در مورد چاپ و نشر کتاب بیشتر بدانید...

بازاریابی و فروش کتاب (بهترین روش‌های فروش کتاب برای نویسندگان)

بازاریابی و فروش کتاب (بهترین روش‌های فروش کتاب برای نویسندگان)

فروش کتاب جز وظایف شغل دیگری به نام «پخشی کتاب» است اما با این حال ناشر و خود نویسندگان می‌توانند با انجام برخی از فعالیت‌های زیر در امر فروش و افزایش تعداد فروش کتاب خود نقش بسزایی داشته باشند.

هیچ کتابی به‌طور اتفاقی و از ابتدا پرفروش نیست. فروش کتاب نیز مانند سایر محصولات به بازاریابی و معرفی نیاز دارد. اگر شما نویسنده کتاب هستید، بدون شک بالاترین انگیزه را برای بازاریابی کتاب خودتان دارید.

بهترین روش‌های بازاریابی و فروش کتاب برای نویسندگان

بازاریابی و فروش کتاب، به ویژه برای نویسندگان، به برنامه‌ریزی دقیق و استفاده از تکنیک‌های مدرن و سنتی نیاز دارد. موفقیت در بازاریابی کتاب بستگی به توانایی شما در جذب مخاطب و ایجاد ارتباط با خوانندگان دارد. در ادامه، بهترین روش‌های بازاریابی و فروش کتاب برای نویسندگان را معرفی می‌کنم:

1. استفاده از شبکه‌های اجتماعی

یکی از راه‌های خوب تبلیغ کتاب در اینترنت، ساخت و طراحی سایت و استفاده از خدمات سئو و بهینه‌سازی، بدون شک کتاب در فضای وب نیاز به دیده شدن در قالب یک وب‌سایت دارد تا دیده شود و کاربران بتوانند آنرا به‌صورت فیزیکی و یا pdf تهیه کنند. برای این کار می‌بایست ابتدا یک وب‌سایت طراحی کرد.

شاید بپرسید چرا از ابتدا فعالیت خود را با اینستاگرام و یا تلگرام آغاز نکنیم؟ همان‌طور که می‌دانید، شبکه‌های اجتماعی پایدار نبوده و ممکن است با گذر زمان محبوبیتشان را از دست بدهند.

کار تیمی در همه امور باعث بهتر و سریع‌تر پیش رفتن روند کار می‌شود، در صورت داشتن بودجه کافی استفاده از خدمات یک تیم شتاب‌دهنده و آژانس دیجیتال مارکتینگ می‌تواند کار شما را با تضمین، راحت و سریع پیش ببرد.

تیم شتاب‌دهنده معمولی گروه از افراد هستند که در زمینه رشد کسب و کارها فعالیت می‌کنند، این افراد با داشتن مهارت و تجربه کافی می‌توانند رشد و فروش هر موضوعی را سبب شوند، کافی است با توجه به بودجه خود با یکی از این تیم‌ها در نزدیکی خود ارتباط بگیرید و بازاریابی و فروش کتابتان را به آن‌ها بسپارید.

  • ایجاد حساب‌های نویسندگی: پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام، توییتر، فیسبوک و لینکدین ابزارهای قدرتمندی برای ترویج کتاب هستند. شما می‌توانید صفحه‌ای مختص به خود ایجاد کرده و محتواهایی مانند نقل قول‌ها، پشت‌صحنه‌های نوشتن کتاب، ویدئوهای تبلیغاتی، و نظرات خوانندگان را منتشر کنید.
  • اینستاگرام و تبلیغات بصری: اینستاگرام با قابلیت‌های بصری جذاب مانند استوری و ریلز، یک بستر عالی برای نمایش جلد کتاب، معرفی بخش‌های جذاب آن و تعامل با مخاطبان است.
  • پست‌های منظم و تعامل: برای جلب توجه بیشتر، باید به‌طور منظم پست بگذارید و با فالوورهایتان تعامل داشته باشید. پاسخ دادن به سوالات و نظرات، ایجاد نظرسنجی و مسابقات کتاب‌خوانی نیز می‌تواند مفید باشد.

2. بازاریابی ایمیلی

  • لیست ایمیل: ایجاد و مدیریت یک لیست ایمیل از طرفداران و مخاطبان شما به‌عنوان یک ابزار مؤثر بازاریابی شناخته می‌شود. شما می‌توانید با ارسال ایمیل‌های ماهانه یا هفتگی، اخبار جدید، تخفیف‌های خاص، و پیش‌نمایش‌هایی از کتاب جدید خود را با مخاطبان به اشتراک بگذارید.
  • ارائه کتاب‌های رایگان یا نمونه‌های رایگان: در صورت امکان، یک فصل رایگان از کتاب را به عنوان انگیزه‌ای برای ثبت‌نام در لیست ایمیل به مخاطبان پیشنهاد دهید.

