در مورد چاپ و نشر کتاب بیشتر بدانید...

چگونه جلد کتاب حرفه‌ای طراحی کنیم؟

چگونه جلد کتاب حرفه‌ای طراحی کنیم؟

مخاطبان کار خود را بشناسید

قوی‌ترین ابزار بازاریابی یک کتاب جلد آن است. جلد کتاب آن را از کتاب‌های دیگر متمایز می‌کند و جلد چشمگیر مخاطب بیشتری را جذب می‌کند. بنابراین بایستی از قانون بازاریابی تبعیت کرد: بازار هدف و مخاطبان خود را بشناسید و روی آن‌ها تمرکز کنید.

مخاطبان مختلف رنگ و فونت متفاوتی را می‌پسندند. ژانرهای مختلف کتاب دارای ظاهر متفاوتی هستند که بایستی حین طراحی جلد کتاب در نظر داشت. بازاریابی برای همه همانند بازاریابی برای هیچ‌کس است. طراحی جلد کتاب بایستی به‌عنوان یک ابزار بازاریابی در نظر گرفته شده و مخاطبان کتاب را جلب کند.

سلیقه و توقعات خود را برای طراح جلد کتاب مشخص کنید

اگر به طراح جلد خود اطمینان دارید این نکته زیاد مهم نیست و می‌توانید اختیار کامل طراحی جلد کتاب را به طراح خود بدهید.

اما بهتر است دقیقاً مشخص کنید که از جلد کتاب و طراح آنچه انتظاری دارید: نگویید ایده‌های شما را دوست دارم و خلاقیت به خرج بدهید و سنگ تمام بگذارید. به طراحی جلد کتاب بگویید که چه انتظاری دارید.

حداقل بهتر است فرآیند خلاقیت طراح جلد کتاب را تحریک کنید و پاسخ سه سؤال ساده زیر را برایش تشریح کنید:

  • دوست دارید کتابتان در کنار کدام کتاب بازار گذاشته شود؟
  • چه نوع طرح جلدی را می‌پسندید و نمونه آن طرح جلد کدام کتاب است؟
  • انتظار دارید کدام بخش‌ها یا عناصر محتوای کتاب روی جلد کتاب استفاده شود؟

به قضاوت طراح جلد کتاب خود اطمینان کنید

وقتی پول خوبی برای یک طراحی جلد حرفه‌ای کتاب پرداخت می‌کنید، بهتر است بیشترین استفاده را از تجربه، تخصص، خلاقیت و مهارت طراح بکنید. صاحب‌نظران عرصه معتقدند که باید فضای کافی برای خلاقیت به طراح داد تا بتواند ایده‌های جدید و خلاقیت خود را در طراحی جلد کتاب شما به کار ببندد.

بهتر است جملات زیر را به خاطر داشته باشید:

طراح جلد کتاب برای طراحی جلد کتاب شما آنجاست، بنابراین باید به تخصص وی احترام بگذارید. همان‌طور که طراح جلد کتاب به نویسنده یا مترجم کتاب نمی‌گوید چه محتوایی را تهیه کند، بهتر است نویسنده یا مترجم کتاب نیز به طراح نگوید چکار بکن! کلیات خواسته‌های خود را مشخص کنید.

استراتژی درست این است که ابتدا نظرات و نمونه کار طراح جلد کتاب را بگیرید و سپس قضاوت وی را ارزیابی کنید. یک طراح جلد خوب همیشه ایده‌هایی برای طراحی کارهای خود دارد، بنابراین ایده وی را بشنوید و خواست و توقعات خود را به آن بیافزایید.

مؤلف و مترجم کتاب با محتوای کتاب آشنایی کامل دارد و بنابراین ایده‌های خاصی در مورد جلد کتاب خواهند داشت. بنابراین ابتدا نظرات طراح جلد کتاب را بشنوید و سپس ایده‌های خود را به آن بیافزایید و ایده کلی بهینه شده را از مجموع هر دو استخراج کنید. جزئیات را به طراح بسپارید.

عصاره کتاب خود را در چند ایده و عنصر خلاصه کنید

هرچند استاندارد و ایده‌آل طراحی جلد کتاب این است که طراح ابتدا محتوای کتاب را بخواند و با مضمون و مفاهیم و هدف از نگارش یا ترجمه کتاب آشنا باشد، قبل از اینکه کار طراحی جلد کتاب را شروع کند؛ اما اغلب تسلط طراح به کل محتوا و جزئیات آن با توجه به محدودیت زمان و بودجه غیرممکن است.

بنابراین بهتر است خود نویسنده یا مترجم کتاب این کار را بکند و کل کتاب را در چند ایده و عنصر خلاصه کند و به طراح جلد کتاب انتقال دهد. البته بدون اینکه خیلی وارد جزئیات شود.

طراحان جلد کتاب معتقدند که اگر نویسنده یا مترجم کتاب بخش‌های مهم و مرتبط محتوا را مشخص کنند، خیلی کمک‌کننده است. طرح جلد کتاب، مهم نیست که طرح روی جلد کتاب و یا طراحی جلد پشت کتاب باشد، ممکن است از یک جمله کتاب مشتق شود و یا ممکن است یک نقطه یا لحظه حیاتی از کتاب را پوشش دهد.

محتوای کتاب بایستی خلاصه و پخته شده و در اجزای پایه طرح جلد کتاب اعمال شود. مهم‌ترین الگو و تم محوری یک کتاب چیزی است که به دنبال آن می‌گردیم. چیزی که در کتاب به دنبال آن هستیم و جوابی که کتاب به تک سؤال مهم ما می‌دهد بایستی بر روی جلد کتاب تجلی یابد.

اهداف خود از نظر قیمت و بودجه طرح جلد کتاب را اولویت‌بندی کنید

وقتی صحبت از خود-انتشاری باشد، یعنی کلیه هزینه‌های تهیه کتاب از نگارش و ترجمه کتاب تا چاپ و نشر تا توزیع و بازاریابی کتاب بر خود نویسنده یا مترجم تحمیل خواهد شد. از سوی دیگر، نویسنده یا مترجمان مستقل کتاب چنین بودجه و سرمایه‌ای را در اختیار ندارند. بنابراین بایستی در طراحی گرافیک و جلد کتاب این نکات را در نظر داشت.

طراح حرفه‌ای جلد کتاب را براساس بازه زمانی و بودجه کار خود انتخاب کنید. هرچند همیشه طراح جلد کتاب از مشتریان خود می‌خواهد که هدف یا اهداف خود را واضح و روشن مشخص کنند.

غالباً سرویس‌هایی در قالب ویژه، عالی، عادی، سریع، ارزان و غیره در دسترس است. از این بین زمان انجام کار، کیفیت کار و قیمت تمام شده طراحی جلد کتاب از همه مهم‌تر است. بنابراین موقعیت بودجه‌ای و اهداف و خواست خود را در این سه مورد لحاظ کنید و با دقت انتخاب کنید.

اشتراک‌گذاری و حفظ ارتباط

گرچه این یک نکته آشکار است اما ارتباط گرفتن بهترین راه سرعت بخشیدن به پروسه انجام کار است و پیامد همکاری ناشر و طراح جلد کتاب را بهینه می‌کند. وقتی خواست و توقعات خود را برای طراح جلد کتاب مشخص می‌کنیم، بدین معنی نیست که سکوت کنیم و منتظر نتیجه کار طراح باشیم.

در طول زمان انجام طراحی جلد و گرفتن نتیجه کار، با طراح در تماس باشید. از وی بازخورد بگیرید و نظرات و ایده‌های دوطرفه را سبک و سنگین کنید. حتی اگر به اندازه یک تماس تلفنی تصویری یا صوتی شده، مرتب از طراح جلد خود بازخورد بگیرید.

اگر با پروسه طراحی جلد کتاب آشنایی ندارید و نمی‌دانید طراح واقعاً چه چیزی از شما انتظار دارد، حداقل نکات بالا را در نظر گرفته و هدایت پروژه را به طراح بسپارید. به هر حال یک طراح مجرب می‌داند که از نویسنده یا مترجم کتاب چه سؤالاتی باید بپرسد و به چه اطلاعاتی نیاز دارد.

پس از عقد قرارداد با طراح و مشخص شدن بلوپرینت طراحی جلد کتاب، محتوای هر بخش از جلد کتاب شامل جلد روی کتاب، شیرازه یا عطف کتاب و طرح پشت جلد کتاب را تهیه کرده و برای طراح جلد کتاب ارسال کنید.

در تهیه، ویرایش، بازبینی، ویرایش، بازبینی، غلط‌گیری، بازخوانی و ویرایش متن جلد رو، عطف و پشت کتاب دقت کنید و بیشترین وسواس و دقت را به عمل آورید.

اگر طراح جلد کتاب معتمد شما باشد و کار وی را قبول داشته باشید، برقراری ارتباط با طراح راحت‌تر خواهد بود.

اگر طراح جلد کتاب نمی‌شناسید، به دنبال طرح جلد حرفه‌ای برای کتاب خود هستید، محدودیت بودجه و زمان دارید، می‌توانید طراحی جلد کتاب خود را به ما بسپارید و از امکانات، تخصص و کیفیت طراحی جلد کتاب انتشارات کتیبه نوین بهره‌مند شوید.

نکته: جهت کسب اطلاعات بیشتر منوی طراحی جلد کتاب را مطالعه فرمایید.

در مورد چاپ و نشر کتاب بیشتر بدانید…

صفحه اصلی وب‌سایت انتشارات کتیبه نوین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *