اخبار انتشارات کتیبه نوین

تغییر زمان برگزاری نمایشگاه کتاب و انتصاب دبیر جایزه جلال

تغییر زمان برگزاری نمایشگاه کتاب و انتصاب دبیر جایزه جلال

گروه فرهنگ: گزارش هفتگی مهم‌ترین خبرهای کتابِ اولین‌هفته مهرماه با ۱۹ خبر، یک‌خبر بیشتر از گزارش هفته پیش دارد. با این‌حال رقم خبرهای بین‌المللی آن با ۲ خبر، یک‌عنوان کمتر از خبرهای خارجی گزارش هفته پیش است.

گزارش این‌هفته با اخباری از نمایشگاه کتاب تهران شروع می‌شود و سپس به خبرهایی از جایزه جلال آل احمد می‌رسد که انتشار اخبار مهمش‌ طی دو هفته پیش آغاز شده است. انتصاب دبیر جشنواره کتاب و رسانه که هفته کتاب برگزار می‌شود و همچنین خرید جدید وزارت ارشاد از ناشران، خبرهای پنجم و ششم گزارش این‌هفته هستند. در ادامه هم ۳ خبر از نمایشگاه‌های کتاب فرانکفورت و دمشق مرور می‌شود.

برگزاری ۳ خبر نشست خبری و عمومی، و ۲ تمدید مهلت در کنار پرداخت سهم مشارکت بنیاد ادبیات داستانی به برگزیدگان جایزه ملک‌الشعرا بهار از دیگر اخبار مهم این‌هفته هستند که پس از آن‌ها هم اخباری از کنگره شب شعر عاشورایی و جایزه شعر احمد شاملو، ۲ خبر خارجی پایان گزارش را همراهی می‌کنند.

در ادامه مشروح گزارش «یک‌هفته با کتاب» اولین هفته مهر ۹۸ را از نظر می‌گذرانیم؛

تعیین زمان برگزاری نمایشگاه کتاب تهران

طبق خبری که روز دوشنبه اول مهر منتشر شد، شورای سیاست‌گذاری سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران زمان برگزاری این رویداد فرهنگی را تعیین کرد. در جلسه مذکور، تاریخ  ۲۶ فرودین تا ۵ اردیبهشت سال۹۹ به عنوان زمان برگزاری  سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اعلام شد.

انتشار فراخوان انتخاب شعار نمایشگاه کتاب

ستاد برگزاری سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران همچنین این‌هفته، با انتشار فراخوانی از فعالان فرهنگی برای ارائه پیشنهادهای خود برای شعار این دوره از نمایشگاه کتاب تهران دعوت کرد.

انتصاب دبیر جایزه جلال

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز دوشنبه این‌هفته با صدور حکمی، محمدرضا شرفی خبوشان را به‌عنوان دبیر علمی دوازدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد منصوب کرد.

انتصاب دبیر اجرایی جایزه جلال

خبر دیگر از جایزه جلال، مربوط به انتصاب دبیر اجرایی این‌جایزه بود که اول مهر منتشر شد. به‌این‌ترتیب، مهدی قزلی، توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ششمین دوره متوالی به‌عنوان دبیر اجرایی دوازدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد منصوب شد.

انتصاب دبیر هجدهمین جشنواره کتاب و رسانه

طبق یکی دیگر از اخبار روز شنبه این‌هفته، نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل موسسه خانه کتاب و دبیر بیست‌وهفتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با صدور حکمی، علیرضا بهرامی را به‌عنوان دبیر هجدهمین جشنواره کتاب و رسانه منصوب کرد.

خرید ۱۰میلیارد ریالی وزارت ارشاد از ناشران

هیات انتخاب و خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه ۶۱۴ خود که خبرش دیروز چهارشنبه ۳ مهر منتشر شد، خرید ۳۴۹ عنوان کتاب به ارزش ۱۰ میلیارد و ۱۸۷ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال را تصویب کرد.

انتشار فهرست موسسات ایرانی حاضر در نمایشگاه فرانکفورت

نشریه «publishing in iran» آژانس ادبی پل، در دومین شماره که این‌هفته منتشر شد، فهرستی از ناشران و موسسات ایرانی حاضر در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت در پاییز سال جاری منتشر کرد.

بر این اساس موسسات نشر  نوید شاهد، سوره مهر، بنیاد پژوهش‌های قرآنی، مجد،  فرامنش، افق، جامعه نگر، نهال، هزاره ققنوس، امیرکبیر، براق، ندای سینا، خراسان، فرانگر پارس، شهر قلم، شازده‌کوچولو، کیان افراز، نغمه نو اندیش، شمع و مه، عصر گویش، سفیر اردهال و خامه هنرمندان در این رویداد حضور پیدا خواهند کرد. در شکل موسسات صنفی نیز، مجمع ناشران انقلاب اسلامی، مجمع ناشران دفاع مقدس، آژانس ادبی دایره آبی، آژانس ادبی تماس، انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان، انجمن فرهنگی زنان ناشر، انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی و اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در این رویداد حضور خواهند داشت.

رونمایی از دو کتاب عربی در غرفه ایران در نمایشگاه دمشق

دو کتاب با عنوان‌های «باشان»، نوشته حسین الرفاعی و «اورکلیدون» تألیف فلک حصریه با حضور نویسندگان این‌آثار در مرحله غرفه ایران در نمایشگاه کتاب سوریه در شهر دمشق رونمایی شدند. این دو کتاب به سفارش انتشارات فاتحان، توسط انتشارات دارالحضاره الاسلامیه لبنان چاپ شده‌اند.

پایان کار نمایشگاه کتاب دمشق و انتخاب ایران به‌عنوان غرفه برتر

سی و یکمین دوره نمایشگاه کتاب سوریه از ۲۱ شهریور فعالیت خود را آغاز کرد و یکشنبه ۳۱ مهر به کار خود پایان داد. محمد الا احمد، وزیر فرهنگ سوریه در مراسمی اختتامیه و پایان کار این‌نمایشگاه از غرفه جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان غرفه برتر با اهداء لوح و تندیس تقدیر کرد.

برگزاری نشست خبری قادر آشنا

نشست خبری قادر آشنا مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران به مناسبت برگزاری نمایشگاه های استانی کتاب صبح روز شنبه ۳۰ شهریور در محل این موسسه برگزار شد و این مدیر فرهنگی جزئیات برگزاری ۳۱ نمایشگاه کتاب استانی را در کشور تشریح کرد.

برگزاری نشست خبری نمایشگاه کتاب های علوم پزشکی

نشست خبری چهارمین نمایشگاه کتاب‌های علوم پزشکی و دارویی، سومین نمایشگاه رسانه‌های سلامت محور و اولین نمایشگاه صنعت چاپ و بسته‌بندی هم این‌هفته برگزار شد و مهرشاد کاظمی معاون امور فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در این‌برنامه، از ارایه تسهیلات ویژه به دانشجویان در چهارمین نمایشگاه کتاب‌های علوم پزشکی و دارویی خبر داد.

نمایشگاه مذکور از سه‌شنبه ۲ مهر تا امروز پنجشنبه ۴ مهر در محل مصلای امام خمینی(ره) برپاست.

برگزاری نشست عمومی اتحادیه ناشران و خبر پیگیری تخفیف‌های نامتعارف

نشست عمومی اتحادیه ناشران و کتابفروشان شهر تهران هم این‌هفته برگزار شد که هومان حسن‌پور رئیس این اتحادیه‌ در آن گفت: به‌دنبال پیگیری‌های بحث تخفیف‌های غیرمتعارف حوزه نشر، امیدواریم اتاق اصناف به زودی زمینه‌ای ایجاد کند تا درصد قانونی برای تخفیف‌ها در نظر گرفته شود.

تمدید مهلت ارسال اثر به جایزه کتاب سال

طبق خبری که دوشنبه‌ این‌هفته منتشر شد، مهلت ارسال اثر به سی و هفتمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران توسط دبیرخانه این جایزه تمدید شد. در این‌خبر اعلام شد که زمان موردنظر و تمدیدشده تا ۱۵ مهر است.

تمدید مهلت ارسال آثار به مسابقه کتابخوانی پوپک دانا

مهلت ارسال اثر به دومین دوره مسابقه بزرگ کتابخوانی«بخوانیم، بفهمیم، بگوییم» هم که بناست آبان‌ماه امسال با عنوان«پوپک دانا» همزمان با بیست و هفتمین هفته کتاب برگزار می‌شود، تا روز ۱۶ مهر همزمان با روز جهانی کودک تمدید شد.

پرداخت سهم مشارکت بنیاد ادبیات داستانی به برگزیدگان جایزه ملک‌الشعرا بهار

پس از بررسی جزییات محتوایی و اجرایی، ۱۴ طرح‌ برگزیده در سومین جشنواره انجمن‌های ادبی -جایزه ملک‌الشعرا بهار- در کارگروه امور انجمن‌های ادبی، این کارگروه انجام فعالیت‌های ادبی پیشنهادشده توسط تشکل‌های ادبی را تصویب کرده و سهم مشارکت بنیاد به این انجمن‌ها پرداخت شد. در سومین دوره جشنواره انجمن‌های ادبی سراسر کشور از میان بیش از ۷۰۰ طرح رسیده از سوی ۲۷۰ انجمن شناسه‌دار، ۵ طرح به عنوان برگزیده و ۹ طرح نیز به عنوان شایسته تقدیر انتخاب شد.

این‌خبر روز سه‌شنبه ۲ مهر منتشر شد.

انتشار فراخوان پانزدهمین کنگره شب شعر عاشورایی

دبیرخانه پانزدهمین کنگره شب شعر عاشورایی که هر ساله با همت دبیرستان علامه حلی تهران برگزار می‌شود، این‌هفته با اعلام فراخوان از شاعران فارسی‌زبان دعوت کرد با آثار خود در این کنگره شرکت کنند.

اعلام برگزیدگان مرحله‌ اول جایزه‌ شعر احمد شاملو

دبیرخانه جایزه شعر احمد شاملو طبق خبری که روز دوشنبه این‌هفته منتشر شد، برگزیدگان مرحله‌ اول این جایزه‌ را معرفی کرد.

انتشار فهرست ۱۰۰ کتاب برتر هزاره سوم

مجله گاردین با نظرسنجی از منتقدان و نویسندگان مختلف، فهرست ۱۰۰ کتاب بهتر هزاره سوم را منتشر کرد. این‌فهرست آثار منتشر شده از سال ۲۰۰۰ تاکنون را در برمی‌گیرد. در این نظرسنجی «تالار گرگ» هیلاری مانتل جایگاه اول را از آن خود کرد.

حمایت ۲۵۰ نویسنده از کامیلا شمسی و فعالیت‌های ضدصهیونیستی‌اش

بیش از ۲۵۰ نویسنده سرشناس جهان، این‌هفته حمایت خود را از کامیلا شمسی رمان‌نویس پاکستانی-بریتانیایی اعلام کردند و گفتند با تصمیم برگزار کنندگان جایزه نلی ساکس که نمی‌خواهند جایزه امسال را به وی اهدا کنند، مخالف هستند. این نویسنده به خاطر حمایت از جنبش بایکوت و تحریم اسراییل، از دریافت جایزه نلی زاکس محروم شده است. این جایزه هر دو سال یک بار برای تجلیل از شاعر یهودی آلمان نلی زاکس اهدا می‌شود.

۲۵۰ نویسنده جهانی با امضای بیانیه‌ای مخالفت خود را با این رفتار برگزار کنندگان جایزه ابراز داشته و از شمسی حمایت کرده‌اند. آنها در بیانیه خود نوشته‌اند این تصمیم به معنی مجازات یک نویسنده برای حمایت از حقوق بشر است.

اخبار انتشارات کتاب کتیبه نوین

صفحه اصلی سایت انتشارات کتیبه نوین

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *