شناخت مخاطبان کتاب
قویترین ابزار بازاریابی یک کتاب جلد آن است. جلد کتاب آن را از کتابهای دیگر متمایز میکند و جلد چشمگیر مخاطب بیشتری را جذب میکند. بنابراین بایستی از قانون بازاریابی تبعیت کرد: بازار هدف و مخاطبان خود را بشناسید و روی آنها تمرکز کنید.
مخاطبان مختلف رنگ و فونت متفاوتی را میپسندند. ژانرهای مختلف کتاب دارای ظاهر متفاوتی هستند که بایستی حین طراحی جلد کتاب در نظر داشت. بازاریابی برای همه همانند بازاریابی برای هیچکس است. طراحی جلد کتاب بایستی بهعنوان یک ابزار بازاریابی در نظر گرفته شده و مخاطبان کتاب را جلب کند.
آشکار کردن ایده اصلی طراحی
هر محتوا و کتابی دارای یک ایده اصلی است که مخاطب به آن علاقهمند است. طراح بایستی این ایده اصلی را در طرح جلد کتاب تلفیق کرده و آن را آشکار سازد. لازم نیست که کل حکایت محتوا فاش شود، فقط بیان ایده اصلی کافی است.
گاهی طرحهای ایمن و خیلی ساده خستهکننده میشوند. بجای آن بهتر است اندکی از محتوا را بصورت عینی نمایش داد. بدین ترتیب توجه مشتریان بالقوه کتاب جلب خواهد شد. اینگونه طراحی جلد کتاب میتواند در نهایت به یک برند برای نویسنده کتاب تبدیل شود.
اجتناب از طرحهای افراطی
بعضی از گرافیستها و طراحان جلد هیجانزده شده و طرح خیلی شلوغ و فنی برای جلد کتاب طراحی میکنند. آنها با اشتیاق از تصویرپردازی خیالی و فونتهای برجسته و رنگ براق استفاده میکنند. قصد آنها جلب توجه است. اما اینکار ممکن است به فراری دادن مخاطبان ختم شود و برای کتاب مضر باشد.
طراحی خیلی شلوغ و فنی و یا معماگونه میتواند به ضرر کتاب باشد. طراح کتاب بایستی تلاش کند با بهکارگیری کمترین المانها و اجزای تصویری و متنی، بهترین طرح ساده ممکن را برای کتاب طراحی کند.
طراحی جلد کتاب با توجه به پارامتر اندازه
اندازهای که طراح گرافیک باید برای طراحی جلد در نظر بگیرد، تأثیر زیادی در انتخاب نوع طرح مورد نظر دارد. برای مثال در طراحی جلد کتابچهها و کتابهای جیبی که سایزهای کوچکی دارند، طراحی باید با حساسیت و دقت بیشتری انجام شود تا بدون هر گونه پیچیدگی باشد.
نمونه کارهایی از طراحی جلد کتاب زیبا و جذاب را برای الهام گرفتن در سایت قرار دادهایم و میتواند دید و شناخت خوبی برای طراحی جلد کتاب حرفهای به شما بدهد.
انعطافپذیر بودن طراحی جلد
امروزه کتابها بیشتر بصورت آنلاین فروخته میشوند. در بیشتر سایتهای فروشگاهی فروش کتاب و کتابفروشیهای آنلاین عکس کتاب بهصورت شستی و کوچک درج میشود. بنابراین طراحی جلد کتاب بایستی به صورتی باشد که جزئیات طراحی با کوچک شدن عکس کتاب از بین نرود. بیشتر مردم با گوشی هوشمند خود کتاب خریده و دانلود میکنند، بنابراین بایستی طراحی جلد کتاب به شکلی باشد که در قطع و سایز کوچک نیز جذاب بوده و مخاطب را وادار به کاوش و کنجکاوی در مورد کتاب کند.
برجستهسازی یک عنصر روی جلد کتاب
یکی از بهترین ترفندها برای ایجاد طرحهای منحصربهفرد و جذاب، برجستهتر کردن یک عنصر در طرح میباشد. این نوع طراحی جلد در نهایت طرحهای جسورانه و چشمگیری را به وجود خواهند آورد.
اجتناب از پیچیدگی در طراحی جلد کتاب
ترکیب زیبا و حرفهای تصاویر، متن و استفاده از اشکال هندسی اگر بهصورت هوشمندانه صورت گیرد، در نهایت باید طرحی بدون پیچیدگی را به همراه داشته باشد تا چشم بیننده با دیدن آن دچار خستگی و ابهام نشود. سعی کنید جلد کتاب را کاملاً ساده و استاندارد طراحی کنید تا راحتتر بتوانید هدف و موضوع اصلی کتاب را نشان دهید.
تبعیت از دستورالعملها و استانداردها طراحی جلد
دستورالعملها و استانداردهای کلی در مورد طراحی جلد کتاب وجود دارد که بایستی لحاظ شوند. مثلاً تصویر مورد استفاده در جلد کتاب بایستی حداقل 300 dpi رزولوشن داشته باشد. مورد دیگر رعایت حق کپیرایت و گرفتن مجوز از مالک عکس و مطلب مورد استفاده بر روی جلد کتاب است. نکات فنی و قراردادی زیادی وجود دارد که باید در طراحی جلد کتاب رعایت نمود.
دقت در انتخاب نوع فونت طراحی جلد کتاب
استفاده از تایپوگرافی و بهکارگیری فونتهای مختلف بر روی طرح جلد کتاب یکی از اصلیترین المانهای طراحی میباشد و به جرأت میتوان گفت جلد کتاب بدون نوشته و متن تقریباً بیمعنا میباشد.
نام و مشخصات مربوط به کتاب باید با فونتهای مناسب و خوانا بر روی جلد کتاب درج گردد و سعی کنید حداکثر از ۳ فونت بیشتر استفاده نکنید.
اشتراکگذاری و حفظ ارتباط
گرچه این یک نکته آشکار است اما ارتباط گرفتن بهترین راه سرعت بخشیدن به پروسه انجام کار است و پیامد همکاری ناشر و طراح جلد کتاب را بهینه میکند. وقتی خواست و توقعات خود را برای طراح جلد کتاب مشخص میکنیم، بدین معنی نیست که سکوت کنیم و منتظر نتیجه کار طراح باشیم.
در طول زمان انجام طراحی جلد و گرفتن نتیجه کار، با طراح در تماس باشید. از وی بازخورد بگیرید و نظرات و ایدههای دوطرفه را سبک و سنگین کنید. حتی اگر به اندازه یک تماس تلفنی تصویری یا صوتی شده، مرتب از طراح جلد خود بازخورد بگیرید.
اگر با پروسه طراحی جلد کتاب آشنایی ندارید و نمیدانید طراح واقعاً چه چیزی از شما انتظار دارد، حداقل نکات بالا را در نظر گرفته و هدایت پروژه را به طراح بسپارید. به هر حال یک طراح مجرب میداند که از نویسنده یا مترجم کتاب چه سؤالاتی باید بپرسد و به چه اطلاعاتی نیاز دارد.
پس از عقد قرارداد با طراح و مشخص شدن بلوپرینت طراحی جلد کتاب، محتوای هر بخش از جلد کتاب شامل جلد روی کتاب، شیرازه یا عطف کتاب و طرح پشت جلد کتاب را تهیه کرده و برای طراح جلد کتاب ارسال کنید.
در تهیه، ویرایش، بازبینی، ویرایش، بازبینی، غلطگیری، بازخوانی و ویرایش متن جلد رو، عطف و پشت کتاب دقت کنید و بیشترین وسواس و دقت را به عمل آورید.
اگر طراح جلد کتاب معتمد شما باشد و کار وی را قبول داشته باشید، برقراری ارتباط با طراح راحتتر خواهد بود.
طراحی جلد کتاب خود را به ما بسپارید و از امکانات، تخصص و کیفیت طراحی جلد کتاب انتشارات کتیبه نوین بهرهمند شوید.
نکته: جهت کسب اطلاعات بیشتر منوی طراحی جلد کتاب را مطالعه فرمایید.