اشتراک گذاری:

معماری واحد همسایگی

عنوان کتاب:

معماری واحد همسایگی

نویسنده: معصومه علیان
ناشر: کتیبه نوین
قطع کتاب: وزیری
شابک: ۹۷۸-۶۲۲-۳۰۷-۱۴۴-۷
تعداد صفحه: ۲۰۶

قیمت محصول:​

معرفی کتاب: در طرح جامعه شهری، یک شهر به چند ناحیه و هر ناحیه به چند برزن و هر برزن به چند محله و هر محله به چند واحد همسایگی و هر واحد همسایگی به چند واحد مسکونی تقسیم می‌گردد. بدین‌سان برای توزیع مناسب خدمات در سطح شهر و دسترسی بهینه شهروندان لازم است تقسیمات کالبدی شهر به صورت شهر، منطقه، ناحیه، برزن، محله، واحد همسایگی، واحد مسکونی صورت پذیرد. در گذشته در تعیین حدود هر کدام از اجزاء کالبدی شهر عوامل مانند وضوح وجود شهر، عملکرد جمعیت، مساحت، تاریخی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی، اقتصادی، دخالت داشتند حدود محلات سنتی شهرها، براساس روابط قوی قبیله‌ای، اجتماعی، اقتصادی، تعیین می‌گردید و شهرهای سنتی همواره از سلسله مراتب سیستم سنتی واحدهای مسکونی، کوچه، گذر، بازارچه، محله، شهر، برخوردار بودند؛ اما امروزه معیار تقسیم‌بندی‌های اجزاء کالبدی شهر در طرح‌های جامع مبتنی بر دسترسی‌ها و اندازه جمعیت، عنصر شاخص و عناصر مرکزی است. امروزه الگوی طراحی شهر باید به‌گونه‌ای انجام گردد که مقیاس انسانی به عنوان مهم‌ترین واحد اندازه‌گیری مورد توجه باشد و سطوح، فاصله و مقررات منطبق با مقیاس انسانی مد نظر باشد به‌کارگیری چنین مقیاسی عملاً به سلسله مراتب فضاها و شبکه‌های ارتباطی، گذراندن اوقات فراغت و مکان‌یابی اشتغال در تقسیم‌بندی کالبدی شهر منجر خواهد شد. در حالی که مقوله سکونت و تبلور فضایی آن یعنی مسکن به عنوان ملاتی بین این فعالیت‌ها نقش اساسی داشته و به پراکنش فعالیت‌های شهری شکلی منطقی خواهد بخشید.

افزایش شهرها، محلات و مناطق مسکونی نوساز موجب گسترش هر چه بیشتر طراحی بر روی زمین‌های بایر و غیرمسکونی براساس طرح اولیه شده است. در گذشته هم شهرهای از پیش طراحی شده نیز وجود داشته اما اغلب شهرهای قدیم، بنا بر نیاز و به صورت ارگانیک شکل گرفته‌اند و نوسازی و بهسازی آن‌ها از الگوی اصلی آن شهر پیروی می‌کند؛ اما در مورد طراحی مناطق مسکونی جدید، می‌بایست طرحی مناسب با نیازها و شیوه زندگی افرادی تهیه شود که هنوز در آن منطقه ساکن نشده‌اند. امروزه روند طراحی به گونه ایست که صرفاً یکی دو مسئلۀ خاص مورد توجه قرار می‌گیرد. اول بحث سواره و اتومبیل و سپس موضوع تفکیک قطعات مسکونی – اغلب با دیدگاه‌های مادی و سودانگارانه- اهمیت به عابر پیاده و طراحی مسیرهای پیاده و نیز ارزش‌گذاری برای محیط زندگی افراد، مقوله ایست که اغلب فدای محاسبات مالی و سود و زیان پروژه می‌شود و این نوع طراحی، هویت یک محیط مسکونی را در دو کلمه خلاصه می‌کند، مسکن و خیابان. این تعریف، و نیز نبود فضای گذران اوقات فراغت، تفریح، خدمات فرهنگی کاربردی، زندگی را به درون خانه کشانده، تفکیک‌ها هم عموماً به اندازه‌ای نیست که در یک قطعه مسکونی فضایی برای گذران اوقات فراغت وجود داشته باشد و این تضاد، سطح زندگی امروزی را بسیار تنزل داده، محله‌ای پویا که در آن زندگی در خانه و محیط، جریان دارد طراحی دیگری را می‌طلبد. پیش‌بینی فضاهای باز و در کنار آن خدمات مناسب و فضای سبز در فراهم نمودن محیطی غنی و نیمه‌خصوصی برای ساکنان هر محله مؤثرند. اختصاص بخشیدن از زمین به این کاربری‌ها تصور هزینۀ اضافی و اتلاف فضا را بوجود آورد؛ اما باید در نظر داشت هدف از طراحی، ساختن فضایی مناسب و با ارزش جهت زندگی آدمی است. نمی‌توان منکر سطح و محیط زندگی با نابسامانی‌ها و اختلالات اجتماعی شد. چه تحقیقات فراوان این اثر را اثبات نموده‌اند؛ و هرچه محیط زندگی غنی‌تر باشد، ارزش افزوده به همراه خواهد داشت.

کلیدواژه‌ها: استاندارهای برنامه‌ریزی کاربری اراضی شهری، تقسیمات کالبدی شهر، واحدهای همسایگی، نقشه‌های کاربری زمین، سرانه زمین شهری، تراکم شهری، سرانه خالص و ناخالص، تفکیک اراضی شهری، نکات مهم و آیین اراضی مسکونی، ضوابط و مقررات تأسیسات زیربنایی، حریم و محدوده، تفکیک زمین شهری، جایگاه تفکیک در شهرسازی، ملزومات شکل‌گیری جوامع محلی پایدار، جایگاه تفکیک در شهرسازی، ملزومات شکل‌گیری جوامع محلی پایدار، شاخصه‌های یک طرح تفکیک مناسب، شرح خدمات تفکیک، بررسی نکات حقوقی، تفکیک زمین، الگوها، ساماندهی فضای شهری، تحلیل سایت، ساماندهی معابر، الگوهای تفکیک، انواع ترافیک، نمودار مقدار ترافیک (بار ترافیک)، عملکرد شبکه ترافیک شهری، شبکه دسترسی، سلسله مراتب دسترسی (به صورت شماتیک)، سلسله مراتب شبکه ارتباط از نظر وظیفه و اهمیت، سیستم‌های شبکه ارتباطی، معایب و محاسن سیستم‌ها، عناصر تشکیل‌دهنده شبکه، چند نمونه از طراحی شبکه دسترسی، نکاتی در مورد طراحی شبکه دسترسی، سیمای شهر و عوامل سازندۀ آن، نقش غالب الگوهای اولیه در طراحی محله‌های مسکونی معاصر، الگوهای عام اولیه، مفهوم الگویی محله، واحد همسایگی (مجموعه مسکونی خوداتکا)، نقد الگوی (واحد همسایگی)، الگوهای جایگزین «واحد همسایگی»، الگوی طراحی در نیمه دوم قرن بیستم، مجموعه مسکونی برنامه‌ریزی شده، محله‌های مسکونی سنتی جدید، مجموعه‌های مسکونی پیاده و دهکده‌های شهری، رشد هوشمند، مقایسه و تحلیل الگوهای طراحی، طراحی میدان‌های شهری، تعریف میدان، خصوصیات حجمی میدان، میدان و بنای مسلط بر آن، میدان تقسیم‌بندی شده، طرح میدان مرکزی یا ستاره‌ای شکل، میدان کشیده و دراز، میدان مدرن، چگونگی استفاده از میدان‌ها در حال حاضر، طراحی انواع میدان‌ها

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “معماری واحد همسایگی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات پیشنهادی