اشتراک گذاری:

چگونه از پیشرفت پارکینسون جلوگیری کنیم

عنوان کتاب:

چگونه از پیشرفت پارکینسون جلوگیری کنیم

نویسنده: زیبادخت پرهیزگار
ناشر: کتیبه نوین
قطع کتاب: وزیری
شابک: 978-622-307-400-4
تعداد صفحه: 302

قیمت محصول:​

معرفی کتاب: بیماری پارکینسون پس از بیماری آلزایمر شایع‌ترین مخرب اعصاب در دنیا به شمار می‌رود، فرد مبتلا به این بیماری به تدریج توانایی جسمی و روحی خود را از دست می‌دهد. در صورت عدم انتخاب راهکار درمانی مناسب با سرعت بیشتری بر شدت علائم آن افزوده می‌شود، و علت آن تقریباً ناشناخته است. در حال حاضر اعتقاد بر این است که ترکیبی از تغییرات ژنتیکی و عوامل محیطی ممکن است باعث ایجاد این بیماری شود.

از لحاظ آماری بیماری پارکینسون بین مردان شایع‌تر از زنان است، همچنین افراد 50 تا 60 سال بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. یکی از نمادهای برجسته بیماری پارکینسون لاله قرمز است.

بیماری پارکینسون (PD) یک اختلال عصبی است که به‌طور عمده بر نورون‌های تولیدکننده دوپامین (دوپامینرژیک) در یک منطقه در مغز به نام ماده سیاه (سابستنشیال) اثر می‌گذارد.

دوپامین نقش مهمی در تنظیم حرکت بدن دارد و کاهش آن در بدن می‌تواند علت بسیاری از علائم بیماری پارکینسون در بدن فرد مبتلا باشد. علت این عارضه دقیقاً مشخص نیست؛ اما اکثر کارشناسان مغز و اعصاب تصور می‌کنند که ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی می‌تواند در بروز این بیماری مؤثر باشد.

علائم و نشانه‌های بیماری می‌تواند در هر فرد متفاوت باشد. شروع علائم اولیه ممکن است خفیف بوده و مورد توجه قرار نگیرد. بیماری اغلب از یک طرف بدن شروع شده و معمولاً حتی بعد از شروع علائم در همان طرف شدیدتر از طرف مقابل می‌باشد.

بیماری پارکینسون در اثر از بین رفتن سلول‌های عصبی در قسمتی از مغز به نام ماده سیاه ایجاد می‌شود. سلول‌های عصبی این بخش از مغز وظیفه تولید ماده شیمیائی به نام دوپامین به‌عنوان یک پیام‌رسان (نوروترانسمیتر) بین قسمت‌های مختلف مغز و سیستم عصبی عمل می‌نماید، و به کنترل و هماهنگی حرکات بدن کمک می‌کند. آسیب و یا از بین رفتن سلول‌های عصبی این بخش موجب کاهش میزان دوپامین در مغز می‌شود. این بدان معنا است که بخشی از مغز که مسئولیت کنترل حرکات را دارد، به‌طور نرمال کار نمی‌کند و موجب می‌شود حرکات فرد کند و غیرطبیعی شود.

از بین رفتن سلول‌های عصبی منطقه ماده سیاه طی یک روند کند ایجاد می‌شود، اما علائم بیماری پارکینسون معمولاً هنگامی آغاز می‌شود که حدود 80% سلول‌های عصبی موجود در جسم سیاه از بین رفته باشند.

مشخص نیست که چرا از بین رفتن سلول‌های عصبی در جسم ماده سیاه مرتبط با بیماری پارکینسون رخ می‌دهد. اگرچه تحقیقات برای یافتن دلایل احتمالی در حال انجام است. در حال حاضر اعتقاد بر این است که ترکیبی از تغییرات ژنتیکی و عوامل محیطی ممکن است باعث ایجاد این بیماری باشند.

اکثر بیماران پارکینسون به منظور کنترل علائم بیماری با دارو تحت درمان قرار می‌گیرند. این داروها با تحریک سلول‌های باقی مانده موجود در جسم سیاه برای ایجاد دوپامین بیشتر (داروی لوودوپا) یا مهار برخی از استیل کولین تولید شده (داروی ضد کولینرژیک) کار می‌کنند. به همین دلیل نظارت و همکاری دقیق پزشک برای تهیه یک برنامه درمانی اختصاصی برای هر فرد بیمار بسیار مهم است. تا زمانی که بیمار داروهای درمانی را مصرف می‌کند علائمش کنترل می‌شوند. در صورت قطع داروها علائم گاهی با شدت بیشتری بر می‌گردد. گاهی متخصص مغز و اعصاب جراحی را برای درمان بیماران تجویز می‌نمایند. شایان ذکر است که نقش کاردرمانی و فیزیوتراپی را نباید در بهبود عملکرد افراد مبتلا به پارکینسون نادیده گرفت. اشخاص مبتلا به بیماری پارکینسون به مرور زمان در اثر سفتی عضلات و لرزش اندام‌ها، به‌کارگیری از اندام‌هایشان را رها کرده و خانه‌نشین می‌شوند؛ اما با درمان‌های مداوم و طولانی کاردرمانی و فیزیوتراپی می‌توان بخش از توانایی‌های از دست رفته بیماران مبتلا به پارکینسون را به آن‌ها برگرداند.

اگرچه در حال حاضر برای بیماری پارکینسون درمانی وجود ندارد، اما می‌توان علائم بیماری با استفاده از گزینه‌های مختلف از جمله داروها و سایر روش‌های حمایتی کنترل کردن علائم حرکتی به‌طور معمول شامل لرزش، سفتی عضلات، برادی کینزیا (حرکات آهسته)، عدم تعادل (مشکلات تعادل) و مشکلات راه رفتن است. علائم غیر حرکتی شامل مشکلات خواب، تغییر بویائی، خستگی، افسردگی و اضطراب، اختلال در روند روانی، مشکلات دستگاه گوارش و موارد دیگر می‌باشند.

در این مجموعه گردآوری شده انواع درمان‌ها برای بیماری پارکینسون ذکر شده است؛ که افراد مبتلا می‌توانند هرکدام که برایشان امکان‌پذیرتر است، استفاده نمایند، تا از پیشرفت بیماری جلوگیری کرده و بعضی از ناهنجاری‌ها را کاهش دهند.

کلیدواژه‌ها: بیماری پارکینسون چیست؟، علائم بیماری پارکینسون، علل‌های بیماری پارکینسون، چه عواملی باعث از بین رفتن سلول‌های عصبی در جسم ماده سیاه می‌گردد؟، تاریخچه علل بیماری پارکینسون، سایر دلایل بیماری پارکینسونیسم، درمان بیماری پارکینسون، زندگی کردن با داشتن بیماری پارکینسون، سایر مراقبت‌های پرستاری در افراد مبتلا به پارکینسون، آشنایی با انواع پارکینسون، پارکینسون عروقی، هیدروسفالی فشار طبیعی باعث علائمی مشابه پارکینسون می‌باشند، انواع پارکینسون چگونه تشخیص داده می‌شوند؟، پیش‌آگاهی درمان پارکینسون، پارکینسونیسم چیست؟، عوامل خطر بیماری پارکینسونیسم، تفاوت بیماری پارکینسون و پارکینسونیسم چیست؟، انواع پارکینسونیسم، سایر انواع پارکینسونیسم، فلج فوق هسته‌ای پیش‌رونده (PSP) در ایجاد شبه پارکینسونیسم، تشخیص بیماری انواع پارکینسونیسم، درمان پارکینسونیسم، تحریک عمقی مغز (DBS) برای جلوگیری از علائم پارکینسونیسم، کاردرمانی، ریلکسیشن و فیزیوتراپی برای بهبود علائم پارکینسونیسم، لرزش بیماری پارکینسون، علت و درمان، لرزش ناشی از بیماری پارکینسون، علت لرزش بیماری پارکینسون، محل ایجاد لرزش بیماری پارکینسون، سایر لرزش‌ها و تفاوت آن‌ها، تشخیص لرزش بیماری پارکینسون، درمان لرزش بیماری پارکینسون، رژیم غذایی برای درمان بیماری پارکینسون، غذاهای ممنوعه برای بیماران پارکینسون، بیماری پارکینسون و خواب، چرا بیماران پارکینسونی در خواب مشکل دارند؟، اختلالات خواب مرتبط با بیماری پارکینسون، رابطه بین بیماری پارکینسون و خواب، تشخیص و درمان مشکلات خواب پارکینسون، مشکلات خواب در بیماران پارکینسون، زوال عقل پارکینسونی، تغییرات کلیدی مغزی مرتبط با بیماری پارکینسون و زوال عقل بیماری پارکینسون، شیوع زوال عقل بیماری پارکینسون، علل و عوامل خطر پیشرفت زوال عقل بیماری پارکینسون، تشخیص زوال عقل بیماری پارکینسون، نتیجه‌گیری از زوال عقل پارکینسون و بیماری پارکینسون، درمان موجود برای زوال عقل پارکینسونی، احتیاط در مصرف داروهای زوال عقل پارکینسون

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “چگونه از پیشرفت پارکینسون جلوگیری کنیم”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات پیشنهادی