3. همکاری با وبلاگ‌نویسان و اینفلوئنسرها

  • همکاری با وبلاگ‌نویسان ادبی: وبلاگ‌نویسان و افراد فعال در حوزه ادبیات و کتاب‌خوانی می‌توانند نقدها و بررسی‌هایی درباره کتاب شما منتشر کنند و آن را به مخاطبان خود معرفی کنند.
  • اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی: برخی اینفلوئنسرهای مرتبط با حوزه کتاب می‌توانند کتاب شما را در پیج‌های خود تبلیغ کنند. این همکاری به افزایش دیده شدن کتاب شما کمک می‌کند.

4. برگزاری رویدادهای کتاب‌خوانی و امضا کتاب

  • امضای کتاب و حضور در کتاب‌فروشی‌ها: برگزاری مراسم‌های امضا کتاب در کتاب‌فروشی‌ها، کتابخانه‌ها یا رویدادهای فرهنگی می‌تواند تعامل مستقیم با خوانندگان را تسهیل کند.
  • کتاب‌خوانی آنلاین: اگر نمی‌توانید به‌صورت حضوری در مراسم کتاب‌خوانی شرکت کنید، می‌توانید از طریق پلتفرم‌های آنلاین مانند زوم یا اینستاگرام لایو، یک جلسه کتاب‌خوانی آنلاین برگزار کنید.

5. تخفیف‌ها و پیشنهادات ویژه

  • پیشنهادات ویژه برای پیش‌فروش: پیش‌فروش کتاب با تخفیف یا هدایای اضافی می‌تواند به افزایش تعداد فروش قبل از انتشار رسمی کمک کند.
  • فروش با تخفیف در مناسبت‌ها: ارائه تخفیف‌های ویژه در رویدادهای خاص مانند هفته کتاب یا اعیاد می‌تواند مخاطبان را ترغیب به خرید کتاب کند.

6. بازاریابی مستقیم و بی‌واسطه نویسنده از کتاب‌فروشی‌ها

همان‌طور که در مورد روند پخش کتاب برای شما فرهیختگان مطالبی را بازگو کردیم؛ کتاب‌فروشی‌ها اصلاً میانه خوبی با قبول کتاب‌های ناشناخته از مراکز پخش ندارند ولی از طرف دیگر بنا به دلایلی مایل به قبول امانی (بصورت امانت) کتاب از جانب نویسنده هستند و چنانچه نویسنده‌ای در پخش و بازاریابی مستقیم کتاب خود فعالیت نماید موفق به توزیع کتاب خود در سطح کتاب‌فروشی‌ها می‌شود.

درصورتی‌که قلم شما به معنای واقعی خوب و روان باشد و موضوع کتابتان نیز برای خوانندگان جذاب باشد موفقیت زودهنگام کتاب شما با این روش قدیمی قطعی است و در مدت زمان کوتاهی کتاب‌فروشی‌ها و مراکز پخش هستند که خود به دنبال کتاب شما خواهند آمد.

امروزه نویسندگان مستعد بسیاری را می‌شناسیم که با تحمل سختی‌ها و مشقت فراوان کتاب خود را با این روش معروف و پرفروش کرده‌اند.

7. عضویت در گروه‌ها و انجمن‌ها

تاکنون در انتشارات کتیبه نوین، نویسندگان کتاب‌های عمومی مخصوصاً کتاب‌های ادبی و شعر از این روش بهره جسته‌اند؛ معمولاً در این گروه‌ها افراد جهت تقویت روحی از یکدیگر حمایت می‌کنند و آثار یکدیگر را حتی اگر مورد استفاده هم نباشد خریداری می‌کنند.

بنابر تجربه ما نویسندگانی که از این طریق مبادرت به فروش کتاب‌هایشان می‌نمایند آثار خود را در تیراژی حدود ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ جلد به چاپ می‌رسانند؛ این نویسندگان فعال و خوش‌ذوق پس از اتمام تیراژ خود به جای تجدید چاپ آن، کتاب جدیدی را به چاپ می‌رسانند.

8. نحوه قیمت‌گذاری کتاب

یکی از مهم‌ترین عوامل در فروش کتاب، نحوه قیمت‌گذاری آن است. برای اینکه دریابید که چگونه کتاب خود را به‌گونه‌ای قیمت‌گذاری کنید که فروش بالاتری داشته باشید، به این نکته توجه کنید که برای نویسندگانی که بار اول کتاب می‌نویسند، توصیه می‌شود از خدمات تبلیغات رایگان سایت‌های فروش کتاب استفاده کنند.

اگرچه شما کتاب خود را به‌صورت رایگان در این سایت‌ها قرار نمی‌دهید اما می‌توانید مطمئن باشید که کتاب شما در صفحات دیگر نویسنده‌ها با موضوع مرتبط شما در معرض دید مخاطبین قرار خواهد گرفت.

9. ساخت وب‌سایت برای کتاب

استفاده از شبکه‌های اجتماعی یکی از راه‌های تأثیرگذار در افزایش فروش کتاب می‌باشد، اما اینکه صرفاً متکی به این شبکه‌ها باشید کار درستی نیست. زیرا مدیریت هیچ شبکه و وب‌سایت فروشگاهی به‌طور مستقیم با شما نیست و ممکن است روزی به هر دلیلی تمامشان از بین برود، پس بهتر از این نکته را همیشه گوشه ذهن خود داشته باشید و علاوه بر استفاده از این شبکه‌ها، سایت رسمی و شخصی خود را هم داشته باشید.

روش‌های استفاده از سایت برای بازاریابی کتاب: 

  • صفحه اختصاصی برای هر کتاب خود در سایت بسازید.
  • ارسال پست اطلاع‌رسانی درباره کتاب‌های آینده‌تان
  • یک تایمر شمارش معکوس برای تاریخ انتشار کتاب ایجاد کنید
  • از وب‌سایت به دیگر سایت‌هایی که کتاب شما در آنجا به فروش می‌رسد لینک بدهید.
  • ساخت ویدیو درباره کتاب و انتشار آن در وب‌سایت
  • ایجاد باشگاه مشتریان وب‌سایت و ارتباط گرفتن بت آن‌ها از طریق ایمیل
  • اگر کسی بازخورد خوبی به شما داده است، از آن‌ها تشکر کرده و بخواهید دیگر کارهایتان را نیز دنبال کنند.

چند تکنیک مفید بازاریابی، توزیع و فروش کتاب برای نویسندگان

  1. تمامی مجلاتی را که بخش معرفی کتاب دارند، مانند مجله موفقیت، بیابید و مطابق با ساختار مجله، اطلاعات کتاب خود را ارسال کنید تا در بخش معرفی کتاب چاپ شود.
  2. در سمینارها و همایش‌های وابسته به زمینه کاری خود، سخنرانی کنید و در بخش معرفی سخنران، خود را به‌عنوان نویسنده کتاب معرفی کنید. با برگزارکننده سمینار صحبت کنید تا کتاب شما برای فروش در سمینار عرضه شود.
  3. خلاصه‌ای از کتاب خود را در ۸ صفحه تهیه کرده و آنرا بصورت pdf در اینترنت منتشر کنید. در این فایل الکترونیکی روش تهیه کتاب را توضیح دهید. این فایل را به ده‌ها وب‌سایت رایگان کتاب‌های الکترونیکی آپلود کنید.
  4. تعداد ۱۰۰ نسخه از کتاب خود را برای بازاریابی اختصاص دهید و برای تمامی مجلات و نشریات بفرستید و به آنان هدیه بدهید، شاید یکی از آن‌ها مقاله‌ای درباره کتابتان بنویسد.
  5. کتاب را در جاهای نامعمول بفروشید. بسیاری از نویسندگان با این روش مخالف‌اند، ولی نتایج آن می‌تواند فوق‌العاده باشد. مثلاً کتاب‌های کامپیوتری در فروشگاه‌های تجهیزات کامپیوتری، بسیار بیشتر از کتاب‌فروشی‌ها به فروش می‌رود.
  6. وب‌سایت کوچکی راه‌اندازی کنید و در آن امکان خرید پستی کتاب را به وجود آورید تا علاقه‌مندان بتوانند با ثبت آدرس خود، کتاب را سفارش بدهند.
  7. چکیده‌ای از کتاب خود را بصورت صوتی با صدای خودتان تهیه کنید و بر پیغام‌گیر تلفنی قرار دهید. در تبلیغات اعلام کنید برای شنیدن خلاصه کتاب در ۵ دقیقه به‌صورت کاملاً رایگان با شماره تلفن شما تماس بگیرند.
  8. بخش‌هایی از کتاب را به‌صورت مقاله به وب‌سایت‌ها و همچنین مجلات ارسال کنید. در زیر مقاله بنویسید که منبع این مطلب، کتاب شما است.
  9. کتاب خود را به‌عنوان هدیه‌ای مناسب معرفی کنید و توضیح دهید که این کتاب برای چه افرادی می‌تواند مفید واقع شود و چرا هدیه‌ای مناسب برای این افراد است.
  10. همیشه کتاب‌هایتان را همراه داشته باشید. یک جعبه از کتاب‌هایتان، بعضی از آگهی‌ها و نشانه‌های کتاب را در صندوق‌عقب ماشین‌تان و کارت‌های ویزیت‌تان را در کیف پول خود داشته باشید. شما هیچ‌وقت نمی‌دانید که چه زمانی با یک مشتری بالقوه یا رابط بازاریابی روبه‌رو می‌شوید.
  11. فرصت‌های ارتباطی در محله‌تان را جست‌وجو کنید. می‌خواهید برای تعطیلات آخر هفته به دیدن مادربزرگتان بروید؟ قبل از این‌که حرکت کنید کمی تحقیقات محلی انجام بدهید. کتاب‌فروشی‌ها و کتاب‌خانه‌هایی که می‌توانید با آن‌ها تماس بگیرید، شناسایی کنید. یا برای یک تور کتاب با همراهی دوستان و خویشاوندانتان برنامه‌ریزی کنید.
  12. به‌عنوان یک نویسنده بومی برای ارتقای کتاب‌فروشی‌ها و کتاب‌خانه‌ها تلاش کنید. بسیاری از کتاب‌فروشی‌ها و کتاب‌خانه‌ها بخش ویژه‌ای دارند که در آنجا کتاب‌های نویسنده‌های همشهری و بومی را به نمایش می‌گذارند.
  13. خرده‌فروش‌های مناسب را جست‌وجو کنید. بفهمید کدام‌یک از آن‌ها با موضوع کتابتان مرتبط‌اند و خودتان را به‌عنوان نویسنده بومی معرفی کنید.
  14. برچسب «نویسنده بومی» را روی کتاب‌هایی که در شهرتان می‌فروشید، بچسبانید.
  15. در کتاب‌خانه‌ها سخنرانی کنید. با کتاب‌خانه‌ها درباره برنامه معرفی کتابتان تماس بگیرید. این برنامه‌ها درباره کتاب‌های کودکان و عناوین غیرداستانی (مانند سفر، تجارت و یا تناسب‌اندام) که مخاطب عام دارند، مؤثر است. بسیاری از کتاب‌خانه‌ها اجازه می‌دهند که کتابتان را در چنین برنامه‌هایی بفروشید و بعضی از آن‌ها هم حق‌الزحمه‌ای برای سخنرانی می‌دهند.
  16. فرصت‌های سخنرانی را پیدا کنید. سخنرانی روشی عالی برای فروش کتاب‌هایتان است و ممکن است حتی وقتی در حال کسب تجربه هستید، برای سخنرانی کردن حق‌الزحمه بگیرید. سازمان‌های زیادی (مانند سازمان‌های تجاری و مدنی، گروه‌های مذهبی، مدرسه‌ها و دانشگاه، شرکت‌های بازرگانی و …) وجود دارند که به دنبال سخنران‌های جذاب برای مراسم‌هایشان هستند.
  17. رسانه‌های محلی و بومی محبوب را جست‌وجو کنید. آگهی کتاب را به رسانه شهری که در آن بزرگ شده‌اید و زندگی می‌کنید، بفرستید. ترفند خوبی در شهرهای کوچک است. تبلیغات خود را براساس مؤلفه‌های مرتبط محلی بسازید. برنامه دانش‌آموخته‌های دانشگاه و هر سازمان یا انجمن‌های حرفه‌ای مرتبط را فراموش نکنید. نویسندگان غیرداستانی باید برنامه‌ها و گفت‌وگوهای رادیویی و تلویزیونی را هم در نظر بگیرند.
  18. کتابتان را در نمایشگاه و جشنواره‌ها شرکت بدهید. شرکت نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها معمولاً بهترین کار است، اگر کتابتان با موضوع آن‌ها مرتبط باشد یا مخاطبان گسترده‌ای را در بر بگیرد.
  19. کتاب‌های کودکان را در مدرسه‌ها و سازمان‌های جوانان معرفی کنید. بازدید از مدرسه روشی عالی برای دسترسی به کودکان است.

نکته: جهت کسب اطلاعات بیشتر منوی پخش و فروش کتاب را مطالعه فرمایید.

در مورد چاپ و نشر کتاب بیشتر بدانید…

صفحه اصلی وب‌سایت انتشارات کتیبه نوین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *