اخبار انتشارات کتیبه نوین

حمایت از کتابفروشی ها و کتابخوان ها با طرح بهارانه کتاب

حمایت از کتابفروشی ها و کتابخوان ها با طرح بهارانه کتاب

محمد رستمی در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با طرح بهارانه کتاب اظهار کرد: طرح‌های فصلی کتاب از سال ۹۴ شروع شده و با حمایت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه کتاب و ادبیات ایرانیان این طرح‌ها اجرا می‌شود.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین ادامه داد: طرح بهارانه کتاب ۱۴۰۰ نیز پیرو همین طرح است که همزمان در کل کشور برگزار می‌شود و هم اکنون در حال ثبت نام کتابفروشی های متقاضی هستیم.

وی توضیح داد: در دور گذشته ۱۰ کتابفروشی در استان ما مشارکت داشتند که هشت مورد در مرکز استان یکی در تاکستان و یکی هم در الوند بود، همان کتابفروشی ها می‌توانند پنلی که داشتند را مجدداً فعال کنند و اطلاع رسانی به بقیه کتابفروشی ها هم انجام شده که در صورت تمایل بتوانند در این طرح شرکت کنند.

این مسئول گفت: ثبت نام به این شکل است که با ثبت شناسه ملی برای هر نفر مبلغ ۲۰۰ هزار تومان می‌توانند کتاب بخرند که ۴۰ هزار تومان یارانه مستقیم پرداخت می‌شود یعنی با مبلغ ۱۶۰ هزار تومان متقاضی می‌تواند ۲۰۰ هزار تومان کتاب بخرد.

وی افزود: این طرح طیف وسیعی از کتاب‌های موجود جز کتاب‌های آموزشی و کمک آموزشی و کتاب‌هایی که شابک ندارند یا شابک معتبر ندارند و کتاب‌هایی که در بانک اطلاعاتی خانه کتاب ایران ثبت نشده‌اند را شامل می‌شود.

رستمی تصریح کرد: کتاب‌های عمومی، دانشگاهی، کودک و نوجوان شامل بیشترین عناوین کتاب‌های این طرح می‌شود.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین یادآور شد: ثبت نام کتابفروشی ها از سه شنبه ۴ خرداد شروع شده و تا ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ ادامه دارد و از ۱۷ تا ۲۴ خرداد زمان اجرای طرح است و تمام کتاب فروشی‌هایی که عضو طرح هستند موظفند تا آخر طرح تخفیف را به متقاضی‌ها ارائه دهند.

رستمی خاطرنشان کرد: برخی از کتابفروشی ها و یا شهرستان‌های استان زیر ساخت لازم را ندارند و در این طرح شرکت نکردند.

این مسئول افزود: فروش دوره قبل ما در طرح زمستانی حدود ۲۰۰ میلیون تومان بود و تعداد ۴۷۱۰ جلد کتاب در این زمان فروش رفت، لازم به ذکر است این تخفیف شامل کتاب‌های چاپی است و برای سایر کالاهای فرهنگی که در کتابفروشی ها عرضه می‌شود نیست.

وی تاکید کرد: تمام کتاب فروشی‌هایی که در این طرح شرکت دارند باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند البته برخی از این کتابفروشی ها هم امکان فروش غیر حضوری را برای مشتری فراهم کردند و بعضاً هم داشتیم که به غیر از ۲۰ درصد تخفیف مصوب برخی از کتاب فروشی‌ها یک تخفیف مضاعف را نیز برای مشتری داشتند که با مراجعه به سایت tarh.ketab.ir متقاضیان می‌توانند از این اطلاعات آگاه شوند و در عین حال اطلاعات کتابفروشی ها و نزدیک ترین آنها به محل مخاطب مشخص شده است.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد قزوین گفت: هدف این طرح ایجاد رونق در بازار کتاب و افزایش انگیزه برای افرادی است که در این حوزه در حال فعالیت هستند و نیز ترویج کتابخوانی و ایجاد تسهیلات برای کسانی که می‌خواهند کتاب‌های جدید را خریداری کنند و اهل مطالعه هستند می‌باشد.

رستمی بیان کرد: این طرح‌ها در ابتدا به صورت حمایتی بود ولی در حال حاضر برای فعالان حوزه کتاب و کتابفروشی ها تبدیل به یک نیاز شده است زیرا باعث می‌شود که فروش افزایش پیدا کند و از یارانه دولتی مستقیم به متقاضی و مصرف کننده اهدا شود و با افزایش فروش و افزایش مخاطبی که پیدا می‌کنند از نظر مادی هم سودآور است.

وی در خاتمه گفت: با توجه به اینکه محصولات فرهنگی به دلیل مشکلات اقتصادی حضورش در سبد خانوار کمتر شده برگزاری این طرح‌ها می‌تواند مشوق مردم برای بهره بیشتر از این کالاها باشد و به دنبال آن از کتابفروشی ها و فعالین این حوزه نیز حمایت می‌شود.

اخبار انتشارات کتاب کتیبه نوین

صفحه اصلی سایت انتشارات کتیبه نوین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *