اشتراک گذاری:

تحلیل خطر لرزه‌ای و تهیه طیف ویژه ساختگاه (همراه با ارائه مثال کاربردی گام به گام)

عنوان کتاب:

تحلیل خطر لرزه‌ای و تهیه طیف ویژه ساختگاه (همراه با ارائه مثال کاربردی گام به گام)

مؤلف: مجتبی انصاری
ناشر: کتیبه نوین
قطع کتاب: وزیری
شابک: ۹۷۸-۶۲۲-۷۶۵۵-۹۹-۵
تعداد صفحه: ۱۷۶

قیمت محصول:​

معرفی کتاب: وقوع زلزله باعث ایجاد خطر برای سازه و در صورت عدم وجود تمهیدات مناسب برای مقابله با این خطر، ایجاد بلا و فاجعه برای انسان‌ها می‌شود. آیین‌نامه‌های طراحی کنونی رویکردهای ساده‌شده‌ای برای طراحی لرزه‌ای سازه‌های مرسوم ارائه کرده‌اند که منجر به طراحی ایمن این سازه‌ها و ایجاد کمترین خطر برای سازه در حین زلزله می‌گردد. از طرف دیگر همین آیین‌نامه‌ها توصیه کرده‌اند که برای طراحی سازه‌های خاص و پیش از شروع طراحی، فرآیندی به نام تحلیل خطر لرزه‌ای برای سایتی که سازه در آن احداث می‌شود، انجام گردد. بصورت کلی پارامترهای مؤثر بر تحلیل خطر لرزه‌ای با استفاده از خصوصیات زمین‌شناسی سایت و تحقیقات زلزله‌شناسی مربوط به سایت تعیین می‌شوند. با این وجود باید در نظر داشت که نتایج تحلیل خطر لرزه‌ای زمانی مورد نیاز است که از روش‌های دینامیکی دقیق (و نه شبه استاتیکی) برای تحلیل و نهایتاً طراحی سازه‌ها استفاده گردد. این کتاب برای افرادی مناسب است که آشنایی کمی با مفاهیم تحلیل خطر لرزه‌ای و نحوه استفاده از آن‌ها برای پروژه‌های عمرانی موجود دارند. از جمله این افراد، مهندسین سازه‌ای هستند که مسلط به مفاهیم دینامیک سازه‌ها و استفاده از طیف‌های طراحی می‌باشند اما تسلط اندکی بر مفاهیم زلزله‌شناسی و فرآیندهای مربوط به تعیین زلزله‌ها و طیف‌های طراحی دارند. در این کتاب، روش‌های انجام تحلیل خطر لرزه‌ای بصورت کلی و گام به گام و نحوه استفاده از آن‌ها در پروژه‌های تحلیل خطر لرزه‌ای برای سازه‌های خاص موجود در ایران که نیاز به تحلیل خطر لرزه‌ای و استفاده از طیف ویژه ساختگاه دارند، ارائه می‌گردد. بدین ترتیب در ابتدا بصورت مختصر اطلاعاتی درباره گسل‌ها، زلزله‌ها، نحوه تولید و نشر آن‌ها، انواع مقیاس‌های اندازه‌گیری، انواع بزرگا و غیره ارائه می‌گردد. پس از آن بر روی پارامترهای زمین‌شناسی مؤثر بر کاهیدگی امواج زلزله و رویکردهای مرسوم برای استخراج روابط کاهندگی بحث می‌شود. سپس گام‌های لازم برای انجام تحلیل خطر لرزه‌ای تعینی و احتمالاتی شرح داده می‌شوند. پس از آن نتایج حاصل از این دو روش تحلیل خطر با یکدیگر مقایسه می‌شوند تا به مخاطب دید مناسب‌تری ارائه دهد. در ادامه انواع طیف‌های طراحی و تئوری‌های مورد استفاده در تولید این طیف‌ها مورد بحث قرار می‌گیرند و در انتها یک مثال جامع از یک پروژه واقعی در ایران بصورت گام به گام مورد بررسی قرار می‌گیرد و نتایج آن‌ها تشریح می‌شوند. روش‌ها و روابط بکار رفته در تحلیل خطر زلزله، همچنان در حال پیشرفت است و با استفاده از تجهیزات نوین و افزایش اطلاعات درباره زلزله‌ها و نیز گسل‌ها در آینده، می‌توان تحلیل‌های دقیق‌تری ارائه کرد.

کلید واژه‌ها: زلزله‌شناسی و زلزله، صفحات تکتونیک، گسل و گسلش، لرزه زمین ساخت ایران، معیارهای اندازه‌گیری قدرت زلزله، زلزله حداکثر، تحلیل خطر زلزله، روابط کاهندگی، تحلیل خطر لرزه‌ای، درخت‌های منطقی و عدم قطعیت‌ها، فرضیات ذاتی موجود در تحلیل خطر زلزله احتمالاتی، رابطه گوتنبرگ-ریشتر، مدل پیش‌بینی پواسون، طیف مقیاس ‌شده با شکل ثابت، طیف طرح با استفاده از روابط کاهندگی، طیف خطر یکنواخت، شرایط محلی ساختگاه، شرایط ویژه ساختگاه، تولید شتاب نگاشت‌ها، شناسایی منابع لرزه‌ای، گسل شمال تهران، گسل مشاء، گسل خزر، گسل شمال البرز، گسل بنان، گسل الموت رود، گسل کندوان، گسل شمال قزوین، گسل طالقان، گسل اشتهارد، گسل ایپک، گسل کهریزک، گسل ایوانکی، گسل پیشوا، گسل گرمسار، روش‌های متداول تحلیل خطر لرزه۹۹، برآورد بیشینه بزرگای منتسب به گسله‌های موجود در گستره طرح، لرزه‌خیزی گستره طرح، تهیه فهرست زمین‌لرزه‌ها، تکمیل بزرگا در فهرست زمین‌لرزه‌ها، حذف پیش‌لرزه‌ها و پس‌لرزه‌ها، برآورد پارامترهای لرزه‌خیزی، روش گوتنبرگ-ریشتر (G-R)،روش تخمین بیشینه درست‌نمایی (کیکو-سلوول)، نتایج به دست آمده از روش کیکو-سلوول در شعاع ۱۵۰ کیلومتری گستره طرح، دوره بازگشت زلزله، انتخاب مقادیر نهایی پارامترهای لرزه‌خیزی، برآورد بیشینه پارامترهای حرکت قوی زمین، چشمه‌های لرزه‌زا، اثرات حوزه نزدیک، روش درخت منطقی، نتایج تحلیل خطر زلزله به روش تعینی، نتایج تحلیل خطر زلزله به روش احتمالاتی، تولید طیف خطر یکنواخت، تهیه طیف طراحی زلزله

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “تحلیل خطر لرزه‌ای و تهیه طیف ویژه ساختگاه (همراه با ارائه مثال کاربردی گام به گام)”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات پیشنهادی