اشتراک گذاری:

معماری تالار با هدف ارتقاء سطح فرهنگ مردم

عنوان کتاب:

معماری تالار با هدف ارتقاء سطح فرهنگ مردم

نویسنده: معصومه علیان
ناشر: کتیبه نوین
قطع کتاب: وزیری
شابک: ۹۷۸-۶۲۲-۳۰۷-۱۴۳-۰
تعداد صفحه: ۱۵۶

قیمت محصول:​

معرفی کتاب: هر جامعه دارای اهداف و ایده‌آل‌هایی است و فرهنگ آن جامعه وظیفۀ نشان دادن ایده‌آل‌های ذهنی را از طریق نمود اشکال عینی بر عهده دارد. در فرآیند این استحاله معماری نقش اساسی بازی می‌کند. معماری وسیلۀ واقعی سنجش فرهنگ یک ملت بوده و هست. هر بنا به عنوان جزئی از فرهنگ معماری، این وظیفه را دارد که یک اندیشۀ ذهنی را از طریق فرم خود عینیت بخشد و بنابراین نمودی است برای سنجش فرهنگ. فرهنگ بر طراحی که نمودار سیستم ارزشی حاکم است تأثیر گذاشته و آن را شکل می‌دهد و از طرفی دیگر به طور غیرمستقیم یکی از پایه‌های اصلی زندگانی روانی انسان‌ها می‌باشد؛ بنابراین می‌توان فرهنگ و معماری را بسیار نزدیک به هم و یا شاید حتّی یکی دانست. قاعدتاً این مهم در مراکز عمومی مثل تالار، فرهنگسرا، سالن‌های تئاتر و… بیشتر محسوس است. چرا که در این دسته از فضاها این فرهنگ است که به خودنمایی می‌پردازد. این کتاب مبتنی بر توسعۀ سطح فرهنگی هنری اقشار جامعه که در نهایت منجر به سرزندگی، یکی از مؤلفه‌های سازنده کیفیت کلی طراحی شهری، می‌باشد. اساساً هیچ کیفیت مطلوب شهری و از جمله سرزندگی، هرگز محصول یک پیشامد و اتفاق نیست. سرزندگی تنها می‌تواند محصول زنجیره‌ای از اقدامات منطقی، هماهنگ و برنامه‌محور باشد. از این‌رو تأمین آن در گرو جریان داشتن این اندیشه در کلیۀ سلسله مراتب طرح‌ها و برنامه‌های شهری است. توجه به این مبحث عملاً مستلزم آن است که مسألۀ کیفیت به دغدغۀ اصلی و هدف نخست تمامی برنامه‌ریزان و مدیران شهری بدل شود. لذا لازم است فرآیندهای تصمیم‌گیری کیفیت‌گرا جایگزین فرآیندهای تصمیم‌گیری کمیت‌گرا گردند. نهایتاً باید عنوان کرد که بخشی از سرزندگی شهری از ارتقاء کیفیت فرهنگی زندگی اجتماعی شهروندان نشأت می‌گیرد، که لاجرم شامل ابعاد مختلفی می‌باشد. در این میان بعد فرهنگی هنری از رتبۀ بالایی برخوردار است. در آفرینش کیفیت سرزندگی، نقش مشارکت شهروندان نقش جوهری است. نهایتاً باید عنوان کرد که سخن گفتن از سرزندگی شهری سخن گفتن از ارتقاء کیفیت فرهنگی زندگی شهروندان است.

