۱. کتاب «نوپای ناب: کارآفرینان امروزی چگونه از نوآوری برای خلق کسبوکارهای بسیار موفق استفاده میکنند؟»
این کتاب توسط Eric Ries تحت عنوان The Lean Startup: How Today’s Entrepreneurs Use Continuous Innovation to Create Radically Successful Businesses نوشته شده است.
Ries در کتاب خود یک مدل برای مدیریت چیزی که تا حدودی غیر قابل کنترل است، یعنی همان کسبوکار استارتاپی، ارائه میدهد. دو مفهوم کلیدی در افکار Ries، یادگیری و تجربه کردن هستند. او بر این باور است که یک کارآفرین براساس روش مطرح شده در این کتاب میتواند یک کسبوکار موفق راه اندازد.
در این کتاب، روشهای تولید و مدیریت یک کسبوکار بهصورت گامبهگام و همراه با مثالهایی از شرکتهای بزرگ ارائه شده است. این کتاب، پرفروشترین کتاب آمازون در سال ۲۰۱۳ در حوزه کارآفرینی است و اصلیترین دلیل مطرح شدن گسترده کتاب نوپای ناب، کاربردی بودن آن در فضای کارآفرینی است. کتاب نوپای ناب به شما یاد میدهد که به جای تلف کردن وقت برای ساخت برنامههای پیچیده برای کسبوکار به تست چشمانداز خود بهصورت مستمر بپردازید و خود را با شرایط تطبیق دهید.
چه یک فرد باتجربه در زمینه استارتاپها باشید و چه یک تازهکار، هر کارآفرین در تمام پروسه یادگیری خود نیاز دارد تا دانش خود را در تمام سطوح راهبری و مدیریتی افزایش دهد. بنابراین، خواندن این کتاب برای شما مفید است. حتی اگر شما در محیط استارتاپی نیستید، اما میخواهید از ایدههای مشابه برای مدیریت پروژه جدید، راهاندازی محصول یا خدمات جدید استفاده کنید، این کتاب را بخوانید.
۲. کتاب «هفته کاری ۴ ساعته: فرار از ۵ تا ۹ ساعت کاری، در هر کجا که باشید، به ثروتمندان جدید بپیوندید»
این کتاب توسط Timothy Ferriss تحت عنوان The 4-Hour Workweek: Escape 9-5, Live Anywhere, and Join the New Rich نوشته شده است. Ferriss در کتاب خود بیان داشته که چگونه میتوان درآمد سالانه ۴۰ هزار دلاری با ۸۰ ساعت کار در هفته را به ۴۰ هزار دلار درآمد در هر ماه تنها با ۴ ساعت کار در هفته رساند. شاید این مسئله به نظر غیرممکن بیاید.
در واقع منظور او از انتخاب این عنوان برای کتاب خود این بوده است که چگونه میتوان زمان خود را تأثیرگذارتر و مفیدتر سپری کرد. شما به کمک این کتاب میتوانید برای تمام لحظات خود در طول روزهای مختلف هفته استراتژی داشته باشید و بیشترین بهره را از زمان ببرید.
به عقیده Ferriss یک کارآفرین نمیتواند با زیاد کار کردن زندگی کند. این کتاب شاید باعث شود که شما کمتر اما هوشمندانهتر کار کنید و دستآوردهای بیشتری به دست آورید و حتی بتوانید یک کسبوکار استارتاپی به راه بیاندازید.
۳. کتاب «۷ عادت مردمان مؤثر: درسهای قدرتمند در تغییر شخصی»
این کتاب حاصل گردآوری مطالب سمیناری است که Stephen R. Covey در سال ۱۹۹۲، در مورد هفت عادت مردمان مؤثر برای مدیران و مؤسسان شرکتهای بزرگ آمریکا برگزار کرد. این کتاب تحت عنوان The 7 Habits of Highly Effective People: Powerful Lessons in Personal Change منتشر شده است.
Covey در کتاب پرفروش خود یک قاعده و اصل کلی برای حل مشکلات شخصی و حرفهای به شما ارائه میدهد. او در مقدمه کتابش میگوید: «قانونهایی جهانی برای سعادت وجود دارد که در طول تاریخ و در همه جوامع مشترک است.
