اخبار انتشارات کتیبه نوین

لزوم برنامه ریزی برای ایجادکتابخانه‌های دیجیتال، هوشمند و صوتی

لزوم برنامه ریزی برای ایجادکتابخانه‌های دیجیتال، هوشمند و صوتی

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی باب الحوائجی دوشنبه در انجمن کتابخانه‌های عمومی استان همدان با بیان اینکه کتابخوانی در شکل گیری تفکرات انسان‌ها و شخصیت آنها مؤثر است و باید به درستی آن را شکل داد، عنوان کرد: آموزش و پرورش با توجه به اینکه مهدهای کودک را نیز باید مدیریت کند، برای کتابخوان کردن افراد باید برنامه داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه افراد باید از دوران کودکی با کتاب عجین شود، گفت: ارتقای فرهنگ مطالعه باید به ارتقای فرهنگ عمومی در سطح جامعه منجر شود بدین ترتیب، باید اقدامات حوزه کتابخوانی به تربیت کتابخوان منجر شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان با بیان اینکه از خردسالی کتاب به دست فرزندان خود بدهیم، عنوان کرد: والدین در مقابل فرزندان خود کتاب به دست بگیرند و برای یافتن پاسخ پرسش‌هایشان به کتاب مراجعه کنند تا کودکان بیاموزند برای هر امری به کتاب مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه بنده به کتاب‌های چاپی علاقه دارم و از خواندن آن لذت می برم، اما امروز باید برای کتابخانه‌های دیجیتال، هوشمند و صوتی برنامه ریزی کنیم، خاطرنشان کرد: مادران کتابخوان بسیار مهم هستند، از اینکه ۵۸ درصد اعضای کتابخانه را بانوان تشکیل می‌دهند بسیار خوشحالیم؛ چرا که پایه و اساس تربیت به دست مادران شکل می‌گیرد و مادر کتابخوان فرزندان کتابخوان هم تربیت می‌کنند.

باب الحوائجی با تاکید بر اینکه کتاب دکور نیست، خواستار اهدای کتاب‌ها از سوی اداره‌های استان همدان به کتابخانه های عمومی شد.

فعالیت ۱۱۸ کتابخانه عمومی در استان همدان

در ادامه این جلسه، عاطفه زارعی نیز با بیان اینکه در حال حاضر ۱۱۸ کتابخانه عمومی در استان همدان فعالیت می‌کنند که از این تعداد ۷۱ باب شهری، ۴۶ باب روستایی و یک باب سیار شهری است، گفت: در حال حاضر زیربنای کتابخانه‌های عمومی به ۴۸ هزار و ۴۸۹ تر مربع می‌رسد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با اشاره به اینکه یک میلیون و ۳۷۲ هزار و ۱۳۳ نسخه کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان همدان موجود است، اضافه کرد: به ازای هر ۱۰۰ نفر ۷۹ نسخه کتاب در کتابخانه‌ها موجود است.

وی، تعداد اعضای فعال کتابخانه‌های عمومی در استان را برابر ۴۶ هزار و ۳۴۵ نفر عنوان کرد و افزود: این تعداد اعضایی هستند که در یک سال به صورت مستمر به کتابخانه عمومی مراجعه می‌کنند؛ البته به دلیل بیماری کرونا و تعطیلی کتابخانه‌ها اعضا نمی‌توانستند مراجعه کنند که با بازگشایی مجدد کتابخانه‌ها در حال افزایش هستند.

زارعی تصریح کرد: در یک سال گذشته ۱۱ پروژه عمرانی به متراژ ۵ هزار و ۴۵۶ متر مربع در استان همدان به انجام رسیده و به سرانه مطالعاتی استان افزوده شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان در ادامه صحبت‌های خود افزود: تعداد هشت پروژه عمرانی در روستای اشترمل شهرستان تویسرکان، روستای نگارخاتون شهرستان فامنین، کتابخانه استاندارد شهر اسدآباد، سه پروژه در شهرستان ملایر، یک پروژه در شهر مهاجران شهرستان بهار و یک پروژه در روستای عبدالرحیم شهرستان همدان در جریان است.

زارعی تصریح کرد: ۴۲ درصد اعضای کتابخانه‌های عمومی را آقایان و ۵۸ درصد را بانوان تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه ۳۲ درصد کل اعضا در مقطع ابتدایی، ۲۵ درصد در مقطع متوسطه، ۱۴.۵ درصد در کارشناسی ارشد به ترتیب بیشترین میزان اعضا را به خود اختصاص می‌دهند، گفت: در یکسال گذشته ۴۶ هزار و ۴۹۱ مورد امانت کتاب صورت گرفته است.

زارعی خاطرنشان کرد: در یک سال گذشته ۵۹ هزار و ۳۴۱ جلد کتاب توسط خیرین به کتابخانه‌های عمومی اهدا شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با بیان اینکه تعداد ۷ هزار و ۷۰۰ جلد کتاب از مرکز اسناد و کتابخانه ملی، ۲ هزار و ۴۰۰ جلد کتاب از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از برجسته‌ترین اهدایی‌ها در یک سال گذشته توسط سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی بوده است، گفت: از سال ۱۳۹۲ تا کنون ۶۰۳ هزار و ۴۸۵ جلد کتاب توسط مردم و دستگاه‌ها به کتابخانه‌های عمومی اهدا شده است.

وی در پایان این جلسه تصریح کرد: در یک سال گذشته همچنین خیرین در حوزه‌های واگذاری زمین، خرید تجهیزات، کمک‌های نقدی، هزینه ساخت کتابخانه، حمایت مالی، ۶۱ میلیارد و ۷۴۳ میلیون و ۳۰۰ هزار ریال به کتابخانه‌ها یاری رساندند.

اخبار انتشارات کتاب کتیبه نوین

صفحه اصلی سایت انتشارات کتیبه نوین