اشتراک گذاری:

حسابداری و حسابرسی بخش عمومی

عنوان کتاب:

حسابداری و حسابرسی بخش عمومی

نویسنده: رمضان شیرکوهی
ناشر: کتیبه نوین
قطع کتاب: رحلی
شابک: ۹۷۸-۶۲۲-۳۰۷-۲۴۲-۰
تعداد صفحه: ۲۷۶

قیمت محصول:​

معرفی کتاب: پاسخگویی عمومی یک مفهوم محرک سیاسی است که می‌تواند تصویری از امانت‌داری، وظیفه‌شناسی، عدالت و تلاش برای مصون ماندن در برابر انتقاد باشد. پاسخگویی عمومی لازمه عملی کردن فرآیند دموکراسی است که مکمل مدیریت دولتی محسوب می‌شود. پاسخگویی مفهومی آرمانی است که کسی نمی‌تواند با آن مخالف باشد. از نظر تاریخی مفهوم پاسخگویی با مفهوم حسابداری بسیار نزدیک است. سابقه تاریخی این مفهوم به سده یازدهم میلادی برمی‌گردد. زمانی که مالکان در قلمرو حکومت ویلیام اول ملزم به ارائه صورتحسابی از دارایی‌هایشان شدند. مفهوم پاسخگویی از منظر جامعه‌شناسی با مفاهیم حسابرسی و حسابدهی مرتبط است. پاسخگویی در بخش عمومی منجر به افزایش اعتماد عمومی می‌شود، یک رابطه مستقیم و انکارناپذیر بین پاسخگویی و اعتماد عمومی وجود دارد که دولت‌های دموکرات برای بقای خود به آن نیاز دارند. تقویت اعتماد عمومی در گروه افزایش پاسخگویی و شفاف‌سازی دولت‌هاست. در جوامعی که دولت‌ها بر اساس رأی مردم انتخاب می‌شوند و قدرت ناشی از اراده مردم است، مسئولیت پاسخگویی عمومی دولت از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. در این قبیل جوامع دانستن حقایق در مورد آنچه دولت به‌عنوان وظیفه قانونی انجام می‌دهد، از حقوق طبیعی شهروندان محسوب می‌شود و دولت مکلف است حقایق را به‌صورت علتی و از طریق مقتضی به شهروندان انتقال دهد. از نیمه دوم قرن بیستم به‌ویژه از دهه ۸۰ به بعد، نظام حسابداری و گزارشگری مالی دولتی به‌عنوان یکی از اشکال علنی انتقال حقایق، نقش مهمی در انجام مسئولیت پاسخگویی دولت ایفا نموده و ابزار اصلی ادای این مسئولیت خطیر محسوب می‌گردد.

نظام حسابداری بخش عمومی مجموعه‌ای از فرآیندها و استانداردهای بخش عمومی می‌باشد که در سال ۱۳۹۴ توسط سازمان حسابرسی ابلاغ و برای واحدهای گزارشگر بخش عمومی لازم‌الاجرا گردید. مبنای حسابداری در نظام حسابداری بخش عمومی تعهدی و معیار اندازه‌گیری آن جریان منابع اقتصادی است. صورت‌های مالی با مقاصد عمومی برای پاسخگویی به نیازهای استفاده‌کنندگانی تهیه می‌شود که در موقعیت دریافت گزارش‌هایی متناسب با نیازهای اطلاعاتی خاص خود نیستند. هدف صورت‌های مالی، ارائه اطلاعاتی درباره وضعیت مالی و تغییر در وضعیت مالی یک واحد گزارشگر است که برای طیفی گسترده از استفاده‌کنندگان در اتخاذ تصمیمات اقتصادی و ارزیابی مسئولیت پاسخگویی مفید واقع شود.

در نگارش اثر پیش رو، پس از اتمام نگارش، از سه گروه از دانشجویان ممتاز، متوسط و ضعیف خواسته شده است، مجموعه را مطالعه و نظر خود را ابراز دارند. پس از کسب نظرات، به ویرایش فنی کتاب در جهت اعمال نظرات به‌منظور تجمیع رضایت سه گروه اقدام شد و در نهایت از صاحب‌نظران و اساتید فرهیخته خواسته شده با نظرات تکمیلی خود، مؤلف را یاری نمایند.

در این اثر، جهت افزایش و ارتقاء قدرت تجزیه‌وتحلیل و درک مطالب دانشجویان، سؤالات «چهارگزینه‌ای، تشریحی و مسائل حسابداری» بعد ارائه موضوع موردبحث ارائه شده است. در این سؤالات، دانشجو پس از مطالعه هر فصل، با استفاده از اصل مشورت با دوستان، صاحب‌نظران و سایر دانشجویان و استفاده از کتب مکمل، به پاسخگویی سؤالات اقدام می‌نماید. این اثر سرفصل‌های دانشگاه جامع علمی و کاربردی (درس حسابداری و حسابرسی بخش عمومی، درس دوره کاردانی حرفه‌ای حسابداری امور مالی) را رعایت نموده است و فقط با ارائه حسابرسی بخش عمومی مازاد بر سرفصل‌های وزارت فوق‌الذکر، سعی دارد بر جامعیت اثر بیفزاید.

این اثر برای دانشجویان حسابداری امور مالی در مقطع کاردانی حرفه‌ای دانشگاه جامع علمی و کاربردی تدوین شده است ولی به لحاظ جامعیت مطالب، مطالعه آن برای همه دانشجویان حسابداری در همه مقاطع و گرایش‌ها پیشنهاد می‌گردد.

کلیدواژه‌ها: بخش خصوصی و عمومی؛ از تعریف با قیاس، نظام اقتصادی جمهوری اسلامی ایران؛ شباهت‌ها و تفاوت‌ها، محیط و ویژگی‌های محیطی فعالیت‌های نهادهای بزرگ بخش عمومی، تعریف سازمان‌های دولتی، مصداق‌های تعیین واحد گزارشگر، معیارهای تشخیص یک واحد گزارشگر، مسئولیت پاسخگویی عمومی و جایگاه آن در بخش عمومی، پاسخگویی، تعریف، ابعاد و سطوح آن، اهداف پاسخگویی، پاسخگویی و گزارش مالی با مقاصد عمومی، رویکرد اندازه‌گیری و مبنای حسابداری در گزارشگری بخش عمومی، نهادهای حسابداری و اصول بنیادی حسابداری دولتی، اصول بنیادی حسابداری دولتی، بررسی چند اصطلاح تخصصی، مقدماتی بر بودجه‌بندی در بخش عمومی، تعریف بودجه، اصول بودجه، طبقه‌بندی عملیاتی (برحسب عملیات) ، ردیف‌های متمرکز، نظام جدید طبقه‌بندی درآمدها و دارایی‌های دولت، روش‌های پیش‌بینی درآمدها، طبقه‌بندی اعتبارات هزینه، طبقه‌بندی اعتبارات تملک دارائی‌های سرمایه‌ای، تملک دارائی‌های مالی، مراحل بودجه، گزارش تفریغ بودجه، نحوه ارائه اطلاعات بودجه‌ای در صورت‌های مالی، ماهیت و مفهوم حسابداری بخش عمومی، حسابداری بخش عمومی (دولتی)، معادله حسابداری بخش عمومی، ماهیت حساب در حسابداری بخش عمومی و انواع آن، ماهیت بدهکار و بستانکار در رویدادهای مالی، انواع ماهیت حساب‌های رویدادهای مالی در نظام حسابداری بخش عمومی، انواع ماهیت حساب‌های رویدادهای بودجه‌ای در نظام حسابداری بخش عمومی، ساختار حساب‌ها، بررسی رویدادهای بودجه‌ای دو سطوح حساب کل، حساب معین و ماهیت، بررسی رویدادهای مالی دو سطوح حساب کل، حساب معین و ماهیت، ساختار حساب‌ها در نظام حسابداری بخش عمومی، فرآیند ثبت‌های بودجه‌ای، اعتبارات ملی (ابلاغی)، روش‌های برآورد هزینه‌ها (روش‌های بودجه‌ریزی)، روش تنظیم بودجه سنتی (متداول)، بودجه‌ریزی افزایشی و متحرک، بودجه‌ریزی بر مبنای هدف (پاکتی)، بودجه‌ریزی بر مبنای فعالیت، حسابداری مالی با مقاصد عمومی چیست؟، مفروضات محیطی حسابداری و گزارشگری مالی، گزارش مالی با مقاصد عمومی، نیازهای اطلاعاتی استفاده‌کنندگان گزارش‌های مالی با مقاصد عمومی، ویژگی‌های کیفی گزارشگری مالی، صورت‌های مالی واحد گزارشگر، ملاحظات کلی در تهیه و تنظیم و ارائه صورت‌های مالی، مشخصات صورت‌های مالی، صورت مقایسه بودجه و عملکرد، پیش دریافت (تنخواه‌گردان حسابداری) و ثبت‌های مالی، پرداخت‌های قطعی و ثبت‌های مالی، پرداخت پاداش و مرخصی ذخیره کارکنان، ثبت مالی موجودی‌ها، پیش‌پرداخت و ثبت‌های مالی، ثبت پیش‌پرداخت، بستن حساب پیش‌پرداخت، علی‌الحساب و ثبت‌های مالی، تنخواه‌گردان پرداخت، حسابرسی بخش عمومی، حسابرسی بخش عمومی از تعریف تا اهداف، انواع حسابرسی بخش عمومی، شیوه‌های عمل حسابرسی، شیوه‌های اعتماد و اطمینان دهی و سطوح آن، اصول حسابرسی، اظهارنظر و انواع آن، دیوان محاسبات کشور

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “حسابداری و حسابرسی بخش عمومی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات پیشنهادی