اخبار انتشارات کتیبه نوین

تقدیر از انتشارات کتیبه نوین در اختتامیه جشنواره ملی «بلوط‌های زاگرس زیبا»

تقدیر از انتشارات کتیبه نوین در اختتامیه جشنواره ملی «بلوط‌های زاگرس زیبا»

در روز چهارشنبه ۵ مرداد ماه ساعت ۱۰:۳۰ اختتامیه جشنواره ملی «بلوط‌های زاگرس زیبا» در سالن آمفی تئاتر اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس با همکاری این اداره و به کوشش انجمن ادبی چکاوک، سرای هنر و اندیشه، گروه طراحان مارس جی و انجمن حلقه عشاق برگزار گردید.

این مراسم با حضور معاون و سایر مسیولان اداره کل منابع طبیعی و همچنین صفورا کاظمی دبیر انجمن ادبی چکاوک، مهدی فلاحتی مدیر سرای هنر و اندیشه، مرجان هوشنگی مدیر گروه طراحان مارس جی، مهرداد هوشنگی دبیر انجمن حلقه عشاق، علی داودی مدیر انتشارات کتیبه نوین و داور بخش داستان نویسی جشنواره، کرامت اله شکرایی مدیر مجتمع غیر دولتی امام رضا به نمایندگی از جامعۀ معلمان برگزار شد.

در این مراسم دانش آموزان برگزیده، آثار خود را در قالب داستان و شعر پیرامون جنگل و جنگلبان برای مدعوین خواندند.

از آثار نقاشی دانش آموز امیر محمد ایزدی رونمایی شد.

در حاشیه جشنواره گالری عکس طبیعت کاری از دانش آموز سیده حدیث جعفری از ناحیه ۴ شیراز را داشتیم.

کودکان دانش آموزان آراد کاظمی، سیده مبینا عظیمی، سید کیارش فاطمی، محمد طاها زارع با خلق نقاشی و کلاژ جنگل و درختان بلوط هنرنمایی کردند.

مهدی فلاحتی دبیر تخصصی جشنواره که آهنگسازی ترانه‌های کودکان و موسیقی متن جشنواره را نیز بر عهده داشت طی سخنانی به اهمیت موسیقی در پرورش کودکان و رابطه آن با طبیعت پرداخت: جهان موسیقی است که سکوت فواصل آن را پر کرده است. موسیقی و سکوت مکمل یکدیگرند.

هوی باد، رقص برگها، خروش جویبارها، آواز پرندگان و حتی زوزه گرگ‌ها، جیر جیر جیرجیرک‌ها نت‌های موسیقی طبیعت است که جان را می‌نوازد و می‌پرورد.

کودکی که روی نیمکت چوبی کلاس مرتب می‌کوبد او می‌تواند روزی موسیقیدان بزرگی شود، چرا که او علاقمند به سازهای کوبه‌ای ست. و اگر دریافته شود، بذر هنری که در پیکر دارد رشد می‌کند و به منصۀ ظهور می‌رسد.

چه خوب است که امروز بمناسبت حضور درختان در کرۀ خاکی‌مان دور هم جمع آمده‌ایم تا هر کدام از ما نقش یک جنگلبان دوستدار طبیعت را ایفا کنیم تا جهان هستی موسیقی‌اش را همچنان خوش بنوازد.

کرامت اله شکرایی مدیر مجتمع غیردولتی امام رضا به نمایندگی از جامعه معلمین به اهمیت ادبیات در آموزش و پرورش پرداخت و گفت: شاید در ابتدا تعریف ادبیات کودک خیلی آسان به نظر برسد. اما وقتی وارد بحث یا پژوهش بر روی این پدیده می‌شویم متوجه تعریف بسیار مشکل آن می‌شویم.

علت رفتن ما به سمت ادبیات، نقاشی، شعر و موسیقی در واقع گوهر نایابی هست که در درون آنها هست که باعث جذب ما می‌شود. در واقع هنر پیچیده‌ترین پدیدۀ زندگی انسان است. و ادبیات پیش از تأثیر گذاری منطقی باید تأثیر گذاری عاطفی بر روی مخاطب داشته باشد. شاهکارهای ادبی آنهایی هستند که تأثیر گذاری عاطفی بسیار عمیقی دارند. کودکان ما در استفاده از قوۀ تخیلشان مشکل دارند. که امیدواریم با همکاری و همدلی ما بزرگترها این مشکل برطرف شود.

همۀ ما به این مسئله واقف هستیم که آیندۀ سرزمین ما در دست کودک امروز است. همانطور که بذر برای رشد احتیاج به مراقبت و مواظبت باغبان را دارد. کودک هم به مراقبت احتیاج دارد تا رشد کند. وقتی کودکی در سنین ابتدایی زندگی متوجه شود که باید از طبیعت و محیط پیرامون خود مراقبت کند قطعاً در آینده عملکرد بهتری در جامعه خواهد داشت. وی افزود: با همکاری نهادها و ادارات مختلف با آموزش و پرورش قطعاً می‌توان برای طبیعت پیرامون نیز گام‌های بلندی برداشت و به جای بیابان زایی اقدام به بیابان زدایی کنیم.

علی داودی مدیر انتشارات کتیبه نوین که هم اکنون بیش از ۴۰ عنوان کتاب کودک را به چاپ رسانده است خاطر نشان کرد به احترام جنگلبانان زحمتکش این مرز و بوم و همچنین تشویق و ترغیب دانش آموزان به حفظ منابع طبیعی، داستان‌های برگزیده در زمینۀ جنگل و جنگلبان را در این جشنواره به رایگان منتشر خواهد کرد.

مهرداد هوشنگی دبیر انجمن حلقه عشاق به نقش شهدای جنگلبان و ایثارگری آنها اشاره داشت و افزود: ما امروز بر خود وظیفه میدانیم که فرزندانمان را با جایگاه ارزشمند شهید آشنا کنیم و اهداف شهید را به آنها بشناسانیم. ایشان در پایان از شهدای جنگلبان کشور و همچنین دو شهید شهرستان بوانات شهید محمد فرهمند و شهید رضا بهرام پور تجلیل کردند.

صفورا کاظمی دبیر اجرایی جشنواره تلاش کرد که نمونه‌ای از تمام آثار دانش آموزان را در این جشنواره به نمایش در آورد.

در پایان مراسم از دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی برگزیده در این جشنواره با اهدا لوح تقدیر و هدیه قدردانی بعمل آمد. و رونمایی چندین عنوان کتاب کودک نوشته را داشتیم.

اسامی برگزیدگان به قرار زیر است:

۱) امیر محمد ایزدی (کلاس دهم، دبیرستان امام خامنه‌ای، فسا، نقاشی)

۲) ریحانه سادات سخن سنج (کلاس پنجم، اشکنان، کلیپ)

۳) سارینا اوج هرمزی (کلاس چهارم، شیراز ناحیه ۴، دبستان شیخ کلینی، نقاشی)

۴) رادین یوسفی (کلاس چهارم، مجتمع امام رضا، ناحیه ۱ شیراز، داستان)

۵) آریسا علی پور (کلاس اول، دبستان شیخ کلینی ۲، ناحیه ۴ شیراز، کلیپ)

۶) نگین شاهسونی (کلاس هشتم، فرشتگان، ناحیه ۴ شیراز، متن ادبی)

اخبار انتشارات کتاب کتیبه نوین

صفحه اصلی سایت انتشارات کتیبه نوین