اشتراک گذاری:

تراش فست سنگ‌های جواهری

دسته:

عنوان کتاب:

تراش فست سنگ‌های جواهری

نگارش و تنظیم: اسحق کنعانی
ناشر: کتیبه نوین
قطع کتاب: وزیری
شابک: 978-622-307-359-5
تعداد صفحه: 92

قیمت محصول:​

معرفی کتاب: تاریخ استفاده از زیورها و سنگ‌های قیمتی به اندازه تاریخ پیدایش بشر و قدمتی هفت هزارساله دارد. سنگ‌های قیمتی نمایانگر ثروت و تشخص بوده و فرمانروایان قدیم از نگین‌هایی که از این کانی‌ها جواهر ساخته شده بود استفاده می‌کردند. استفاده از زیورهایی چون صدف‌ها و سنگ‌های زیبا و رنگین از سوی زنان نیز جدا از اعتقادات جادویی و پزشکی که داشتند سبب برانگیختن تحسین و جلب توجه مردان می‌شد.

در زمان‌های قدیم و بسیار پیش از آنکه بشر وسائلی آماده کند و یا مهارتی کسب نماید که بتواند سنگ‌های سخت را تراش داده و حک کند، سنگ‌های قیمتی علاوه بر ارزش مادی بیشتر جنبه سحر و جادو داشته و به ‌عنوان طلسم برای صاحبانشان محسوب می‌شده‌اند و به علت بعضی اعتقادات و افکار مرموز که نسبت به تأثیرات مخفی سنگ‌های رنگین داشتند، آن‌ها را مورد ستایش و مصرف قرار داده بودند.

از بین گوهرها و سنگ‌های گران‌بها که در موزه‌ها، گوهرفروشی‌ها و نزد افراد وجود دارند، کمتر گوهری را می‌توان یافت که بر روی آن کار نشده باشد. بطور کلی از میان انواع سنگ‌ها و کانی‌های گران‌بها فقط چند سنگ و کانی محدود وجود دارند که در شکل نخستین خود بدون تراش می‌توانند زیبایی و جذابیت خود را نشان دهند، وگرنه بطور کلی همه سنگ‌ها و کانی‌های گران‌بها باید تراش داده شوند تا قابلیت خود را نشان دهند. البته در اینجا صحبت روی کانی‌های گران‌بها که بطور خود شکل در طبیعت پیدا می‌شوند، نیست. پاره‌ای از سنگ‌های نیمه‌قیمتی، گاه بر اثر تراش و هنر معماران دستی گوهرها آن‌چنان جذابیت و زیبایی پیدا می‌کنند که باور آن‌ها از سنگ نخستین مشکل می‌نمایانند. شکل و اندازه طبیعی و ناخالصی‌هایی که همراه سنگ‌ها و کانی‌های گران‌بها وجود دارد و چگونگی استخراج آن‌ها ممکن است نمود واقعی و ارزش ذاتی و زیبایی طبیعی آن‌ها را مخفی نگه دارد.

دستگاه تراش سنگ‌های قیمتی فست (تراش الماس و کانی‌های قیمتی و جواهر) به منظور افزایش دقت، کیفیت، سرعت و سهولت در امر تراش جواهر یا سنگ قیمتی که به آن تراش فست یا زاویه تراشی یا تراش مهندسی نیز گفته می‌شود و یکی از دقیق‌ترین و سخت‌ترین نوع تراش سنگ قیمتی است و از لحاظ تکنیک بسیار پیچیده و ظریف است، اختراع شد. بطور کلی این دستگاه از سه قسمت فستر، داپر و بدنه کلی دستگاه تشکیل شده است. فستر مهم‌ترین قسمت دستگاه است زیرا سنگ قیمتی بر روی آن نصب می‌شود و وظیفه تنظیم زوایای سنگ در محورهای مختصات xy و ایندکس و z بر عهده آن می‌باشد و از نظر دقت در تنظیم زوایای سنگ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، لذا این فستر به‌گونه‌ای طراحی شده است که براحتی می‌توان تمام زوایای مورد نظر را با دقت 0.01 در مقیاس درجه تنظیم کرد.

کلیدواژه‌ها: تراش فست، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی، گوهرسنگ‌ها در گذر تاریخ، تاریخچه طلا و جواهر در ایران، مبانی و اصول گوهرتراشی، جواهرتراشی، گوهرتراشی، فرم تراش سنگ و تأثیر آن در سنگ‌درمانی، نگین باگت چیست؟، آموزش تراش سنگ‌های قیمتی، کسب و کار سنگ‌های تزئینی، منشأ جواهرات، پگماتیت، مورگانیت، تجهیزات جهت مطالعه کانی، واحدهای اندازه‌گیری مواد جواهری، گوهرهای معروف، انواع سنگ‌های قیمتی و پرکاربرد در جواهرسازی

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “تراش فست سنگ‌های جواهری”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات پیشنهادی