اشتراک گذاری:

خاک برای تغذیه: جایگاه هنر

عنوان کتاب:

خاک برای تغذیه: جایگاه هنر

نویسنده: رونالد وارگاس روجاس
ترجمۀ: مهندس اسماء حسام عارفی
ناشر: کتیبه نوین
قطع کتاب: وزیری
شابک: 978-622-307-305-2
تعداد صفحه: 102

قیمت محصول:​

معرفی کتاب: خاک‌ها برای زندگی روی زمین و توانایی خاک برای تأمین غذای ایمن و مغذی ضروری هستند کمک کلیدی آن‌ها به ما و طبیعت به‌عنوان یک کل است. حدود 95 درصد غذای ما مواد مغذی از خاک‌هایی می‌آیند که دارای ظرفیت طبیعی برای تأمین مواد مغذی برای حمایت از محصول هستند رشد با این حال، در سطح جهانی، همه خاک‌ها توانایی یکسانی برای تأمین مواد مغذی ندارند. در حال حاضر ما با یک سناریوی متضاد عدم تعادل مواد مغذی روبرو هستند. در برخی از مناطق، خاک به‌طور طبیعی است نابارور با قابلیت کشاورزی کم یا بدون در سایر مناطق، تخریب خاک کاهش یافته است باروری در هر دو حالت، رشد محصول به دلیل کمبود مواد مغذی در خاک کاهش می‌یابد. بر از سوی دیگر، خاک‌هایی هستند که در آن‌ها مواد مغذی بیش از حد از طریق نامناسب افزوده می‌شود مدیریت منجر به آلودگی خاک، هوا و آب و زمینی و آبی جدی شده است اثرات تنوع زیستی این سناریوهای بسیار متضاد عدم تعادل مواد مغذی هر دو در ایجاد آن نقش دارند ناامنی غذایی و از نظر زیست‌محیطی یا اقتصادی پایدار یا از نظر اجتماعی منصفانه نیستند. هر دو همچنین ما را به سمت مسیری سوق دهد که تغییرات آب و هوایی جهانی و انتشار گازهای گلخانه‌ای را تشدید می‌کند.

هدف کلی سازمان ملل متحد توسعه پایدار از طریق دستیابی اهداف توسعه پایدار (SDGs) به‌عنوان بخشی از این برنامه جهانی، جهانی مشارکت خاک (GSP) برای توسعه یک مشارکت تعاملی قوی و افزایش همکاری و هم‌افزایی تلاش‌ها بین همه بهره گیرندگان برای خاک پایدار مدیریت (SSM) است. ده سال پس از ایجاد،GSP  اسناد مهمی را توسعه داده است برای حفظ و بهبود خاک‌های جهان، از جمله گزارش وضعیت منابع خاک (SWSR)، دستورالعمل‌های داوطلبانه برای مدیریت پایدار خاک (VGSSM) و آیین‌نامه رفتار بین‌المللی برای استفاده و مدیریت پایدار کودها (کد کود) که نقطه عطفی در حفاظت از خاک و قرار گرفتن در دستور کار جهانی خاک بوده است.

SWSR در مورد ده تهدید اصلی برای سلامت خاک از جمله فرسایش، از دست دادن کربن آلی خاک، عدم تعادل مواد مغذی، شور شدن، و اسیدی شدن گزارش داد و VGSSM اقدامات کلیدی را برای مقابله و معکوس کردن این محرک‌های تخریب خاک تشریح کرد. عدم تعادل مواد مغذی به‌عنوان یک تهدید عمده بر سلامت خاک شناسایی شد در سطح جهانی (فائو، 2015)، منجر به اثرات مخرب زیست‌محیطی، اجتماعی و اقتصادی می‌شود. با وجود اینکه 195 میلیون تن کود در سال 2020 مصرف شد، با مصرف سالانه با افزایش نرخ هر سال، گرسنگی همچنان بر 768 میلیون نفر تأثیر می‌گذارد (FAO, 2019b). عدم تعادل مواد مغذی مانع مهمی در مسیر امنیت غذایی است زیرا مستقیماً بر غذا تأثیر می‌گذارد تولید، کیفیت و ایمنی یکی از ابعاد اصلی امنیت غذایی، تولید غذای کافی است، که می‌تواند با بهبود حاصلخیزی خاک حمایت شود. حاصلخیزی خاک توانایی خاک برای حمایت از رشد گیاه با تأمین مواد مغذی ضروری و مواد شیمیایی، فیزیکی کافی، و شرایط بیولوژیکی به‌عنوان زیستگاه برای رشد گیاهان است (فائو، 2015). کمبود مواد مغذی ضروری از جمله درشت مغذی‌ها و ریزمغذی‌ها، منجر به توسعه‌نیافتگی گیاهان و کاهش عملکرد و ارزش غذایی محصول می‌شود. تلاش‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها بر افزایش جذب و تعادل مواد مغذی گیاه و در نهایت اگر خاک سالم نباشد، تغذیه انسان و دام می‌تواند از بین برود. هنگامی که خاک متراکم می‌شوند، فرسایش می‌یابند، مواد مغذی و مواد آلی خاک (SOM) آن‌ها کاهش می‌یابد، یا دارای مسمومیت شیمیایی ناشی از آلودگی توسط آلاینده‌ها، اسیدها یا نمک‌ها هستند نمی‌تواند غذایی تولید کند که حاوی مواد مغذی لازم برای سلامت انسان یا حتی باشد در حالی که نیاز به افزایش تولید غذا برای جمعیت رو به افزایش غیرقابل انکار است باید نه تنها به تولید غذای بیشتر بلکه در تولید غذای با کیفیت بهتر نیز توجه شود. مدیریت پایدار خاک (SSM) برای حفظ و افزایش مواد مغذی محتوای موجود در خاک، گیاهان، حیوانات و انسان ضروری است. استفاده از انواع غنی از مواد مغذی از محصولات اصلی، در ارتباط با سلامت خاک، نشان‌دهنده یک پیشرفت تکنولوژیکی برای کاهش سوءتغذیه است، به خصوص اگر محصولات اصلی، در چرخش با گونه‌های دیگر مانند گونه‌های بومی یا حبوبات برای تنوع غذایی و بهبود چرخه مواد مغذی و تنوع زیستی کشت شوند. عدم تعادل مواد مغذی نیز عامل مهمی در تخریب محیط‌زیست و انتشار گازهای گلخانه‌ای است. گر چه اضافه کردن کود برای تولید محصولات کشاورزی و استفاده مناسب از آن‌ها ممکن است به آن کمک کند افزایش SOM و سلامت خاک غیرقابل انکار است اما استفاده بیش از حد از کودها در سطح جهانی سبب تغییرات آب و هوایی، تخریب منابع آب و خاک و آسیب رساندن به انسان و حیوان می‌شود.

یک نگرانی فزاینده مرتبط با استفاده از برخی کودهای معدنی و منابع غذایی بازیافتی کیفیت و ایمنی آن‌هاست. میکروب‌های مضر و محتوای فلزات سنگین ممکن است دلیل آلودگی و مشکلات قابل توجهی برای سلامت انسان ایجاد باشد. نگهداری خاک باروری نباید باعث آلودگی محیط‌زیست ناشی از کود شود استخراج و فرآوری علاوه بر این، کاهش ذخایر معدنی ناشی از استخراج معدن برای تولید کود، ضرورت استفاده کارآمد، ایمن و پایدار از مواد مغذی خاک را برجسته می‌کند.

کلیدواژه‌ها: وضعیت و روند بودجه جهانی مواد مغذی خاک، خاک‌ها به‌عنوان منبع مواد مغذی، کاهش حاصلخیزی خاک و تولید محصول، ارزیابی، نقشه‌برداری و نظارت بر حاصلخیزی خاک: به سمت بودجه جهانی مواد مغذی خاک، نقش حاصلخیزی خاک بر محصولات زراعی، حیوانات و تغذیه انسان، حاصلخیزی خاک و سلامت انسان، حاصلخیزی خاک و تغذیه محصول، راهبردهای افزایش درشت مغذی‌ها و ریزمغذی‌های خاک و نقش کودها در تولید و تغذیه محصول، اثرات سوءاستفاده و استفاده بیش از حد از مواد مغذی بر آلودگی محیط‌زیست و تغییرات آب و هوا، عدم تعادل مواد مغذی: اختلال در بودجه جهانی مواد مغذی، استفاده بیش از حد و سوءاستفاده از مواد مغذی خاک، وضعیت آلودگی خاک، آب و هوا ناشی از استفاده بیش از حد یا سوءاستفاده از کودها، تأثیر استفاده بیش از حد و سوءاستفاده از کودها بر تغییرات آب و هوا، کیفیت کودها و نقش آن در ایمنی مواد غذایی، سلامت انسان و آلودگی، جایگزین‌هایی برای بهبود کارایی مصرف مواد مغذی، مدیریت یکپارچه حاصلخیزی خاک، راه‌حل‌های مبتنی بر طبیعت: میکروارگانیسم‌های خاک برای کاهش عوارض جانبی استفاده از کود، راه‌حل‌های فناوری محور برای بهینه‌سازی کود، نقش منابع مغذی استفاده مجدد و بازیافتی، مدیریت پایدار حاصلخیزی خاک

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “خاک برای تغذیه: جایگاه هنر”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات پیشنهادی