من این قانونها را کشف نکردهام، صرفاً شناسایی کردهام. پیروزی در هر جایی وابسته به هماهنگ بودن با قوانین آنجاست. قانونها ثابت هستند ولی چگونگی بهکارگیری آنها در هر فرد متفاوت است و بسته به ابتکارها و استعدادهای او دارد.» این کتاب قوانین حاکم را به شما معرفی میکند تا در مسیر بهتر حرکت کنید و ضمناً به شما شیوه آغاز حرکت و روش پیمودن ادامه مسیر را هم خواهد گفت.
هر کارآفرین به کمک این کتاب یاد خواهد گرفت که چگونه با تغییرات سازگار شود، از فرصتهایی که برایش ایجاد میشود، استفاده کند و تمام این کارها را با یکپارچگی انجام دهد. مخاطبان این کتاب، تنها مدیران نیستند؛ هر فردی که میخواهد در روابط شغلی، خانوادگی و در زندگی خود، فردی مؤثر شناخته شود، جزء مخاطبان این کتاب قرار میگیرد.
چرا که این کتاب هفت عادت را معرفی میکند و معتقد است افراد با ایجاد این عادات در خود در درازمدت میآموزند که چگونه مؤثر واقع شوند.
۴. کتاب «رضایتمندی در کسبوکار: یک راه برای سود، اشتیاق و هدف»
این کتاب توسط Tony Hsieh، کارآفرین بزرگ و صاحب فروش آنلاین آمریکا، تحت عنوان Delivering Happiness: A Path to Profits, Passion, and Purpose نوشته شده است. این کتاب، پرفروشترین کتاب سال آمریکا در سال ۲۰۱۰ شد.
در این کتاب، Tony Hsieh، مدیرعامل شرکت Zappos، چشمانداز خود را برای نوع دیگری از فرهنگ سازمانی ارائه میدهد. او تجربیات خود در Zappos برای رسیدن به بیش از یک میلیارد دلار فروش ناخالص در کمتر از ده سال و واگذار کردن آن به شرکت آمازون را بیان میکند.
شما به کمک این کتاب میتوانید توازن صحیح سود، اشتیاق و هدف را در تجارت و زندگی بسنجید. این کتاب که در قالب داستان و خاطرات نویسنده، بیان موفقیتها، شکستها، فرصتها و تهدیدهای کسبوکارهایش است و پیشنهادها و راهکارهای کاربردی برای موفقیت و رضایتمندی درونی و بیرونی ارائه مینماید؛ برای هر کارآفرین، فعالین حوزه تجارت و کسبوکار و مدیران سازمانها توصیه میشود.
۵. کتاب «تغییر مسیر: زنان، شغل و میل به پیشرفت»
این کتاب توسط Sheryl Sandberg تحت عنوان Lean In: Women, Work, and the Will to Lead منتشر شده است. Sandberg نویسنده، فعال اجتماعی و از مدیران ارشد فیسبوک است. او در سال ۲۰۱۲ جزو ۱۰۰ چهره برتر مجله تایم و هفتمین نفر فهرست قدرتمندترین زنان جهان در سال ۲۰۱۶ از دید مجله فوربز قرار گرفت.
Sandberg در بخشی از کتاب خود مینویسد: “این کتاب را برای زنانی مینویسم که میخواهند شانس خود را برای پیشرفت و دستیابی به اهدافشان افزایش دهند؛ چه در شغل و چه در زندگی شخصی و این شامل تمام زنان در تمام مراحل زندگی و کار میشود؛ زنانی که تازه به دنبال کار هستند، آنها که شاغلاند و کسانی که بعد از مدتی وقفه، خواهان برگشت به موقعیت شغلی خود هستند.
۶. کتاب «سرسختی در زمینه پولآفرینی»
این کتاب توسط Tony Robbins تحت عنوان Unshakeable: Your Financial Freedom Playbook منتشر شده است. Robbins در کتاب خود یک روند گامبهگام برای تبدیل امور مالی و دستیابی سریع به اهداف پولی ارائه میدهد.
اگر برای سرمایهگذاری در کسبوکار خود صرفهجویی کردهاید، این کتاب را بخوانید و با توصیههای عملی Robbins راه خود را به سمت آزادی مالی تسریع کنید. خواندن این کتاب برای هر کارآفرین مشتاقی که به دنبال یادگیری بیشتر در مورد مدیریت جنبههای مالی زندگی خود (هم شخصی و هم حرفهای) است یا حتی یک فرد کارآزموده که آرزوی ادامه افزایش مهارتهایش را در ذهن میپروراند، میتواند مفید باشد.
۷. کتاب «سرسختی؛ قدرت اشتیاق و پشتکار»
این کتاب توسط Angela Duckworth تحت عنوان Grit: The Power of Passion and Perseverance منتشر شده است.
Duckworth یک روانشناس است که معتقد میباشد موفقیت با استعداد و نبوغ افراد رابطه کمتری دارد و بیشتر مرتبط با قدرت اشتیاق و پشتکار که از آن در این کتاب بهعنوان سرسختی (grit) یاد میشود، است. این کتاب، نتایج حاصل از تحقیقات Duckworth بر افراد در دورههای آموزش ویژه نظامی، معلمان در مدارس با شرایط بسیار بد و فینالیستهای آزمونهای ملی و … است.
۸. کتاب «موج سوم: دیدگاه کارآفرین در آینده»
این کتاب توسط Steve Case تحت عنوان The Third Wave: An Entrepreneur’s Vision of the Future نوشته شده است. Steve Case در کتاب خود یک نقشه راه برای آینده ارائه میدهد که میتواند به یک کارآفرین در درک تغییرات تکنولوژی که منجر به تغییر در وضعیت اقتصاد و جهان میشود، کمک کند.
۹. کتاب «وسواسی باشید یا معمولی باقی بمانید»
این کتاب توسط Grant Cardone تحت عنوان Be Obsessed Or Be Average منتشر شده است. Grant Cardone بر این باور است که اکثر افراد برای معمولی بودن تلاش میکنند و این کتاب بر ضد این تفکر است.
او توصیه میکند که باید از متوسط و معمولی بودن خارج شوید، اهداف دیوانهواری برای خود در نظر بگیرید و هر روز به فکر رسیدن به آنها باشید. خواندن این کتاب خیلی آسان است و حاوی اطلاعات فوقالعاده باارزش برای هر کارآفرین میباشد. این کتاب باعث میشود که دیگر سالهای زندگی خود را بیهوده هدر ندهید و برای آن اهمیت قائل باشید.
۱۰. کتاب «جادوی ترس: زندگی خلاقانه با غلبه بر ترس»
این کتاب توسط Elizabeth Gilbert تحت عنوان Big Magic: Creative Living Beyond Fear منتشر شده است. Gilbert در کتاب خود نگرشها، رویکردها و عادتهای لازم برای مقابله با ترس و رسیدن به آنچه هر کارآفرین دوست دارد را به اشتراک میگذارد تا کارآفرین بتواند یک زندگی خلاقانه داشته باشد.
یک کارآفرین به کمک این کتاب میتواند راهحل چالشهای موجود در کسبوکار خود را شناسایی کند و اهداف بلندمدت خود را به واقعیت تبدیل کند.
۱۱. کتاب «معمای نوآوران: وقتی تکنولوژیهای جدید باعث شکست شرکتهای بزرگ میشوند»
این کتاب توسط Clayton Christensen تحت عنوان The Innovator’s Dilemma: The Revolutionary Book That Will Change the Way You Do Business نوشته شده است که یکی از برترین کتابهای حوزه کسبوکار که تاکنون به چاپ رسیده است، میباشد و استیو جابز را نیز به گفتهی خودش بهشدت تحت تأثیر قرار داده است.
Clayton Christensen، استاد دانشگاه هاروارد، در کتاب خود اذعان میدارد که حتی برترین کمپانیها هنگام بروز تغییرات در فناوری و یا بازار نیز ممکن است علیرغم انجام شدن درست تمامی کارها، قدرت رهبری بازار خود را از دست داده و حتی بهطورکلی از بازار حذف شوند. او نهتنها به اثبات این ادعای خود میپردازد، بلکه راه پیشگیری از دچار شدن به این مشکل را نیز پیش پای مخاطب قرار میدهد.
او اصرار دارد که هر شرکتی باید قسمتی از بودجهی بخش تحقیقات و توسعه خود را به توسعه محصولات تحولآفرین تخصیص دهد. شما بهعنوان یک کارآفرین میتوانید در این کتاب از تجزیهوتحلیل Christensen از تغییرات در فناوری و اهمیت آن تغییرات برای آینده شرکت خود بهرهمند شوید.
۱۲. کتاب «چشمک زدن: قدرت تفکر بدون فکر کردن»
این کتاب توسط Malcolm Gladwell تحت عنوان Blink: The Power of Thinking Without Thinking نوشته شده است. Gladwell در کتاب خود به پدیدهای به نام «در یک چشم به هم زدن» اشاره میکند و توضیح میدهد که چگونه داوری لحظهای و فوری در عرض یک چشم به هم زدن میتواند از تصمیمگیری حساب شده مؤثرتر واقع شود. Gladwell معتقد است با اعتماد به شم و غریزه خود میتوانید نظرتان را درباره چگونه فکر کردن برای همیشه تغییر دهید.
۱۳. کتاب «از صفر به یک: نگاهی به شرکتهای استارتاپ و نقش آنها در ساخت آینده»
این کتاب توسط Peter Thiel تحت عنوان Zero to One: Notes on Startups, or How to Build the Future منتشر شده است. Thiel در کتاب خود مفهوم فناوری و جهانیسازی را توضیح میدهد و درباره رقابت و انحصار صحبت میکند و تأثیر آنها را بر روی شرکتهای استارتاپی بیان میکند و برای حضور در دنیای متشنج و پرتلاطم کسبوکار، راهنماییهای سودمندی را بیان میکند.
۱۴. کتاب «کلید را بزن: چگونه زمانی که تغییر سخت است، تغییر ایجاد کنیم؟»
این کتاب را Chip Heath و Dan Heath تحت عنوان Switch: How to Change Things When Change is Hard منتشر کردهاند. آنها در کتاب خود بر این باورند که ما یک ذهن عقلانی و یک ذهن عاطفی داریم و راز موفقیت برای ایجاد تغییرات مؤثر در کسبوکار این است که هر دو ذهن خود را با هم هماهنگ کنیم.
۱۵. کتاب «رهبر الهامبخش کسبوکار خود باشیم: با چرا شروع کنید و دایره طلایی موفقیت را بسازید»
این کتاب توسط Simon Sinek تحت عنوان Start with Why: How Great Leaders Inspire Everyone to Take Action منتشر شده است. Simon Sinek میخواهد الهامبخش شما در کار باشد. او توضیح میدهد که بانفوذترین رهبران در جهان فکر میکنند، عمل میکنند و به همین ترتیب ارتباط برقرار میکنند. در طول این کتاب با چارچوب دایره طلایی Sinek برای موفقیت در سازماندهی و هدایت افراد آشنا میشوید.
۱۶. کتاب «سمفونی کفشها: خاطرات بنیانگذار شرکت نایکی»
این کتاب توسط Phil Knight تحت عنوان Shoe Dog: A Memoir by the Creator of Nike منتشر شده است. Knight بنیانگذار شرکت نایکی است که در این کتاب داستان زندگی خود و تأسیس شرکت نایکی را روایت میکند.
Knight از پدرش ۵۰ دلار قرض گرفت و شرکت کفش نایکی را راهاندازی کرد. او ثابت میکند که با چشماندازی جسورانه و مشتاق به چیزی بزرگتر از خودتان، میتوانید یک چیز ایجاد کنید که به کمک آن همه چیز را تغییر دهید.
۱۷. کتاب «انگیزه»
این کتاب توسط Daniel Pink تحت عنوان Drive: The Surprising Truth About What Motivates Us منتشر شده که راهکارهایی نو برای خلق دنیایی نو ارائه کرده است. Pink معتقد است که آنچه به ما انگیزه میدهد، نیاز ما به هدایت زندگی خود، یادگیری چیزهای جدید و انجام بهتر امور است.
در این کتاب از سه عنصر انگیزهی واقعی، تحت عنوان استقلال، تسلط و هدف یاد میشود و راهکارهای هوشمندانه و شگفتآوری برای بهکارگیری این سه عنصر در عمل ارائه میشود.
۱۸. کتاب «راهنمای کارآفرینان: هدایت گام به گام برای ساختن شرکتی موفق»
این کتاب توسط Steve Blank و Bob Dorf تحت عنوان The Startup Owner’s Manual: The Step-By-Step Guide for Building a Great Company منتشر شده است. کتاب راهنمای کارآفرینان، اطلاعاتی ارزشمند درباره چگونگی کسب، حفظ و افزایش مشتری ارائه میدهد و قدمبهقدم و با جزئیات کامل به کارآفرینان یاد میدهد که چگونه فرآیند کشف مشتری را در عمل پیاده کنند.
خواندن این کتاب برای همهی مؤسسان کسبوکارهای نوپا، سرمایهگذاران، کارآفرینان و مربیان مفید است.