تکنیک‌های چاپ و انتشار کتاب آشنا باشید. گاهی اوقات آشنایی با فن چاپ و نشر به طراح کمک می‌کند جلد کتاب را طوری طراحی کند که برای نوع چاپ و انتشار مناسب بوده و مشتری و ناشر را هر دو راضی نگه دارد. آگاهی از توزیع فیزیکی یا الکترونیک کتاب نیز مهم است و روی طراحی جلد کتاب تأثیر دارد.

طراحی جلد کتاب برای نشر الکترونیک با نشر کاغذی و فیزیکی تفاوت دارد. طراحی جلد برای کتاب‌هایی که برای کتاب‌خوان‌های الکترونیک مثل کیندل آماده می‌شوند، فضای بیشتری برای خلاقیت و استفاده از طرح و رنگ فراهم می‌سازد. درصورتی‌که در چاپ فیزیکی و انتشار کتاب به‌صورت هاردکور چنین نیست. هر تکنیک نشر و توزیع کتاب تأثیر خاصی بر طراحی جلد کتاب دارد.

رعایت اصول چاپ کتاب در حین طراحی

اگر تابه‌حال تجربه‌ی طراحی و چاپ را داشته باشید، قطعاً متوجه شده‌اید که آنچه شما به‌عنوان طرح نهایی بر روی مانیتور می‌بینید با چیزی که بعد چاپ مشاهده خواهد شد، تفاوت بسیار زیادی دارد.

اگر طراحی جلد را به طراح گرافیک حرفه‌ای و با تجربه سپرده باشید، قطعاً طراح از این تفاوت‌ها آگاه است و با توجه به اصول چاپ، جلد کتاب را طراحی خواهد کرد.

ایجاد طرح جالب و سرگرم‌کننده

طرح جلد کتاب بایستی مخاطب را به خود جلب و درگیر کند. بایستی خریداران بالقوه را کنجکاو کرده و به خریدار بالفعل تبدیل کند. بایستی طرح جلد کتاب تجسمی از واقعیت‌های محتوای کتاب بوده و عامل مهمی در جلب توجه باشد. برقراری ارتباط طرح جلد کتاب با مخاطبان مهم‌ترین موضوع در طراحی جلد کتاب است.

استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای گرفتن بازخورد

طراحی موفق است که بازخورد دیگران نسبت به کارهای خود را بشنود. یکی از گزینه‌های در دسترس و رایگان برای گرفتن بازخورد مخاطبان رسانه‌های اجتماعی است. بنابراین طرح خود را در صفحه رسانه اجتماعی خود گذاشته و بازخورد بگیرید.

یکی دیگر از راه‌های بازخورد گرفتن در مورد طرح جلد کتاب، نظر گرفتن از صاحب‌نظران و متخصصان حوزه موضوع کتاب است. می‌توانید چند نفر از مخاطبان بالقوه کتاب که می‌شناسید را هدف قرار داده و نظر آن‌ها در مورد طرح جلد کتاب بپرسید.

اجتناب از درج اطلاعات زیاد در جلد کتاب

گاهی نویسنده یا مترجم از طراح می‌خواهد که اطلاعات بیشتری به جلد کتاب اضافه کند. در بیشتر موارد این کاری اشتباه است. نباید داستان و روند محتوا به‌راحتی روی جلد کتاب افشا شود. بهتر است کنجکاوی مخاطب را برانگیخته و وی را وادار به خیال‌پردازی در مورد محتوا بکنیم. بنابراین طرح جلد بایستی دورنمایی از محتوای کتاب را نشان دهد و اطلاعات زیادی روی طرح جلد کتاب آورده نشود.

اطمینان به قضاوت طراح جلد کتاب

وقتی پول خوبی برای یک طراحی جلد حرفه‌ای کتاب پرداخت می‌کنید، بهتر است بیشترین استفاده را از تجربه، تخصص، خلاقیت و مهارت طراح بکنید. صاحب‌نظران عرصه معتقدند که باید فضای کافی برای خلاقیت به طراح داد تا بتواند ایده‌های جدید و خلاقیت خود را در طراحی جلد کتاب شما به کار ببندد.

بهتر است جملات زیر را به خاطر داشته باشید:

طراح جلد کتاب برای طراحی جلد کتاب شما آنجاست، بنابراین باید به تخصص وی احترام بگذارید. همان‌طور که طراح جلد کتاب به نویسنده یا مترجم کتاب نمی‌گوید چه محتوایی را تهیه کند، بهتر است نویسنده یا مترجم کتاب نیز به طراح نگوید چکار بکن! کلیات خواسته‌های خود را مشخص کنید.

استراتژی درست این است که ابتدا نظرات و نمونه کار طراح جلد کتاب را بگیرید و سپس قضاوت وی را ارزیابی کنید. یک طراح جلد خوب همیشه ایده‌هایی برای طراحی کارهای خود دارد، بنابراین ایده وی را بشنوید و خواست و توقعات خود را به آن بیافزایید.

مؤلف و مترجم کتاب با محتوای کتاب آشنایی کامل دارد و بنابراین ایده‌های خاصی در مورد جلد کتاب خواهند داشت. بنابراین ابتدا نظرات طراح جلد کتاب را بشنوید و سپس ایده‌های خود را به آن بیافزایید و ایده کلی بهینه شده را از مجموع هر دو استخراج کنید. جزئیات را به طراح بسپارید.

استفاده از عکس شخصی

در طراحی جلد کتاب‌های زندگینامه و بیوگرافی بزرگان استفاده از عکس شخص اولین چیزی است که به ذهن می‌رسد و معمولاً مرسوم بوده و مناسب است. هرچند این ایده همیشه ایده خوبی نیست. مثلاً اگر برای کتاب اتوبیوگرافی یک فرد نسبتاً ناشناخته طرح جلد طراحی می‌شود، افراد زیادی وی را نمی‌شناسند و بنابراین بهتر است از عکس وی روی طرح جلد استفاده نشود.

طراحی جلد کتاب خود را به ما بسپارید و از امکانات، تخصص و کیفیت طراحی جلد کتاب انتشارات کتیبه نوین بهره‌مند شوید.

نکته: جهت کسب اطلاعات بیشتر منوی طراحی جلد کتاب را مطالعه فرمایید.

در مورد چاپ و نشر کتاب بیشتر بدانید…

صفحه اصلی وب‌سایت انتشارات کتیبه نوین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *