اشتراک گذاری:

هورمون‌های رشد گیاهی، عملکرد گندم در شرایط کمبود آب (با تأکید بر اثر سالیسیلیک اسید)

عنوان کتاب:

هورمون‌های رشد گیاهی، عملکرد گندم در شرایط کمبود آب (با تأکید بر اثر سالیسیلیک اسید)

نویسندگان: مصطفی خمر، حسین نقیبی بیدختی، عبدالقادر شه‌بخش داروزهی، سجاد کیخائی
ناشر: کتیبه نوین
قطع کتاب: وزیری
شابک: ۹۷۸-۶۲۲-۷۳۹۷-۲۲-۲
تعداد صفحه: ۱۷۰

قیمت محصول:​

معرفی کتاب: هورمون‌های گیاهی، «فیتوهورمون‌ها»، مواد رشد دهنده گیاهان یا تنظیم‌کننده‌های رشد نباتات از جمله مواد شیمیایی هستند که با غلظت‌های بسیار کم به رشد و نمو گیاهان کمک می‌کنند. این مواد تنظیم‌کننده رشد شامل دسته وسیعی از مواد به غیر از ویتامین‌ها و عناصر کم‌مصرف می‌باشند که در مقادیر کم و ناچیز فرایندهای فیزیولوژیک را در گیاه پیش می‌برند. نقش هورمون در گیاه برای اولین بار توسط «ژولیوس وان اچ» در نیمه دوم قرن نوزدهم میلادی ارائه و نظراتش توسط چارلز داروین در سال ۱۸۸۰ میلادی قطعیت یافت. اختصاصی بودن عمل هورمون‌ها و وجود یک اندام معین جهت ظهور هورمون خاص آنگونه که در مورد هورمون جانوری مطرح می‌باشد، در مورد هورمون گیاهی صدق نمی‌کند که این موضوع احتمالاً از محدود بودن تنوع اندام‌ها در گیاهان در قیاس با تمایزیافتگی و تنوع اندام‌ها در جانوران ناشی می‌شود. امروزه از هورمون‌های گیاهی جهت تنظیم و کنترل یکسری فرایندهای فیزیولوژیک در راستای تولید محصولات زراعی و باغی بهره می‌گیرند. برخی از این فرایندها شامل گل‌دهی، میوه‌دهی، توزیع بهینه مواد فتوسنتزی، جوانه‌زنی، توقف رشد، تکثیر جنسی، برگریزی و کشت بافت می‌باشد. تولید طبیعی فیتوهورمون در گیاهان غالباً کمتر از حد مطلوب است بطوری که جهت انجام مطلوب یک عکس‌العمل خاص نیاز به منابع خارج از گیاهان است. فیتوهورمون‌ها در تولید عکس‌العمل در گیاهان عمدتاً بطور تشدیدکننده با هورمون‌های دیگر (Synergism) عمل می‌کنند، وقتی یک ترکیب به عنوان هورمون گیاهی شناخته می‌شود که خواص و شرایط مشخصی را دارا باشد. واژه هورمون به مواد معینی اطلاق می‌شود که در بخشی از موجود زنده ساخته شده و پس از انتقال، اثرات فیزیولوژیکی محسوسی در دیگر قسمت‌های آن به جا می‌گذارد و در تراکم‌های بسیار کم‌تر فعال می‌باشند. اصولاً واژه هورمون باید به ترکیباتی محدود شود که بطور طبیعی در درون موجود زنده ساخته می‌شود و لذا در تعریف هورمون گیاهی می‌توان گفت ترکیبات آلی می‌باشند که مواد غذایی نبوده و توسط گیاهان تولید و در غلظت‌های کم فرآیندهای فیزیولوژیکی را تنظیم می‌کند. این مواد در درون گیاه، از محل تولید به محل اثر، انتقال می‌یابند اما گاه موادی که معلوم نیست در گیاه وجود داشته باشد اثرات مشابه و بعضی اوقات عیناً نظیر یکی از هورمون‌های طبیعی گیاهی را دارند که از نام نهادن هورمون گیاهی بر آن‌ها می‌بایست خودداری نمود و واژه برتر برای این‌چنین ترکیباتی که اثر هورمون مانند روی گیاه دارند، تنظیم‌کننده رشد می‌باشد. در تعریف آن می‌توان گفت ترکیبات سنتز شده یا هورمون‌های گیاهی هستند که فرآیندهای فیزیولوژیکی را تغییر می‌دهد. با این وصف برای متمایز کردن آن‌ها می‌توان گفت تمام هورمون‌ها، تنظیم‌کننده رشد هستند اما تمام تنظیم‌کننده‌های رشد الزاماً هورمون نیستند. هورمون‌ها عهده‌دار تنظیم و هماهنگی فرآیندهایی هستند که در نقاط مختلف پیکر گیاهان صورت می‌گیرند. این مواد از ترکیبات آلی هستند که در بافت‌های ویژه‌ای ساخته می‌شوند و مستقیماً از سلولی به سلول دیگر و یا از طریق آوندها در سراسر گیاه انتقال می‌یابند و در محل هدف تأثیر می‌گذارند.

کلید واژه‌ها: هورمون‌های رشد گیاهی، اکسین‌ها، تاریخچه اکسین و آزمایش‌های اولیه، جداسازی اولیه IAA، اکسین‌های سنتزی، پیدایش طبیعی اکسین‌ها، اکسین آزاد و متصل، تخریب IAA، بیوسنتز اکسین، انتقال اکسین در گیاه، نقش اکسین در گیاه، کاربرد اکسین در باغبانی، جیبرلین‌ها، تاریخچه‌ای از کشف جیبرلین‌ها، ویژگی‌های شیمیایی جیبرلین‌ها، جیبرلین‌ها در بافت‌های گیاهی، بیوسنتز جیبرلین‌ها، انتقال جیبرلین‌ها، روش‌های جداسازی جیبرلین‌ها در گیاهان، روابط جیبرلین‌ها با اکسین، آنتی‌جیبرلین‌ها، سیتوکینین‌ها، تاریخچه سیتوکینین‌ها، جداسازی سیتوکینین‌ها، اثرات متقابل سیتوکینین با سایر هورمون‌ها، تأثیر سیتوکینین‌ها در نمو گیاهان (تأثیرات فیزیولوژیکی سیتوکینین‌ها)، چگونگی اثرات هورمون‌ها در رشد و نمو، اتیلن، خصوصیات اتیلن، بیوسنتز اتیلن، تنش‌های محیطی و اکسین‌های افزایش دهنده بیوسنتز اتیلن، زیست‌سنجی و کروماتوگرافی اتیلن، کروماتوگرافی گازی (Gas chromatography)، اثرات اتیلن، کاربردهای تجارتی اتیلن، اسید آبسیزیک، سالیسیلیک اسید، اثرات سالیسیلیک اسید در گیاهان، عملکرد گندم در شرایط تنش کمبود آب با کاربرد سالیسیلیک اسید، مورفولوژی و گیاه‌شناسی گندم، طبقه‌بندی گندم، تیپ‌های رشدی گندم، کنترل علف‌های هرز مزرعه گندم، آفات و بیماری‌های مهم گندم ، سطح زیر کشت و تولید گندم در ایران و جهان،  تنش خشکی و راهکارهای مقابله با آن، وضعیت آب در کره زمین، اهمیت آبیاری، سالیسیلیک اسید و اثرات آن بر گیاه گندم و سایر گیاهان زراعی، عملکرد گندم در تنش خشکی (کم‌آبی)، عملکرد بیولوژیک، عملکرد دانه، شاخص کلروفیل، همبستگی ویژگی‌های گندم

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “هورمون‌های رشد گیاهی، عملکرد گندم در شرایط کمبود آب (با تأکید بر اثر سالیسیلیک اسید)”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات پیشنهادی