مدیریت: دکتر داودی 09172203400

اخذ مجوز کتاب (کارت کتاب)

اخذ مجوز کتاب (کارت کتاب)

اخذ مجوز کتاب (کارت کتاب)

 اخذ مجوز کتاب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

پس از تایید فایل توسط نویسنده (فایلی که ویراستاری و صفحه آرایی آن انجام شده و دارای کد شابک می‌باشد)، کار برای روند اداری در سامانه چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت می گردد. در این مرحله مدارک شناسایی و مدارک تحصیلی (اگر از پیشوند دکتر یا مهندس استفاده شود) نویسندگان لازم می‌باشد.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز بعد از بررسی‌های مربوطه مجوز کتاب را صادر می‌کند. مدت زمان دریافت مجوز بستگی به نوع کتاب داشته و معمولاً کتاب‌های علمی در مدت زمان کمتری مجوز می‌گیرند.

مدارک لازم جهت اخذ مجوز: (این مرحله توسط انتشارات انجام می‌گیرد)

  • فایل نهایی کتاب (شامل تمامی صفحات کتاب + شناسنامه و کد شابک)
  • کپی شناسنامه یا کارت ملی تمامی نویسندگان
  • مدارک دانشگاهی شامل مهندسی یا دکتری، برای نویسندگانی که تمایل به ثبت این عناوین در کتاب خود دارند (در صورت به کاربردن هرگونه لقب دکتر، مهندس و …. به عنوان پیشوند نام مؤلف یا مترجم، ارائه مدرک معتبر موید لقب الزامیست.)
  • فایل یا تصاویر مربوط به صفحات اولیه کتاب اصلی (برای کتاب‌های ترجمه شده)

روش‌های اخذ مجوز چاپ کتاب

همانطور که میدانید دریافت مجوز کتاب یک سری مراحل اداری دارد که به دو روش زیر صورت می‌گیرد:

  1. توسط یک ناشر که براساس قراردادهای متفاوتی که بین ناشر و صاحب اثر منعقد می‌شود دربرگیرنده هزینه خواهد بود.
  2. توسط خود صاحب اثر که به روش ناشر مؤلف معروف بوده. این روش شاید از نظر هزینه در ظاهر اندکی کمتر باشد ولی با در نظر گرفتن زمان‌هایی که بایستی در راه وزارت ارشاد و کتابخانه ملی و خانه کتابخانه جهت رفت آمد از دست داد و اینکه زمان ارائه مجوز به ناشر از زمان ارائه مجوز به مؤلف کمتر بوده این روش به دوستان توصیه نمی‌گردد.

توجه: توقف صدور مجوز ناشر-مولف به دلیل خلاء قانونی و برخی سوء استفاده‌ها: مدیر کل اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اعلام این خبر گفت: با توجه به اینکه  صدور مجوز نشر به مولفان به شکل ناشر-مولف جایگاه قانونی ندارد، تا اطلاع ثانوی صدور این نوع مجوز متوقف شده است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر سایت انتشارات کتیبه نوین و منوی راهنمای انتخاب ناشر را مطالعه فرمایید.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.