مدیریت: دکتر داودی 09172203400

اطلاع رسانی چاپ و نشر کتاب

اطلاع رسانی چاپ و نشر کتاب

تقویت رزومه با چاپ کتاب

تقویت رزومه جهت استخدام

اگر مدت زیادی به دنبال کار می‌گردید اما هنوز توفیق چندانی کسب نکرده و یا شغلی در شان و منزلت شما پیدا نشده است، به ‌احتمال ‌زیاد نتوانسته‌اید رزومه‌ای خوب و مطابق با استاندارهای لازم بنویسید و از شیوه‌های تقویت رزومه برای استخدام بی‌اطلاع هستید. یکی از بهترین راه‌های تقویت رزومه برای استخدام دانشگاهیان و یا استخدام جهت تدریس و یا در مجامع علمی تقویت رزومه از طریق چاپ کتاب است. چاپ کتاب فوری در انتشارات کتیبه نوین با بالاترین کیفیت راهی مقرون‌به‌صرفه در تقویت رزومه برای استخدام شما است. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید تا با ارائه مشاوره رایگان، شما را در مسیر به دست آوردن شغلی مناسب و درخور شایستگی‌هایتان یاری نمایند.

تقویت رزومه جهت ارتقای شغلی

تقویت رزومه برای ارتقای شغلی در اساتید و فرهنگیان از اهمیت فراوانی برخوردار است، زیرا با چاپ مقالات، جزوات تدریسی و یا پژوهش‌های علمی خود در قالب کتاب، جایگاه و منزلت بالاتری در بین جامعه دانشگاهی به دست آورده و سبب ارتقای علمی آنها می‌گردد. این دست از اشخاص، با چاپ کتاب در تیراژ بالا می‌توانند با علاوه بر تقویت رزومه برای ارتقای شغلی، از ارتقای وضعیت مالی بیشتری به جهت چاپ کتابشان برخوردار شوند، اما چاپ کتاب مراحل متعدد و دوندگی‌های زیادی دارد که لزوم داشتن یک ناشر معتبر در چاپ کتاب دانشگاهی باکیفیت عالی را می‌طلبد. انتشارات کتیبه نوین باسابقه درخشان حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی و با چاپ کتابهای زیادی در زمینه‌های تخصصی و عمومی انتخابی مناسب برای چاپ کتاب در جهت تقویت رزومه برای ارتقا شغلی و علمی اهالی علم و دانش است. انتشارات کتیبه نوین تمامی مراحل چاپ کتاب را باکیفیتی ممتاز در زمانی کمتر از یک ماه و با تیراژ دلخواه حداقل ۳۰ نسخه را انجام می‌دهد. لازم به ذکر است که هزینه تقویت رزومه برای ارتقای شغلی از طریق چاپ کتاب بسیار کمتر از چاپ مقاله ISI می باشد.

تقویت رزومه جهت مصاحبه دکتری

تقویت رزومه برای مصاحبه دکتری از طریق چاپ کتاب، پیشنهاد ما به شما و از شیوه‌های رایج و پرطرفدار در بین متقاضیان ورود به بالاترین مقطع تحصیلی است، چراکه حتی با قبولی در آزمون دکتری، تنها نیمی از راه را طی کرده و قبولی شما مشروط به داشتن رزومه قوی و اثبات توانایی‌های خود به اساتید است که این مسیر با تحریم مجلات بین المللی و افزایش دلار جهت اکسپت مقالات بسیار دشوار شده است، بنابراین چنانچه قصد دارید که با تقویت رزومه برای مصاحبه دکتری از امتیاز بیشتری برخوردار باشید، پیشنهاد انتشارات کتیبه نوین است که در زمینه رشته تحصیلیتان کتابی تألیف یا ترجمه کنید و یا پایان نامه‌تان را به کتاب تبدیل نمایید. با انجام صفر تا صد کلیه این مسیرها با استفاده از امکانات گسترده و ویژه چاپ و نشر در انتشارات ما با چاپ کتاب حتی در تیراژ محدود، شانس بیشتری برای تحصیل در مقطع دکتری داشته باشید. درضمن در جدیدترین جدول امتیازدهی داوران به رزومه‌ها، داشتن کتاب چاپی بیشترین امتیاز را به خود اختصاص داده که دلیل محکمی جهت اثبات این است که بهترین راه تقویت رزومه برای مصاحبه دکتری چاپ کتاب است. کارشناسان و مشاورین ما منتظر تماس شما جهت راهنمایی از شرایط چاپ و نشر کتاب و نیز هزینه‌های آن هستند.

تقویت رزومه برای گرفتن بورس از دانشگاه‌های خارجی

تقویت رزومه برای گرفتن بورس از دانشگاه‌های خارجی دغدغه و چالش متقاضیان تحصیل و بورسیه است که کارشناسانان روش‌های متعددی را به آن‌ها پیشنهاد می‌کنند، اما به عقیده متخصصان و افراد اهل فن چاپ کتاب یکی از بهترین و ارزان‌ترین راه‌های تقویت رزومه برای گرفتن بورس از دانشگاه‌های خارجی است. انتشارات کتیبه نوین با دراختیار داشتن تمامی ابزارها و شرایط لازم به منظور چاپ کتاب فوری و با کیفیت درجه یک بستر مناسبی جهت چاپ و نشر کتاب دانشگاهی و غیر دانشگاهی فراهم آورده است. انتشارات کتیبه نوین بعنوان یکی از پرکارترین ناشرین کشوری با پایین آوردن هزینه‌ها علاوه بر کمک به رونق بازار چاپ کتاب، انگیزه و اعتمادبه‌نفس بیشتری به جامعه دانشگاهی که قصد چاپ کتاب با تیراژ کم و ارزان را دارند، نموده است. چنانچه نیاز به تقویت رزومه برای گرفتن بورس از دانشگاه‌های خارجی دارید اما از تبحر کافی در زمینه تألیف و یا ترجمه کتاب را ندارید، انتشارات کتیبه نوین تعداد بیشماری نیروی متخصص در رشته‌های مختلف تحصیلی دارد که شما را در این امر مشاوره و یاری می‌نمایند. توجه داشته باشید که چاپ کتاب علاوه بر قیمت کمتر نسبت به چاپ مقاله در ژورنال‌ها، از امتیاز بیشتری در نزد داوران کمیته بررسی رزومه‌های متقاضیان دارد. با ما تماس بگیرید تا با اطلاع از چگونگی چاپ کتاب و نیز دریافت مشاوره رایگان، گامی محکم در جهت تقویت رزومه برای گرفتن بورس در دانشگاه‌های خارجی موردنظرتان بردارید.

تقویت رزومه جهت برند شخصی

تقویت رزومه برای برند شخصی یعنی به کار بردن شیوه‌هایی که توانایی‌ها و فعالیت‌های شما را بیشتر کرده و آن‌ها را در قالبی مصور به دیگران نشان دهد تا با برند شخصی شما آشنا شوند. در این میان به عقیده بسیاری از کارشناسان، چاپ کتاب از بهترین راهکارهای ممکن در تقویت رزومه برای برند شخصی به حساب می‌آید تا با نوشتن فعالیت‌ها و دستاوردهای خود آن‌ها را به شکلی زیبا و منحصربه‌فرد برای کسب جایگاه بهتر شغلی و یا ارتقا شان اجتماعی و نشان دادن پرستیژ خود به کار ببرید. همچنین چنانچه بتوانید در زمینه تخصصی خود کتابی را از منابع معتبر ترجمه و یا به رشته تحریر درآورید، سپس آن را توسط انتشاراتی معتبری چاپ و توزیع نمایید، علاوه بر تقویت رزومه برای برند شخصی، باعث سر زبان افتادن نام شما در سطح کشور و حتی دنیا شده و در اصل یک نوع استراتژی بازاریابی نوینی نیز انجام داده‌اید. انتشارات کتیبه نوین سال‌هاست که با چاپ و نشر کتاب باکیفیت دانشگاهی و غیر دانشگاهی، با هزینه‌های مناسب، راه را برای بسیاری از مشتاقان و نویسندگان جوان و جویای نام باز کرده است. درضمن این انتشارات حضوری فعال در نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب را دارد که همین امر سبب افزایش اعتبار و تقویت رزومه برای برند شخصی شما می‌گردد.

لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر از منوی چاپ کتاب در تیراژ کم دیدن فرمایید یا با مشاوران ما تماس حاصل فرمایید.

انواع قراردادهای چاپ کتاب با ناشرین

۱. حق تألیف

 در این نوع قرارداد ناشر یا سرمایه گذار با مؤلف قرارداد بسته و درصدی اندک از فروش کتاب را به عنوان حق تألیف به مؤلف پرداخت می‌کند. این نوع قرارداد را ناشرین یا سرمایه گذاران در صنعت نشر بیشتر با کسانی می‌بندند که شناخته شده و کتابهایشان پرفروش باشد که معمولاً این موضوع برای افراد بسیار محدود صدق می کند. این نوع قرارداد می‌تواند برای بعضی از افراد جذاب باشد زیرا نه هزینه‌ای پرداخت می‌کنند و نه در پخش نقشی دارند ولی چنانچه فروش کتاب خوب باشد این افراد ضرر می‌کنند. چنانچه از فروش کتاب خود مطمئن هستید زیر بار این نوع قرارداد نروید. در این نوع قرارداد حق چاپ همیشه برای ناشر محفوظ می‌ماند و نویسنده در نهایت با سود کمی امتیاز کتاب خود را از دست می دهد.

۲. مشارکت در چاپ

در این نوع قرارداد براساس توافق صورت گرفته بین ناشر یا سرمایه گذار و صاحب اثر هزینه چاپ و پخش کتاب و همچنین سود ناشی از فروش کتاب بین طرفین تقسیم می‌شود. مسئله مهم در این نوع قرارداد که باید لحاظ شود این است که مبلغی که به عنوان هزینه چاپ از طرف ناشر اعلام می‌شود همان مبلغ واقعی بوده و ناشر یا سرمایه گذار در این بخش از هزینه‌ها سودی را برای خود در نظر نگرفته باشد.

۳. فروش اثر

 نویسنده یا صاحب اثر در این نوع قرارداد کلیه حقوق مادی و معنوی اثر را به ناشر یا سرمایه گذار در ازای دریافت مبلغی واگذار می‌نماید و یا نویسنده در ازای دریافت یک مبلغ به صورت سفارشی اثری را برای ناشر یا سرمایه گذار خلق می‌نماید.

۴. ناشر مؤلف

در این روش کلیه ی فرایند کتاب را خود مؤلف انجام می دهد و در نهایت جهت چاپ کتاب با ناشر قرارداد می نویسند که این روش به دلیل آشنا نبودن نویسندگان با مراحل و روش های انجام کار معمولاً زمان زیادی می گیرد و دردسرهایی را برای نویسندگان ایجاد می کند که پیشنهاد آن را به نویسندگان نمی دهیم.

۵. سرمایه گذاری مؤلف

 در این حالت نویسنده با تقبل کلیه هزینه‌های چاپ صاحب اثر خود خواهد بود و از تمامی مزایای آن نیز برخوردار خواهد بود. لازم به ذکراست در زمان عقد این نوع قرارداد نویسنده می‌بایست دقت نماید تا در بند یا ماده تعیین کننده صاحب حقوق مادی و معنوی اثر حتماً نویسنده یا صاحب اثر ذکر گردد.

مزایای چاپ کتاب به روش سرمایه گذاری مؤلف شامل موارد زیر است:

  • در این روش تمامی حقوق مادی و معنوی اثر در اختیار مؤلف خواهد بود.
  • دریافت تمامی فایلها و زینکای کتاب و فایل صفحه آرایی شده کتاب
  • برخورداری از مزایای فروش کتاب به سازمانها و ارگانها و نظارت کامل در تمامی مراحل
  • صرفه جویی در زمان جهت اخذ مجوز و مراحل اداری و چاپ کتاب به دلیل آشنایی ناشرین به تمامی مراحل
  • مهم‌ترین مزیت این روش به روش ناشر مؤلف این است که در روش ناشر مؤلف کتاب در هیچ نمایشگاه و فروشگاهی امکان عرضه عموم نخواهد داشت ولی توسط ناشر اگر به چاپ برسد علاوه بر عرضه در نمایشگاه بین المللی کتاب امکان فروش به سازمانها و ارگانها نیز خواهد بود.

محاسبه قرار داد درصدی در چاپ کتاب

در بسیاری از کتابها نوشته‌هایی درباره حقوق مادی نویسنده یا مترجم دیده‌ایم. نویسنده یا مترجم بعد از عقد قرارداد با ناشر، درباره فواید مادی آن با ناشر به تفاهم می‌رسد که این تفاهم حقوق مادی مؤلف یا مترجم را محفوظ می‌کند. در اصل یکی از مهمترین موارد و بندهای مربوط به قرارداد چاپ کتاب موارد مربوط به حقوق مادی مؤلف یا مترجم است. امروزه در بند حقوق مادی مترجم یا مؤلف پرکاربردترین نوع قرار داد درصدی است. بسیاری از مولفان تازه کار یا باتجربه با این سؤال مواجه هستند که قرار داد درصدی در چاپ کتاب چگونه محاسبه می‌شود؟ در این مطلب با ذکر مثال به بیان دقیق قرارداد درصدی در قرارداد چاپ کتاب خواهیم پرداخت. با انتشارات کتیبه نوین همراه باشید.

مهم‌ترین مواردی که در فرمول تعیین قرارداد درصدی دخیل است قیمت درج شده کتاب و تعداد تیراژ می‌باشد. تعداد تیراژ کتاب و قیمت کتاب بر اساس نظر و صلاحدید ناشر و مؤلف یا مترجم به صورت همزمان تعیین می‌گردد. همچنین، ناشر با توجه به تحلیلی که از بازار کتاب نموده است و اینکه کتاب چقدر در بازار مخاطب خواهد داشت و چقدر نیاز وجود دارد اطلاعاتی در خصوص هم تعداد تیراژ و هم قیمت کتاب به مترجم یا مؤلف می‌دهد.

همچنین یکی از مولفه‌های مهم در تعیین قیمت درصدی عدد درصدی است که مؤلف یا مترجم با ناشر توافق می‌کند. تقریباً می‌توان گفت هیچ چیز غیرشفافی در محاسبه قیمت درصد حق مادی مؤلف یا مترجم وجود ندارد. در زیر مثالی از حق مادی مترجم و یا مؤلف در کتاب آمده است.

فرض کنید که درصد تعیین شده برای حق مؤلف و یا مترجم ۲۰ درصد است. از طرف دیگر تعداد تیراژ چاپ شده ۱۰۰۰ نسخه و قیمت پشت جلد کتاب نیز ۲۵۰۰۰ تومان می‌باشد. با این اطلاعات حقوق مادی مؤلف یا مترجم را می‌توان محاسبه نمود:

۵۰۰۰۰۰۰ = ۱۰۰ / ۱۰۰۰ * ۲۵۰۰۰ * ۲۰

همانطور که از فرمول بالا مشاهده می‌کنید، ۲۵۰۰۰ هزار تومان که قیمت کتاب است ضربدر تعداد تیراژ کتاب شده است (۱۰۰۰ نسخه) و نهایتاً ضربدر میزان عدد درصد شده و مجموع تقسیم بر ۱۰۰ شده است. عدد بدست آمده که ۵ میلیون تومان می‌باشد حقوق مادی مترجم یا مؤلف می‌باشد و نشر موظف است تا این مبلغ را به مترجم یا مؤلف کتاب ارائه کند.

انواع چاپ کتاب

۱. چاپ دیجیتال

این نوع چاپ در اصل همان پرینت است و این روش که تا ۵۰۰ جلد مقرون به صرفه بوده با استفاده از دستگاه های دیجیتال چاپ صورت می گیرد که رزولوشن چاپ بین ۶۰۰ تا ۲۴۰۰ دی پی آی با توجه به نوع و مدل دستگاه متفاوت می باشد، لذا کیفیت چاپ مطلوب و در برخی موارد در حد چاپ افست می باشد. مطلب دیگری که در این نوع چاپ حائز اهمیت می باشد این است که متن داخلی کتاب توسط خود دستگاه به صورت کامل چاپ و مرتب گردید و ترتیبی توسط دست انسان و یا دستاگاه های ثانویه صورت نگرفته و خطایی در ترتیب صفحات نخواهیم داشت. دقت کنید که در چاپ کتاب با تیراژ پایین (زیر ۲۰۰ جلد) به دلیل اینکه چاپ دیجیتال انجام می شود و چاپ دیجیتال هزینه بالایی دارد فروش کتاب در این روش صرفه اقتصادی ندارد و در تیراژهای خیلی پایین ممکن است هزینه انجام شده بر روی هر جلد حتی از قیمت پشت جلد هم بیشتر شود. به همین دلیل چاپ با این روش برای اساتیدی که نیاز به تعداد محدود کتابشان برای تامین نیاز دانشجویان خود دارند و یا افرادی که می خواهند رزومه خود را تقویت کنند مناسب است. چاپ دیجیتال معمولاً شامل چاپ حرفه ای در تیراژهای پائین توسط نشر رومیزی و دیگر منابع دیجیتال است که توسط چاپگرهای لیزی و چاپگرهای لارج فرمت و یا جوهرافشان حرفه ای انجام می‌شود. با توجه به این که چاپ دیجیتال دارای هزینه بیشتری برای چاپ هر صفحه در مقایسه با روشهای سنتی مثل افست است ولی این قیمت بالاتر معمولا با صرفه جویی در هزینه های دیگری چون تهیه پلیت های چاپ انجام می‌شوند در تیراژهای کم تعداد جبران پذیر است. چاپ دیجیتال امکان چاپ سریع پس از تقاضا در تیراژ کم را فراهم آورده و امکان تغییر طرح و محتویات آن در هر برگ چاپی را در اختیار می‌گذارد. همچنین در چاپ دیجیتال صرفه جویی در نیروی انسانی و توان رو به گسترش ماشین های چاپ دیجیتال در بالا بردن کیفیت چاپ، پایین آمدن هزینه تمام شده چاپ هر برگ چاپی و بالا رفتن تیراژ در چاپ دیجیتال به این معناست که چاپ دیجیتال در حال رقابت با چاپ افست و حتی پیشی گرفتن از آن می باشد. منظور از چاپ دیجیتال در بازار ، چاپ تونری به وسیله ی انواع چاپگرهای لیزری حرفه ای روی انواع کاغذ می باشد.

چرا چاپ دیجیتال؟

در چاپ دیجیتال به دلیل حذف پلیت و چاپ مستقیم از کامپیوتر روی کاغذ و امکان کالیبراسیون دستگاه امکان چاپ در تیراژ محدود حتی یک نسخه با هزینه پایین وجود دارد به همین دلیل این روش چاپ دیجیتال برای مصارفی مثل تهیه نمونه و یا چاپ محصولات کم تعداد و سریع کاربرد زیادی دارد. از سال ۲۰۱۰ فناوری‌های نوین در چاپ دیجیتال به کار گرفته شد که با استفاده از تکنولوژی نانو در جوهر و همچنین تغییر سیتم پاشش جوهر، چاپگرهای دیجیتال جوهرافشان توانستند بسیاری از محدودیت‌ها را در زمینه سرعت و هزینه تولید را کنار بزنند. در چاپ دیجیتال با توجه به وجود امکان چاپ در تیراژ محدود شما می‌توانید هر نسخه از محصول چاپی خود را متفاوت با نسخه قبلی چاپ کنید.

انواع روش­های چاپ دیجیتال:

شیوه‌های چاپی که از تکنولوژی دیجیتال بهره می برند بسیار متنوع و در صنایع مختلف گسترده است. اما به طور کلی انواع روش‌های چاپ دیجیتال بر اساس نوع و تکنولوژی دیجیتال مورد استفاده در آنها، به گروه‌های زیر تقسیم می شوند:

روش جوهرافشان:

در مجموعه روش‌های چاپ دیجیتال، شیوه جوهرافشان آشناترین و با کیفیت‌ترین این شیوه‌ها به شمار می رود. ماشین‌آلات این شیوه از تنوع بالایی برخوردار بوده و از انواع پرینترهای رومیزی تا ابعاد عریض ۵ متر را شامل می شوند. نحوه کار سیستم جوهرافشان به این صورت است که اطلاعات دیجیتال را توسط مرکب‌های مایع به طور مستقیم روی کاغذ می نشاند. از آنجا که در این تکنولوژی نیازی به محمل میانی برای انتقال تصاویر نیست و مرکب بطور مستقیم توسط یک هد روی سطح چاپی انتقال می یابد، این روش به عنوان اصیل‌ترین روش چاپ دیجیتال- تکنولوژی دیجیتال تا آخرین مرحله قبل از انتقال مرکب روی سطح، به کار گرفته شده است- محسوب می شود. نازل رنگ‌پاش این دستگاه به طور کامل دیجیتالی عمل کرده و تنها از دو فرمان بپاش و نپاش پیروی می کند در نتیجه عوامل تاثیرگذار روی کیفیت چاپی به حداقل خود یعنی، نوع و جنس کاغذ همچنین شرایط اقلیمی موجود کاهش می یابد. به همین جهت است که خروجی چاپ به روش جوهرافشان بیشتر از سایر شیوه‌های چاپی که عوامل مختلفی روی کیفیت چاپ آنها تاثیرگذار است -مانند محمل چاپی، تعادل آب و مرکب و …- قابل کنترل و نزدیک به استانداردهای مد نظر است.از آنجا که سرعت چاپ در این شیوه پایین است، امکان به کارگیری این شیوه در تیراژهای بالا موجود نیست با این حال تولیدکنندگان دستگاه‌های دیجیتال آینده درخشانی را برای روش جوهرافشان پیش‌بینی می کنند. مهم‌ترین فن‌آوری‌های چاپ دیجیتال جوهرافشان، سیستم‌های پیوسته (Continues tone) و سیستم‌های جوهرافشان با پاشش مرکب بر اساس تقاضا (Drop on Demand) است.

روش الکتروفتوگرافی:

در این شیوه از دو نوع مرکب جامد پودری (تونر) یا مایع (شیوه دیجیتال مرکبی) استفاده می شود.

۱-روش تونری
اساس این شیوه از طریق باردار کردن درام چرخانی توسط شعاع نور لیزر، تشکیل تصویر به وسیله مرکب‌های پودری با نام تونر که قابلیت باردار شدن دارند و ذوب شدن این تونرها روی سطح کاغذ، شکل می گیرد. این مراحل را می تواند در ۵ بخش تصویرنگاری، مرکب‌زنی، انتقال تونر، تثبیت تونر و پاکسازی درام، خلاصه کرد. سیستم‌های تونری قادرند با سرعتی بالاتر از سیستم‌های جوهرافشان، تصاویری را که از ذوب شدن پودر رنگ روی کاغذ به وجود می آیند ایجاد کنند. اگر چه این روش به اندازه روش جوهرافشان دیجیتالی نشده است و واسطه‌های متعدد آنالوگ بین مخزن رنگ و سطوح چاپی وجود دارد ولی به واسطه سرعت بالا، مصارف صنعتی پیدا کرده و از کارآمدترین سیستم‌های چاپ دیجیتال به ویژه در ابعاد متوسط (Medium Format) به شمار می آید. این دستگاه‌ها درترکیب با یک اسکنر به عنوان دستگاه‌های کپی یا لیزری برای عموم شناخته شده‌اند.

۲- روش دیجیتال مرکبی
این شیوه که به جای پودر رنگ (تونر) از مرکب‌های رنگی استفاده می کند، برای کارهای پرتیراژ کاربرد مناسبی دارد. خروجی این دستگاه‌ها دارای کیفیت بسیار بالایی است ولی پیچیدگی تکنولوژی در این نوع دستگاه‌ها باعث شده است که از گستردگی سیستم‌های تونری برخوردار نباشند. این تکنولوژی سال‌ها، تنها در اختیار کمپانی Indigo قرار داشت پس از آن فعالیت‌های بسیاری برای گسترش آن صورت گرفت ولی محدودیت اصلی این دستگاه‌ها قیمت بالای آن و همچنین ابعاد کار چاپی است که از SRA3 بالاتر نرفته است از دیگر مزایای منحصر به فرد این پرنیترها می توان به امکان استفاده از رنگ‌های اسپات (Spot) به صورت کانال‌های رنگی مجزا و یا چاپ ۶ رنگ HI-FI اشاره کرد.

روش دیجیتال نوری یا پرتوی:

از دیگر شیوه‌های پرکاربرد چاپ دیجیتال، چاپ نوری است. در این روش تصویر مورد نظر را از طریق تابش شعاع‌های نوری روی کاغذهای ویژه و حساس به نور – مشابه کاغذ عکاسی- ایجاد کرده و پس از مرحله ظهور ، تثبیت می نمایند. دستگاه‌های این شیوه که به Photo Lab معروفند در لابراتورهای عکاسی کاربرد فراوان داشته و از کیفیت چاپی بسیار بالایی برخوردارند.در این شیوه سرمایه‌گذاری اولیه -شامل هزینه دستگاه، بالا بوده ولی هزینه چاپ به نسبت کیفیت بسیارخوب آن مناسب است. هم‌ اکنون دستگاه‌های نوری با کیفیتی در ابعاد بسیار بزرگ ورقی ۱۵۰*۱۵۰ سانتیمتر و نیز رول به عرض ۹۰ سانتیمتر تولید شده است. از مشکلات اصلی این دستگاه‌ها دو مرحله‌ای بودن چاپ و ظهور است که در دستگاه‌های امروزی به صورت اتوماتیک در داخل دستگاه انجام می شود. داروهای ظهور نیز هماند شیوه‌های چاپ عکس بسته به میزان مصرف بایستی هر چند یکبار تعویض شود.

روش چاپ Direct Imaging:

به ماشین‌هایی اطلاق می­ شو

د که محمل چاپی در درون آنها ایجاد شده و از جانب شرکت‌های پرس‌تک و هایدلبرگ به آنها نام DI نهاده شده است. این ماشین‌ها در واقع چاپگرهای افستی هستند که سیستم تهیه پلیت در دل آنها جاسازی شده است. سیستم تهیه پلیت در این چاپگرها درست مشابه تهیه پلیت در پیش از چاپ افست به روش دیجیتال (کامپیوتر به پلیت) است. کلیه عملیات چاپ در این دستگاه‌ها به صورت اتوماتیک انجام شده و تنها از طریق کامپیوتر راهبری می شود اطلاعات ورودی به چاپگر به صورت فایل کامپیوتری است. به دلیل وجود همین واسطه تصویری، استفاده از این روش برای چاپ‌هایی با تیراژ کم مقرون به صرفه نبوده و برای چاپ تک برگ- برخلاف سایر روش‌های چاپ دیجیتال- کاملا غیراقتصادی است. در این شیوه همچون روش‌های قبلی نمی توان از قابلیت‌های منحصر به فرد چاپ دیجیتال مانند چاپ اطلاعات متغیر استفاده کرد – محمل چاپی ثابتی مانند پلیت برای کل سفارش وجود دارد- در عین حال امکان استفاده از کاغذهای چاپ به روش افست وجود دارد.

روش حرارتی (Thermal):

در این شیوه که از کاغذ حساس به حرارت استفاده می شود، حرارت ناشی از لیزر و یا ماتریس­های حرارتی با ایجاد فعل و انفعالات شیمیایی بر روی سطح کاغذ حساس، ایجاد رنگ و تصویر می کند. استفاده از این شیوه در دستگاه‌های کوچک تک رنگ مرسوم است که متداول‌ترین آنها دستگاه‌هایی فکس می باشند. گفتنی است استفاده عمومی از روش حرارتی به دلیل جایگزینی روش‌های نوین روز به روز رو به کاهش است.

روش تصعید رنگ (Dye-Sublimation):

این شیوه که از کیفیت و سرعت مناسبی برخوردار است از درون چاپ حرارتی زاده شده است. در این دستگاه‌ها مواد رنگی بر روی سلفون‌هایی قرار دارد که پرتوهای گوناگون مانند لیزر و یا ماتریس‌های حرارتی،‌ رنگ را از روی نوارهای سلفون بخار کرده و بر روی کاغذ ثبت می کند. کیفیت چاپی مطلوب این شیوه، استفاده از آن را در لابراتوارهای عکاسی به منظور چاپ عکس متداول کرده است. ابعاد چاپی به طور معمول کوچک‌ است و اگر چه قیمت‌های اولیه این دستگاه‌ها بالا نیست ولی هزینه تمام شده این روش چاپ به دلیل مواد مصرفی- سلفون‌های رنگی گران قیمت- بالا است. در این روش امکان چاپ روی کاغذهای متنوع وجود داشته و در گذشته از آن برای چاپ پوسترهای تبلیغاتی فضای باز، در تیراژ و ابعاد متوسط استفاده بسیاری شده است.

۲. چاپ افست

چاپ افست نوعی از چاپ است که نوشته و عکس را بر سطح لاستیکی یک استوانه (سیلندر) گردان برمی گرداند و سپس آن را با فشار استوانه دیگر روی کاغذ چاپ می‌کنند. ماشین معمولی چاپ افست دارای سه استوانه‌است . در چاپ افست نخست آن چه را که باید چاپ شود بر روی صفحه‌ای فلزی به نام زینک منتقل می‌کنند، سپس این صفحه را با مواد شیمیایی طوری حساس می‌کنند که فقط نوشته‌ها و تصاویر آن، مرکب چاپ را به خود می‌گیرد. زینک را به دور نخستین استوانه می‌پیچند؛ طرح آن بر اثر فشار روی پوشش لاستیکی استوانه دوم برمی گردد. کاغذ سفید که متوالیاً به دور استوانه سوم می‌پیچد مطالب را از روی پوشش لاستیکی استوانه دوم می‌گیرد. سرعت کار ماشین‌های چاپ افست بیش از چاپ مسطح (حروفی) می‌باشد. این نوع چاپ معمولاً برای چاپ ۱۰۰۰ نسخه کتاب به بالا استفاده می‌شود. چاپ افست، چهار رنگ و ترکیبی از چهار رنگ اصلی آبی، قرمز، زرد و مشکی (Cyan, Magenta, Yellow, blacK) هستند که اصطلاحاً CMYK  گفته می‌شود. از ترکیب این چهار رنگ اصلی می‌توان تمامی رنگ‌های موجود را ساخت. فایلی که برای چاپ افست فرستاده می‌شود حتماً باید از RGB  به CMYK تبدیل شود. در نهایت فایل CMYK به لیتوگرافی داده شده و به ازائ هر رنگ فوق یک زینک از دستگاه بیرون می‌آید (برای طرح‌های ۴ رنگ، ۴ زینک و برای طرح‌های ۲ رنگ ۲ زینک و برای متون داخلی کتاب یک زینک) و برای چاپ به چاپخانه ارسال می‌گردد. در نظر داشته باشید که در زمان طراحی یک حاشیه برای کار در نظر بگیرید چون معمولاً نیم سانتیمتر از اطراف کار در زمان برش حذف می‌شود.

چاپ دیجیتال با سایر روشهای چاپ مثل چاپ افست دارای تفاوت اساسی است. برخی از این تفاوت‌ها به شرح زیر است:
• به دلیل حذف مراحل پیش از چاپ شامل لیتوگرافی، فرآیند چاپ دیجیتال کوتاه تر است.
• در چاپ دیجیتال هزینه چاپ به تعداد نسخه‌های چاپی ارتباطی ندارد و برای هر برگ چاپ شده مقدار ثابتی است.
• در این روش میزان مواد باطله شامل کاغذ و مواد شیمیایی کمتر است چون نیازی به رسیدن به رنگ و یا تنظیمات حین چاپ وجود ندارد.
• چاپ دیجیتال در هر دور چاپ می تواند تصویر و متن متفاوتی را چاپ کند چون در این روش از پلیت استفاده نمی شود.

تعریف نوع کتاب:

  • تألیف: زمانی از این عنوان برای کتاب استفاده می‌شود که نویسنده شخصاً حاصل تحقیق و پژوهش خود را به کتاب تبدیل کند، یعنی مطالب نو و دست اول باشد.
  • ترجمه: نویسنده کتابی را از زبانی به زبان دیگر ترجمه می‌کند (ذکر اطلاعات مربوط به کتاب اصلی الزامی است)
  • گرد آوری: نویسنده مطالب کتاب‌ها، مقالات و متون نویسندگان دیگر را با کسب اجازه و ذکر منبع در یک مجموعه جمع‌آوری می‌کند.
  • تألیف و ترجمه: نویسنده ترکیبی از کار تألیف و ترجمه را انجام می‌دهد.

روش‌های اخذ مجوز چاپ کتاب

همانطور که میدانید دریافت مجوز کتاب یک سری مراحل اداری دارد که به دو روش زیر صورت می‌گیرد:

  1. توسط یک ناشر که براساس قراردادهای متفاوتی که بین ناشر و صاحب اثر منعقد می‌شود دربرگیرنده هزینه خواهد بود.
  2. توسط خود صاحب اثر که به روش ناشر مؤلف معروف بوده. این روش شاید از نظر هزینه در ظاهر اندکی کمتر باشد ولی با در نظر گرفتن زمانهایی که بایستی در راه وزارت ارشاد و کتابخانه ملی و خانه کتابخانه جهت رفت آمد از دست داد و اینکه زمان ارائه مجوز به ناشر از زمان ارائه مجوز به مؤلف کمتر بوده این روش به دوستان توصیه نمی‌گردد.
توجه: توقف صدور مجوز ناشر-مولف به دلیل خلاء قانونی و برخی سوء استفاده‌ها: مدیر کل اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اعلام این خبر گفت: با توجه به اینکه  صدور مجوز نشر به مولفان به شکل ناشر-مولف جایگاه قانونی ندارد، تا اطلاع ثانوی صدور این نوع مجوز متوقف شده است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر سایت انتشارات کتیبه نوین و منوی صحت انجام کار ناشر را مطالعه فرمایید.

اندازه قلم و فونت استاندارد کتاب:

  • برای کتاب‌های فارسی اولویت استفاده شامل فونت B lotus, B nazanin, B zar, B mitra می‌باشد و اندازه قلم ۱۳ استاندارد است و در صورت استفاده از کلمات لاتین از فونت Times new roman و اندازه قلم ۱۰٫۵ استفاده می‌کنیم. در ضمن اندازه قلم پاورقی می‌بایست برای فارسی ۱۰٫۵ و برای لاتین ۸٫۵ انتخاب شود.
  • برای کتاب‌های انگلیسی از فونت Times new roman و اندازه قلم ۱۱٫۵ استفاده می‌شود.
  • از آنجا که برنامه ویندوز تنها فونت های استاندارد خود را دارد و برخی نویسندگان تمایل استفاده از فونت های دیگر را نیز دارند، انتشارات کتیبه نوین مجموعه کاملی از تمامی فونت های مفید را جمع آوری کرده که شما عزیزان می توانید از کلید زیر به صورت رایگان آنها را دانلود فرمایید.

ترتیب قرار گرفتن مطالب در کتاب:

  • بسم‌الله
  • صفحه سفید
  • صفحه عنوان کتاب (شامل نام کتاب، نویسندگان، سال چاپ)
  • صفحه شناسنامه کتاب (فیپا در بالای صفحه و مشخصات کتاب در پایین صفحه قرار می‌گیرد)
  • صفحه تقدیم به
  • صفحه سپاسگزاری
  • پیشگفتار (در صورتی که پیشگفتار به صورت کلی گفته شده باشد)
  • صفحه فهرست مطالب
  • صفحه فهرست جدول‌ها، نمودارها، شکل‌ها
  • پیشگفتار (در صورتی که پیشگفتار در مورد محتوای کتاب باشد)
  • مقدمه
  • فصل اول و …..
  • پیوست یا ضمیمه
  • منابع
  • کتاب واژه

نکته ۱: در چاپ افست (تیراژ ۱۰۰۰ نسخه به بالا) تعداد کل صفحات کتاب می بایست مضربی از ۸ باشد (به دلیل استفاده از زینک)، و به ازاء تعداد صفحات کمتر از مضرب ۸، صفحه سفید به کتاب اضافه می شود که جز تعداد صفحات کتاب در نظر گرفته نمی شود. به عنوان مثال به کتاب ۸۵ صفحه ای ۳ صفحه سفید اضافه می شود.

نکته ۲: در چاپ دیجیتال (تیراژ محدود)، صفحه سفیدی به کار اضافه نمی شود مگر اینکه تعداد صفحات فرد باشد که در این صورت یک صفحه سفید به کتاب اضافه می شود.

نکته ۳: سعی شود که تعداد کل صفحات کتاب زوج باشد.

انواع قطع کتاب:

به اندازه طول و عرض کتاب قطع گفته می‌شود. هدف از آن رواج اندازه‌های مختلف برای کتاب، به‌منظور استفاده آسان‌تر یا متناسب با نوع کاربرد کتاب است. در سال‌های آغازین پیدایش چاپ، قطع رایج کتاب‌های چاپی همانند نسخه‌های خطی بود. ولی، به‌تدریج، چاپ‌کنندگان کتاب دریافتند که استفاده از اندازه‌های مختلف در بهبود کار مؤثر خواهد بود. از میان انواع قطع‌های کتاب، قطع وزیری، رحلی، رقعی و جیبی از معروف‌ترین و پراستفاده‌ترین قطع‌ها می‌باشد با این حال در ذیل انواع قطع کتاب‌ها و اندازه استاندارد آن‌ها را جهت اطلاع نویسندگان بیان می‌کنیم.

  • وزیری: که استاندارد آن ۲۴*۱۷ سانتیمتر است و بیشتر برای کتاب‌های دانشگاهی و علمی استفاده می‌شود. (B5)
  • رقعی: که استاندارد آن ۲۱*۱۴٫۸ سانتیمتر است و جنبه عمومی دارد و معمولاً در کتاب‌های داستان استفاده می شود. (A5)
  • رحلی: اندازه رحلی کوچک  ۲۹٫۷*۲۱، رحلی متوسط ۵۰*۳۰ سانتیمتر و  اندازه بزرگ آن ۶۰*۳۰ سانتیمتر است که به آن اندازه مدیران نیز می‌گویند. قطع رحلی بیشتر برای مجلات و کتاب‌های نفیس استفاده می‌شود. رحلی کوچک همان (A4) می باشد.
  • خشتی: در واقع هر اندازه‌ای که مربع باشد را خشتی گویند، اما تقریباً استاندارد آن ۲۲*۲۲ سانتیمتر است. و معمولاً برای کتاب‌های هنری و کودک استفاده می‌شود.
  • سلطانی یا تیموری: استاندارد آن ۴۰*۳۰  و برای کتاب‌های نفیس استفاده می‌شود.
  • جیبی یا بغلی: استاندارد این قطع ۷*۵ سانتیمتر می‌باشد.
  • نیم وزیری: استاندارد این قطع ۱۷*۱۲ سانتیمتر یا ۱۲*۱۷ سانتی متر می‌باشد. (B6)
  • نیم رقعی: استاندارد این قطع ۱۰٫۵*۱۴٫۸ سانتیمتر می‌باشد. (A6)
  • نیم ورقی: استاندارد این قطع ۳۴*۲۲ سانتیمتر می‌باشد. (B4)
  • نیم ربعی: استاندارد آن ۱۸*۱۰ یا ۱۷*۹ سانتیمترمی باشد.
  • پالتویی: استاندارد این قطع ۲۱٫۵*۱۰٫۵ سانتیمتر می‌باشد.
  • بیاضی: قطع بیاضی کوچک در ابعاد ۲۲*۲۹ سانتی متر و قطع بیاضی بزرگ در ابعاد ۲۴ *۳۴ سانتیمتر است. (B4)
  • حمایلی: استاندارد این قطع ۱۲*۶ سانتیمتر می‌باشد.
  • جانمازی: استاندارد این قطع ۱۲*۷ سانتیمتر می‌باشد و معمولاً برای قرآن‌ها و کتاب‌های ادعیه کوچک که در داخل جانماز قرار داده شوند، استفاده می‌شود.

نکته: ابعاد گفته شده، ابعاد کتاب بعد از برش می‌باشد لذا در زمان طراحی می‌بایست به هر طرف کار نیم سانتیمتر اضافه کرد و همچنین عطف کتاب را نیز در نظر گرفت.

چند نمونه از صفحه بندی و قطع های پر کاربرد کتاب

صفحه بندی کتاب به قطع وزیری:

اغلب کتاب‌های معمول که می‌بینید، قطع وزیری هستند. کتاب‌های درسی مدارس و دانشگاه‌ها به قطع وزیری هستند. در صفحه آرایی برای قطع وزیری اندازه متن، میزان فرورفتگی متن، حاشیه‌های چهار طرف صفحه، فاصله خطوط از همدیگر و موارد دیگر بر اساس قطع وزیری انتخاب می‌گردد تا علاوه بر زیباسازی و خوانایی کتاب، از اسراف و دورریز کاغذ نیز جلوگیری گردد. صفحه‌آرایی و صفحه‌بندی کتاب به قطع وزیری عموماً باید توسط صفحه‌آراها و ویراستاران انتشاراتی انجام شود، چراکه آنها از تمام استانداردهای لازم و تعریف شده چاپ کتاب انتشارات آگاه بوده و در هنگام صفحه‌بندی کتاب به قطع وزیری به کار می‌برند.

صفحه بندی کتاب به قطع رقعی:

صفحه‌بندی کتاب به قطع رقعی برای کتابهایی که از اندازه معمول کمی کوچکتر هستند، انجام شده و اغلب زمانیکه متن کتاب و یا تعداد صفحات کتاب کم است می‌توان از این قطع برای بهتر دیده شدن کتاب استفاده نمود. صفحه‌بندی کتاب به قطع رقعی نقش مهمی در جذب مخاطب دارد، زیرا قطع رقعی بیشتر برای چاپ رمان، داستان و به‌طورکلی کتبی که محتوامحور بوده و کمتر از تصاویر در آن‌ها استفاده شده، به کار می‌رود، بنابراین رعایت نکاتی مانند اندازه قلم، فواصل مناسب خطوط و حواشی متن از صفحه بسیار لازم و ضروری است و چنانچه صفحه‌بندی کتاب به قطع رقعی به خوبی و دقت لازم انجام نگیرد، موجب خستگی چشم و دل‌زدگی خواننده خواهد شد.

صفحه بندی کتاب به قطع رحلی:

صفحه‌بندی کتاب به قطع رحلی اغلب برای کتابهایی بصورت قرآن‌های بزرگ یا کتاب‌های رفرنس خارجی یا حافظ دیده می‌شود و از کتاب‌های معمولی کمی بزرگترند. صفحه‌بندی کتاب به قطع رحلی به دو صورت تک‌ستونی و دو ستونی بسته به محتوای کتاب متغیر و قابل‌اجرا است، مثلاً اگر کتاب موردنظر یک رفرنس یا مرجع باشد، حجم زیادی مطلب و محتوا را باید در آن جای داد، بنابراین چنانچه صفحه‌بندی کتاب به قطع رحلی دو ستونی و با قلم ریزتر انتخاب شود، وزن کلی کتاب و حجم آن کمتر و همچنین هزینه چاپ نیز به مقدار قابل‌توجهی کاهش می‌یابد، اما برای کتب شعری مانند شاهنامه که حاوی مینیاتور و تصاویر بوده و یا قرآن مجید که نیاز به تذهیب و زیباسازی ظاهری و همچنین گنجاندن متن اصلی به همراه معنی و گاهی تفسیر آن در هر صفحه است، روش صفحه‌بندی کتاب به قطع رحلی برای صفحه‌بند متفاوت بوده و حتی به یک طراح و نقاش نیز در حین صفحه‌آرایی کتاب نیاز پیدا می‌کند و البته هزینه صفحه‌بندی کتاب هم بالاتر می‌رود.

صفحه بندی کتاب به قطع پالتویی و جیبی:

صفحه‌بندی کتاب به قطع پالتویی و جیبی دارای وجه اشتراک زیادی باهم هستند و با قلم ریزتر و فاصله خطوط کم انجام می‌شوند، چراکه دامنه کاربرد صفحه‌بندی کتاب به قطع پالتویی و جیبی مناسب کتب با محتوای کم‌حجم جهت شیک بودن و یک سری کتاب‌هایی که نیاز به حمل‌ونقل آسان با وزن سبک را دارند، می‌باشد مانند ادعیه، تقویم، سررسید و … البته صفحه‌بندی کتاب به قطع پالتویی نسبت به صفحه‌بندی کتاب به قطع جیبی مقرون به‌صرفه‌تر است، چراکه با توجه به بلندی و ارتفاع بیشتر این سایز به عرض آن، حجم مطالب بیشتری را می‌توان در یک صفحه جای داد. در انجام صفحه‌بندی کتاب به قطع پالتویی و جیبی باید به زیباسازی کتاب و سلیقه خواننده توجه بیشتری کرد، زیرا به دلیل کوچکی سایز جیبی و پالتویی بهتر است مطالب زیادی در یک صفحه قرار نگیرد در غیر اینصورت باعث تورفتگی و درهم‌رفتگی شدید شده و کیفیت پایین کار موجب آزار مخاطب در هنگام مطالعه شده و میزان فروش را پایین می‌آورد.

صفحه بندی کتاب به قطع خشتی:

صفحه‌بندی کتاب به قطع خشتی به دو دلیل نیاز به ظرافت و زیبایی منحصربه‌فرد بیشتری دارد: اول آنکه شکل ظاهری قطع خشتی طول و عرض مساوی مربع یا همان خشت را تشکیل داده و دومین علت، کاربرد قطع خشتی برای کتاب شعر و موارد خاص است، از همین رو باید صفحه‌بندی کتاب به قطع خشتی را بسیار تمیز با نهایت خوانایی و درعین‌حال سادگی برای خوانندگان انجام داد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه صفحه بندی و صفحه آرایی کلیک کنید.

عطف کتاب:

اطلاعاتی که معمولاً در عطف کتاب نوشته می‌شود از بالا به پایین به ترتیب شامل نام کتاب، نویسندگان کتاب و آرم انتشارات می‌باشد. در کتاب‌هایی که عطف آن‌ها نیم سانتیمتر یا کمتر باشد از نوشتن اطلاعات گفته شده صرف نظر می‌شود. برای کتاب‌هایی با کاغذ تحریر ۷۰ گرمی، سایز عطف کتاب نیم سانتیمتر به ازاء هر ۱۰۰ صفحه می‌باشد، مثلاً اگر کتاب شما ۲۰۰ صفحه باشد می‌بایست یک سانتیمتر برای عطف در نظر گرفت.

نکته: حداقل تعداد صفحات کتاب برای کتاب‌های بزرگسالان، ۴۶ صفحه و برای کتاب کودکان ۱۲ صفحه می‌باشد و در صورتی که تعداد صفحات از این تعداد صفحه کمتر باشد، آن فایل به عنوان کتاب پذیرفته نمی‌شود.

آشنایی با مدهای رنگی و فرمت های گرافیکی:

فتوشاپ دارای مدهای رنگی پایه‌ای است که می‌توان در انواع تصاویر و برای انواع کاربردها نظیر چاپ، صفحه نمایش، وب و… به کار برد. از جمله RGB (red, green, blue) و CMYK (cyan, magenta, yellow, Black) و Grayscale . هر رنگ از شش عدد تشکیل می‌شود که هر رقم در سیستم شانزده شانزدهی (هگزا دسیمال) بوده و هر دو رقم نیز میزان یک رنگ را نشان می‌دهد. مثلاً ۳#F1C1C رنگی را در مد RGB نشان می‌دهد که میزان رنگ ۶۳ درصد قرمز،۲۸ درصد سبز و ۲۸ درصد آبی در آن به کار رفته است و یا رنگی را در مد CMYK نشان می‌دهد که میزان رنگ سبز پسته‌ای آن ۴۹ درصد، رنگ قرمز متمایل به نارنجی آن ۷۸ درصد، رنگ زرد آن ۶۹ درصد و رنگ سیاه آن نیز ۶۹ درصد می‌باشد. اگر بر روی پالت رنگ در پایین نوار ابزار فتوشاپ کلیک کنید و سپس در سمت چپ پنجره ظاهر شده با کلیک کردن روی نقاط مختلف رنگ، قادر خواهید بود تا میزان رنگ را در مدهای گوناگون در ستون سمت راست آن ببینید و یا در سیستم هگزادسیمال در کادر پایین پنجره کد رنگ را مشاهده نمایید.

از طرف دیگر هر رنگ دارای تعداد متغیری رنگ در هر کانال رنگی است که افزایش آن افزایش کیفیت و لذا افزایش حجم تصویر را در پی خواهد داشت که توجه به این امر در کاربردهای گوناگون رنگ‌ها باید مد نظر قرار بگیرد. این دو مد رنگی عبارت از ۸ و ۱۶ Bits\Channel می‌باشند که از منوی Image\Mode قابل دسترس می‌باشند.

مدهای رنگی:

به طور کل در فتوشاپ هشت مد رنگی را به شرح زیر در اختیار کاربر قرار می‌دهد که از منوی Image\Mode در دسترس می‌باشد:

  1. RGB Color mode
  2. CMYK Color mode
  3. Lab Color mode
  4. Bitmap mode
  5. Grayscale mode
  6. Duotone mode
  7. Indexed Color mode
  8. Multichannel mode

در ادامه به شرح هر یک از مدهای رنگی می‌پردازم.

RGB Color mode .1

این مد رنگ در واقع برای شدت رنگ در دامنه صفر (سیاه) تا ۲۵۵ (سفید) برای پیکسل‌هایی طراحی شده است که از سه رنگ قرمز، سبز و آبی ترکیب شده و به وجود آمده‌اند. زمانی که میزان هر سه رنگ یکسان باشد رنگی خاکستری را به وجود می‌آورد. تصاویر دارای مد رنگی RGB دارای سه رنگ و یا سه کانال رنگی می‌باشند که تکثیر پی در پی آن‌ها باعث تولید رنگ‌های روی صفحه نمایش می‌گردد. سه کانال رنگ به ۲۴ بیت (۸ bits x 3 channels) ترجمه می‌شود که شامل اطلاعات رنگ برای هر پیکسل می‌باشد. با این ۲۴ بیت می‌توان بالای ۷/۱۶ میلیون رنگ را ایجاد نمود. با ۴۸ بیت (۱۶ bits per channel) بیشتر رنگ‌ها باز تولید شده و یا تکرار می‌شوند. این مد رنگی بیشتر برای نمایش صفحه مونیتور به کار می‌رود. این بدین معناست که حتی اگر تصویر شما از مد رنگ غیر نمایشی باشد بازهم آن را تبدیل به مد RGB می‌کند که قابل نمایش بر روی مونیتور باشد. هر چند که RGB مد رنگی استانداردی می‌باشد اما بازهم کیفیت رنگ مورد نمایش به سخت‌افزار و کارت گرافیک شما بستگی دارد و لذا فتوشاپ با توجه به سخت‌افزاری که سکوی نمایش می‌باشد این تنظیمات را تغییر داده و بهترین و نزدیک‌ترین نمایش رنگ را انتخاب می‌نماید.

 CMYK Color mode .2

در فتوشاپ، مد CMYK که کوتاه شده Cyan Magenta Yellow Black (آبی متمایل به سبز، سرخ، زرد و مشکی) می‌باشد، در واقع با تخصیص درصدهای متفاوت مقادیر گوناگون جوهر (رنگ) برای هر پیکسل به دست می‌آید. روشن‌ترین رنگ شامل پایین‌ترین درصدها و تیره‌ترین رنگ‌ها از تخصیص بالاترین درصدها به دست می‌آید زیرا میزان غلظت رنگ در این حالت بیشتر خواهد بود. به عنوان مثال قرمز روشن محتوی ۲% cyan, 93% magenta, 90% yellow, 0% black می‌باشد. میزان رنگ سفید نیز با تخصیص صفر درصد به تمام جوهرها به کار می‌رود. از مد CMYK زمانی استفاده نمایید که قصد دارید حداکثر کیفیت را از تصویرتان به دست آورید که این امر برای چاپ بیشتر مد نظر می‌باشد. تبدیل از مد RGB به CMYK به تفکیک رنگ‌ها منجر می‌شود و بنابراین می‌توانید در مد RGB تصویری را ویرایش نموده و سپس آن را به مد CMYK تبدیل نمایید. در مد RGB می‌توانید افکت‌هایی را به تصویر اعمال نمایید که در مد CMYK این کار ممکن نیست. اگر کاربر حرفه‌ای فتوشاپ باشید متوجه شده‌اید که در مد CMYK بسیاری از افکت‌ها غیرفعال می‌باشند اما در مد RGB تمام آن‌ها فعال می‌گردند لذا می‌توانید از این امکان یعنی کار در مد RGB و سپس تبدیل به مد CMYK استفاده نمایید. شما همچنین قادر خواهید بود تا مستقیماً بر روی تصاویر دریافتی از اسکنر و یا سیستم‌های تصویری با کیفیت بالا در مد CMYK کار نمایید. هر چند که CMYK مد استانداردی به شمار می‌رود اما باز هم کیفیت ترکیب جوهرها بستگی به کیفیت دریافت و چاپ تصاویر و تجهیزات لازم دارد. فتوشاپ سعی می‌کند که نزدیک‌ترین حالت به بهترین کیفیت را برای تصاویر در مد CMYK انتخاب نماید.

 Lab Color mode .3

Lab یک مد رنگی واسط در فتوشاپ می‌باشد که هنگام تبدیل رنگی از یک مد به مد دیگر ایجاد می‌شود.Lab Color Lab Color در واقع از سه جوهر lightness (L) که در دامنه صفر تا صد قابل تغییر می‌باشد،Green-red axis (a) و blue-yellow axis (b) که در دامنه ۱۲۷+ تا ۱۲۸- متغیرند تشکیل شده است. در پالت رنگی فتوشاپ جزء a  و جزء b در دامنه ۱۲۰+ تا ۱۲۰- قابل مقیاس دهی می‌باشند. شما می‌توانید از مد Lab برای کار بر روی تصاویر CD های عکس، ویرایش درخشندگی و روشنایی و میزان رنگ تصاویر استفاده نموده و سپس تصاویر را میان چند سیستم منتقل نموده و یا توسط چاپگرهای PostScript سطح ۲ و سطح ۳ چاپ نمایید. برای چاپ تصاویر مد Lab توسط سایر ابزارهای  PostScript می‌توانید آن را ابتدا به مد CMYK تبدیل نمایید.

 Bitmap mode .4

این مد رنگی در واقع دو جوهر سیاه و سفید را برای تولید رنگ‌هایی برای پیکسل‌های یک تصویر ترکیب می‌کند. تصاویر موجود در این مد را bitmapped 1-bit images می‌نامند زیرا عمق بیت آن‌ها یک می‌باشد. استفاده از رنگ‌های ایمن برای وب نیز از این دست رنگ‌ها محسوب می‌شود زیرا حجم کمتری را در پی داشته و در عین حال سرعت بارگزاری صفحات وب را افزایش می‌دهد این در حالی است که کیفیت این دست تصاویر به نسبت سایر مدهای رنگی نظیر CMYK پایین‌تر است.

۵. Grayscale mode

مد Grayscale بالای ۲۵۶ درجه رنگ را برای خاکستری تدارک می‌بیند. هر پیکسل رنگ در مد Grayscale روشنایی‌ای در دامنه صفر (سیاه) تا صد (سفید) را ایجاد می‌نماید. همچنین درصدهای گوناگون جوهر سیاه نیز در حوزه تعریف مد  Grayscale قرار می‌گیرند. تصاویر سیاه و سفید به طور خودکار در مد Grayscale تعریف می‌شوند. همانند سایر مدهای رنگی با وجود استاندارد بودن درصدهای رنگ و ایجاد پیکسل‌های رنگی از این درصدها اما بازهم رنگ هر پیکسل به کیفیت ابزارها و سیستم‌های اسکن و چاپ دارد اما فتوشاپ سعی می‌کند بهترین ترکیب را در نظر بگیرد.  شما قادر خواهید بود تا تمام تصاویر را به مد Grayscale تبدیل نمایید که کیفیت بالایی نیز خواهد داشت و برای امور چاپ به صورت سیاه و سفید کاربرد فراوانی دارد.

Duotone mode . 6

مد Duotone که در واقع  با ایجاد دامنه‌های گوناگون رنگی از یک تا چهار یعنی monotone, duotone (two-color), tritone (three-color), and quadtone (four-color) به ایجاد رنگ‌های سفارشی کمک می‌کند. در امور چاپ برای ایجاد تصاویر تک رنگ، دو رنگ، سه رنگ و چهار رنگ قابل استفاده می‌باشد. به بیان دیگر فتوشاپ به شما این اجازه را می‌دهد تا با خلق تصاویر در وضعیت‌های چهارگانه این مد، و ویرایش رنگ‌ها و تبدیل به این وضعیت‌ها آن‌ها را برای چاپ‌های تک رنگ، دو رنگ، سه رنگ و چهار رنگ مورد استفاده قرار دهید. Monotones که در واقع همان رنگ خاکستری بوده که فاقد جوهر سیاه می‌باشد. سایر وضعیت‌ها نیز ترکیبات گوناگونی از جوهرهای رنگی می‌باشد.

Indexed Color mode .7

تصاویر موجود در مد Indexed Color با استفاده از ۲۵۶ رنگ تصاویری با عمق رنگ ۸ بیت را ایجاد می‌نمایند. با تبدیل به این مد، فتوشاپ جدول رنگ‌ها را ایجاد می‌نماید که هر رنگ موجود در تصویر به رنگی در این جدول اشاره می‌کند و از این رو شاخص دار یا Indexed Color خوانده می‌شود. اگر رنگی در تصویر باشد که در جدول وجود ندارد  ، نرم‌افزار سعی می‌کند تا نزدیک‌ترین رنگ ممکنه را به این رنگ بیابد. این مد با کاهش حجم فایل کیفیت را حفظ می‌نماید  زیرا به جای تخصیص کانال‌های رنگ برای رنگ‌های متفاوت تصویر، یک جدول رنگ موجود است که هر رنگ توسط شاخصی به مدخلی از این جدول اشاره می‌کند. در این حالت فقط باید جدول ذخیره شود که به مراتب حجم بسیاری کمتری را نسبت به زمانی که هر تصویر به شخصه کانال‌ها رنگی خود را نگه می‌دارد اشغال خواهد نمود.  برای ویرایش تصاویر در این مد نیز می‌توانید ابتدا تصویر را به مد RGB برده و سپس به مد Indexed Color برگردانید.

 Multichannel mode .8

که ۲۵۶ سطح رنگ از خاکستری را در هر کانال رنگ خود به کار می‌برد. این مد رنگی برای چاپ ویژه به کار می‌رود.

فرمت های گرافیکی:

Bitmap:

این سـاختار گـرافیکی بـا تـقـسیم تـصویر به تعدادی پیکسل‌های ریز و سپس تخصیص رنگ به هر پیکـسل و تنظیم شدت رنگ و سـایه آن کار می‌کند. اگر چه هر پیکسل تنها می‌تواند یک رنـگ و شـدت آن را نمـایش دهد اما یـک تصویر می‌تواند شـامل صـدها و هزاران پیکسل باشد. گرافیک Bit map دارای یک مشکل اسـاسی اسـت و آن ایـن اسـت کـه چـنانچه بـخواهید انـدازه یـک فـایل Bit map را بـزرگ کـرده و یا کـوچک کنید، وضـوح و کیفیت آن تغـییر می‌کـند و حتی موجـب به‌هم‌ریختگی تصویر می‌شود. برنامه‌هایی کـه بـرای تـغـیـیر انـدازه تصاویر Bit map اسـتفاده می‌کـنـیـد یـکـی از ایـن دو شـیـوه را بـرای ایــن مـنـظـور به کار می‌گیرند، شیـوه اول از طریق کشیدگی پیکسل‌ها در هنـگام بـزرگ کـردن انـدازه تـصـاویـر عـمـل می‌کـند، بـدون اینکه تعـداد پیکسل‌ها را در کـل تـصویـر تغیـیر دهـد امـا ایـن شـیوه ممـکن اسـت لبه‌های تیز و دندانه‌دار در تصویر ایجاد کند.

TIFF:

یک قالب گرافیکی غیر فشرده دیگر از نوع Bit map است که به‌طور گسترده‌ای توسط برنامه‌های گرافیکی پشتیبانی می‌شود و از هر انـدازه، وضوح و یا عمق رنگ پشتیبانی می‌کـند، از ایـن رو عـرضه کـنندگان اسـکنر از توسعه‌دهندگان اصلی و عمده TIFF هستند. اکـثر برنامه‌های گرافیکی از جمله PowerPoint و Adobe Photoshop می‌تـوانـنـد فـایل‌های خود را تحت این قالب ذخیره کنند. اما فراموش نکنید که TIFF به عنوان یک قالب غیر فشرده به فضای زیادی، حتی بیشتر از نوع BMP، برای ذخیره شدن نیاز دارد به خصوص اگر روی تصاویری با درجه وضوح بالا کار می‌کنید.

 GIF و JPEG:

اگر در صفحات وب گشت‌وگذار کنید تصاویری را با پسوندهای JPEG ، JPG و GIF خواهید دید. هر دو قالب از فشرده‌سازی استفاده می‌کنند و نتیجه اینکه فایل‌های ایجاد شده کوچک‌تر بوده و سـریع‌تر دریافت و بـارگذاری می‌شوند. نوع GIF‌ در ابتدا توسط قـالـب نـوع JPEG هـمانـند GIF فـایل‌های گـرافیکی را فـشرده می‌سازد و در برخی مـواقع حـجم فـایل را تـا ۵۰ درصـد کـاهش می‌دهـد، امـا اینـکه یـک تـصـویـر تـا چـه حـد فـشرده می‌شــود بستگی بـه نــوع و شــرایـط تـصـویـر اولــیـه دارد و در شــرایــط مـخـتلف متفاوت اســت. فـایل‌هـای فـشـرده JPEG مـقــداری از رنــگ خـود را طـی فـرآیـنـدی که فـشـرده‌سـازی تــقلـیـلی نام دارد از دسـت می‌دهـنـد. یـعنی در ایـن حـالـت، شـمـا کـیـفیت تـصـویـر را با حـجم کـوچک‌تر مبـادله می‌کنید. امـا بسیـاری از برنامه‌های گرافیکی امکان کنترل مقدار فشرده‌سازی تصویر را برای کاربر فراهم می‌کنند.

PNG:

امروزه فرمت PNG فرمت پیش‌فرض فایل‌های تصویری برای عکس‌هایی است که به وسیله کامپیوترهای مکینتاش ایجاد می‌شوند و تقریباً تمام مرورگرها قادر به باز کردن آن‌ها هستند. به علاوه،‌ هر برنامه ویرایش تصویر، فرمت مختص به خود را ارائه می‌دهد. کیفیت در فرمت تصویری PNG خوب بوده و در عین حال حجم تصویر هم تا حد زیادی کاهش یافته است .

PSD:

برنامه فتوشاپ از فرمت PSD استفاده می‌کند. این فرمت باعث کاهش اطلاعات تصویر نمی‌شود و لایه‌ها را حفظ می‌کند، بنابراین موقع کار روی پروژه می‌توانید دقیقاً به محلی که پـروژه را رهـا کرده بودید، برگردید. البته این گـونه فرمت‌ها معمولاً دربرنامه‌هایی به جز برنامه سازنده آن باز نمی‌شوند این امر شمـا را مجبور می‌کند که در نهایت فایل‌ها به فرمت JPEG ذخیره کنید.

GIF:

که در آن می‌توان تعداد رنگ‌های مورد استفاده در ذخیره‌سازی را تعیین کرد و بیشتر برای لوگوها و تصاویری با تعداد رنگ‌های کم کاربرد دارد, از دیگر قابلیت‌های این نوع فایل قابلیت ذخیره سازی فایل به صورت Transparent (بدون رنگ زمینه) می‌توان نام برد.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.