در مورد چاپ و نشر کتاب بیشتر بدانید...

انواع چاپ کتاب، چاپ دیجیتال کتاب (تیراژ پایین)، چاپ افست کتاب (تیراژ بالا)

انواع چاپ کتاب، چاپ دیجیتال (تیراژ پایین)، چاپ افست (تیراژ بالا)

با توجه به نوع کتاب برای چاپ محتوای کتاب معمولاً از کاغذهای ۷۰ گرمی تحریر، ۸۰ گرمی تحریر، گلاسه و  یا کاهی و جلد را از نوع شومیز (مقوای ۲۵۰ یا ۳۰۰ گرمی و برای روکش آن از سلفون مات یا براق و گاهی نیز از uv موضعی)، گالینگور و یا جلد سخت استفاده می‌کنند.

معمولاً متن داخلی کتاب تک رنگ (سیاه و سفید) و جلد کتاب ۴ رنگ (جی.تی.او) انتخاب می‌شود. انواع روش‌های چاپ کتاب به شرح زیر می‌باشد:

۱. چاپ دیجیتال کتاب (چاپ کتاب در تیراژ پایین)

چاپ دیجیتال یک روش کامپیوتری برای چاپ کتاب است که فایل الکترونیکی شما مستقیماً به دستگاه چاپی منتقل می‌شود.

رایج‌ترین روش‌های چاپ دیجیتال شامل پرینتر جوهرافشان یا لیزری است که رنگ‌دانه یا تونر را بر روی انواع مختلفی از بسترهای مختلف شامل کاغذ، کاغذ عکس، بوم و سایر مواد ظاهر می‌سازد.

این نوع چاپ در اصل همان پرینت است و این روش که تا 300 جلد مقرون‌به‌صرفه بوده با استفاده از دستگاه‌های دیجیتال چاپ صورت می‌گیرد که رزولوشن چاپ بین ۶۰۰ تا ۲۴۰۰ دی‌پی‌آی با توجه به نوع و مدل دستگاه متفاوت می‌باشد، لذا کیفیت چاپ مطلوب و در برخی موارد در حد چاپ افست می‌باشد.

مطلب دیگری که در این نوع چاپ حائز اهمیت می‌باشد این است که متن داخلی کتاب توسط خود دستگاه به‌صورت کامل چاپ و مرتب گردید و ترتیبی توسط دست انسان و یا دستگاه‌های ثانویه صورت نگرفته و خطایی در ترتیب صفحات نخواهیم داشت.

دقت کنید که در چاپ کتاب با تیراژ پایین (زیر 3۰۰ جلد) به دلیل اینکه چاپ دیجیتال انجام می‌شود و چاپ دیجیتال هزینه بالایی دارد فروش کتاب در این روش صرفه اقتصادی ندارد و در تیراژهای خیلی پایین ممکن است هزینه انجام شده بر روی هر جلد حتی از قیمت پشت جلد هم بیشتر شود.

چاپ با این روش برای اساتیدی که نیاز به تعداد محدود کتابشان برای تأمین نیاز دانشجویان خود دارند و یا افرادی که می‌خواهند رزومه خود را تقویت کنند مناسب است.

چاپ دیجیتال معمولاً شامل چاپ حرفه‌ای در تیراژهای پائین توسط نشر رومیزی و دیگر منابع دیجیتال است که توسط چاپگرهای لیزی و چاپگرهای لارج فرمت و یا جوهرافشان حرفه‌ای انجام می‌شود.

با توجه به این‌که چاپ دیجیتال دارای هزینه بیشتری برای چاپ هر صفحه در مقایسه با روش‌های سنتی مثل افست است ولی این قیمت بالاتر معمولاً با صرفه‌جویی در هزینه‌های دیگری چون تهیه پلیت‌های چاپ انجام می‌شوند در تیراژهای کم تعداد جبران‌پذیر است.

چاپ فوری کتاب: چاپ دیجیتال امکان چاپ سریع پس از تقاضا در تیراژ کم را فراهم آورده و امکان تغییر طرح و محتویات آن در هر برگ چاپی را در اختیار می‌گذارد.

در چاپ دیجیتال صرفه‌جویی در نیروی انسانی و توان رو به گسترش ماشین‌های چاپ دیجیتال در بالا بردن کیفیت چاپ، پایین آمدن هزینه تمام شده چاپ هر برگ چاپی و بالا رفتن تیراژ در چاپ دیجیتال به این معناست که چاپ دیجیتال در حال رقابت با چاپ افست و حتی پیشی گرفتن از آن می‌باشد.

منظور از چاپ دیجیتال در بازار، چاپ تونری به‌وسیله‌ی انواع چاپگرهای لیزری حرفه‌ای روی انواع کاغذ می‌باشد.

نکته: جهت کسب اطلاعت بیشتر در مورد چاپ دیجیتال منوی چاپ دیجیتال (چاپ کتاب در تیراژ پایین) را مطالعه فرمایید.

۲. چاپ افست کتاب (چاپ کتاب در تیراژ بالا)

چاپ افست نوعی از چاپ است که نوشته و عکس را بر سطح لاستیکی یک استوانه (سیلندر) گردان برمی‌گرداند و سپس آن را با فشار استوانه دیگر روی کاغذ چاپ می‌کنند.

در چاپ افست نخست آنچه را که باید چاپ شود بر روی صفحه‌ای فلزی به نام زینک منتقل می‌کنند، سپس این صفحه را با مواد شیمیایی طوری حساس می‌کنند که فقط نوشته‌ها و تصاویر آن، مرکب چاپ را به خود می‌گیرد.

زینک را به دور نخستین استوانه می‌پیچند؛ طرح آن بر اثر فشار روی پوشش لاستیکی استوانه دوم برمی‌گردد. کاغذ سفید که متوالیاً به دور استوانه سوم می‌پیچد مطالب را از روی پوشش لاستیکی استوانه دوم می‌گیرد.

سرعت کار ماشین‌های چاپ افست بیش از چاپ مسطح (حروفی) می‌باشد.

این نوع چاپ معمولاً برای چاپ ۱۰۰۰ نسخه کتاب به بالا استفاده می‌شود.

چاپ افست، چهار رنگ و ترکیبی از چهار رنگ اصلی آبی، قرمز، زرد و مشکی (Cyan, Magenta, Yellow, BlacK) هستند که اصطلاحاً CMYK گفته می‌شود.

از ترکیب این چهار رنگ اصلی می‌توان تمامی رنگ‌های موجود را ساخت.

فایلی که برای چاپ افست فرستاده می‌شود حتماً باید از RGB به CMYK تبدیل شود. در نهایت فایل CMYK به لیتوگرافی داده شده و به ازای هر رنگ فوق یک زینک از دستگاه بیرون می‌آید (برای طرح‌های ۴ رنگ، ۴ زینک و برای طرح‌های ۲ رنگ ۲ زینک و برای متون داخلی کتاب یک زینک) و برای چاپ به چاپخانه ارسال می‌گردد.

نکته 1: در نظر داشته باشید که در زمان طراحی یک حاشیه برای کار در نظر بگیرید چون معمولاً نیم سانتیمتر از اطراف کار در زمان برش حذف می‌شود.

نکته 2: جهت کسب اطلاعت بیشتر در مورد چاپ افست منوی چاپ افست (چاپ کتاب در تیراژ بالا) را مطالعه فرمایید.

در مورد چاپ و نشر کتاب بیشتر بدانید…

صفحه اصلی وب‌سایت انتشارات کتیبه نوین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *