مراحل چاپ کتاب در آمازون
مراحل چاپ کتاب در آمازون با مراحل چاپ کتاب در ایران دارای اشتراکات و تفاوتهایی است که در این بخش به بررسی آنها پرداختیم.
1. نگارش کتاب و تهیه متن اولیه کتاب
تعیین هدف: برای نگارش کتاب و انتشار آن در آمازون، به شکلی که مورد استقبال خوبی از سمت مخاطبان قرار بگیرد، بهتر است همان اول ماجرا، هدف از نوشتن کتاب را مشخص کنید. از خودتان بپرسید این کتاب چه چیزی به دنیای کلمهها اضافه میکند؟ چه تأثیری روی ذهن مخاطب میگذارد؟ کتاب و داستان شما میتواند حامل چه پیامی باشد؟
انتخاب ژانر: بسیاری معتقدند که هر نویسنده در یک ژانر خاص میتواند بنویسد. البته مثالهای نقضی برای این موضوع وجود دارد. مثلاً رولینگ، نویسنده موفق مجموعه هری پاتر، شانس خود را در نوشتن مجموعه کارآگاهی نیز، امتحان کرد و موفق شد.
با این وجود اگر اولین داستان خود را مینویسید؛ بهتر است بهسراغ ژانری بروید که زبان و تکنیکهای آن را میشناسید و نسبت به روند داستانسازی در آن حوزه اطلاعات بیشتری دارد.
پلات و کاراکترها: حالا وقت نگارش اولیه است. موضوع را بر اساس هدف و ژانر انتخاب کرده و سعی کنید:
- در یک صفحه بگویید که قصه شما از کجا شروع شده و به کجا میرسد. یادتان باشد که این پایان قطعی نیست و ممکن است در مسیر نگارش، بارها و بارها فرجام داستان، تغییر کند؛ اما مهم است که قبل از شروع، تصویری کلی از مسیر داستان داشته باشید.
- بزنگاههای مهم قصه را مشخص کنید. شخصیتهای شما قرار است بعد از طی کردن چه مراحلی و از سر گذراندن چه ماجراهایی به خط پایانی برسند؟ یادتان باشد هیجان را فدای قصه نکنید و برای ایجاد هر تعلیق، گره یا ماجرا، منطق داستانی را در نظر بگیرید.
- شخصیتها را با جزییات خلق کنید؛ خرده عادتهایی ایجاد کرده و سعی کنید آنها را در قامت انسانی واقعی ببینید. کاراکتر شما چطور حرف میزند؟ چطور راه میرود؟ چه عادتهای بدی دارد؟
نگارش ابتدایی: نسخه اولیه را با تفکر واگرا بنویسید؛ محدود به پلات اولیه نمانید و نکتههای تازه را حین نگارش به قصه اضافه کنید. یادتان باشد که هدف شما در این مرحله صرفاً تمام کردن روایت است.
بعد از نگارش اولیه حفرههای پلات تازه پیدا میشوند، آنها را با صبر و حوصله پر کنید. اکنون نوبت به ویرایش متن میرسد.
2. ویراستاری و صفحهآرایی کتاب
ویرایش: یک قصه تا بینهایت میتواند ویرایش شود. جملههایی از آن حذف و عبارتهایی به آن اضافه شود. بهتر است ویرایش را بهتدریج انجام دهید. در چند مرحله به سراغ بهبود قصه و مسیر داستان بروید، در مراحل بعد ساختار زبانی و … ویرایش کنید.
صفحهآرایی: قوانین چاپ و صفحهآرایی کتاب در نشرهای مختلف، متفاوت بوده اما از یک استاندارد کلی پیروی میکند. آمازون هم از این قاعده مستثنی نیست و برای ایجاد تجربه بهتر، قوانین زیر را هنگام انتشار کتاب اجرا میکند:
- عنوان یا هدر فصل حتماً باید در وسط صفحه طراحی شود.
- بخش تقدیر و تشکر، نام نویسنده، کپی رایت، عنوان و زیر عنوان در فرمت درست و در صفحات ابتدایی کتاب باید نوشته شود.
- فایل در یکی از قالبهای DOC/DOCX ،HTML ،RTF ،TXT و یا PDF ارائه شود.
3. ثبت نام در سایت آمازون کیندل Amazon kindle direct publishing
برای شروع، وارد سایت https://kdp.amazon.com شوید.
اگر قبلاً عضو کیندل بودهاید، کافی است از طریق گزینه sign in نام کاربری و رمز عبورتان را بنویسید و وارد سایت شوید.
اگر حساب کاربری ندارید؛ میتوانید روی گزینه join kdp یا Create a new Kindle Direct Publishing account، کلیک کنید تا به صفحه ثبت نام وارد شوید.
در صفحه جدید نام کاربری، ایمیل و پسورد را بنویسید و منتظر ایمیل تأیید ثبت نام بمانید.
4. تکمیل اطلاعات حساب در Amazon Kindle Direct Publishing
پس از دریافت ایمیل تأیید، میتوانید وارد پروفایل نویسنده شوید.
در این قسمت باید اطلاعاتی مثل شماره حساب پرداخت را بنویسید تا مبلغ حاصل از فروش کتاب به حساب شما واریز شود.
ممکن است انجام این فرآیند با شماره حساب ایران، امکانپذیر نباشد؛ بنابراین میتوانید از برخی سایتهای واسطه پشتیبان کننده برای جابهجایی درآمد دلاری خود استفاده کنید.
در نهایت با مطالعه شرایط، روی گزینه پذیرش قوانین kdp کلیک کرده و فرآیند ایجاد حساب کاربری شما بهعنوان نویسنده، تکمیل میشود.
5. راهاندازی صفحه نویسندگی خودتان در Amazon’s Author Central
این بخش دریچهای برای آشنایی بیشتر مخاطبان با شماست؛ بنابراین بهتر است که با توجه به موارد زیر، فرم مربوطه را تکمیل کنید:
- هنگام بارگذاری تصویر پروفایل، به حس عکس، رسمی یا غیررسمی بودن آن توجه کنید چرا که این تصویر، اولین رویارویی مخاطب با شماست.
- در قسمت بیوگرافی، مختصر و مفید، خود را معرفی کنید. یادتان باشد که شما یک قصهگو هستید و لازم است از همین ابتدا، با کلمات، خواننده را جادو کنید. پس سراغ قالبهای تکراری نروید و به متن بیوگرافی و معرفی خود به شکل خلاقانه فکر کنید.
- در بخش شبکههای اجتماعی میتوانید لینک حسابهای کاربری خود در صفحات اجتماعی (لینکدین، یوتیوب، اینستاگرام و …) را بنویسید. به این ترتیب خواننده میتواند شما را در قالبهای دیگر دنبال کند.
- در قسمت جوایز و اعتبارات، لیستی از دستاوردهای خود بنویسید تا خواننده با پیشزمینهای مثبت کارتان را دنبال کند.
- میتوانید تصاویر و ویدیوهای معرفی و نقد کتاب خود را برای آشنایی بیشتر مخاطب، بارگذاری کنید.
- اطلاعات تماس مثل شماره تلفن و ایمیل را نیز یادداشت کنید تا مخاطبان راهی برای ارتباط بیشتر با شما داشته باشند.
6. تعریف کتاب در آمازون KDP
در بخش انتشار کتاب از میان دو گزینه kindle direct publishing به معنای انتشار روی کیندل و یا creatspace به معنای انتشار به شکل فیزیکی و چاپی، گزینه اول را انتخاب کنید.
از صفحهآرایی و مرتب بودن فونتها مطمئن شوید و بعد با استفاده از برنامههای مناسب، نسبت به آمادهسازی فایل کتاب در قالب epub یا MOBI اقدام کنید.
حالا وقت آن است که کتاب خود را در حسابی که ایجاد کردهاید، بر اساس مراحل زیر، بارگذاری کنید:
- وارد حساب کاربری شده و گزینه +kindle ebook را انتخاب کنید. در صفحه kindle ebook details جزییات مرتبط با کتاب را بنویسید.
- در قسمت language زبان کتاب را وارد کنید. (نکته: کیندل از زبانهای راستچین مثل فارسی، کمتر از زبانهای چپچین مثل انگلیسی پشتیبانی میکند.)
- در قسمت book title و booK subtitle عنوان اصلی کتاب و عنوان فرعی را بنویسید. بخش عنوان فرعی، اختیاری است و معمولاً برای مجموعههای چند جلدی، استفاده میشود.
- نام نویسنده (نام هنری یا نام اصلی) را در قسمت author بنویسید. اگر کتاب بیش از یک نویسنده دارد، نام دیگر را در بخش contributurs وارد کنید.
- توضیحات مرتبط با کتاب یا خلاصهای ساده، جذاب و کوتاه از داستان را در قسمت description بنویسید. توضیحات نوشته شده باید حداکثر ۴۰۰۰ کاراکتر باشد؛ بنابراین قبل از نوشتن این بخش، چند بار داستان را مرور کنید تا بتوانید بهترین خلاصه ممکن را با حداقل کلمات بنویسید.
- در قسمت publishing right گزینه اول یعنی I own the copyright را انتخاب کنید. این گزینه نشان میدهد که شما بهعنوان نویسنده و مالک اثر، اقدام به نشر کتاب خود در آمازون کیندل کردهاید.
- حالا وقت وارد کردن keywords است. این کلمات (حدود هفت کلمه اصلی) چراغهای راهنمای شما برای موتورهای جستجوی آمازون هستند؛ بنابراین باید کلماتی درست و مرتبط با کتاب بنویسید. به این ترتیب، هرگاه کاربری، کلمه کلیدی نوشته شده را در آمازون جستجو کند، میتواند کتاب شما را هم در لیست پیشنهادی آمازون ببیند.
- در قسمت categories نیز میتوانید از میان دستههای مختلف فیکشن، کامیک و … حداکثر دو ژانر را انتخاب و برای نتیجه بهتر، از میان زیرژانرهای نمایش داده شده مناسبترین گزینه را علامت بزنید.
- در قسمت Choose the right age range گروه سنی مخاطبین خود را بنویسید.
- در بخش pre-order تاریخ انتشار کتاب را مشخص کنید. گزینهI am ready to release my book now به معنای آمادگی برای نشر کتاب در حال حاضر است.
- بعد از پر کردن تمام گزینهها، میتوانید روی upload ebook manuscript کلیک کنید تا فرآیند آپلود فایل آغاز شود.
7. بارگذاری یا طراحی جلد برای کتاب
از بخش kindle ebook cover میتوانید کاور کتاب خود را طراحی کنید. سیستم طراحی کیندل برای طراحی جلد مناسب، پیشنهادهایی دارد؛ اما ممکن است بخواهید کاور کتاب را شخصاً طراحی کنید. یا از کمک یک گرافیست حرفهای برای رسیدن به نتیجه بهتر کمک بگیرید؛ بنابراین بهتر است به قوانین کیندل در طراحی کاور توجه داشته باشید:
- بهترین ابعاد برای جلد حدود ۱۶۰۰×۲۵۶۰ پیکسل است.
- حداقل اندازه تصویر ۱۰۰۰×۶۲۵ پیکسل و حداکثر اندازه ۱۰۰۰۰×۱۰۰۰۰ پیکسل است.
- تصاویر با حجمی بیش از ۵۰ مگابایت در آمازون منتشر نمیشوند.
- هنگام انتشار تصویر، از تصاویر دارای کپی رایت مرتبط با سایر ناشران، نویسندگان و طراحان استفاده نکنید.
- فرمت تصویر باید jepg یا TIFF باشد.
در نهایت با انتخاب گزینه kindle ebook preview تصویر ابتدایی کتاب، نوع فونتها و سایر موارد را مورد بازبینی قرار دهید.
8. مجوز شابک ISBN
ISBN یا شابک، ساختاری شبیه به مجوز فیپا است. شماره شناسایی سیزده رقمی منحصربهفردی که آمازون به هر یک از کتابهای منتشر شده، اختصاص میدهد.
البته کتابهایی که بهصورت KDP یا دیجیتال منتشر میشوند، نیازی به این کد ندارند و میتوانید بدون نوشتن این بخش، به سراغ مراحل بعدی بروید.
هزینه چاپ کتاب در آمازون
چاپ کتاب به شکل دیجیتال در آمازون، هیچ هزینهای ندارد. شما میتوانید قیمت کتاب و سهم دریافتی فروش را از بخش Choose your royalty and pricing انتخاب کنید.
مدت زمان انتشار کتاب توسط آمازون
از زمان ثبت درخواست تا انتشار کتاب، معمولاً ۲۴ تا ۴۸ ساعت زمان لازم است. در این مدت، آمازون کتاب شما را بر اساس قوانین، بررسی میکند و در صورت نبود مشکل، کتاب شما منتشر شده و ایمیلی حاوی لینک کتاب برای شما ارسال میشود.
قوانین چاپ کتاب در آمازون
برای انتشار کتاب در آمازون لازم است که به قوانین زیر توجه کنید:
- کتاب طبق قوانین کپی رایت، به موسسه، فرد یا ناشر دیگری تعلق نداشته باشد.
- فرمت کتاب، صفحهبندی، ویراستاری مطابق با قوانین آمازون انجام شود.
مدارک لازم جهت چاپ کتاب در آمازون
نویسندگان، برای چاپ کتاب در آمازون باید:
- شماره شناسایی مالیاتی در کنار شماره حساب بانکی را وارد کنند.
- نسخه کامل کتاب را در فرمتهای مورد تأیید آمازون، ارائه دهند.
- شناسه isbn را در صورت درخواست چاپ کتاب بهصورت چاپی اخذ نمایند.
مزایای فروش کتاب الکترونیکی در آمازون
نویسندگان میتوانند کتابهای خود را بهصورت ترجمه شده و یا به زبان اصلی در سایتهای فروشگاههای کتاب بزرگ دنیا مثل آمازون، لولو و گوگل بوک برای فروش ثبت کنند.
برای مثال آمازون بزرگترین بازار آنلاین کتاب در جهان است و بیش از 300 میلیون کاربر فعال دارد. فروش کتاب در آمازون مزایای زیادی برای نویسندگان دارد، از جمله:
- دسترسی به مخاطبان جهانی: آمازون در بیش از 200 کشور و منطقه فعالیت دارد، بنابراین نویسندگان میتوانند کتابهای خود را در سطح جهانی به مخاطبان عرضه کنند.
- بازخورد فوری: نویسندگان میتوانند بازخورد فوری از خوانندگان خود دریافت نمایند تا در صورت نیاز کیفیت محتوای اثر خود را بهبود دهند.
- سهولت تغییر: نویسندگان میتوانند در هر زمان که بخواهند تغییراتی را در کتاب خود اعمال نمایند.
- تنوع موضوعی: فرقی نمیکند محتوای کتاب شما چه موضوعی میباشد؛ ژانر کتابتان رمان یا شعر است، یا در رابطه با موضوعات علمی و تخصصی و یا حتی کتابهای نقاشی و کم محتوا و یا یک کتاب برای کودک و نوجوان. آمازون هیچگونه محدودیت موضوعی برای انتشار و فروش کتاب برای نویسنده ایجاد نمیکند.
- کنترل و تعیین قیمت: آمازون یک پلتفرم عالی برای نویسندگانی است که میخواهند کنترل کاملی بر کتابهای خود داشته باشند و مؤلفین از حقوق مربوط به کتاب برخوردارند و میتوانند قیمت کتاب را خودشان تعیین کنند.
- فرمتهای مختلف: قابلیت انتشار کتاب در فرمتهای مختلف کیندل از جمله ایبوک و چاپی وجود دارد.
- فرصتهای بازاریابی: آمازون ابزارهای بازاریابی مختلفی را در اختیار نویسندگان قرار میدهد تا بتوانند کتابهای خود را به مخاطبان هدف معرفی کنند.
- تقویت رزومه نویسنده: چاپ کتاب در آمازون میتواند به نویسنده کمک کند تا شهرت بیشتری کسب کند و فرصتهای شغلی جدیدی را به دست آورد. یک نویسنده میتواند چاپ کتاب خود را در بخش سوابق تحصیلی یا حرفهای رزومه خود ذکر کند و همچنین میتواند از آن برای نشان دادن مهارتهای خود در یک مصاحبه شغلی استفاده نماید.
کسب درآمد دلاری از فروش کتاب در سایت آمازون
بسیاری این سؤال را میپرسند که آیا واقعاً میتوانیم با فروش کتاب در آمازون پول دربیاوریم؟ بله.
فروش کتاب در آمازون هم بهصورت ایبوک یا همان کتاب pdf و هم بهصورت کتاب چاپی و کالای فیزیکی امکانپذیر است. یکی از بهترین راههای بازاریابی و درآمدزایی، فروش کتاب در آمازون است، که بزرگترین فروشگاهی اینترنتی دنیا محسوب میشود.
فروش کتاب در آمازون یک سرمایهگذاری کمریسک، کمهزینه و البته تجربهای هیجانانگیز است که در صورت جذاب بودن نوشته، میتواند درآمد دلاری برایتان به همراه داشته باشد.
فروش کتابهای فارسی در آمازون
در حال حاضر امکان انتخاب زبان فارسی در هنگام درج کتاب در آمازون به دلیل محدودیتهای بینالمللی وجود ندارد.
همچنین با توجه به اینکه بازار کتاب فارسی در خارج از ایران نسبتاً کوچک است، در این زمینه محدودیت تقاضا وجود دارد. لذا بدون شک نوشتن کتاب به زبان انگلیسی مزایای بهتری داشته و مخاطب آن نیز به دلیل رایج بودن زبان انگلیسی بیشتر است.
تبلیغ کتاب در آمازون
فروش کتاب در آمازون (بهعنوان یکی از بزرگترین فروشگاههای آنلاین جهان) راهکاری ایدهآل برای نویسندگان جهت رساندن کتابشان به دست جامعه بزرگ و گسترده مخاطبان در سراسر دنیاست.
با این حال، برای اینکه کتاب شما در آمازون دیده شود و به فروش برسد، باید آن را بهدرستی تبلیغ کنید. در اینجا چند استراتژی بازاریابی جهت فروش کتاب در آمازون قید کردهایم که میتواند به شما کمک کند:
- از نظرات خوانندگان استفاده کنید؛ زیرا نظرات خوانندگان میتواند به شما کمک کند تا ایرادات کتاب خود را بهبود بخشید.
- بهطور منظم کتابهای خود را بهروز کنید.
- از ابزارهای بازاریابی آمازون استفاده کنید.
- شبکههای اجتماعی مانند توییتر، اینستاگرام، لینکداین و فیسبوک ابزارهای عالی برای ارتباط با مخاطبان هدف و تبلیغ کتاب هستند. همچنین میتوانید از وبسایت یا وبلاگ خود و سایر ابزارهای بازاریابی برای تبلیغ کتابتان استفاده نمایید.
درآمد فروش کتاب در آمازون
میزان درآمد حاصل از فروش کتاب در آمازون به عوامل مختلفی بستگی دارد و میتواند در بازههای زمانی مختلف متفاوت باشد. از جمله:
قیمت کتاب:
قیمت کتاب یکی از مهمترین عوامل تعیینکننده درآمد حاصل از فروش کتاب در آمازون است. قیمت کتاب باید متناسب با کیفیت آن باشد.
تعداد کتابهای فروخته شده:
یکی دیگر از عوامل تعیینکنندهی میزان درآمد حاصل از فروش کتاب، تعداد کتابهای فروخته شده در یک بازه زمانی مشخص است. اگر کتاب شما محبوب و برای خوانندگان جذاب باشد و تعداد زیادی از آن به فروش برسد، بهطور قطع درآمد بیشتری کسب خواهید کرد.
سهم نویسنده از فروش:
آمازون از فروش کتابهای نویسندگان خود کمیسیون دریافت میکند. براساس تفاهمنامهای که ناشر کتاب در آمازون با نویسنده منعقد میکند، موظف است درصدی از درآمد حاصل از فروش کتاب را به مؤلف پرداخت نماید.
میزان رقابت در بازار:
موضوع کتاب شما در بازار رقابتی بهطور مستقیم بر درآمد شما تأثیرگذار خواهد بود. برای مثال برخی از ژانرهای کتاب مانند داستانهای عاشقانه و کتابهای کودک از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند و فروش بالاتری دارند و در عین حال با ورود به این بازار رقبای زیادی نیز خواهید داشت.