مدیریت: دکتر داودی 09172203400

سؤالات متداول در مورد چاپ کتاب

سؤالات متداول در مورد چاپ کتاب

سؤالات متداول چاپ کتاب

در این مطلب که با عنوان سؤالات متداول درباره چاپ کتاب و پاسخ آنها ارائه شده سعی شده است به ذکر برخی سؤالات پرتکرار در زمینه چاپ کتاب پرداخته شود و پاسخ‌های آنها ذکر گردد. نویسندگان می‌توانند قبل از چاپ کتاب خود با مطالعه این سؤالات به پرسش‌های احتمالی و پاسخ‌های آنها دست پیدا کنند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید منوی چاپ و نشر را نیز مطالعه کنید.

۱. آیا امکان تبدیل پایان ‌­نامه یا رساله به کتاب وجود دارد؟

بله، در بحث مربوط به تبدیل پایان نامه به کتاب دو نوع کتاب می­‌توان از پایان‌­نامه کارشناسی ارشد یا دکترا مستخرج نمود: پژوهش محور و آموزش محور. در نوع اول از تمامی فصول پایان­‌نامه برای تدوین متن اصلی کتاب استفاده می‌­شود اما در نوع دوم صرفاً از ادبیات پژوهشی و مبانی نظری ذکر شده برای یک یا دو متغیر (که عموماً فصل ۲ پایان‌­نامه‌­ها است) آورده می­‌شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر منوی تبدیل پایان نامه به کتاب را مطالعه فرمایید.

۲. آیا استخراج مقاله از پایان نامه، مانع استخراج کتاب از پایان نامه می‌شود؟

خیر. از یک پایان‌نامه می‌توان هم مقاله استخراج کرد و هم کتاب. این دو بخش هیچگونه همپوشانی با هم ندارند و متمایز از همدیگر می‌­باشند. فرمت و قالب کتاب با فرمت و قالب مقاله کاملاً متفاوت هستند.

۳. آیا تعداد نویسندگان (یا مترجمین) در هزینه چاپ کتاب تاثیری دارد؟

تعداد نویسندگان در هزینه چاپ کتاب هیچ تغییری به وجود نخواهد آورد. برخی از ناشرنماها اقدام به اخذ هزینه اضافی به ازای اضافه شدن یک اسم می­‌کنند. در انتشارات کتیبه نوین این امر وجود ندارد و تعداد مؤلفین تاثیری در افزایش یا کاهش هزینه نخواهد داشت. اطلاعات بیشتر

۴. انتشارات دانشگاهی معتبر است یا انتشارات غیردانشگاهی؟

تنها تفاوتی که بین انتشارات دانشگاهی و انتشارات غیردانشگاهی وجود دارد این است که مؤلف در انتشارات دانشگاهی هزینه‌­های چاپ کتاب را پرداخت نمی­‌کند اما در انتشارات غیردانشگاهی این هزینه‌­ها در صورتی که ناشر هیچ شراکتی در فروش کتاب نداشته باشد، بر عهده مؤلف خواهد بود. به غیر از این تفاوت، تفاوت دیگری به لحاظ کیفیت چاپ، امتیاز و سایر موارد وجود ندارد. لازم به ذکر است چاپ کتاب در انتشارات دانشگاهی مستلزم چندین مرحله داوری و چندین ماه زمان خواهد بود و بیشتر برای اعضای هیات علمی دانشگاه ها ارزشمند می باشد.

۵. آیا بازه زمانی برای چاپ کتاب علمی با کتاب غیرعلمی تفاوت دارد؟ چرا؟

بله، بازه زمانی چاپ کتاب علمی حدود ۳۰ تا ۴۰ روز زمان می­‌برد ولی کتاب‌های غیر علمی بین ۲ تا ۳ ماه و از این قرار می­‌توان گفت اندکی تفاوت وجود دارد. دلیل تاخیر در چاپ کتاب‌های غیر علمی آن است که کتاب هایی که به وزارت ارشاد ارسال می­‌شوند بیشتر غیردانشگاهی هستند؛ به این سبب ترافیک این نوع کتاب­‌ها بیشر بوده و مدت زمان چاپ نهایی هم تاحدودی بیشتر می­‌شود به علاوه اینکه بررسی کتاب های غیر علمی زمانبر تر خواهد بود.

۶. برای چاپ کتاب چه مدارکی لازم است؟

هر کدام از نویسندگان می­‌بایست علاوه بر فایل اصلی کتاب، کپی کارت ملی خود را برای انتشارات ارسال کنند. اگر قرار بر این است که صاحبان اثر بر روی جلد از عنوان دکتر یا مهندس و یا هر پیشوند دیگری استفاده نماید در این‌ صورت می­‌بایست مدارک مربوطه را به انتشارات تحویل دهند. جهت کسب اطلاعات بیشتر منوی مجموعه اقدامات نویسندگان را مطالعه فرمایید.

۷. چه مجوزهایی برای کتاب گرفته می­شود؟

الف) شابک از خانه کتاب ب) فیپا از کتابخانه ملی (ده تا چهارده روز بعد از شروع قرارداد) ج) مجوز ارشاد (بعد از تایید نهایی فایل‌های کتاب توسط صاحب اثر) د) اعلام وصول. جهت کسب اطلاعت بیشتر منوی مجوزهای لازم برای چاپ کتاب را مطالعه فرمایید.

۸. نویسندگان چگونه می­‌توانند مطمئن شوند که آیا ناشر مجوزهای ذکر شده را واقعاً اخذ کرده است یا خیر؟

وقتی مجوز فیپای کتاب اخذ می­‌شود نویسندگان می‌­توانند به صورت آنلاین آن را در سایت سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران مشاهده کنند. برای این کار می توانید منوی لینک های مفید و سپس جستجوی فیپا را دنبال کنید (شماره شابک نیز در همین صفحه قابل مشاهده است). همچنین بعد از چاپ کتاب، نویسندگان می­‌توانند وارد وب سایت خانه کتاب شده و کتاب خود را جستجو کنند و در صورت مشاهده کتاب خود می توانند مطمئن شوند که تمامی مراحل چاپ کتابشان به دقت انجام شده است. برای این کار می توانید منوی لینک های مفید و سپس خانه کتاب را دنبال کنید.

۹. قطع کتاب چیست و قطع مناسب هر نوع کتاب چیست؟

قطع همان اندازه کتاب است. قطع‌های رایج برای کتاب‌های علمی وزیری و در صورت کم بودن تعداد صفحات قطع رقعی می‌باشد. برای کتاب های غیر علمی هم معمولاً قطع رقعی مناسب می‌باشد. البته برای کتاب‌های علمی انواع مختلف قطع مورد استفاده قرار می‌گیرد که کاملاً سلیقه‌ای است و سلیقه‌ی صاحب اثر مد نظر است. برای کسب اطلاعات بیشتر منوی انواع قطع کتاب را مطالعه فرمایید.

۱۰. چطور می‌شود به ناشر اعتماد کرد و نگران سرقت ادبی نبود؟

بساری از نویسندگان از این مسأله نگران هستند که بعد از ارائه فایل کتاب از کجا مطمئن شوند که فایل آنها مورد سرقت ادبی قرار نخواهد گرفت. در این مسأله خود مؤلف تا زمانیکه قرارداد نشر امضا نشده است می­‌تواند فایل نهایی و کامل خود را در اختیار ناشر قرار ندهد و بعد از اخذ قرارداد فایل کامل را ارسال نماید، که طبیعتاً وجود قرارداد فی مابین مانع از سرقت علمی و ادعای مالکیت غیر خواهد شد و مؤلف می‌­تواند به راحتی در صورت بروز مشکل احقاق حق نماید. البته نویسندگان تنها زمانی می­‌توانند از طریق قرارداد خود احقاق حق نمایند که ناشری که انتخاب نموده‌­اند مورد تایید و دارای مجوز فعالیت قانونی از وزارت ارشاد باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر منوی راهنمای انتخاب ناشر را مطالعه فرمایید.

۱۱. آیا امکان چاپ کتاب به صورت ناشر مولف وجود دارد یا خیر؟

بر اساس مصوبه وزارت ارشاد (که در سال ۹۸ ابلاغ شده است) نویسندگان دیگر نمی­‌توانند برای اخذ مجوزهای قانونی برای چاپ کتاب شخصاً اقدام کنند و می‌­بایست از طریق انتشارات های دارای مجوز فعالیت از وزارت ارشاد اقدام کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر منوی انواع قراردادهای چاپ کتاب را مطالعه فرمایید.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.