در مورد چاپ و نشر کتاب بیشتر بدانید...

هزینه چاپ کتاب چقدر است؟ هزینه انتشارات و هزینه چاپ کتاب

هزینه چاپ کتاب چقدر است؟ هزینه انتشارات و هزینه چاپ کتاب

هزینه انجام کل فرآیند انتشارات و چاپ کتاب به دو بخش زیر تقسیم می‌شود:

الف) هزینه کل فرآیند انتشارات

فرآیند انتشارات شامل مراحل زیر می‌باشد:

1. تایپ تخصصی کتاب (در صورت داشتن فایل ورد این مرحله حذف می‌گردد.) اطلاعات بیشتر

2. تبدیل فرمت اثر به فرمت کتاب (مخصوص افرای که قصد تبدیل رساله، پایان‌نامه، جزوه و مقاله به کتاب را دارند.) اطلاعات بیشتر

3. ویراستاری کتاب اطلاعات بیشتر

4. صفحه‌آرایی کتاب اطلاعات بیشتر

5. اخذ مجوز شابک کتاب اطلاعات بیشتر

6. طراحی جلد کتاب اطلاعات بیشتر

7. اخذ مجوز فیپای کتاب اطلاعات بیشتر

8. اخذ مجوز چاپ کتاب اطلاعات بیشتر

9. اخذ مجوز طراحی جلد کتاب اطلاعات بیشتر

هزینه مراحل فوق بستگی به موارد زیر دارد:

۱. زبان کتاب: یکی از موارد مهم در تعیین هزینه انتشارات، زبان می‌باشد. چون زبان رایج کشور فارسی بوده و تعداد متخصصان فارسی نیز بیشتر است، هزینه کمتری نسبت به سایر زبان‌ها دارد. درصورتی‌که زبان کتاب یکی از زبان‌های غیرمرسوم باشد به‌طوری‌که تعداد افراد متخصص آشنا با آن زبان کم باشد، قیمت افزایش خواهد یافت.

2. تایپ تخصصی کتاب: ملاک انتشارات این است که نویسندگان اثر خود را به‌صورت فایل به انتشارات تحویل می‌دهند درنتیجه در صورتی که اثری به تایپ نیاز داشته باشد این هزینه به هزینه انتشارات اضافه می‌شود.

3. نوع اثر: نوع اثر در هزینه انتشارات اثرگذار خواهد بود:

  • رساله دکتری، پایان‌نامه، جزوه یا مجموعه مقالات: این آثار نیاز به تبدیل فرمت به فرمت کتاب نیاز دارند.
  • آثار ترجمه: ترجمه معولاً بار کاری بیشتری برای انتشارات خواهد داشت.
  • آثار شعر: شعر چون نیاز به صفحه‌آرایی خاص دارد مشمول هزینه مازاد می‌شود.

4. نوع ویراستاری: ویراستاری پیش‌فرض، ویراستاری نگارشی (رفع غلط‌های املایی، نقطه، ویرگول و…) می‌باشد و در صورتی که نویسنده درخواست ویراستاری محتوایی (بازخوانی و روان‌سازی کتاب) را داشته باشد هزینه مازاد خواهد داشت.

5. نوع صفحه‌آرایی: صفحه‌آرایی پیش‌فرض، صفحه‌آرایی در ورد است و در صورت درخواست نویسنده به صفحه‌آرایی در ایندیزاین، افزایش هزینه راخواهد داشت.

6. تعداد صفحات: در هزینه انتشارات اصلی‌ترین موضوع تعداد صفحات آن می‌باشد.

7. سایز یا قطع کتاب: مسلماً هر چه قطع کتاب بزرگ‌تر باشد هزینه اضافه می‌گردد.

ب) هزینه کل فرآیند چاپ کتاب

چاپ کتاب به دو صورت زیر انجام می‌گیرد:

1. چاپ دیجیتال (چاپ کتاب در تیراژ پایین) اطلاعات بیشتر

2. چاپ افست (چاپ کتاب در تیراژ بالا) اطلاعات بیشتر

در مورد تعیین هزینه چاپ کتاب چند مورد را باید در نظر داشت:

1. تعداد صفحات: در چاپ کتاب اصلی‌ترین موضوع تعداد صفحات آن می‌باشد. تعداد صفحات تعیین‌کننده میزان کاغذ مصرفی و زینک مصرفی است.

2. سایز یا قطع کتاب: سایز کتاب مورد بعدی مؤثر در قیمت و هزینه و مقدار کاغذ و زینک مصرفی است. مسلماً هر چه قطع کتاب بزرگ‌تر باشد هزینه اضافه می‌گردد.

3. جنس صفحات داخلی: موضوع دیگری که در هزینه چاپ کتاب تأثیر دارد نوع کاغذ مصرفی می‌باشد که می‌تواند از جنس تحریر ۷۰ گرم و یا ۸۰ گرم و یا گلاسه‌های مختلف و یا … باشد که با توجه به نوع چاپ و سلیقه نویسندگان متفاوت خواهد بود.

4. نوع صحافی: با توجه به تعداد صفحات و سایز کتاب از صحافی‌های متفاوتی استفاده می‌شود که معرف‌ترین نوع و پرکاربردترین نوع صحافی‌ها، صحافی شومیز (جلد گلاسه و چسب گرم) و صحافی جلد سخت (دوخت فرم‌های چاپی و چسب سرد و روکش گالینگور و سلفون دار) می‌باشد که هر کدام هزینه‌های متفاوتی دارند.

5. تکنولوژی چاپ (افست یا دیجیتال): منظور نوع تکنولوژی که برای چاپ کتاب از آن استفاده می‌شود که انواع مختلفی دارند. که عبارتند از چاپ افست (مخصوص تیراژ بالا) و چاپ دیجیتال (مخصوص تیراژ پایین)، که روش تعیین هزینه در هر کدام متفاوت می‌باشد. اما به‌طورکلی در افست تعداد زینک و بند تعیین‌کننده بوده و در چاپ دیجیتال تعداد برگ‌های یک کتاب تعیین‌کننده هزینه می‌باشد.

7. نوع چاپ (رنگی یا سیاه و سفید): مسلماً هزینه چاپ کتاب رنگی بیشتر خواهد بود. این مطلب در چاپ دیجیتال بیشتر تأثیر دارد و می‌تواند قیمت را تا 4 الی 5 برابر افزایش دهد.

8. تعداد رنگ‌ها در چاپ: هر چه تعداد رنگ‌های استفاده شده در کتاب بیشتر باشد هزینه آن نیز به مراتب افزایش می‌یابد. این موضوع به خصوص در چاپ افست تأثیرگذاری بیشتری دارد.

9. تعداد تصاویر رنگی: هر چه تعداد تصاویر رنگی استفاده شده در کتاب بیشتر باشد هزینه آن نیز به مراتب افزایش می‌یابد. این موضوع به خصوص در چاپ دیجیتال تأثیرگذاری بیشتری دارد.

9. تعداد جلد کتاب: تعداد نسخه‌های لازم برای چاپ نیز در قیمت تأثیر دارد و هرچقدر این تعداد بیشتر باشد هزینه نیز بیشتر می‌شود. این موضوع به خصوص در چاپ دیجیتال تأثیرگذاری بیشتری دارد.

هزینه انجام فوری مراحل انتشارات و چاپ کتاب

در صورت تمایل نویسنده به چاپ فوری کتاب، مدت زمان‌های اعلام شده کمتر خواهد شد. چاپ فوری کتاب فشار مازادی برای انتشارات خواهد داشت لذا طبیعی خواهد بود که انتشارات هزینه بیشتری را نسبت به حالت عادی از نویسندگان دریافت خواهد کرد. این افرایش هزینه قبل از شروع کار با نویسنده به اشتراک گذاشته می‌شود.

در مورد چاپ و نشر کتاب بیشتر بدانید…

صفحه اصلی وب‌سایت انتشارات کتیبه نوین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *