مدیریت: دکتر داودی 09172203400

انواع دستگاه چاپ

انواع دستگاه چاپ

انواع دستگاه چاپ

انواع دستگاه چاپ و بررسی قابلیت ها و کاردبردهای آن

امروزه دستگاه های چاپ متنوع و مختلفی در صنعت چاپ ایران موجود می باشند. بسیاری از آن ها قدیمی شده و بسیاری دیگر هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرند. هر یک از دستگاه های چاپ قابلیت های خاص خود را داشته و در موارد ویژه ای مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله مشهورترین انواع دستگاه چاپ می توان به انواع دستگاه چاپ افست، دستگاه چاپ هلیوگراور، دستگاه چاپ فلکسو، دستگاه چاپ سیلک اسکرین، دستگاه چاپ لترپرس، دستگاه افست روی فلز، انواع دستگاه چاپ تامپو، دستگاه چاپ مخمل، انواع دستگاه چاپ ایچینگ و… اشاره کرد. این دستگاه های چاپ در حال حاضر در صنعت چاپ موجود بوده و هر کدام بسته به نیاز مورد استفاده قرار می گیرند.

دستگاه چاپ افست

یکی از پرطرفدار ترین انواع دستگاه چاپ، دستگاه های چاپ افست می باشند. دلیل این همه محبوبیت این دستگاه چاپ، در کیفیت بالای چاپ روی کاغذ می باشد. دستگاه افست یکی از با کیفیت ترین دستگاه های موجود می باشد و استفاده از آن در صنعت چاپ متداول است. البته از این دستگاه بیشتر در تیراژ نسبتاً متوسط استفاده می شود و در تیراژ بالاتر یا تیراژ پایین تر آنچنان صرفه اقتصادی ندارد. به همین دلیل در تیراژهای بالاتر یا تیراژهای بسیار کمتر معمولاً از دیگر انواع دستگاه چاپ استفاده می گردد. البته ممکن است شما با نام چاپ افست آشنایی نداشته باشید و این روش چاپ را با نام چاپ مسطح بشناسید. اگر تاکنون نام چاپ مسطح به گوشتان خورده است، باید بدانید که هیچ تفاوتی بین چاپ افست و مسطح نیست. دلیل این که به چاپ افست، چاپ مسطح نیز گفته می شود، این است که در این چاپ در رابط یا زینک برجستگی یا فرورفتگی وجود ندارد و چاپ کاملاً یکنواخت و مسطح می باشد. به طور کلی این دستگاه یکی از معروف ترین انواع دستگاه چاپ در ایران می باشد.

دستگاه چاپ هلیوگراور

همان طور که در قسمت قبل نیز اشاره کردیم در تیراژ های بسیار بالا نمی توان از دستگاه افست استفاده کرد و یا استفاده از این روش کار سختی بوده و صرفه اقتصادی ندارد؛ چرا که باید از چندین زینک استفاده شود. اما برای جبران این مشکل می توان در تیراژ های میلیونی و بسیار بالا از دستگاه های چاپ هلیوگراور استفاده نمود. این دستگاه چاپ مخصوص تیراژهای بالا بوده و برای تیراژهای بسیار پایین به هیچ وجه به صرفه نیست؛ چرا که قیمت دستگاه چاپ هلیوگراور بالا بوده و اگر می خواهید تیراژهای کمتری داشته باشید، بهتر است از دستگاه های ارزان تری نیز استفاده نمایید. دلیل این که می توان از دستگاه چاپ هلیوگراور در تیراژ های بسیار بالا استفاده کرد، این است که این دستگاه از چندین سیلندر تهیه شده و دیگر نیازی به قرار دادن مجدد زینک نیست و از این لحاظ می تواند صرفه اقتصادی داشته باشد.

دستگاه چاپ فلکسو

شاید این سوال در ذهن شما ایجاد شود که چرا نام این دستگاه، دستگاه چاپ فلکسو است؟ برای پاسخ به این سوال باید عرض کنیم که در دستگاه های چاپ فلکسو از کلیشه های فتو پلیمر یا لاستیکی کاملاً انعطاف پذیر استفاده می شود. به خاطر همین انعطاف پذیری بالا به این شیوه چاپ، شیوه چاپ فلکسو گفته می شود. به طور متوسط در همه جنبه های عملکردی دستگاه فلکسو قابل قبول می باشد. از قابلیت های انواع دستگاه چاپ فلکسو می توان به سرعت بالا چاپ، هزینه بسیار کم، و چاپ در تیراژهای بالا اشاره کرد. همچنین در این نوع دستگاه های چاپ، عمل چاپ به شکل رول و بر روی مواد مختلفی از جمله کاغذ و پلاستیک انجام می شود. به همین دلیل از لحاظ کاربرد هم، می توان گفت در صنایع مختلف و چاپ بر روی مواد گوناگون بسیار کاربرد دارد. به طور کلی می توان گفت نحوه چاپ فلکسو به صورت چاپ برجسته می باشد و دیگر از چاپ مسطح خبری نیست.

دستگاه چاپ سیلک اسکرین

یکی دیگر از انواع دستگاه چاپ پرکاربرد، دستگاه چاپ سیلک اسکرین می باشد که به مانند دستگاه افست طرفداران بسیار زیادی دارد و در موارد گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرد. تقریباً می توان گفت این دستگاه قادر است بر روی هر نوع متریالی عملیات چاپ را انجام دهد و این واقعاً یکی از مزایای بسیار خوب دستگاه سیلک اسکرین می باشد و باعث شده است، از این دستگاه در مصارف خاص که نیاز به چاپ بر روی متریال های خاصی است، استفاده شود. از این دستگاه می توان برای چاپ روی انواع سطوح مختلف از جمله سطوح صاف، گرد، بی نظم و… استفاده کرد. همچنین باید اضافه کرد که تنوع در نوع مرکب های به کار برده شده در این دستگاه بسیار زیاد بوده و دست شما را برای انواع چاپ باز کرده است. با این تعارفی که از این نوع دستگاه چاپ کردیم، شاید تصور کنید که دستگاه چاپ سیلک اسکرین می تواند در همه موارد مورد استفاده قرار گیرد و دیگر چه نیازی به دستگاه های دیگر است؟ در پاسخ به این سوال باید عرض کنیم که هر دستگاه علی رغم مزایا و کاربردهای ویژه ای که دارد، دارای نواقص و محدودیت هایی نیز می باشد. پس به طور قطع نمی توان گفت که دستگاه سیلک اسکرین کامل ترین و بهترین دستگاه برای انواع چاپ می باشد.

دستگاه چاپ لترپرس

دستگاه چاپ لترپرس یکی از انواع دستگاه چاپ در ایران است که به دستگاه چاپ ملخی نیز مشهور می باشد. امروزه زیاد از این دستگاه چاپ استفاده نمی شود و شهرت خود را کمی از دست داده است. در حال حاضر می توان از این دستگاه چاپ برای چاپ انواع کارت ویزیت، چاپ سربرگ و انواع چاپ روی کاغذ استفاده کرد. اما استفاده از این دستگاه معمولاً در تیراژ پایین صورت می پذیرد و به هیچ وجه صرفه اقتصادی برای تیراژ بالا ندارد. البته دیگر صنایع چاپ از این روش چاپ استفاده نمی کنند.

 

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.