در مورد چاپ و نشر کتاب بیشتر بدانید...

چگونه کیفیت چاپ را بالا ببریم؟ (استانداردهای چاپ)

چگونه کیفیت چاپ را بالا ببریم؟ (استانداردهای چاپ)

تسلط بر نرم‌افزار گرافیکی

طراح زمانی می‌تواند یک طرح کامپیوتری خلق کند که آشنایی کافی بر نرم‌افزارهای طراحی داشته باشد و حداقل تسلط و مهارت کافی بر روی یکی از برنامه‌های گرافیکی جزء مهارت او باشد. تسلط کافی قوه خلاقیت و طراحی بهتر را میسر می‌سازد.

انتخاب ابعاد مناسب محصول چاپی

یکی از مهم‌ترین موضوعات طراحی محصولات چاپی در نظر گرفتن ابعاد این محصولات است. هر کدام از محصولات چاپی، دارای ابعاد مخصوص به خود هستند. بنابراین باید برای چاپ هرکدام، ابعادی را در نظر بگیرید که با چاپ نهایی آن‌ها، دارای هماهنگی باشد.

از طرف دیگر در طراحی یک محصول چاپی در نظر گرفتن قالب‌های مخصوص برای هر کدام از محصولات که توسط چاپخانه‌ها ارائه می‌شود، حائز اهمیت است.

در حالت کلی، این قالب‌ها نوعی فایل‌های خالی هستند که از پیش، آماده شده‌اند. در این قالب‌ها تمامی موارد مورد نیاز برای ارسال فایل از قبیل اندازه، خط برش، خط تا و… تعیین و مشخص شده است.

با استفاده از این قالب‌ها می‌توانید محل برش محصولات را تعیین کنید و متن و یا تصاویر مهم خود را در نواحی که برش می‌خورند و یا تا می‌شوند قرار ندهید.

هم‌چنین لازم است متون و تصاویر خود را با در نظر گرفتن یک فاصله نیم سانتی‌متری از لبه‌های کاغذ ایجاد نمایید تا در هنگام برش و یا تا خوردن، بخش‌هایی از مطالب و تصاویرتان را از دست ندهید.

در چنین مواقعی نباید حاشیه‌ای را در کناره‌های طرح خود قرار دهید تا خطای احتمالی در برش، تناسب و تقارن حاشیه‌ها نسبت به یکدیگر را از بین نبرد. در محصولات چاپی که خط تا دارند، باید به شیوه تا خوردن و بسته شدن بخش‌های مختلف آن توجه داشته باشید.

انتخاب رزولوشن مناسب جهت چاپ

یکی از نکات بسیار مهم پیش از ارسال فایل به چاپخانه، توجه به کیفیت و وضوح و یا رزولوشن فایل است. این عامل نقش بسیار مؤثری در نتیجه به دست آمده دارد.

در حالت معمول این میزان برای محصولات چاپی رزولوشن dpi ۳۰۰ در نظر گرفته شده است که اندازه‌ای استاندارد است.

یکی از نکات لازم در چنین شرایطی این است که باید از ابتدای طراحی یک فایل، به رزولوشن آن توجه داشته باشید و آن را تنظیم نمایید. چراکه در صورت اعمال این گزینه‌ها در پایان فرایند طراحی، کیفیت و وضوح فایلتان، نامناسب خواهد بود.

انتخاب مود رنگی مناسب

در نظر گرفتن مود و یا مد رنگ‌های فایل نیز پیش از ارسال به چاپخانه عامل مهمی است. در حالت معمول، ۲ مد رنگی بسیار پرکاربرد وجود دارد که عبارت‌اند از مدهای رنگی RGB و CMYK.

مدهای رنگی RGB از رنگ‌های قرمز، سبز و آبی به وجود آمده‌اند. ترکیب این رنگ‌ها می‌تواند در صفحات نمایش ابزارهای دیجیتالی از قبیل گوشی، تبلت، مانیتور و… مورد استفاده قرار بگیرد.

در صنایع چاپی از این مد رنگی استفاده نمی‌شود. چرا که در حالت کلی، ساختار و سیستم ترکیب رنگ‌ها با ۴ رنگ اصلی آبی فیروزه‌ای، سرخابی، زرد و مشکی انجام می‌گیرد که در مد CMYK وجود دارد. بنابراین لازم است در ابتدای فرایند طراحی یک فایل چاپی، آن را با مد رنگی CMYK تهیه کنید تا پس از پایان عملیات چاپ بر روی کاغذ، تفاوتی میان محصول طراحی شده و چاپ شده وجود نداشته باشد.

اگر طرح شما به صورت سیاه و سفید است می‌توانید از مد رنگی grayscale استفاده کنید. چراکه این مد رنگی برای رنگ‌های سیاه، سفید و خاکستری گزینه بسیار مناسب‌تری است. برای طراحی فونت‌ها و خطوط باید از سیاه تک‌رنگ و خالص استفاده کنید و در صورتی که قصد دارید این عناصر را به رنگ خاکستری طراحی کنید باید آن را نیز به صورت خاکستری خالص به کار برید.

در مواقعی که قصد دارید بخش‌هایی از طرح خود را به‌صورت سیاه پررنگ طراحی کنید، می‌توانید از سیاه اشباع استفاده کنید. اما این رنگ را برای نوشته‌ها مورد استفاده قرار ندهید. چراکه این عناصر را بی‌کیفیت و ناخوانا می‌کند.

انتخاب رنگ

رعایت نکات ریز و درشت قبل از چاپ کمک می‌کند تا از هزینه‌های هنگفت جلوگیری کنید و ارباب‌رجوع رضایت کامل از خروجی محصول خود را داشته باشد. به این نکته توجه کنید و حتماً به مشتریان خود بگویید کیفیت رنگی که در مانیتور می‌بینند بعد از چاپ درصدی پایین‌تر می‌آید البته این اختلاف درصدی رنگ را می‌شود تا حدودی با کالیبره کردن مانیتور جبران کرد.
نکته دیگر در زمینه نکات کلیدی در طراحی گرافیکی برای چاپ موفق و رنگ این است که، بهتر است برای ایجاد یک رنگ از رنگ‌های اصلی کمتر استفاده شود با این تکنیک بعد از چاپ اختلاف رنگ خیلی کم‌تری را دارید. انتخاب پالت رنگ مناسب در نحوه ارتباط‌گیری با مخاطب نقش بسزایی دارد.

انتخاب فرمت مناسب جهت چاپ

یکی دیگر از نکات مهمی که باید پیش از ارسال فایل به چاپخانه در نظر بگیرید فرمت‌های ذخیره‌سازی است که برای فایل خود در نظر می‌گیرید.

همان‌طور که می‌دانید می‌توانید فایل‌های خود را با فرمت‌های مختلف از قبیل PDF، Jpeg، TIFF و…. فراهم کنید و به چاپخانه ارسال نمایید.

در بیشتر موارد ارسال فایل به صورت پی‌دی‌اف گزینه بسیار مناسب‌تری است. ارسال فایل با استفاده از این فرمت، باعث می‌شود تا تغییرات ناخواسته بر روی طرح به وجود نیاید. از طرف دیگر ذخیره فایل و ارسال آن با این فرمت باعث می‌شود تا ساختار و کیفیت طرح و تصاویر آن حفظ شود. خوانایی نوشته‌ها نیز تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد و از بین نمی‌رود.

اگر فایل خود را به صورت TIFF ذخیره می‌نمایید باید برای جلوگیری از ایجاد تغییرات در طرح خود، تمامی لایه‌ها را پیش از ذخیره‌سازی به لایه background layer تغییر دهید. می‌توانید در هنگام ذخیره کردن این فایل‌ها از گزینه lzw نیز استفاده کنید و فایل مورد نظر خود را فشرده سازید.

در فایل‌هایی که به صورت jpg و jpeg ذخیره می‌کنید نیز توجه داشته باشید که این فایل‌ها با فرمت jpeg۲۰۰۰ ذخیره نشده باشند. از طرف دیگر باید این فایل‌ها را با بیشترین کیفیت و وضوح ممکن، ذخیره کنید.

انتخاب فونت مناسب

هر یک از طرح‌های شما از مجموعه عناصری به وجود آمده است. از جمله این عناصر می‌توان متون و تصاویر را نام برد. لازم است پیش از ارسال فایل به چاپخانه برای طرح خود، فونت مناسبی انتخاب کنید که با استانداردهای چاپی دارای تطابق باشد. برای این منظور باید تناژ رنگی مناسب را در نظر داشته باشید و به اندازه‌ی آن نیز توجه کنید.

برای طراحی محصولات چاپی اگر از متون فارسی استفاده می‌کنید نباید از فونت‌های کوچک‌تر از ۷ پوینت استفاده کنید. اما در صورتی که متون شما به لاتین نوشته شده و طراحی شده‌اند، نباید فونت‌های شما از ۶ پوینت کوچک‌تر باشد.

انتخاب کاغذ

در نکات کلیدی در طراحی گرافیکی برای چاپ موفق باید به جنس کاغذ نیز توجه داشت. کاغذ مناسب، چاپ با کیفیت‌تری را به ارمغان می‌آورد. مثلاً کاغذ براق برای چاپ رنگ‌های شاد و پویا مناسب‌تر از کاغذهای مات هستند. باید بدانید هر کاغذ مناسب چه نوع محصولی است.

در مورد چاپ و نشر کتاب بیشتر بدانید…

صفحه اصلی وب‌سایت انتشارات کتیبه نوین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *