اشتراک گذاری:

تفکیک جرائم سیاسی از جرائم امنیتی

دسته:

عنوان کتاب:

تفکیک جرائم سیاسی از جرائم امنیتی

نویسندگان: سعید اسکندری، محمدرضا زارعی
ناشر: کتیبه نوین
قطع کتاب: وزیری
شابک: ۹۷۸-۶۲۲-۷۳۹۷-۴۶-۸
تعداد صفحه: ۱۰۰

قیمت محصول:​

معرفی کتاب: جرم سیاسی موضوعی است که همواره مورد بحث و چالش میان حقوقدانان، سیاستمداران و صاحب‌نظران در نحوه برخورد با جرم مزبور بوده و از جمله موضوعاتی است که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مورد توجه خـاص قـرار گرفتـه است. این جرم که به منظور و مقاصدی خیر و برای اصلاح و تغییر جامعه صورت می‌پذیرد، نیازمند رویکردی متفاوت در برخورد با آن، به نسبت سایر جرائم است. از سویی این دسته از اقدامات همچنان جرم و مخالف نظم مستقر و تثبیت شده جامعه محسوب می‌شوند و از سویی دیگر هدف و قصد آن‌ها اصلاح جامعه است و افکار عمومی نگاهی منفی به این جرائم ندارد. این امر باعث گردیده است که رویکرد اسناد بین‌المللی به این جرائم ارفاق‌آمیز باشد و مسامحه در برخورد با این جرائم را جاری بداند. البته در اسناد مذکور جرائمی همچون جرائم تروریستی، جرائم جنگی، قتل، جرائم علیه امنیت هواپیما، گروگان‌گیری و موارد دیگر، از شمول این جرائم استثناء گردیده‌اند.

اتخاذ تصمیم پیرامون روش برخورد کیفری ارفاق‌آمیز و یا غیر آن، در مورد مجرمین سیاسی از آزمون‌های سخت دولت‌ها در هنگام تدوین مقررات ماهوی و شکلی حقوق جزا بوده است. بررسی تحـولات تـاریخی در این زمینه نشان می‌دهد که دولت‌ها در طول تاریخ در تعیین سیاست کیفری واکنشی، از نظر میزان و نوع پاسخ کیفر و نیز تضمینات دادرسی نسبت به مجرمین سیاسی دارای برخورد متفاوتی بوده‌اند.

قانون‌گذار ایران نیز در طول سالیان، نگاهی متفاوت در این رابطه اتخاذ نموده است. مقنن پیش از انقلاب نگاه ارفاق‌آمیز در این رابطه نداشته است و در عمل نیز برخورد متفاوتی نسبت به مرتکبان این جرائم اعمال نشده است. اما با وقوع انقلاب و تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، در اصل ۱۶۸ قانون اساسی، این جرائم از رویکرد ارفاق‌آمیز قانون‌گذار اساسی برخوردار شده‌اند. هر چند قانون عادی در این راستا به تصویب نرسیده بود تا اینکه در سال ۱۳۹۵ قانون جرم سیاسی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. این قانون هر چند به تعریف جرم سیاسی نپرداخته و صرفاً به بیان مصادیقی از این جرم و بیان استثنائات این دسته از جرائم اکتفا نموده است، با این وجود، گامی مثبت در این خصوص محسوب می‌شود و در راستای تحقق اصل ۱۶۸ قانون اساسی مقرر گردیده است.

کلیدواژه‌ها: جرم، جرم سیاسی و تشخیص جرائم سیاسی از سایر جرائم، مفهوم جرم، تعریف جرم از دیدگاه‌های مختلف، مفهوم و تعریف مختلف جرم سیاسی، مفهوم جرم سیاسی، تعاریف مختلف از جرم سیاسی، انتقادات وارده بر تعاریف فوق، تعریف جرم سیاسی در حقوق ایران، ارائه تعریفی کامل از جرم سیاسی ، سوابق تقنینی و تاریخی جرائم سیاسی و انواع و ضوابط تشخیص آن، سوابق تقنینی و سیاسی جرائم سیاسی، سوابق تاریخی جرائم سیاسی، سوابق تقنینی جرائم سیاسی، سوابق تاریخی و تقنینی جرم سیاسی در حقوق ایران، انواع جرائم سیاسی، تقسیم‌بندی جرائم سیاسی از منظر هدف و انگیزه، تقسیم‌بندی کلی جرائم سیاسی، جرائم سیاسی محض (بسیط)، جرائم سیاسی نسبی، ضوابط تشخیص جرائم سیاسی از سایر جرائم، ضابطه تشخیص، امتیازات متهمین و مجرمین سیاسی از دیدگاه حقوق داخلی، امتیازات متهمین سیاسی در مرحله تحقیقات، بازداشت موقت (حبس احتیاطی)، نحوه دستگیری متهمین سیاسی، بازداشتگاه متهمین سیاسی، عدم اجرای آیین دادرسی جرم مشهود در مرحله تعقیب و بازپرسی متهمین سیاسی، امتیازات متهمین سیاسی در مرحله دادرسی، حضور هیئت منصفه در جلسه دادرسی، رسیدگی علنی محاکمات سیاسی، فواید دادرسی علنی، محاکمات علنی در حقوق اسلام، مجرمین سیاسی بعد از دادرسی و تحمل دوران محکومیت، امتیاز مجرمین سیاسی از دیدگاه حقوق بین‌الملل، تعریف استرداد مجرمین، مبانی اصل عدم استرداد مجرمین سیاسی، مبانی اعمال رژیم ارفاقی در جرائم سیاسی نسبت به مجرمین سیاسی، ارکان جرم سیاسی و نگاهی بر سایر جرائم مشابه، ارکان جرم سیاسی و مجازات آن، ارکان عمومی جرم سیاسی، رکن قانونی، مادی و معنوی جرم سیاسی، عمدی بودن جرائم سیاسی، انگیزه و جهت در جرم سیاسی، استثنائات و مجازات جرم سیاسی و دادگاه صالح برای رسیدگی، مجازات‌های مجرمین سیاسی، مجازات مجرمین سیاسی در قوانین ایران از لحاظ قانونی، نقد مجازات‌های دارای خصیصه سیاسی، مجازات مجرمین سیاسی از طریق حد محاربه، مجازات مجرمین سیاسی از طریق مجازات‌های تعزیری، دادگاه صالح برای رسیدگی به جرم سیاسی، بررسی سایر جرائم مشابه با جرم سیاسی، برخی از مصادیق و مجازات جرائم علیه امنیت، امنیت و جرائم علیه امنیت، انواع جرائم علیه امنیت، جاسوسی و ارکان تشکیل دهنده آن ، مفهوم تجسس و جاسوسی، جرم جاسوسی و ارکان متشکله آن با نگاه تطبیقی بر حقوق فرانسه، خیانت به کشور، مصادیق و معیار تشخیص آن، جرم خیانت به کشور و عناصر تشکیل دهنده آن، مصادیق جرم خیانت به کشور، معیارهای تشخیص جرم خیانت به کشور

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “تفکیک جرائم سیاسی از جرائم امنیتی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات پیشنهادی