سرزندگی یکی از مؤلفه‌های سازندۀ کیفیت طراحی شهری است. این مهم با توسعۀ سطح فرهنگ اقشار جامعه حاصل می‌گردد. سرزندگی و کلاً هیچ کیفیت مطلوب شهری هرگز حاصل یک اتفاق به صورت تصادفی نمی‌باشد، بلکه نتیجۀ انجام سلسله‌ای از اقدامات منطقی، هماهنگ و برنامه‌ریزی شده است. این اتفاق زمانی رخ خواهد داد که مسألۀ کیفیت دغدغۀ اصلی طراحان شهری باشد. در این میان برای ارتقاء کیفیت، بعد فرهنگی هنری جایگاه بالایی را به خود اختصاص داده و به دنبال آن برای نیل به ارتقاء فرهنگ در سطح جامعه نقش مشارکت شهروندان نقشی کلیدی است. پس می‌توان نتیجه گرفت یکی از پارامترهای ایجاد سرزندگی شهری، رشد کیفیت فرهنگی شهروندان می‌باشد. در طراحی شهری تا سخن از فرهنگ به میان می‌آید نام فضاهایی من‌جمله فرهنگسرا، سینما، خانۀ تئاتر، تالار شهر و… در ذهن تداعی می‌گردد. وجود چنین فضاهایی در شهر می‌تواند استفاده از این دسته فضاها را جایگزین خیابان‌گردی‌های بی‌ثمر کند. از دیگر موارد با اهمیت در این کتاب برداشتن شکاف عمیق بین شهر تاریخی فرهنگی قدیم، با شهر صنعتی جدید است؛ بنابراین نیاز به چنین فضایی کاملاً قابل توجیه است. مکان‌یابی طرح خود به تنهایی از دیگر آیتم‌های پر ضرورت برای نیل به این هدف است. امروزه نقش و اهمیت محیط در شکل‌گیری و بروز رفتارهای انسانی امری کاملاً بدیهی است. عواملی چون جاذبه‌های طبیعی یا مصنوعی بصری، عوامل طبیعی محیط، دسترسی‌ها و بسیار عوامل مهم دیگر نیز خالی از اهمیت نیست؛ بنابراین با توجه به سرمایۀ و منابع مالی محدود می‌باست تمامی جوانب در نظر گرفته شود تا ما را به هدف اصلی نزدیک‌تر نماید.

کلیدواژه‌ها: تالار شهر، سرزندگی، فضای شهری، فضاهای عمومی، فضاهای عمومی شهری، فرهنگ، شناخت فضاهای اجتماعی، تاریخچۀ احداث فضاهای اجتماعی، فضاهای شهری و ساختمان‌های عمومی در یونان، آگورا، استوا، بولئوتریون، ثولوس، استادیون، گومناسیون، تئاتر، فضاهای شهری و ساختمان‌های عمومی در روم، فروم، تئاتر، کولوسئوم (آمفی‌تئاتر فلاویوس)، فضاهای اجتماعی در صدر مسیحیت، فضاهای اجتماعی در شهرهای سنتی ایران، میدان نقش‌جهان و نقش آن در تعاملات اجتماعی، حسینیه‌ها، تکایا و مصلی‌ها مفاهیم جامعه‌شناسی مرتبط با تالار شهر، نهاد اجتماعی، گروه‌های اجتماعی، مفهوم شهروندی، نیازهای اجتماعی انسان، ویژگی‌های فضاهای عمومی اجتماع‌پذیر، امنیت در فضا و ایجاد آسایش در آن، امنیت در فضا و ایجاد سرزندگی، ایجاد سرگرمی‌های خودجوش، شکل‌گیری خاطره‌ها و خاطره‌های جمعی، معنای مکان، رابطۀ هویت مکان با انسان، بررسی ابعاد هویت، ابزارهای هویت‌ساز یک مکان، تعریف هویت مکانی، تعلق مکان، حس مکان، حس مکان و امکان ایجاد این‌همانی با فضا در فرد یا گروه، روح مکان، حضورپذیری در ساعات مختلف شبانه‌روز جهت ایجاد سرزندگی، ایجاد بهانه‌هایی برای ماندن و حضور در فضا، اختلاط کاربری، عملکردهای تالار شهر، خانۀ اپرای سیدنی، سیدنی، استرالیا، آمفی‌تئاتر آگورا، لِلی استات، هلند، تئاتر شهر تهران، تالار وحدت تهران، فضای تالار، بررسی فضاهای تشکیل‌دهندۀ تالار شهر، طراحی و تجهیزات صحنۀ تالار، طراحی و تجهیزات پشت صحنۀ تالار، بخش تماشاچیان تالار، طراحیِ سالن با کاربری چندمنظوره، طراحی فضای مطالعۀ کتاب، طراحی مرکز موسیقی دیجیتالیِ هوشمند در مجموعه، پارکینگ‌ها و مسیر سواره، بخش تفریحی، ضوابط به کار گرفته شده در طرح برای معلولین، سیستم تأسیسات مکانیکی

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “معماری تالار با هدف ارتقاء سطح فرهنگ مردم”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات پیشنهادی