اشتراک گذاری:

شیوه‌های یاددهی و یادگیری

دسته:

عنوان کتاب:

شیوه‌های یاددهی و یادگیری

نویسندگان: راضیه موسوی، دکتر صادق بازیار
ناشر: کتیبه نوین
قطع کتاب: رقعی
شابک: ۹۷۸-۶۲۲-۳۰۷-۲۷۰-۳
تعداد صفحه: ۷۲

قیمت محصول:​

معرفی کتاب: تدریس اثربخش و مؤثر یکی از شاخص‌های آموزش ‌و پرورش پویا است که معلمان برای ایجاد یک تدریس اثربخش، از راه و روش‌های خاصی استفاده کرده و با توجه به موضوعات درسی از آن‌ها بهره می‌جویند. معلمانی موفق هستند که به شاگردان خود مطالب شناختی و اجتماعی را به‌خوبی عرضه داشته و نحوه به‌کارگیری مؤثر آن‌ها را می‌آموزند و با آمادگی از نظر جسمی، روحی روانی، علمی وارد کلاس شده و برای تدریس از طرح درس استفاده کرده و از دانش‌آموزان در فرآیند یادگیری کمک گرفته و نظارت مداوم بر کلاس و تسلط بر مطالب تدریس دارند؛ چنین معلمانی، مدیریت شایسته‌ای در کلاس داشته و با نظم می‌باشند و با خوش‌رویی با شاگردان برخورد می‌کنند و دانش‌آموزان را به‌طور انفرادی می‌شناسد و به شخصیت آنان احترام می‌گذارند و با رعایت تمام این موارد است که می‌توان از یک تدریس خوب و مؤثر بهره جست. در نهایت باید گفت که بهبود تعلیم و تربیت در هر کشوری، مبتنی بر کیفیت تدریس معلم و استوار نمودن نقش معلم به‌عنوان مدیر آموزش در کلاس درس است. پس لازم است برنامه‌های مختلف آموزشی و کلاس‌های ضمن خدمت، جهت آموزش تدریس فعال و برتر برای معلمان، از طرف مسئولین امر تدبیر شود تا معلمانی توانمند و حرفه‌ای در امر تدریس داشته باشیم.

در علوم انسانی، بین رفتار انسان و عوامل گوناگون ارتباط تنگاتنگی وجود دارد. گاهی بعضی از عوامل، رفتارها را تشدید و یا تضعیف می‌کنند. یادگیری، یک نوع تغییر رفتار است (روانشناسی یادگیری، علی‌اکبر سیف) و عوامل متعدد دیگری در میزان یادگیری و مدت یادگیری تأثیر دارند؛ ازجمله عوامل محیطی، عوامل ارثی، استعداد و غیره. یکی از عواملی که در یادگیری تأثیر دارد، نحوه ارائه مطالب و نحوه توضیح عوامل و پدیده‌هاست. محتوا نیز تأثیر بسیار زیادی در یادگیری دارد و همچنین نظریات یادگیری می‌توانند با محتوا ارتباط داشته باشند. محتوا تهیه می‌گردد تا دانش‌آموز به هدفی برسد. نظریات یادگیری برگرفته از اصول رشد و توانائی ویژگی‌های یادگیری در انسان هستند. واضح است اگر محتوا مطابق با نظریات یادگیری باشد، پس مطابق با نظریات رشد و ویژگی‌های یادگیری انسان است و وقتی این ویژگی‌ها برقرار باشند یادگیری آسان‌تر می‌شود. در این کتاب سعی شده است ارتباط عوامل اصلی که در یادگیری بر یکدیگر تأثیر دارند، مدنظر قرار گیرد.

تدریس محتوای کتب درسی باید مطابق با نظریات یادگیری بوده و معلم نیز بر نظریات یادگیری آگاهی داشته باشد و طراحی و تدریس کتب درسی مطابق با نظریات یادگیری باشد. بدیهی است هر یک از این قسمت‌ها که در ارتباط کمتری با هم باشند، کار یادگیری سخت می‌شود و انطباق همه این عوامل با هم کار سختی است که دست‌اندرکاران تعلیم و تربیت باید انجام دهند.

یادگیری با کسب دانش، فهمیدن یا تسلط‌یابی از تجربه یا مطالعه تعریف شده است؛ اگرچه پیشتر این تعریف را نمی‌فهمیدند. بررسی نظریه‌های ارائه‌شده در یادگیری از دیرباز موردتوجه دانشمندان بوده است. فرآیند یاددهی و یادگیری پدیده مهمی است که در طول زندگی با انسان عجین شده است. امام علی (ع) می‌فرمایند: «هرکس کلمه‌ای به من بیاموزد، مرا بنده خود ساخته است.» معانی از این قبیل بر اهمیت یادگیری می‌افزایند؛ اما رابطه نظریه‌های یادگیری با محتوای کتب درسی چیست؟

تغییر همه‌ساله تعدادی از کتب و محتوای دروس نشان می‌دهد که محتوای کتب درسی، متناسب با نیازهای دانش‌آموز نبوده و مؤلفان و دست‌اندرکاران مجبور به این تغییرات شده‌اند. بی‌توجهی به محتوای کتب درسی مدارس و دانشگاه از معضلات نظام آموزشی ماست. استفاده از روش صحیح تهیه محتوای کتب، یکی از عواملی است که منجر به افزایش یادگیری مناسب خواهد شد. ازجمله راه‌های اثربخش کردن کتب درسی، استفاده از نظریه‌های یادگیری در تنظیم و طراحی کتب درسی است.

کلیدواژه‌ها: مفاهیم و تشریح تدریس و یادگیری، سیر تاریخی نظریات یادگیری، نقش مدارس در یادگیری، ارتباط یادگیری با نظریه‌ها، الگوهای یادگیری، نظریه‌های یادگیری، عناصر تشکیل‌دهنده آموزش و روش‌های تدریس، طراحی آموزشی، تعریف محتوا، محتوای آموزشی، تأثیر نظریه یادگیری در محتوا آموزشی، تدریس اثربخش و راهکارهای کاربردی اجرای آن‌ها، مفهوم تدریس، فنون تدریس چیست؟، الگوی تدریس چیست؟، شرایط یک تدریس اثربخش، راهکارهای کاربردی یک تدریس اثربخش، رهنمودهای مفید برای معلم در کلاس، مفهوم روش تدریس و ضروریات آن، تعریف تدریس، تدریس چیست؟، نکته‌هایی درباره فرآیند یاددهی- یادگیری، استفاده از ابزارهای چندرسانه‌ای برای تدریس جذاب‌تر و خلاقانه‌تر، برای داشتن تدریس موفق و عالی تعاملی تدریس کنید، نقش معلم در جذابیت کلاس، روش‌های کلی تدریس، روش‌های تدریس و کاربرد آن‌ها در آموزش، انواع روش‌های تدریس نوین و خلاقانه، تمایز در یادگیری چیست؟، روش‌های تدریس نوین، نحوه انتخاب روش تدریس، نحوه انتخاب روش تدریس و بهترین روش تدریس، اصول تدریس مؤثر برای گروه کوچک، چگونگی تدریس به روش اکتشافی

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “شیوه‌های یاددهی و یادگیری”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات پیشنهادی