اخبار انتشارات کتیبه نوین

آغاز کار شبکه تلویزیونی کتاب‌ و حضور ایران در نمایشگاه کتاب اندونزی

آغاز کار شبکه تلویزیونی کتاب‌ و حضور ایران در نمایشگاه کتاب اندونزی

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و ادب: این هفته در گزارش مرور رویدادهای برتر هفته پیشین حوزه کتاب و ادبیات هشت خبر مهم را مرور کردیم که به دلیل نزدیکی به هفته کتاب؛ انتشار کتب جدید تعداد محدودی را در این گزارش به خود اختصاص داده‌اند تا جایی که سه خبر متعلق به انتشار کتب جدید است. همچنین به اخباری از قبیل آغاز کار شبکه تلویزیونی کتاب، انتصاب شورای سیاستگذاری کتابخوان و رسانه، حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب اندونزی و…. پرداخته است.

مشروح این گزارش را در ادامه می‌خوانید:

انتصاب اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره کتابخوان و رسانه

مهدی رمضانی دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با صدور حکم‌های جداگانه ای اعضای شورای سیاستگذاری دومین جشنواره «کتاب خوان و رسانه» را منصوب کرد.

به این ترتیب محسن برمهانی، معاون سیمای سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران؛ کمیل خجسته، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی؛ سیدمحمود رضوی، مشاور فرهنگی رئیس مجلس شورای اسلامی؛ محمد سرشار، معاون فرهنگی اجتماعی معاون اول رئیس‌جمهور؛ فاطمه عزیزآبادی فراهانی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و عضو حقیقی هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور و فرشاد مهدی‌پور معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان اعضای شورای سیاستگذاری دومین جشنواره «کتاب‌خوان و رسانه» منصوب شدند.

معرفی برگزیدگان جایزه جهانی ادبیات فلسطین

اولین دوره «جایزه جهانی ادبیات فلسطین» روز چهارشنبه ۲۶ نوامبر با اهدای جوایز به نخبگان آثار ادبی برگزیده در سالن الرسالات بیروت به پایان رسید. این مراسم با اجرای کوثر البشراوی، فعال رسانه‌ای شناخته‌شده، برگزار شد و حدود ۵۰ شخصیت ادبی، فرهنگی و رسانه‌ای حامی آرمان فلسطین از چندین کشور از جمله آمریکا، استرالیا، فرانسه، ترکیه، اندونزی، فلسطین، ایران، سنگال، آفریقای جنوبی، تونس، الجزایر و سوریه و سایر کشورها در این مراسم حضور داشتند.

این جایزه به آثار ادبی در چهار بخش اصلی داستان کودک، داستان کوتاه، رمان، خاطرات شفاهی و روایت تعلق گرفته است.

انتشار کتاب «تهران تا تیرانا»

انتشارات شهید کاظمی کتاب «تهران تا تیرانا: خاطرات مسعود خدابنده، عضو سابق سازمان مجاهدین خلق و سرتیم حفاظت از مسعود رجوی» با تدوین محمد جعفربگلو را با شمارگان ۱۲۵۰ نسخه، ۱۶۰ صفحه و بهای ۵۰ هزار تومان منتشر کرد.

خدابنده اطلاعات و تحلیل‌های جالبی درباره حیات یا ممات کشمیری و کلاهی دارد. اطلاعات خدابنده از پیشینه سازمان، روابط تشکیلاتی، طرح‌های عملیاتی گوناگون، کمپ اشرف، منابع مالی سازمان مجاهدین خلق و پشت‌پرده روابط مسعود رجوی با افراد و گروه‌های مختلف، خواندنی و جالب است.

انتشار کتاب «پرده دوم»

کتاب «پرده دوم» خاطرات شفاهی محمدرضا شرکت توتونچی که تحقیق آن بر عهده نوید ظریف کریمی و محمد باقری بوده، به‌تازگی توسط انتشارات راه یار منتشر و راهی بازار نشر شده است. این کتاب روایت‌ها و خاطرات محمدرضا شرکت توتونچی معروف به رضا توکلی از فعالان و مبارزان انقلاب اسلامی مشهد متولد سال ۱۳۲۴ است.

این کتاب در ۲۹۴ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۴۰ هزار تومان در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.

آغاز به کار نخستین شبکه تلویزیونی اینترنتی کتاب

نخستین شبکه تلویزیونی اینترنتی کتاب پس از امضای تفاهم‌‎نامه این شبکه با معاونت فضای مجازی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و اخذ مجوز تأسیس و راه‌‎اندازی شبکه اختصاصی کتاب در بسترهای مجازی طرح‎‌ریزی و پایه گذاری شد.

ایجاد بستری برای ارتقا سطح آگاهی و معرفت عمومی، قرارگاهی برای هدایت فرهنگی جامعه در جهت زیستی خردمندانه، امیدآفرین و بانشاط در میان عموم مردم و در افقی متعالی، آماده‎‌سازی جامعه برای نیل به تمدن نوین اسلامی از جمله مأموریت‌های این شبکه تلویزیونی اینترنتی است.

این شبکه تلویزیونی که زیر نظر خانه کتاب و ادبیات ایران راه اندازی و فعالیت خواهد؛ از ۲۱ آبان ماه ۱۴۰۱ کار خود را با پوشش زنده برنامه‌های سی امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران آغاز می‎‌کند.

انتشار رمان «زندانبان یهودی»

رمان «زندانبان یهودی» نوشته سید سعید هاشمی به‌تازگی توسط انتشارات کتاب جمکران منتشر شده است. نویسنده در این اثر به سراغ زندگی و زمانه امام موسی کاظم (ع) رفته است و روزگار پرخفقان اواخر عمر این امام بزرگوار و رنج‌ها و سختی‌هایی که ایشان در زندان‌های بنی عباس کشیدند را روایت می‌کند.

این‌کتاب با ۲۶۸ صفحه و قیمت ۹۸ هزار تومان منتشر شده است.

انتشار ۱۱۶ میلیون نسخه کتاب از هفته پیشین کتاب تا به امروز

علی رمضانی مدیر عامل خانه کتاب و ادبیات ایران و دبیر سی‌امین هفته کتاب صبح امروز دوشنبه ۱۶ آبان در نشست خبری «هفته کتاب» ضمن اعلام برنامه‌های این هفته در حوزه کتاب و ادبیات گفت: از هفته کتاب سال گذشته تا کنون بیش از ۱۱۶ میلیون نسخه کتاب در کشور منتشر شده است، همچنین مجموعه ناشران با گذر از دوره کرونا به کار خود بازگشتند و توانستند به نیاز مخاطبان پاسخ دهند.

امیدواریم مجموعه توجهات به حوزه کتاب سبب حل مشکلات این حوزه شود و این صنعت پر افتخار را که صنعت اول کشور از جنبه‌های مختلف حجم تولید، اقتصادی و تعداد فعالان و حجم اثرگذاران است به جایگاه واقعی خود برگرداند.

حضور ایران در چهل‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب اندونزی

چهل و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب اندونزی با شعار «توانمندسازی افراد خلاق با روش‌های خلاقانه» به صورت فیزیکی و مجازی با حضور ۱۳۴ ناشر از کشورهای ایران، مالزی، چین، کره، تایلند، برونئی، آمریکا و … از چهارشنبه هجدهم آبان کار خود را با برگزاری برنامه‌های تخصصی و آموزشی آغاز کرد و به مدت پنج روز تا بیست‌ودوم آبان ماه در مرکز نمایشگاهی جاکارتا ادامه دارد.

خانه کتاب و ادبیات ایران برای نخستین بار و با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اندونزی به نمایندگی از صنعت نشر کشورمان در غرفه‌ای به مساحت ۱۸ مترمربع به عرضه و معرفی بیش از ۴۰۰ عنوان کتاب شاخص در حوزه‌های کودک و نوجوان با رویکرد مفاهیم اخلاقی و قصص قرآن کریم، اخلاق اسلامی، تقریب مذاهب، ادبیات کلاسیک و معاصر، ایرانشناسی و هنر می‌پردازد.

معرفی صنعت نشر جمهوری اسلامی ایران، طرح حمایتی گرنت، جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و معرفی آثار شاخص ادبی در حوزه‌های مختلف از جمله فعالیت‌های خانه کتاب و ادبیات ایران در این دوره از نمایشگاه کتاب اندونزی است.

اخبار انتشارات کتاب کتیبه نوین

صفحه اصلی سایت انتشارات کتیبه نوین