چرا حافظ و سعدی بخوانیم؟

اشتراک گذاری:

چرا حافظ و سعدی بخوانیم؟

عنوان کتاب:

چرا حافظ و سعدی بخوانیم؟

نویسنده و عکاس: امیرعلی یگانه زاده
ناشر: کتیبه نوین
قطع کتاب: خشتی بزرگ
شابک: 978-622-307-447-9
تعداد صفحه: 18

قیمت محصول:​

معرفی کتاب: امیرعلی: سلام آقای دکتر

دکتر علیان: سلام امیرعلی جان حالت چطوره چه کارا می‌کنی؟

 امیرعلی: خیلی خوبم روزهای عید روزای خیلی قشنگیه

دکتر علیان: خدا را شکر امیرعلی جان می‌خوای در مورد چه موضوعی صحبت کنی؟

 امیرعلی: من می‌خوام در مورد دو شاعر بزرگ شیراز بیشتر بدونم

دکتر علیان: خیلی هم عالی همونطور که می‌دونید سعدی شاعر قرن ۷ و حافظ شاعر قرن ۸ بوده هر دو اهل شیراز و هر دو از بزرگان شهر ما هستند. سعدی رو میشه یک حکیم بزرگ بدونیم که در عرصه‌های مختلف برای ما درس‌های متعددی داره. حافظ هم بزرگترین غزل سرای ماست. جالب است که بدونی هر کدام از اون‌ها در زمان خودشون دانشمندان بزرگی بودند به نوعی روانشناس جامعه شناس فیلسوف و عارف هم بودند خوب اون زمان رشته‌های علوم انسانی تفکیک نشده بودند اما از شعرهای اونها میشه پی برد که در زمینه‌های مختلف تخصص داشتند مثلاً در اشعار سعدی از مباحث حقوقی و نظامی و بازاریابی و مدیریت هم بهره‌مند می‌شویم یا از شعر حافظ متوجه میشیم که دستگاه‌های موسیقی رو خیلی عالی می‌شناخته و در گیاه‌شناسی و جانورشناسی و ستاره‌شناسی اطلاعات خیلی خوبی داشته همچنین می‌دونیم که حافظ صدای خیلی خوبی هم داشته و تمام شعراش رو میشه به صورت آواز خوند.

امیرعلی: نحوه نگارش شعرهاشون چطور بوده مثلاً سعدی چطور شعراشو نوشته؟

دکتر علیان: همونطور که می‌دونی سعدی سفر طولانی داشته بعد از اون سفرهای طولانی خودش به نوعی آثار خودش رو پاک نویس می‌کنه اول بوستان رو که به گفته نشر گاردین جز ۱۰۰ کتاب برتر تاریخ جهان هست و بعد از اون یک سال بعد کتاب گلستان رو نوشتند می‌دونید که بوستان در ۱۰ باب هست و گلستان در هشت باب هر کدوم از آثار بزرگ سعدی شامل موارد مختلفی هست که بیشتر درس‌های انسان‌سازی هست که به ما کمک می‌کنه زیباتر زندگی کنیم.

امیرعلی: از حافظ هم میشه برام بگید شعرهای حافظ به چه صورت بوده؟

دکتر علیان: بدونید که حافظ اشعارش رو در زمان خودش جمع آوری نکرده بلکه پس از مرگش توسط محمد گل‌اندام جمع‌آوری شده و اولین نسخه‌های خطیش ۶۰ سال بعد از تاریخ درگذشت حافظ بوده شعرهای حافظ به جز تعداد اندکی در قالب غزل هست که از زیباترین قالب‌های شعری به شمار می‌رود…

کلیدواژه‌ها: حافظ، سعدی

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “چرا حافظ و سعدی بخوانیم؟”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات پیشنهادی